tilbage

Land Rover Forum  

Index
118189: Dårlig tomgang / manglende trækkræft (17-12-2011 23:32:55)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.145.89.13)
90 2,5td 1988

I går på vej hjem ( efter at have tanket?) begyndte den at mangle trækkræft og gå meget dårlig i tomgang.
I dag kunne den kun starte efter at have stået med motorvarmer på. Jeg mistænkte forurenet diesel. Skiftede filter og luftede ud. Der var måske 1½ fingerbøl vand i det aftappede fra filteret.
Ingen forskel.
Den har "en anden lyd" når starteren kører end den plejer.
Efter at have afmonteret slange fra luftfilter til turbo, har den fået endnu mere "fiskerkutterlyd".

Jeg har prøvet at løsne rørene på dysserene enkeltvis, den går i stå på dem alle 4 hvis ikke jeg er hurtig til at lukke igen.
Den går som sagt dårligt i tomgang men lyder ok ved let tryk på speederen.

Kan den være "hoppet et hak" på tandremmen... Kan det være en dysse?
Hvordan kontrollere jeg nemmest tandrem?
Index
118190: sv: Dårlig tomgang / manglende trækkræft (18-12-2011 00:17:40) (svar på 118189)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Det juridiske svar: Har du meddelt tankstationen hvor du tankede at du har fået vand i tanken og maskinskade kort efter tankning? Det ville jeg i dit sted gøre som det første og så undlade yderligere aktiviteter med motoren til de vender tilbage for ikke at forstyrre bevismaterialet.

Det tekniske svar version 1: Fordelerpumpen i en 2,5 TD har bestemt ikke godt af at forsøge at komprimere vand til dysernes åbningstryk på 135 bar.

Det tekniske svar version 2: Vand med ind i en cylinder sammen med dieselen kunne godt give et tilpas højt overtryk til at en i forvejen svag toppakning brister. Afhængigt af hvor bruddet sker kan det give fiskekutterlyd og ringe maskinkraft. Diagnoseform: kompressionstest.

Note: Pas på med at skrue dyserør løse mens fordelerpumpen pumper diesel. Dieselen kommer med 135 bar (langt højere på mange nyere motorer) hvilket er rigeligt til at gennemtrænge menneskeligt væv. Man kan godt slippe godt fra operationen, men den rummer en uhyggelig indbygget fare.
Index
118192: sv: sv: Dårlig tomgang / manglende trækkræft (18-12-2011 01:04:44) (svar på 118190)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Tilslutter mig symptomet i version 2 - forårsaget af årsagen i version 1.

Også helt klart rådet med klagen til tankstationen.
Lav en skriftlig klage i 2 eksemplarer og få en kvittering med dato, navn, underskrift og firmastempel på den din egen kopi.

Men det behøver ikke at have noget med hinanden at gøre, men der er overvejende sandsynlighed.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
118193: sv: sv: sv: Dårlig tomgang / manglende trækkræft (18-12-2011 09:06:33) (svar på 118192)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.145.89.13)
Jeg har forsøgt at kontakte Jet. De har ikke åbent før mandag. Jeg må ringe til dem i morgen.
Ikke for at hænge dem ud, for vi ved jo ikke om det er det, men er der andre der tankede på ellebjergvej i Kbh sv fredag aften?
Index
118198: sv: sv: sv: sv: Dårlig tomgang / manglende trækkræft (18-12-2011 11:31:00) (svar på 118193)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Det er stort set umiddelbart helt ligegyldigt, om det er JET der er årsagen til problemet, men det er absolut på ingen måde ligegyldigt at de får en klage så hurtigt som muligt.
Så må de jo behandle klagen og tage stilling til om der har været et problem.

Telefon er ikke brugbar i klagesager det skal ALTID være skriftligt, med navn underskift og stempel.
Selv om en mundtlig aftale også kan være bindende.
Hvis du telefonerer, så oplys modparten om at samtalen bliver optaget og gemt som lydfil.

Forestil dig det utænkelige at du skal i en retssag, hvor din bevisførelse er et telefonopkald til én du ikke lige fik navnet på...........

Er du medlem af FDM så træk dem ind i sagen med det samme.

Det er jo ikke noget JET gør med vilje, der er typisk entreperede vognmænd der kører for dem og de kan jo have lavet en fejl, eller der er trængt vand ind i tankanlægget eller.......

