tilbage

Land Rover Forum  

122165: Billig- kontra dyr olie? (26-03-2012 14:29:28)
Lars Beck Jensen #8889, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.243.201.126)
Jeg ved godt, at jeg er ved at starte en religionskrig herinde med nedenstående spørgsmål, men jeg kan alligevel ikke dy mig!!!

Hvor stor er forskellen på kvalitet og pris når man snakker olie - Jeg tænker f.eks. motorolie 10-40 semisyntetisk - Her er det jo stor spring i pris- Hvad er forskellen i kvaliteten og når man nu skifter olie for hver 10.000 km - sammen med filter - er det så ok at køre på en billig olie?

En af grundene til ovenstående spørgsmål, er nemlig at både billig og dyr olie for mig at se overholder de samme specifikationer - API cl, cf osv.- eller hur??

Mvh.

Lars
122170: sv: Billig- kontra dyr olie? (26-03-2012 17:31:04) (svar på 122165)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.212)
Hvis du ved olievalget overholder specifikationerne, er mærket stor set ligegyldigt, men du skal ikke skifte mærke konstant, idet forskellige mærker har forskellige additiver, som hver for sig giver en egen aflejring i motoren.
Skiftes mærket, kan det ske, at olieforbruget stiger, fordi det tidl. mærkets aflejringer bliver renset af og mere olie bliver forbrugt indtil det nye mærke har sat sine aflejringer.
Det havde nær kostet mig en motor, fordi mekanikeren hældte værkstedets egen olie på istedet for at bruge den olie, jeg medbringer. Ca. 600 km efter olieskift lyste olielampen under kørsel. Oliepinden var tør. Heldigvis havde jeg 'min' olie med... og rejsens resterende 7.000 km gik upåklagelig og uden nævneværdig olieforbrug.

Jo mere speciel olien er, des højere er prisen. Os, som bruger det gamle 20/50, skal oftest dybt nede i lommerne, fordi der kun er en lille produktion. Selvom jeg burde støtte Klubbutikken, køber jeg dog olien hos en bekendt, der forhandler Agip, som er ganske udmærket.

Jeg skifter også olie for hver 10.000 km, altså to gange årligt - incl. filtre og olie på gearkasse, aksler osv.
122171: sv: Billig- kontra dyr olie? (26-03-2012 19:58:44) (svar på 122165)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Jeg faldt over dette i sig selv interessante dokument:
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0CFYQFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.wearcheck.co.za%2Fdownloads%2Fbulletins%2Fbulletin%2Ftech37.pdf&ei=3KxwT_y6KcXJtAbmz_y7Ag&usg=AFQjCNEY8kMc9rLX2IyN8SGr_0PI_rveSg&sig2=QA0xgSc3V5VfbnwRVcuawg

Hvor der optræder et skema med en procentvis angivelse af hvad der er af problemer med olie som analyseres i deres firma

Degrading oil - altså slidt olie er et af de mindste problemer de støder på når de analysere olie.
Så se i det perspektiv er ting som oliefilter, korrekt justering af motor og koldstarter en langt større synder for olien egenskaber. Ikke olietype eller mærke.

Hilsen
Jens
122172: sv: Billig- kontra dyr olie? (26-03-2012 20:21:59) (svar på 122165)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.30.87)
Billig olie - Hvad er "billigt" ???

Noget af det billigste jeg ka' finde er 5 liter "W5" 10W-40 delsynt. fra Lidl til 119,- kr. (20,- pr.l.)
Lige nu kører jeg på en "Statoil PRO" købt hos P-lindberg i Vejen.
4 Liter til 140,-kr... (35,- pr.l.)

122197: sv: sv: Billig- kontra dyr olie? (27-03-2012 17:32:49) (svar på 122172)
Lars Beck Jensen #8889, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.145.245.84)
Med billig mener jeg jo nok de produkter som man kan købe i eksempelvis Jem&fix og Lidl - er de ikke ganske okay at putte på motoren? (når de holder de angivne spec.) Jeg vil jo gerne være god mod motoren, men gider heller ikke smide unødige kroner ud af vinduet - har skam andre huller de kan ryge i :-)

Mvh.

