tilbage

Land Rover Forum  

Index
117580: Ny ud i Landrover.. (01-12-2011 22:52:00)
Jakob Falk Magnussen #8840, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.222.195)
Jeg har købt et projekt... en 88" fra 1969 med en super god galvaniseret ramme og renoveret undervogn så nu mangler jeg bare resten... en motor her tænkte en 300TDI med ny gearkasse og så hvide plader og sæder i bag med pressening naturligvis!
Er der nogen som kender ind- og omregistreringsreglerne?
Er der nogen som ved hvor man bedst køber en 300TDI med gearkasse?
Index
117581: sv: Ny ud i Landrover.. (01-12-2011 23:09:41) (svar på 117580)
Steen Madsen #7957, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.136.112)
du skal være opmærksom på at du højst må øge motorens effekt med 20 %. en 300 tdi har derfor for mange hestekræfter. med andre ord det er ikke lovligt, og den kan sikkert ikke forsikres eller synes. alternativt bør du købe en 2.5 benzin eller diesel. hvis motoren er tæt er det rigeligt i en gammel seriebil. med venlig hilsen steen
Index
117586: sv: Ny ud i Landrover.. (02-12-2011 06:00:35) (svar på 117580)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.55)
Det bedste du kan gøre er at finde en 2,5 d n/a eller 2,5 benzin. Den passer til bilen, giver en fornuftig økonomi og masser af køreglæde!.

En 300 tdi har ca. det dobbelte af hk end de traditionelle maskiner og det koster bare, at ombygge en 69 til det, du drømmer om.

Det vildeste, som du kan gøre, der at lægge en 200 tdi UDEN turbo og intercooler, men også det, er et omfattende projekt!

Jeg er altså helt på linje med Steen!


Men du kan få en flot bil ud af det, nr du lige holder dig lidt på jorden!
Index
117596: sv: sv: Ny ud i Landrover.. (02-12-2011 08:53:58) (svar på 117586)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.70.70)
Det bliver altså ikke mere lovligt af at tage en 200 TDI uden turbo og intercooler (jeg har tidligere set nogle betegne det som en 200DI). En sådan maskine har aldrig eksisteret fra fabrikken (mig bekendt) og når SKAT skal vurdere om effektforøgelsen overstiger 20% skal de tage udgangspunkt i den fabriksopgivne ydelser på den pågældende motor, og det er altså den helt konkrete motor, hvilket vil være med turbo og IC. Det vil sige at det er en 200 TDI med 111 (eller er det kun 107) hk. Og så er man altså stadig langt ud over de 20%. Hvis nogen kan dokumentere at der fabriksmæssigt (måske fra andre markeder) findes en 200DI med en effekt omkring de 85-86 HK, som dermed vil være lovlig er det selvfølgelig en mulighed, såfremt den kan fremskaffes, men mig bekendt er det ikke tilfældet.

Man skal også huske på at de 20% kun har betydning i afgiftsmæssig henseende, hvilket jo er noget man kan betale sig fra (afgift for identitetsskift), noget andet er om den vil kunne synes med de mere end 100 HK, ved det nogen kalder et "effektivt syn".

Selv en 2,5, turbodiesel vil næppe være lovlig, selvom den holder sig på de 86 HK, idet turbomotoren i sig selv vil været et identitetsskift, men det kan man som sagt betale sig fra med ekstra afgift, og det vil givetvis også kunne synes. Og så har jeg ikke sagt noget om denne motors "kvaliteter".

MVH - og med risiko for at være en negativ gammel mand
Lars Ellegaard
Index
117598: sv: sv: sv: Ny ud i Landrover.. (02-12-2011 09:16:35) (svar på 117596)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Lars

Synes ikke du er negativ. Kun rart at hvide hvad man går indtil. Jeg har altid troet på den med at en 200Di var indenfor de lovlige 20% effekt-forøgelse.

Men jeg ved at du kan få synet og godkendt med konsrtruktive ændringer, en seriebil med en 200TDi, hvis man betaler afgiften. Jeg har nemlig været ude at køre i en. Det var sjovt! Masser af kræfter lige under højrefoden. :)

Men nogen veteranbil er det jo ikke længere, og man skal nok ikke forvente at veteran-forsikringsselskaberne møder en med åbne arme, når man kommer med over 100 HK i seriebil. Så kan man jo lade være med at fortælle dem om motoren. Så har man først baladen den dag uheldet, eller ulykken sker, og forsikringsselskabet kræver regres eller ligefrem lægger sag an for forsikrings-svig.

Men så kan man jo lade være med at veteranforsikre den, det står jo enhver frit for. :)

Mvh
Index
117589: sv: Ny ud i Landrover.. (02-12-2011 06:43:56) (svar på 117580)
Ole Deleuran #7984, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.5.249)
Jeg har en 88" med en 2.25 benzin, den er ingen hurtigløber
/det er der ingen Seriebiler der er/ men med en ny kaburator
og nye tændingsdele, ordenlig justering og smøring etc, så
får du en bil/motor der faktisk trækker og går godt, og en
marchfart på en 80-85 kmt er ingen problem, den kan også køre
hurtigere..meen..

