tilbage

Land Rover Forum  

Index
123689: Dejlig bil, dejlig tur, fiskelugt, død bil.... (27-05-2012 20:42:39)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.106.172)
HJÆÆÆÆLP

Efter at have slukket min Defender 300 TDI fra 96 som følge af at have konstateret en ganske heftig lugt af fisk eller afbrænd elektronik om man vil, kan bilen ikke starte igen. Lugten mener jeg at kunne lokalisere til instrumentbordet lige bag rattet.

Nå men nu er min bil HELT død - ingen ting sker når man drejer nøglen - intet.... katastrofeblinket virker, alt andet er dødt. Jeg har haft instrumentbordet adskilt men kan ikke se fejlen umiddelbart. Alle sikringer er ok, men sikring 2(20A)der dækker instrumentbordet gnistrer når man sætter den i.

Jeg er ikke elektronikekspert så jeg håber virkelig at der er en kløgtig person der kan fortælle mig hvor fejlen ligger begravet.

Jeg ser meget frem til et brugbart svar.

God pinse

Mikkel #8018
Index
123690: sv: Dejlig bil, dejlig tur, fiskelugt, død bil.... (27-05-2012 21:47:18) (svar på 123689)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.237)
Skynd dig ud til bilen og afmonter batteripolerne!!!!

Kig efter, om stelforbindelserne mellem motor og starter er intakte. Bedst du skiller dem ad, rengør dem og genmontere dem. Evt. med lidt kontaktfedt.

Bundstykket i tændingslåsen kan være årsagen, det kan lyskontakten også være.

Diodebroen i generatoren kan have svigtet og afladet batteriet/batterierne. Har du målt batterispændingen?

Når en sikring gnistrer, hvis den bliver sat på plads, er det tegn på, at der er et forbrug. Har du målt dette forbrug ?

Mange LR Defender opgiver deres liv pga brand i instrumentbordet.




Ellers find en kyndig autoelektrikker... EL er et helvede!
Index
123692: sv: sv: Dejlig bil, dejlig tur, fiskelugt, død bil.... (27-05-2012 22:20:20) (svar på 123690)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.106.172)
Hej Paul

Var lige ude og se på ledninger i instrumentbrættet igen. Der er masser af power på batteriet. Alt lys samt kabinelys virker når sikring 2 er monteret. Grunden til at den gnister er kabinelyset der tænder automatisk. Tror det er tændingsbundtykket som du også nævner, da det giver meget god mening med den brændte lugt bag rattet. De fire ledninger der sidder for enden af tændingen ser dog ikke ud som om de fejler noget.

Er det bøvlet at skifte sådan et tændingsbundstykke?

Hvor sidder stelforb mellem motor og starter?
Index
123697: sv: sv: sv: Dejlig bil, dejlig tur, fiskelugt, død bil.... (28-05-2012 02:12:29) (svar på 123692)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.217.159)
Har tidligere oplevet en grøn ledning til, hvad der skal være tilslutning til ekstratank har kortsluttet og lavet ravage; løber under fodbrønd, Hs.
Stelledning sidder under venstre fodbrønd. Ellers det gamle autoel-trick at lede efter kortslutning- i stedet for sikring der springer, indsættes pære med stor wattbelastning via mellemledninger og spadestiks- ved belastning lyser pære op- når kortslutning er rectificeret slukker pære.
Husk at holde pære væk fra brændbart underlag. Bundstykke er ikke svært at afmontere, sidder med to små selvskærende skruer ind i siden på tændingslåshylsen.
Index
123699: sv: sv: sv: sv: Dejlig bil, dejlig tur, fiskelugt, død bil.... (28-05-2012 09:54:25) (svar på 123697)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.106.172)
Tak for svar.

Jeg laver lige en opsummering - mest for min egen skyld:-)

Ingen af de små lamper i instrumentbordet virker når man drejer nøglen. Radioen virker således heller ikke. Motoren er helt død.

Kabinelyset virker fint, katastrofeblink samt nærlys kan tændes når bilen er slukket som altid.

Jeg har god nok svært ved at få min relativt lille hånd ned til de ledninger der sidder for enden af tændingen....

Der er nogen der siger at det kan være en af de store sikringer der sidder i motorrummet i passagersiden?

Jeg konstaterede som sagt en herlig lugt af afbrændt elektronik som kom fra instrumentbordet, så jeg tror ikke fejlen skal findes der...