Lars
122198: sv: sv: sv: Billig- kontra dyr olie? (27-03-2012 18:07:42) (svar på 122197)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.23)
Du får lige mit kontonummer...

Mange af 'lavprisolierne' kommer fra seriøse producenter så som Shell, Exxon, BP eller Winthershall.

Når Lidl bestiller 1 mill fem-liters dunke med egen lable på, så er prisen lidt anderledes. Producenten er ligeglad med, om de sælger engros eller en detail. Engros giver større udbytte, da de ikke selv skal markedsføre...

Forbrugeroplysningerne skal være korrekte og er forpligtende!

Måske kan du endda finde oplysninger om producenten på dunken!
122199: sv: sv: sv: sv: Billig- kontra dyr olie? (27-03-2012 18:45:07) (svar på 122198)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Hvis man ikke kan argumentere med andet, så kan man jo altid prøve at slå folk i hovedet med erfaring - så det prøver jeg lige ;-)

Min moder kørte i en tiårs periode i en 15 år gammel Lada 1600 ca. 15000km om året udelukkende på tyvekroners-olie fra Fakta. Samme olie til plænetraktoren og alt andet hun havde...

Om ikke andet så borger det vel lidt for at olien ikke er direkte skadelig for ens motor, så var det gamle spøgelse vist brændt af hurtigere. Bilen døde af rust og ikke pga. motorproblemer efter 25 år.

Jeg køber ikke selv olie fra nogen af de pågældende forhandlere, da jeg egentligt ikke har tænkt over det. Men med de korte serviceintervaller vi køre med på bilerne, kunne det da være at man skulle holde øje med tilbudsaviserne.

Jeg har olietryksmåler i min bil og hvis man har den mulighed for at holde øje med olien, så siger trykket meget om hvor slidt ens olie er, så hvis man vil eksperimentere med forskellige typer, så kunne det være en god ide med en måler.

Noget andet jeg egentligt anser for vigtigere end olieprisen, er kvaliteten af filtre. Der er stor forskel og når filtret tilstopper så ryger olien gennem bypass ventilen og filtreres derefter ikke.
Jeg skifter altid filter sammen med olien af samme årsag.

Desværre har jeg ikke linket mere. Men jeg så en test af forskellige filtre foretaget af den Svenske udgave af FDM, der var testet forskellige originale filtre fra bilfabrikkerne, Fram, Biltema og Thansen. Biltema havde de filtre der holdt længst inden bypass ventilen åbnede og dem der filtrerede bedst.

Hilsen
Jens
122200: sv: sv: sv: sv: sv: Billig- kontra dyr olie? (27-03-2012 20:18:37) (svar på 122199)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.228.43)
Jovist Jens; ligesålidt Lidl, Fakta og Aldi laver deres egen motorolie, ligesålidt laver Biltema egne filtre- det er Croslands - de sidste cifre i Biltemas benævnelser refererer til Croslands egne numre.
122202: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Billig- kontra dyr olie? (27-03-2012 22:59:25) (svar på 122200)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Se det var jo overordentligt interessant, for jeg har ikke kunne hitte filtre til serie-biler i Bitema. Måske kan man lave en frem og tilbage krydsrevidering af numrene og finde det alligevel?

Hilsen
Jens
122203: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Billig- kontra dyr olie? (28-03-2012 00:27:51) (svar på 122202)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Lang type - RTC3185 = Crosland 416

Kort type - RTC3184 = Crosland 481

Køb et Rocky Mountain Spin On Oil Filter Adaptor - så er filter = Land Rover Part No. ERR3340 = Purolator L17200 - Kralinator L16 - Fram PH43 - Mahle 06261 - UFI ERR3340.
122204: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Billig- kontra dyr olie? (28-03-2012 00:59:05) (svar på 122203)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Eller endnu billigere køb et brugt filterhus fra en 2,5N/A, eller fra en 2,5td og blænd oliekølerslangestudserne af med en gevindprop.

