120581:
sv: sv: Adgang til sprinklerdyse, 110" TD5, 2000 (13-02-2012 18:16:45) (svar på
120579)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 176.22.215.218)
Hej igen,
Det var filteret, som var tilstoppet hos mig. Nu er det hele samlet igen, og det sprinkler lystigt ved en let aktivering af knappen.
Prøv evt. først at tjekke om det er din sprinklermotor den er gal med. Dette gør du bare ved at bytte om på ledningerne fra den agterste til den forreste sprinker. Hvis der kommer sprinklervæske på bagruden når du aktivere knappen til forruden så virker din sprinklermotor og du kan så arbejde videre mht at finde fejlen.
Prøv dernæst at afmontere filteret, der gerne skulle sidde ude ved sprinklertanken. Med filteret afmonteret og slangen påmonteret igen så kan du håbe på, at der kommer sprinklervæske op på forruden når knappen aktiveres. Hvis dette er tilfældet, så er det filteret, der er stoppet.
Hvis det stadig ikke virker, så prøv at følg sprinklerslange hen til der hvor den går gennem bulkhead. Det kan være, at der er knæk eller brud ude i motorrummet. Min slange til den forreste sprinkler er rød og den til den agterste sprinkler er lilla.
Hvis der heller ikke er knæk eller brud ude i motorrummet, så må du inden for i varmen;-). Begge slanger kommer ind i kabinen under din viskermotor. Prøv at skrue den del af instrumentpanelet af, hvor højtaleren i venstre side sidder (3 skruer). Bag ved denne vil du kunne se sprinklerslangerne komme ind. Hvis der heller ikke er knæk på slangen her, så er der ingen vej tilbage:-(. Den øverste del af instrument bordet skal af.
Men, fat mod - det tager kun en lille time, og med den øverste del af instrumentbordet afmonteret kan du følge slangen fra hvor den kommer ind gennem bulkhead, og hele vejen hen til dyssen. Hvis der heller er brud eller knæk på denne strækning, så må du pille slangen af dyssen. Dette er lidt et mosle arbejde men helt sikkert nemt for folk med små tynde lange stærke fingre. Med slange afmonteret kan du prøve at aktivere sprinkleren igen. Hvis det sprøjter rundt i kabinen, så er der fint flow igennem slangen og fejlen ligger derfor i din dysse.
Hvis der ikke kommer noget ud i kabinen, så er der enten et knæk på din slange eller også er den tilstoppet.
Hvis det viser sig, at det er din dysse, der er tilstoppet, så kan den rimeligt nemt skrues af når den øverste del af instrumentbordet er afmonteret. Dyssen sidder kun med en bolt på indersiden af bulkhead.
God arbejdslyst,
Jesper