tilbage

Land Rover Forum  

Index
11798: hovedcylinder kobling (21-11-2003 13:46:54)
Kasper 6533 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.228.202)
Da der ikke er noget koblingstryk påmin mili 88'er, og jeg derfor ikke kan koble ud, tror jeg det er hovedcylinderen da der er en slags gråt fedtet stads på koblingspedalen, ikke meget men det er der. Er det nødvendigt at afmontere både motorhjelm og forskærm for at skifte den, og hvordan "lufter man ud", kan ikke se det beskrevet ordentligt på dette fantastiske forum, det er første gang jeg skruer på biler, men havde jeg før vidst at der fandtes så hjælpsomme mennesker som i denne klub havde jeg da købt min laro meget før....?
Index
11799: sv: hovedcylinder kobling (21-11-2003 14:19:54) (svar på 11798)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.81.212)
Hej Kasper.Gå op i rubrikken oven ove dit indlæg slå op under gerkasse/kopling der er svar på dine spørgsmål i rigelige mængder.
Index
11801: sv: hovedcylinder kobling (21-11-2003 15:30:58) (svar på 11798)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.215.85.225)
Hej !
Som du sikkert har bemærket er dette en almindelig fejl. Jeg har selv skiftet hovedkoblingscylinder da jeg havde en serie 3 Rover.
Det er ikke nødvendigt at afmontere skærmen for at foretage indgrebet,(det gjorde jeg ihvertfald ikke) men det vil uden tvivl lette adgangen. Med hensyn motorhjælmen er dette nemt og uden brug af værktøj.
God fornøjelse.
M.v.h. Steen
Index
11805: sv: sv: hovedcylinder kobling (21-11-2003 19:48:16) (svar på 11801)
kasper 6533 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.101.241)
Hvor meget væske skal man bruge for at udlufte koblingssystemet?..... jeg vil imorgen kaste mig over udskiftningen, er der nogen der ved hvor man kan svine med en landrover i Hellerup eller omegn, uden at blive upopulær, jeg har nemlig tænkt mig at give den en motorvask så jeg kan se hvor den smider olie, så jeg kan få skiftet pakninger der hvor det driller, den er kulsort og smattet ind mod cockpittet.......
Index
11810: sv: sv: sv: hovedcylinder kobling (22-11-2003 01:40:53) (svar på 11805)
Karsten Nielsen # 6038 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.236.100)
Hej Kasper !

Du skal have rigeligt med koblingsvæske/bremsevæske, så du kan få systemet luftet godt ud. Hvis du "pumper pedalen langsomt op", efter at den har været helt i bund med åben luftskrue, så er det nemmere at drive luften gennem systemet.
Har for nogen tid siden skiftet på min 90" også uden at tage forskærmen af, men det gør jeg nok, hvis der bliver en næste gang, det kan godt drille lidt at få pedalen af og på.
Men bare af med motorhjelmen.

God arbejdslyst.

Karsten # 6038
Index
11812: sv: sv: sv: sv: hovedcylinder kobling (22-11-2003 09:49:19) (svar på 11810)
kasper 6533 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.101.241)
Tak !