Mvh
Kenneth Poulsen
122206: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Billig- kontra dyr olie? (28-03-2012 05:22:52) (svar på 122204)
Andreas Kaup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.252.84.154)
Kenneth - kan du ikke lige fortælle mig, hvor jeg kan købe sådan en oliefilterkonsol billigt? Har nemlige en annonce under "købes" ;-)
Wiberg og Wiberg har dem vist til 450 kr + porto, men ville gerne finde en brugt billigere.
Har godt nok en 2.5 N/A stående, men vil helst ikke stjæle derfra...

Mvh. Andreas
PS: Købte 8 L 20w50 i Bilka for 300 kr minus 8% rabat ~ 35 kr/L.
122205: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Billig- kontra dyr olie? (28-03-2012 01:08:44) (svar på 122203)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
ERR3340 = Coopers Z1159 - Mann W930/20 - Crosland 2149 - Mobil One M1204 - AC Delco PF1180 - Motorcraft AFL5071

personligt bruger jeg K&N HP-3001 der er et noget bedre filter set i relation til OEM standart filter som er en noget sløj filtring… et mindre K&N HP-2004 passer også på...
122207: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Billig- kontra dyr olie? (28-03-2012 06:24:23) (svar på 122205)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
Jeg bruger filtre, som er beregnet til en massey ferguson,.
Lidt dyrere, men de kan trækkes fra uden at der bliver stilt spørgsmål...
122208: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Billig- kontra dyr olie? (28-03-2012 08:22:17) (svar på 122207)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Nu er det ikke essentielt… om hvor dyrt et filter er… men hvorledes det er opbygget og hvor godt det filtere - altså oil filter´s rating - nominally efficient kontra absolute efficiency rating af et oil filter.

Det er den essentielle forskellen, ikke kroner/øre... det siger intet om kvalitet - dog er der et naturligt sammenhæng / gode filter - høj pris / dårlige filter - lav pris

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=89074#89074

Yoda says - news it is not... belive in facts.. you must ;-)
122209: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Billig- kontra dyr olie? (28-03-2012 10:24:23) (svar på 122208)
Lars Beck Jensen #8889, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.145.245.84)
Nå, men jeg kan ligesom læse, at det ikke er nødvendigt at gå efter den dyre olie - når serviceintevallerne ikke er større end 10.000 km pr. skift af olie og filter.

Så kan man jo så spørge hvorfor der er så stor prisforskel?
122211: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Billig- kontra dyr olie? (28-03-2012 12:05:56) (svar på 122209)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.49)
Det er omkostningerne ved distribution, markedsføring, afsætningsmængde, udvikling, dækningsbidrag, osv. der sammensat giver udsalgsprisen.
122214: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Billig- kontra dyr olie? (28-03-2012 13:34:50) (svar på 122211)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.226.40)
At eks. Lidl, Fakta og Aldi osv. får tappet motorolie hos de store olieselskaber er korrekt, men kan man være sikker på der er de samme additiver i som når der står Shell ell. Q8 på dunken? Kan være årsag til "nice-price"
Olieskift bør snarere foretages 1/2 - helårligt; ofte og korte ture "slider" mere på olien end kilometerne.
Selv om det er Croslands filtre Biltema fører, skal man nok ikke forvente
de servicerer nørder som os, med filtre på en sjældent solgt bil der gik ud af produktion for 25-30 år siden. Selv om de kan købes hos Massey-Ferguson som til eks. MF 55 - MF500 - MF 510 (og til visse Perkins) er de næppe billigere end hos Williams. Men i øvrigt har Biltema brændstoffiltre ala Cav-typen - 52-522 og 52-5006
til TDIerne - hertil motoroliefilter 52-529 til V8 og N/A osv.
122219: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Billig- kontra dyr olie? (28-03-2012 15:37:02) (svar på 122211)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hej Paul

Det er jeg ikke enig i - udsalgsprisen afhænger nemlig kun af én ting, og det er, hvad kunden er villig til at betale. Det er baggrunden for, at nogle producenter tjener styrtende, mens andre ikke gør det, og det gælder både B2B og B2C.

