tilbage

Land Rover Forum  

Index
120036: vintersikring af diesel (31-01-2012 22:02:10)
Simon Panduro #4709, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 188.183.2.231)
hej derude.
Nu hvor frosten er ved at bide fra sig, her jeg ladet mig fortælle, at man kan blande op til 20 % benzin i sin diesel for af modvirke parafindannelse/forstoppelse. Er der nogen der har erfaring med dette råd?, eller er der andre produkter der har samme vikning. Jeg ved godt at diesel herhjemme er frortsikret til ca. -23 c. men det skader vel ikke at være forberedt.
Mvh simon
Index
120038: sv: vintersikring af diesel (31-01-2012 22:19:11) (svar på 120036)
Jacob Lindquist #8540, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.153.193)
Hverken Benzin, Terpentin eller andre høj oktan brændsler er godt for din bil. Det er faktisk direkte ødelæggende for dine dysser. Så det skal du aldrig gøre ved mindre du ikke gider din mortor mere.. Bel Add laver et produkt til frostsikring, (minimering af parafin danelse) hvis -23 grader ikke er nok. Petroleum er brugt i nogle egne. Det er også det der bruges i dysserens. Parafindanelse opstår i øvrigt allerede ved -7 grader.Husk at undersøge dit brændstoffilter for vand. Din bil har i øvrigt forvarme vha. gløderør, og nyere Diesler sender returdiesel (opvarmet) retur til tanken. Jeg har kørt i -35 med Dansk diesel i tanken. I Rusland tænder de ofter bål under tanken for at varme indholdet op ;)
Index
120106: sv: sv: vintersikring af diesel (02-02-2012 14:19:42) (svar på 120038)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Det er efterhånden lidt sjovt er der blandt Landy-folketdiesel har indsneget sig den misforståelse at BellAdd producer et specifikt additiv til frostsikring diesel brændstof…!

BellAdd producer nogle rigtige gode rense produkter, både til benzin og diesel samt motorolie. Naturlivis i skarp konkurence med STP, Redex, Bardahl, Tunap, samt europamesteren i additiv - Liqui Moly, jeg er storforbruger af dem alle samt Redline oil. Det specifkke additiv som den ene ikke producer, kan man finde hos konkurrenten…!

Hvis man gerne vil yderlige frostsikrer sin diesel (hvilket på vores bredegrader er yderst sjælende nødvendigt) Kan man udvide sin horisont ved at studere den teknisk litteratur omkring fremstillingen af Bio-diesel. De grønne brændstofhelte bruger en del tid på af bortraffinere så meget wax/paraffin som muligt samt benytter forskellige additiver til sænkningen af frysepunket samt forbedringen af brændbarheden af deres grønne drivmiddel. I den grønne sub-kultur finder man enkel/simpel viden, som de store veletableret olieproducenter nødigt friviligt oplyser og frigiver.

Blot for info: Har i øvrigt kendskab til en vognmand. Som hver gang vogntoget havde været til service tilsatte store mængder benzin (25-30%) til diesel samt to dunke 2T olie, som rensekur…! Værksted udtalte sig bekymrende omkring teknikken, men måtte modstræbende erkende at vognmandens dieselmotor var dem blandt kundernes som brænde reneste…! efter årevis brug af teknikken, ophørt værkstedet med at kommenter teknikken, da der ikke kunne konstateres nogle nedsættende motoreffekt… eller at bemærkningen ingen effekt havde...

For info: teknikken bestod i at "først" tankfuld efter service blev tilsat benzin + 2T oile (som rensekur) transporten mellen serviceintervallet blev naturligvis kørt på 100% diesel.

Jeg ville selv bruge et rensadditiver specifikt designet til diesel - benzin/2T oile virker for vildt… men tankevækkende…

Og som bekendt er teknikken af benzinholdig diesel ikke ukendt blandt de væbnetstyrker, de fleste veletableret militærenheder har en procedure der forskriver procentvis iblanding af benzin som primitiv frostsikring ved "arktiske" forhold (må oftes kun benyttes som nødløsning)

http://www.chemiphase.co.uk/
Index
120107: sv: sv: sv: vintersikring af diesel (02-02-2012 17:03:35) (svar på 120106)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Nu er det jo ikke for at nedgøre dig personligt. Men jeg må bemærke at du først kommer med lidt betragtninger omkring dieselfolkets brug af benzin som en misforståelse. Hvorefter du fremlægger en historie om en vognmand...

Førhen talte man om tørt og fugtigt brændstof med henvisning til deres smøreevne og hvordan de efterlod forbrændingskammeret i motoren. Benzin er et "tørt" brændstof. Sammenholdt med at det har langt højere oktantal end diesel, så ser jeg ingen fordel i at tilsætte det i øvrigt og slet ikke om vinteren hvor det er svært nok at starte alligevel.

Men jeg giver dig ret i at det må have en rensende effekt, da det jo må være med til at brænde belægningerne af i brændkammeret i og med at det giver et højere tryk/temperatur i motoren og brænder særdeles rent i en motor med overskud af luft.