Mht ind- og omregistrering, så prøv at søge lidt på forum, det
kan godt være lidt indviklet.

Ole
SIII, 88" 2.25 benzin, årg. ´74
Index
117594: sv: Ny ud i Landrover.. (02-12-2011 08:42:32) (svar på 117580)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Jeg er muligvis ved at blive puritaner, men hvis det er en IIa så er det jo en rigtig gammel veteranbil. Hvorfor ikke lægge en en 2.25 i? Det er gør bilen mere autentisk, og hvis du lægger en god benziner i og for den stillet rigtigt som Ole er inde på, og måske udstyrer den med en SU karb eller en Weber register karb, så får du en motor der er billig i indkøb og billig i reservedele, og samtidig får du en rigtig veteran, som også gør sig andre steder end i plutten. Men selvfølgelig, smag og behag og interesser er jo forskellige.

Mvh Niels
Index
117595: sv: sv: Ny ud i Landrover.. (02-12-2011 08:47:49) (svar på 117594)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Det er jo også værd at bemærke at gearkasse, styretøj og bremser ikke bliver opgraderet bare fordi man får en kraftige motor. Kører man med en 200TDi eller andet voldsomt, skal man huske at bruge en blød højrefod, ellers rykker man gearkassen i stykker. Det er der mange her der har lært på den hårde måde. ;)

Mvh Niels
Index
117604: sv: sv: sv: Ny ud i Landrover.. (02-12-2011 09:54:46) (svar på 117595)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.55.129)
Jeg er helt enig med de fleste andre her, en 300TDI er et stort ombygningsarbejde, det kan nærmest ikke lovliggøres og bilen bliver på det nærmeste umulig at sælge efterfølgende.
Og du vil på ingen måde kunne få den veteransynet eller forsikret som veteran hvis du ombygger den.

find en sen 2,25 eller en 2,5 benzin motor, det passer direkte og som Niels er inde på så passer det til gearkasse og akslers styrke.

Index
117602: sv: sv: Ny ud i Landrover.. (02-12-2011 09:46:48) (svar på 117594)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.123.91)
Hvor stor forskel er der på fabriksmonteret karburator, kontra en Weber?
Min serie 3 er monteret med Weber 34 inch (tror jeg nok den hedder)
Den går silkeblødt i tomgang og svare fint på gassen.
Hvordan den er og kører må jeg vente med at erfare til jeg også får bremser på den... Mangler en hovedcylinder
Index
117605: sv: sv: sv: Ny ud i Landrover.. (02-12-2011 10:29:46) (svar på 117602)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Anders.

Jeg kører med en billig 34ICH Weber karb. Det er sådan set fint nok. Problemet er at den er bygget som en økonomisk karb. Så den har lidt svært ved at give sådan en gammel langbenet englænder den "sovs" den vil ha' :) Det er en faldstrømskarburator, så den har det med at ise til. Bliver den lidt slidt, eller der kommer lidt skidt i den, så har den det med at "løbe over" når bilen har været ude at køre. Varmen fra manifolden får benzinen i svømmerhuset til at løbe over og ned i indsugning og så "drukner" motoren. Så kan man opleve at den starter som en mis når den er kold, og har svært ved at starte når den har været parkeret i mere end 10 min.

En S.U. eller register skulle ikke have de problemer og samtidig giver de motoren lidt mere sovs. Det bliver den selfølgelig ikke mere økonomisk af. Men man kan ikke få det hele. :)

Mvh Nies
Index
117606: sv: sv: sv: sv: Ny ud i Landrover.. (02-12-2011 10:37:12) (svar på 117605)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej igen. Ja nu så jeg lige at du spurgte til forskellen mellem en fabriksmonteret og en Weber 34. Denn fabriksmonterede Zenith er vist heller ikke nogen teknologisk åbenbaring.

Her kan du læse meget mere om karburatore til 2.25 :)
http://www.glencoyne.co.uk/carbs.htm

Mvh Niels
Index
117611: sv: sv: sv: Ny ud i Landrover.. (02-12-2011 12:05:19) (svar på 117602)
Ole Deleuran #7984, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.5.249)
Hej Anders,

Jeg kører med samme karburator som Niels, og den fungerer fint. Jeg
har justeret på den et par gange, den har suget noget snavs op der
medfødte et driftsstop, men det er jo ikke karburatorens skyld.
Jeg købte Weber´en i England for under en ´tusse´ incl. forsendelse.
Så du kan umiddelbart være ganske tryg ved den du har monteret.
Som min klubkammerat Niels skriver, kunne man dog ønske, at den ville
give 2.25 motoren en anelse mere brændstof...bare engang imellem.

LR-hilsen
Ole