Et eksempel: lastbiler. En anerkendt svensk lastbilproducent kan på de allerfleste markeder sælge sine produkter markant dyrere end f.eks. en fransk producent. Hvorfor? Kunderne betaler gerne ekstra for driftssikkerhed, brændstoføkonomi, brugtværdi, image mv. ...

Et andet eksempel: Cola. Coca Cola kan køre med en markant højere udsalgspris og har samtidig lang lavere produktionsomkostninger pr. enhed end Harboe. Alligevel tjener de markant (årets underdrivelse) mere. Hvorfor? Fordi kunderne gladeligt betaler 3-4 gange mere for "rigtig" Cola end en billig kopi ....

Et tredie eksempel: biler. Det koster kun ca. 40% mere at producere en Porsche 911 end en VW Passat, men det kan man ikke just se på udsalgsprisen. Hvorfor? Fordi kunderne gerne betaler mere end 40% ekstra for at få en Porsche 911 end en Passat ....

Et produkts brand-værdi har meget større indflydelse på udsalgsprisen end produktionsomkostningerne. Det gør sig også gældende for smøreolie ....

Mvh
Mikael
122220: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Billig- kontra dyr olie? (28-03-2012 15:55:32) (svar på 122219)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Mikael du havde en gang et billede af nogle oliefiltre som var skåret op, så man kunne se hvad der var inden i dem?

Det fik mig til kun at købe originale oliefiltre til mine biler.

Der var klart forskel på kvaliteten - man fik hvad man betalte for.

Og hvad er der ved at købe fin dyr olie og så have et billigt oliefilter der leder urenhederne lige igennem tilbage til lejerne i motoren.

Så heller en billig olie og et "dyrt" oliefilter der tager skidtet.

Mvh
Kenneth Poulsen
122221: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Billig- kontra dyr olie? (28-03-2012 16:48:32) (svar på 122219)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.49)
Det er det, som jeg kalder for markedsføring, Mikael... men der er altså en samlet produktpris, som producenten har og der ligger også store forskelle. Sælger producenten under kostprisen, sælger han snart ikke mere.

I sidste ende er det markedsføringen, som skal overbevise kunden om, at det er lige det produkt, som de ønsker at betale mere for....

Men, dine eksempler halter lige lidt, idet de færreste vil bemærke en forskel ved brug af den ene eller den anden motorolie, mens det er en mærkbar forskel, om du kører en Scania eller Iris. Du kan nemmere registrere forskellen i kvaliteten.

Det samme med Coca Cola: her er der smagsløgene, der bestemmer uanset prisen. For den lokale butik er Cola ikke dyrere i indkøb end andre læskedrikke og de er heller ikke dyrere i udsalg, i al fald i Tønder.

Den med Porsche og Passat er lidt mere tricky, idet en 911 ikke har samme brugsværdi for en børnfamilie som en Passat... Hvis der skulle afsættes flere 911, ville prisen også være derefter, men det er nok ikke Porsches politik.

De fleste billister sender deres biler på værksted for at få olie skiftet. Og her langer værkstederne til, men nogle steder betaler man meget for olien og lidt i arbejdsløn, andre steder forfølger en anden politik.

Det er altså også segmentafhængig, hvad et produkt kan prissættes til.


