tilbage

Land Rover Forum  

Index
121301: Kan man/må man? (28-02-2012 20:26:01)
Anders Pekruhn #7413, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.20.49)
Bare af nysgerighed: Kan man sætte bagsæder i en 3 dørs 110, og indregistrere den som almindelig personbil?

mvh Anders - Der nok får brug for nogle flere sæder...
Index
121304: sv: Kan man/må man? (28-02-2012 20:36:56) (svar på 121301)
Kenneth K. Kreiberg #5298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.215.194.159)
Sagtens, så skal der bare betales ekstra afgift. Med mindre at synshallen kommer i tanker om alle mulige krumspring for at undgå at tage stilling til din bil. Så skal du slås med dem, men det burde kunne lade sig gøre.
Index
121306: sv: sv: Kan man/må man? (28-02-2012 21:00:51) (svar på 121304)
Allan Krautz #7821, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.80.206)
jeg tænker at lave det samme er det ok at sætte bænke i altså så man sidder på langs af bilen
Index
121308: sv: sv: sv: Kan man/må man? (28-02-2012 23:16:32) (svar på 121306)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Allan og Anders, først og fremmest, så kan næsten alt lade sig gøre... men det har sin pris... så første stop inden I går videre er hos skat, start med deres hjemmeside.

Angående bænksæder, så er det klart det nemmeste og lidt afhængigt af alder på køretøjet også økonomiske. Man kan også finde et brugt bussæt til bag i - der er flere, der ligger inde, efter de har lavet bus om til van eller bare har skiftet sæder for at blive lidt mere blæret, ellers er det ud og shoppe - hvis ellers bilen kan godkendes med det!! Prøv som det første, at gøre jer klart, hvad det er I ønsker, er det en personbil (der må du have op til OTTE pladser ud over føreren) eller er det en bus (der SKAL være mindst 9 pladser ud over føreren og kræver, at du har stort kørekort - kender ikke reglerne hvis kørekortet er relativt nyt er der lidt dims der, men tjek på færdselsstyrelsens hjemmeside)

Forskellen er STOR, når vi taler omkostninger... vægtafgiften på bus er omkring 1/4 af personbilen som til gengæld også ligger godt omkring en tusse om MÅNEDEN... bussen skal så synes én gang hvert år, men hvad, 535 (ihvertfald her hvor jeg bor) for et syn, og så har man lige en fagmands vurdering med i handlen, og får måske reddet noget lidt hurtigere, så rep bliver billigere, og sikkerheden måske også en smule højere på den konto

men igen...

Start med at gå ind på skats motorside her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817284&vId=0

Herinde finder I en række gode sider, hvor I bl.a. kan lave en forhåndsberegning i forhold til en ca. pris på en omregistrering.

Der er så også en smule forskel på, hvilke krav der er til en bus fremfor en bil... men det er nu ikke det sværeste at finde ud af...., kig evt. på tstyr.dk

Som Kenneth skriver, så kan det sagtens blive kringlet i synshallen...meget endda... så husk godt humør, og ikke mindst, spørg spørg spørg...herinde og hos skat og i den lokale synshal INDEN I kaster jer ud i det...

Jeg kørte min 109" til syn som bus i fredags, den gik teknisk glat igennem uden anmærkninger, men det tog mig knap 4 timer med køren frem og tilbage efter typeattester hjemme fra printeren, der ville kunne godtgøre, at min van blev en bus... og da jeg endelig fik min synshal velsignelse og stod hos skat, 5 minutter i lukketid, ja, så er der INGEN plader at hente, før man står med en værdifastsættelse fra et af skats motorkontorer i hånden. Og det nytter ikke noget, at man står med tallene på sådan et stykke papir, hvis der samtidig står M1 på papiret og man har lavet sig en M2 - så er det bare forfra, så jeg har pillet sæderne ud igen, lykkelig over at mit tekniske forarbejde med bilen var i orden, men ærgelig over, at jeg troede det var lettere, end det viste sig at være... men tro mig, så snart skat har kastet papiret afsted med posten og posten har kastet det i min kasse, så er jeg afsted efter plader, og tilbage med sæderne igen.... og SÅ er der familietur
svigermor, svigerfar, kone, tre børn, to hunde, og hvem ved, 9 høns... der er plads til det meste.... og så en tur ud over øvelsesterrænet og se, hvad der sker, i bakspejlet naturligvis, bag i den store stygge bus.... ;-)

Og Klan, kan du SÅ komme igang :-D

bedste hilsner
Lars
Index
121349: sv: sv: sv: Kan man/må man? (01-03-2012 15:23:19) (svar på 121306)
Bjarne Stougård Baunbæk #1533, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 178.155.216.27)
Hejsa
nej!sidevendte sæder er ikke tilladt mere se: syn af køretøjer
10.01.020 (2)
hilsen
Bjarne
Index
121350: sv: sv: sv: sv: Kan man/må man? (01-03-2012 15:36:44) (svar på 121349)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Bjarne, du er desværre lidt for skråsikker, og det du skriver, det er ikke korrekt!- selvfølgelig må man det, også uden at etablere sikkerhedsseler - min 109 blev synet sådan i fredags d. 27. februar - og tro mig, der var styr på reglerne

Det kommer ene og alene an på køretøjets første dato for indregistrering, hvilke regler der gælder for det enkelte køretøj!!

Men det kan dem, der har tænkt sig at lave deres varevogn om selv spørge om i nærmeste synshal - som jeg også skriver i mit indlæg ovenover, så er det vigtigste at gøre sig klart, HVAD man vil lave om til enten personbil eller stor personbil (privat bus) m1 eller m2

dernæst at spørge synshallen, hvad der skal til, typegodkendelse, evt. erklæringer i forhold til befæstigelse af seler og sæder osv.

Det er ikke altid helt ukompliceret, men som udgangspunkt kan man sige, at langt det meste kan lade sig gøre, igen, afhængigt af dato for første indregistrering.

Endelig så er der lige værdifastsættelse hos skat

Generelt kan man sige, at internettet er godt til mange oplysninger, men det er stadig klart det bedste at gå til hovedet i stedet for...nåja, røven eller alle mulige andre steder, så er det i forhold til økonomien ved ændret anvendelse, så er det det lokale skat eller ringe direkte til et motorkontor, er det regler i forhold til ens bil og det tekniske, så er det enten tstyr via mail eller telefon eller ned i den lokale synshal....

bedste hilsner
Lars