Jeg er selv meget interesseret i brugen af biodiesel og ethanol som brændstof. Derfor vil jeg gerne have nogen af dine referencer til kilder om du har nogen. Det er altid interessant læsning når andre end de store fossile brændstofselskaber fremkommer med resultater og forskning.

Hilsen
Jens
Index
120109: sv: sv: sv: sv: vintersikring af diesel (02-02-2012 18:05:55) (svar på 120107)
Jacob Lindquist #8540, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.153.193)
Benzin har negativ effekt på forekomsten af kulstoffer i dine dysser.

Jeg kunne komme med en længere redegørelse om brændpunkter, cetan vs. oktan tal og konsekvensen af den højere brænkammertemperatur. Men andre har gjort det udemærket, så jeg foreslår man læser dette indlæg her:

http://www.turbodieselregister.com/mixing_gasoline_and_diesel.htm

Jeg forstår slet ikke man rådgiver ud fra myter, og ikke kolde facts. Specielt i betragtning af hvor mange der læser dette forum!

Der findens mange flere "papers" på nettet om samme problematik, og man kan jo sådan set bare spørge Google. Der er flere olie derivat producenter, som har PDF'er online med indgående studier af emnet.


Index
120108: sv: sv: sv: vintersikring af diesel (02-02-2012 17:59:46) (svar på 120106)
Jacob Lindquist #8540, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.153.193)
Det er ingen misforståelse. BellAdd producerer frostsikring til Diesel.
Benzin er ikke egnet. Basta.
http://www.belladd.dk/home.asp?Frostsikring%20af%20dieselbr%E6ndstof=&ContentID=392
Index
120112: sv: sv: sv: sv: vintersikring af diesel (02-02-2012 19:33:52) (svar på 120108)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.33)
Jeg vil lige slå et lille slag for benzinen...

Da jeg var dreng, skrev Mercedes-Benz i deres brugervejledning for store køretøjer, at der måtte blandes op til 5 % benzin i dieselbrændstof om vinteren.

Vinterdiesel var ikke kendt på kontinentet, Kun Norge og Sverige havde det.

Så vi hældte troligt benzin og en slat motorolie i tanken på vore Mercedes-busser. Desuden holdt vi øje med, at indsprøjtningspumpen var toppet op med smøreolie.

Da vi så fik Scania-busser med filtervarme holdt vi med benzintilsætningen og siden midt i 70erne fås også god vinterdiesel herhjemme.

Jeg bliver helt nostalgisk ved minderne...

Index
120042: sv: vintersikring af diesel (31-01-2012 23:57:54) (svar på 120036)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.46)
Med nye filtre og dansk vinterdiesel sker der ikke noget. Du kan godt blande op til 5 % benzin i diesellbrændstof, men det gør ikke den store forskel.
For at undgå parafinering, skal du blot starte maskinen og lade den køre uden for mange omdrejninger. Parafin dannes ved hurtig gennemstrømning ved lave temperaturer.
Min OneTen har en inline fuel heater monteret og den virker bare perfekt. Varm diesel straks fra starten.
Hvis du regelmæssig bruger Bell Add eller Bell Add HD, holdes dit brændstofsystem rent og maskinen kører væsentlig bedre. Vi bruger det også på vore busser.


http://www.youtube.com/watch?v=hjOvY4qnDko
Index
120052: sv: sv: vintersikring af diesel (01-02-2012 09:59:40) (svar på 120042)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hvis man tilsætter benzin til dieselen er det en god ide at tilsætte olieblandet benzin, det skulle pumpe og dyser bedre kunne lide, bare 2-3% som til kædesaven.

Per
Index
120053: sv: sv: sv: vintersikring af diesel (01-02-2012 11:17:06) (svar på 120052)
Casper Kofoed (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.56.3.155)
Jeg plejer altid at hælde en kop petrolium i tanken på min 110 fra 86 Hver gang jeg fylder tanken.
Jeg begyndte på det efter at jeg for en del år siden havde tanket på en station hvor der ikke var frostsikret diesel i standeren. Det medførte at Motoren hurtigt gik i stå og jeg opdagede at filtre samt rør og slanger var fuldstændigt blokkeret af parafin. Har aldrig haft problemer siden...

Casper
Index
120063: sv: vintersikring af diesel (01-02-2012 14:28:04) (svar på 120036)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Benzin i diesel er en rigtig dårlig ide. Benzinen forringer dieseloliens tændvillighed, hvilket
giver vanskeligere start og kraftig ”dieselbankning” ved kold motor. Sikkerhedsmæssigt kan det skabe farlige situationer, fordi benzinen sænker brændstoffets flammepunkt og giver væsentligt forøget brandfare.

Normal "vinterdiesel" er sikret til -23 til -24 graders frost i Danmark. Men skulle man være i tvivl om der er noget "sommerdiesel" tilbage i tanken kan man tilsætte petroleum for at vintersikre den.
10% petroleum giver en vintersikring på 10-20grader, man skal ikke tilsætte mere end højest 25% i alt.