Men hvad er rigeligt, 1 ltr, 2 eller hvad.....?
Index
11813: sv: sv: sv: sv: sv: hovedcylinder kobling (22-11-2003 10:25:57) (svar på 11812)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.215.230.242)
Hej kasper .1L er rigeligt så har du til flere år,du kan også få hoved cylindren ud hvis du fjerner hv bremsecyllinder med konsol og tager koplings hv cylinder ud med konsol så kan du trække dem ud til højre,der er 6 stk skruer på hver inde i kabinen,dette er den hurtigste måde at gøre det på.Ps der kan godt knække et par rør når du tager dem ud.
Index
11814: sv: sv: sv: hovedcylinder kobling ...og motorvask (22-11-2003 11:29:08) (svar på 11805)
Stefan Wandel (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Kasper!
Lige en sidebemærkning - køb nu rigeligt med "motorvask". Dermed er det også sagt at du ikke skal op på den nærmeste tankstation efter det - og slet ikke på spraydåsebasis - for så bliver det alt for dyrt.
Gør det at du finder en maskinstation eller et andet sted hvor der forhandles grej og olier til landbrugsmaskiner og køb en ordentlig dunk "kraftvask" - noget stærkt affedtende til meget snavsede overflader - noget koncentreret du så skal fortynde.
Evt. kan du tage en tur omkring din farvehandler - han burde også ligge inde med noget der kan bruges - min PROFA- farvehandler har JOTUN Kraftvask i 1l. flasker til fortynding til 49,00kr.
Det bedste er så at hælde blandingen på en forstøverflaske og så er det ellers bare at gå i krig.
Findes der da slet ikke en tankstation med en servicedel (der hvor man støvsuger bilerne og fylder luft på dækkene) hvor du kan bruge en højtryksrenser eller en tilkoblet slange??? - for så er det jo ingen sag at give den en tur med forstøveren - vente en 5min. og så spule efter. -- du vil forbavses over hvor nemt det er og flot det bliver.
LR sIII hilsen Stefan #6008 - Skanderborg
Index
11815: sv: sv: sv: sv: hovedcylinder kobling ...og motorvask (22-11-2003 12:00:48) (svar på 11814)
Frank Lund #6039, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.197.81.184)
Lige et godt råd...
På f.eks. JOTUN kraftvask står der, at det ikke må komme på hånderne og man skal bruge handsker.
Pjat! Tænkte jeg, den morgen jeg skulle have min LR til syn. Jeg hældte et ordentligt skvat i en vaskebalje med lidt vand og gik i gang med børste, klud og vandslange.
Det gik rigtigt fint og alt blev rent og flot inkl. mine hænder og negle.
Om eftermiddagen - efter veloverstået syn - begyndte mine hænder at blive varme. Om aftenen begyndte de at revne hen over knoerne - dybe revner.
Hvis man kommer så langt, kan jeg anbefale kopattesalve i rigelige mængder.
Ellers vil jeg nok anbefale at bruge gummihandsker eller lade være med at få det på hænderne.

Efterfølgende er jeg kommet i tanker om, at jeg gjorde samme erfaring for et år siden med noget industriafkalker, jeg brugte til fliserne på badeværlset. Der stod også at man skulle bruge handsker.

Hvor gammel skal man mon være, før man lærer af sine erfaringer?


/Frank Lund
Index
11816: sv: sv: sv: sv: sv: hovedcylinder kobling ...og motorvask (22-11-2003 15:11:02) (svar på 11815)
kasper 6533 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.101.241)
Tak for det fine råd, jeg bruger profa's og din fremgangsmåde, jeg har også været nede og se på min hovedcylinder, og erfaret at det er en større operation bare det at pille forskærmen af specielt i regnvejr med biler parkeret lige op ad min. Der er iøvrigt væske i min hovedcylinder, men når jeg trykker på min løse kobling siger det bere psst psst ude i motorrummet et eller andet sted, den kan med andre ord ikke engang pumpes op, er det så "slaven", inden jeg piller skærme af....eller kan det stadig være hovedcylinderen...?
Index
11817: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hovedcylinder kobling ...og motorvask (22-11-2003 16:04:31) (svar på 11816)
Rita & Michael Andersen #2112, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.165.139)
Det kan stadig være hovedcylindren - du behøver ikke tage skærmen af - du tager: hjul af og dækskærmen af (den i Hjulbrønden)så er der plads nok - ikke meget men nok. Jeg har gjort det flere gange uden bøvl.....
Og lige en anden ting - jeg skifter altid begge cylindre (køb originale for de holder - det de uoriginale IKKE slet ikke hvis de er købt midt i Jylland)

Hilsen Michael
Index
11819: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hovedcylinder kobling ...og motorvask (22-11-2003 17:41:18) (svar på 11816)
Stefan Wandel (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.193.211)
Problemet med adgang til hovedcylinderen kender jeg udemærket vel - det er ganske vist ikke nødvendigt at afmontere hele skærmen for at komme til de ædlere dele - men som en noget utraditionel men (synes jeg - og Frank Lund) fornuftig løsning på et ellers irriterende problem fandt vi på at være grove og skære et stykke ud i toppen af skærmen op mod torpedoen og montere hængsler og derefter montere løsdelen igen så den lige kan klappes op når man skal til.
Grunden til at det er så helvedes vanskeligt at komme til at efterse i den region skyldes jo at hele mulletjavsen (styreenheden og pedalerne) er flyttet fra H til V uden at der er blevet foretaget den nødvendige ændring af skærmen - og at være på forkant og dermed have tanke på det venstrestyrede europæiske marked har ligget ud over deres forstand eftersom de sidenhen fik så hulens travlt med at udtænke RR og dermed "skrottede" deres succesgrundlag LR.
:-) Stefan