tilbage

Land Rover Forum  

Index
118571: 200 tdi køler og intercooler i 2,5 td (30-12-2011 21:32:30)
Poul Bjerregaard #5245, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 77.215.143.192)
Hej

Vedr.: 110" 2.5TD fra 1988, ca. 150.000 km bag sig.

Jeg forventer at skifte min 2,5 td motor ud med en 200 tdi når jeg falder over en sådan til den rigtige pris. Indtil da vil jeg gerne behandle min 2,5 td motor bedst muligt og har derfor besluttet at montere en intercooler.

Nu overvejer jeg så, at montere en køler og intercooler fra en 200 tdi, da jeg forestiller mig at det vil være den letteste løsning (minimale modificeringer) og en investering jeg alligevel skal foretage når jeg finder den rigtige motor.

Mit spørgsmål er så, køler en 200tdi køler lige så gode som en 2.5TD køler?

Er der andet jeg skal være opmærksom på?

Bonus info: Jeg vil ikke montere intercooler for at forøge effekten men udelukkende for at skåne motoren og regner derfor ikke med at det er nødvendigt at justere dieselpumpen?

Mvh. Poul
Index
118585: sv: 200 tdi køler og intercooler i 2,5 td (31-12-2011 00:50:51) (svar på 118571)
Anette Christiansen #8362, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 95.166.104.94)
En TD køler har jo et areal der er ca 1/3 større end en 200dti køler.. så jeg går ud fra at en TD køler, køler bedre.

Det er ihvertfand derfor jeg har monteret en TD køler på min 300tdi og så sat en stor intercooler foran.

Jeg mener ikke at oliekølerslangerne passer sammen fra TD til en 200tdi køler.. det passede ihvertfald ikke sammen med min 300tdi, der var jeg henne og TIG svejse rørende sammen, så det passede med omløberen

Vink og blink fra Anette og Christoffer der lige har fået deres 110'er fra 87 med nyilagt 300dti, til at køre=)
Index
118638: sv: sv: 200 tdi køler og intercooler i 2,5 td (01-01-2012 20:46:58) (svar på 118585)
Sven-Åge Friis #4443, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 95.166.167.253)
Hej.

jeg er da sikker på at en 200tdi køler, saktens kan klare en 2,5td..

1/3 bedere tja det kan jo da godt være, men 200's køler er så lidt tykkere.. jeg har enda spurgt om den kan klare en V8 benzin,, det kunne de ikke se noget problem i...den er stor nok herhjemme..
intercooleren vil så også hjælpe din motor med lidt lavere termisk temp i brandkammeret..
mener også at der ovre i herning området kører en rundt i en bus med den opsætning...

mvh
Sven-Åge

4443
Index
118640: sv: 200 tdi køler og intercooler i 2,5 td (01-01-2012 21:28:03) (svar på 118571)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.7)
Jeg kan ikke lige se, hvordan du skåner motoren ved at montere en intercooler. Hvis du er bange for, at maskinen bliver for varm, så sæt en 72 C thermostat i om sommeren og reducer glycolandelen i kølevandet.
Det er en god vane, at lade motoren køre i tomgang ca. to minutter før du standser den. Det er godt for turboen og stemplernes nedkøling.

Hvis bilen ikke i forvejen har et vandfyr, så ville jeg heller investere i det og derved skåne maskinen ved opstart end at bøvle med en intercooler.

Undgår du også mange korte ture, kan motoren holde til mindst 150t km til uden besvær, bare den bliver behandlet anstændig.
Index
118655: sv: sv: 200 tdi køler og intercooler i 2,5 td (02-01-2012 18:59:29) (svar på 118640)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.212.54)
Så vidt jeg er orienteret er 2,5TD'erens problem netop at forbrændingstemperaturen bliver for høj pga. for dårlig køling. Derved bliver det da en mægtig god ide at montere en ladeluftkøler (intercooler) for at skåne motoren.
Indsugningsluften varmes op i turboladeren, det giver to uheldige konsekvenser for motoren: mindre ilt til forbrændingen og varmere forbrænding.
Køl derfor din indsugningsluft rigeligt ned, det giver bedre forbrænding, mere power og mindre termisk stress til dine stempler.

Mvh Thomas
Index
118656: sv: sv: sv: 200 tdi køler og intercooler i 2,5 td (02-01-2012 20:19:35) (svar på 118655)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.7)
Jeg mener, at 2,5 TD termiske problemer hidrører fra en dårlig forbrænding pga. uheldig konstruktion af stempler. Derfor støjer maskinen også mere end den burde. Faktisk er n/a maskinen mere lydsvag. Senere kom der en anden type stempler og motoren blev mere lydsvag.

Jo koldere forbrændingen bliver, desto mindre NOX opstår der ved forbrændingen og forbruget skulle gå ned.

En luftkølet intercooler køler luften mere effektiv end en vandkølet, hvis temperatur aldrig kan være lavere end kølevandet.

En luftkølet enhed kan forsynes med en ekstra elektrisk blæser for at øge nedkølingen.

Nogle traktortrækkørere lægger tøris mellem intercooler og vandkøleren, netop for at øge effekten.

Index
118642: sv: 200 tdi køler og intercooler i 2,5 td (01-01-2012 22:16:32) (svar på 118571)
Morten From Søndergaard #5494, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 90.185.127.37)
Jeg har haft en 90" med en 2,5 TD og 200 TDI intercooler og køler, der var ikke noget problem med at holde motoren kold. Det kan godt ske at 200 TDI køleren ikke er helt så effektiv som 2,5 TD køleren men til gengæld er indsugningsluften koldere.

Og nej - der er ikke grund til at justere dieselpumpen.

Mvh

Morten