Man kan nemt se om man har problemet ved at hælde lidt op i et glas. Hvis der er udskilt voks i dieselen er den tåget. Løsningen er at få varmet hele bilen op i et lunt værksted natten over og tilsætte petroleum eller skifte dieselen ud.
Man kan ikke opløse voksen ved at tilsætte petroleum efter den er udskilt og kold. Kun ved opvarmning, kan voksen opløses igen.

Hvis man har mistanke om at der er vand i tanken eller rørene kan man tilsætte 1 liter karburatorsprit til 100 liter diesel (1%). Det trækker vandet med ud.

Der er rigeligt søremiddel tilsat dieselolien via additiver. Tilsætning af to-taksolie forringer kun forbrændingen og soder motoren til.

Jeg håber at det opklare lidt af myterne. Kilden jeg kar fundet oplysningerne hos er bla. Q8.

Hilsen
Jens
Index
120068: sv: sv: vintersikring af diesel (01-02-2012 15:37:34) (svar på 120063)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Jens,
Myter eller ej, men der er gennem tiden fyld en del benzin i dieselolie ved hård frost, det med med totaktsolie er også brugt en hel del på visse bilmærker for at nedsætte dysestøj, og det er noget med en deciliter til en tank, og hvis nogen vil komme 5 liter benzin i en tankfuld disel, var det så de 5 liter der skulle indeholde 2-3% olie, og det er vel ikke så dumt ? 20% petroleum affedter og det gør 5 liter benzin også, men en håndfuld totaktsolie i en tank soder ikke noget til.

Man bør nok afholde sig fra at fylde andet end færdigblandet håndkøbsadditiver på en moderne højtydende dieselmotor, men i en gammel "traktor" ville jeg ikke have nogen skrupler ;-)
Oplysningerne har jeg hentet gennem 40 år omgivet af gamle biler ;-)

Mvh Per
Index
120077: sv: sv: sv: vintersikring af diesel (01-02-2012 17:04:52) (svar på 120068)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.46)
Som omtalt i tidligere indlæg, synes jeg, at Bell Add er et udmærket produkt, som jeg køber for 135,- DKK plus moms pr. halv liter; Findes i flere varianter: standard, HD og for Common Rail.

Jeg har også nævnt, at min ganske udmærket OneTen med 2,5 dna og 370.000 km på tachografen er udstyret med en in line brændstofvarmer og jeg kan anbefale alle dieselbilejere, at få en sådan eller lignende installation monteret.

Det er langt bedre end al de gode garagetricks og - tips.

Prisen er faktisk ret overkommelig og udvalget af muligheder stort.

Tag et kig på følgende link:

http://www.dajolka.dk/produkter/diverse.htm

Her findes også udstyr til flertankdrift....

The Heat ist on even in a Danish winter...
Index
120082: sv: sv: sv: vintersikring af diesel (01-02-2012 18:03:09) (svar på 120068)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Al respekt for erfaringen, når den taler.
Jeg har aldrig selv gjort andet end at tilsætte sprit 4 gange om året i forbindelse med olieskift (så der er system i det).
Men jeg kører også typisk to til tre tanke af på en uge til daglig.
Jeg har aldrig oplevet stoppede filtre, gele i tanken eller andre problemer i den retning. Til gengæld er jeg fuldstændigt anal med at holde olie og filterskift hver gang jeg skifter olie. Når filtrene kun koster hvad de gør er der ingen grund til at spare dem hver anden gang når olien er så dyr.
Min bil står altid ude i al slags vejr og desværre har det ikke hjulpet at skrive motorvarmer på ønskeseddelen, så det har været en varmeblæser med timeur på i vintermånederne.

Hilsen
Jens
Index
120088: sv: sv: sv: sv: vintersikring af diesel (01-02-2012 19:04:56) (svar på 120082)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.46)
Øhm, Jens...... anal ?
Index
120093: sv: sv: sv: sv: sv: vintersikring af diesel (01-02-2012 20:13:17) (svar på 120088)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Nyt ord i det danske sprog:

http://en.wikipedia.org/wiki/Anal_retentiveness

Hilsen
Jens
Index
120096: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vintersikring af diesel (01-02-2012 23:00:00) (svar på 120093)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.40.12)
Hej Jens

Anal: "Udtrykket anal-retentive (også analt retentive), almindeligvis forkortet til anal, bruges konverserende til at beskrive en person, der har en sådan opmærksomhed for detaljer, at besættelsen bliver en gene for andre, og kan udføres på bekostning af anal-retentive person. Udtrykket stammer fra Freuds psykoanalyse. Folk, der siges at være anal, lider normalt af obsessiv-kompulsiv personlighedsforstyrrelse."

Lidt voldsomt dom blot fordi man vil skifte et oliefilter; det generer ikke mig at du skifter oliefilter, og jeg vil under ingen omstændigheder hævde at du lider af obsessiv-kompulsiv personlighedsforstyrrelse, af den grund!

Med venlig hilsen
Verner
4586
Index
120099: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vintersikring af diesel (02-02-2012 05:58:25) (svar på 120096)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.33)
Så godt kender jeg ikke Jens, Verner, men jeg syntes nok, at ordvalget var lidt meget bombastisk...