Vi har jo tidligere her på forum set, at der er medlemmer der har fået repareret deres motorer pga. af uheld med brændstoffet/tankanlæg.

Mvh
Kenneth Poulsen - der egentlig syntes det kunne være smart med juridisk rådgivning i klubregi - uden stillingtagen, men råd og vejledning.
Index
118199: sv: Dårlig tomgang / manglende trækkræft (18-12-2011 11:38:15) (svar på 118189)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.7)
Alt afhængig af, hvor store fingerbøl du måler med, er det ikke usædvanligt, at der er lidt vand i filterbunden, men jeg kunne godt forestille mig, at rust og skidt i tanken er blevet hvirvlet op og har sat sig ved sugerørsfilteret.

Hvis der har været vand i den nylig tankede diesel, så burde der allerede nu også være vand i det ny brændstoffilter. Prøv at kontrollere det. Hvis din bil har en vandudskiller, kontroller og rens denne ligeledes.
Er der vand i filterene, lad bilen stå og afvent samtale med JET!

Når man afmonterer slangen fra luftfilter til turbo kommer der altid 'fiskekutterlyden'.

Mest sandsynlig er dog, at tandremmen er hoppet en tak, hvilket gerne medfører en anden tomgangslyd samt manglende trækkraft pga ændret tændingstidspunkt.

Få fat i et komplet timingbelt kit og skift det gamle ud. Er tandremmen skadet og relativ ny, snak med leverandøren.
Index
118227: sv: Dårlig tomgang / manglende trækkræft (18-12-2011 22:22:25) (svar på 118189)
René Davidoff #6283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 90.184.227.106)
Jeg ved ikke om mit eksempel kan hjælpe dig?
Men jeg oplevede det samme som dig at trækkraften blev markant dårligere efter tankning. Men andre land rovere der tankede samtidig med mig fik ikke de problemer.
Det viste sig at der sad et filter der skulle fange sand/urenheder henover bagakslen, som man ikke lige er opmærksom på. Filteret var efterhånden fyldt op med et stenlignende lag som pumpen havde svært ved at få dieselolien igennem. Filteret blev fornyet efter tanken havde været tømt og renset. Nu kørte det bare igen indtil det blev frostvejr igen (2010),samme problem men nu var det ikke filteret men hele røret der blev gennemgået for utætheder og tro mig der var mange lækager på det rør men efter fornyelsen var alt ok. God jagt.
mvh.
René 6283
Index
118253: sv: sv: Dårlig tomgang / manglende trækkræft (19-12-2011 14:43:38) (svar på 118227)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Når problemerne kommer lige efter en tankning, eller pludsdelig (uforventet!?) frostvejr, så kan det godt være udfælning af parafinvoks, diverse steder i systemet. Nettop at bilen startede efter en tur med motorvarmer, giver mistanken.
Godt nok påstår olie selskaberne, at deres diesel er frost sikret, men jeg og mange andre har oplevet gentagne gang, at dette er utilstrækkelige.
Dette er årsagen til standard rådet om at ikke tanke helt op før en Norge's tur, men kun til den Norske grænse, og så tanke helt op.
Voksen kan danne meget små partikler, som er ikke synligt, men sagtens store nok til at stoppe en filter.
Kommer der en vis bedring, når man tilsætter 10% Petroleum? så har du synderen.
Per erfaring, ved jeg at du kommer du ingen vegne med at klage til olie selskaberne!
Der er masser af viden & tips om emnet, her på forum.
Index
118491: sv: sv: sv: Dårlig tomgang / manglende trækkræft (27-12-2011 15:18:44) (svar på 118253)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.145.89.13)
En update.

Jeg tog bundproppen ud af tanken, fin ren diesel.

Lukkede op ind til tandremmen, ingen fejl.

Afmonterede vippetøj for at se om det var en af ventilerne. Nope.

Afmonterede topstykke, BANKO! Toppakning brændt.

Nu har jeg så bestilt en toppakning hos LR-parts, og håber de ( som de siger på tlf-svarer) sender den ASAP.

Det var da ikke det værste der kunne være sket, og nok ikke noget jeg kan klandre JET for ;-P

Rigtig Glædelig baghjul og godt nytår !