122241: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Billig- kontra dyr olie? (28-03-2012 23:47:53) (svar på 122219)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 188.178.187.236)
ja eller også så tager en svensk lastbils producent og klasker sine skilte på en fransk balje med tysk motor og sælger billigt , jeg tænker bare at nogen gange så bliver der slækket på kvaliteten når der bliver solgt under andre mærker og andre gange er det samme vare til en god pris . Tro kan flytte bjerge så vil man gerne have den vare man kan få til en dyr pris skal man lige se om ikke der findes et alternativ der kan klarer de samme specs til den halve pris

Lars/Biltris
122296: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Billig- kontra dyr olie? (30-03-2012 12:31:53) (svar på 122209)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hej Lars

Viden omkring smøreolie er ikke noget man lige fortager i et snuptag…! og slet ikke på det her forum… der skal læses til langt... ud på natten.. i rigtig lang tid, og du finder ikke rigtig noget brugbare lekture på dansk...

En smøreolies spec. er ret beset et øjebliksbilled af olien når den er nye og ubrugt... anderledes interessant er hvad der er oliens spec. når den har været i drift et stykke tid..!? Det er ingen kunst nu om dage og producerer en discount oile som overholder relative normale spec. som nye.

Det helt reelle ville være at teste oil sample efter noget drift-tid og så se hvad spec. så vil være…! det skal naturligvis vurderes i relation til de driftkonditioner olien har været udsat for...

Forbrugeren betale uden tvivl lidt mere for mærkevare - ligesom med sportstøj (og med så meget andet) - er man relativ simpel motionist som kun løber en 5Km om søndagen kan man sikkert nøjes med løbetøj fra netto - hvorimod er man ivrig motionist som SKAL have sin 5Km hver morgen for at dagen ligesom kan fungerer, så vil man sikkert sætte pris på mærkevare-løbetøj… samme forhold kan man overføre til værktøj…der findes pro./ og hobby-værktøj… samme gør der naturligvis også indenfor smøreolier…!

Hvis du er på jagt efter et godt pristilbud på på 10w/40 olie, så synes jeg bestemt, du skulle handle i klubbutikken - Millers Oils -"er ikk´såå ringe endda"- 5L - 10w/40 - 200dkr - jeg synes det er en ok pris. (Millers Oils er faktisk en ret ankende olie producent) Det faktum at man samtidig støtter foreningen…

Personlig mener jeg ikke olie er det rigtige område at spare på… her kommer begrebet "Preventive Maintenance" til sin ret…! det bliver heller ikke ret beset for en privat person til en særlig stor besparelse, selv med evt. to olieskift om året…! - men det sikkert bare mig og min syge olie-perversitet...
122297: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Billig- kontra dyr olie? (30-03-2012 13:48:43) (svar på 122296)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Jeg giver dig sådan set ret helt ned til den del af dit indlæg hvor du skriver "samme gør der naturligvis også indenfor smøreolier".. Det er noget af en antagelse. Lidt det samme som at sige at man får godt syn af at spise gulerødder - for hvornår har du sidst set en kanin med briller?

Sådan som jeg har læst mig frem til, så er de to vigtigste additiver i olie de skumdæmpende og dem der holder urenheder suspenderet i olien så de ikke aflejre sig.
Hvis man køre så lidt at man kun har brug for at skifte olie to gange om året, så tror jeg at snasket når at bundfælde uanset hvilken olie man bruger. Men det afhænger selvfølgeligt af om man tager bilen "til bageren" hver dag eller køre tre gange til Prag hvert år og ikke andet.
Kørselsmønstret betyder i hvert fald noget i denne sammenhæng og der er også forskel på om man køre trophy hver weekend eller om bilen aldrig ser pludder på sin vej.

Jeg har oplevet at køre et helt serviceinterval uden at bemærke at olien bliver tyndere og slidt (normalt olietryk) og ligeledes oplevet at have skiftet olie ugen i forvejen for at se trykmåleren stå i bund efter en sjov weekend i plutten med "mærkevare olie" og det samme med Biltemas. Så erfaringsmæssigt har jeg ikke konstateret forskel.

Den billige olie til 20kr/l giver om ikke andet mulighed for at skifte 10 gange så tit som olien til 200kr/l for de samme penge, og så er min opfattelse, at det er bedre at købe den billige og køre halvt så langt mellem olieskiftene.