122221:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Billig- kontra dyr olie? (28-03-2012 16:48:32) (svar på
122219)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (
ip-adr: 95.154.7.49)
Det er det, som jeg kalder for markedsføring, Mikael... men der er altså en samlet produktpris, som producenten har og der ligger også store forskelle. Sælger producenten under kostprisen, sælger han snart ikke mere.
I sidste ende er det markedsføringen, som skal overbevise kunden om, at det er lige det produkt, som de ønsker at betale mere for....
Men, dine eksempler halter lige lidt, idet de færreste vil bemærke en forskel ved brug af den ene eller den anden motorolie, mens det er en mærkbar forskel, om du kører en Scania eller Iris. Du kan nemmere registrere forskellen i kvaliteten.
Det samme med Coca Cola: her er der smagsløgene, der bestemmer uanset prisen. For den lokale butik er Cola ikke dyrere i indkøb end andre læskedrikke og de er heller ikke dyrere i udsalg, i al fald i Tønder.
Den med Porsche og Passat er lidt mere tricky, idet en 911 ikke har samme brugsværdi for en børnfamilie som en Passat... Hvis der skulle afsættes flere 911, ville prisen også være derefter, men det er nok ikke Porsches politik.
De fleste billister sender deres biler på værksted for at få olie skiftet. Og her langer værkstederne til, men nogle steder betaler man meget for olien og lidt i arbejdsløn, andre steder forfølger en anden politik.
Det er altså også segmentafhængig, hvad et produkt kan prissættes til.