Det er noget prut.
Index
123701: sv: sv: sv: sv: sv: Dejlig bil, dejlig tur, fiskelugt, død bil.... (28-05-2012 10:24:17) (svar på 123699)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.116.117)
Der er kun een vej og det er den lange!!
Adskil instrumentbord indtil du finder den ledning/kontakt der er brændt! Af med strømmen!
Index
123703: sv: sv: sv: sv: sv: Dejlig bil, dejlig tur, fiskelugt, død bil.... (28-05-2012 10:25:55) (svar på 123699)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.237)
Det må være tændingslåsen efter den opsummering, du kommer med, da kontrollamperne og motorstart styres derfra.

Du skrev tidl. at der var power på batteriet, så derfor ingen mangel....

Da du selv ved, at der sidder nogle store sikringer ude i motorrummet, så kontrollér dem, men jeg holder fortsat på, at bundstykket i tændingslåsen er stået af.
Index
123704: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dejlig bil, dejlig tur, fiskelugt, død bil.... (28-05-2012 10:28:43) (svar på 123703)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.106.172)
Tror også at det må være det tændingsbundstykke - er det Williams man får et nyt et af slagsen fra?

Jeg må ud og få det afmonteret.
Index
123705: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dejlig bil, dejlig tur, fiskelugt, død bil.... (28-05-2012 10:28:45) (svar på 123703)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.106.172)
Tror også at det må være det tændingsbundstykke - er det Williams man får et nyt et af slagsen fra?

Jeg må ud og få det afmonteret.
Index
123707: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dejlig bil, dejlig tur, fiskelugt, død bil.... (28-05-2012 12:02:54) (svar på 123705)
Jørgen nsj 4178 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.49.201)
Hej,
Lige ved at sætte nyt bundstykke på. Der sidder en skrue i hver side der skal løsnes for at få det ud - -ikke bagpå som jeg troede. Jeg har fået et nyt fra Meldgaard i Herning (min er 90 tommer benzin) . Desværre er polerne en smule anderledes på det jeg har fået som gør det lidt besværligt ligesom skruerne i siden lige skal i og ud igen inden du monterer det nye. På den måde er der lidt kærv i hullet.
Og held og lykke - jeg har skiftet uden at vide det egentlig er det men i gang med samme lange vej. Hvis ikke det virker må det blive en auto elektrikker.
Hilsen Jørgen nsj 4178
Index
123709: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dejlig bil, dejlig tur, fiskelugt, død bil.... (28-05-2012 13:06:00) (svar på 123705)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.237)
Meldgaard har det sikkert liggende på hylden...
Index
123715: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dejlig bil, dejlig tur, fiskelugt, død bil.... (28-05-2012 19:22:39) (svar på 123709)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.106.172)
Nu har jeg med meget besvær fået alle fire ledninger af tændingsbundstykket, og alle ser de fine ud. Fejlen må altså være inde i selve stykket. Jeg er med på at der sider to skruer på hver side af låsecylinderen, men hvordan he....e får man det hele af?

De store sikringer jeg tidligere i tråden blærede mig med at jeg ville tjekke i motorrummet ved jeg ikke hvor er... er der nogen der kan oplyse mig om det?

Jo-jo det går sgu meget godt...
Index
123716: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dejlig bil, dejlig tur, fiskelugt, død bil.... (28-05-2012 20:02:57) (svar på 123715)
Jørgen nsj 4178 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.49.201)
Hej igen,
De to skruer kunne jeg få af ved at stikke en skruetrækker ind under selve instrument panel kassen på den ene side og bruge en kort skruetrækker på den anden side. De var faktiske ikke så faste. Ventilationsslange skulle lige af og bøjes til side ligesom jeg tog stik til kontakter på ratstammen af.
Jegf har dog fået en lille spændende udfordring her til aften. Det nye bundstykkes skruehuller passer ikke - men det må klares med et to milimeter metalbor.
Hilsen
Jørgen nsj 4178
90 V8 1987
Index
123721: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dejlig bil, dejlig tur, fiskelugt, død bil.... (28-05-2012 22:00:28) (svar på 123716)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.114.208)
Hej

Ved skift af tændingsbundstykket er det en god idé at demontere de store sikringer i motorrummet. Der er en hvis risiko for kortslutning ved skift af bundstykket.

Morten

Index
123722: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dejlig bil, dejlig tur, fiskelugt, død bil.... (28-05-2012 22:57:33) (svar på 123721)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.237)
eller batterikablerne...
Index
123723: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dejlig bil, dejlig tur, fiskelugt, død bil.... (28-05-2012 22:57:47) (svar på 123721)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.106.172)
hvor sidder de store sikringer nærmere bestemt? Og er der virkelig ikke en lettere måde at få tændingsbundstykket af end at bikse med en lille stjerneskruetrækker på bagsiden af cylinderen?
Index
123726: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dejlig bil, dejlig tur, fiskelugt, død bil.... (29-05-2012 00:13:08) (svar på 123723)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
Jeg har lige afmonteret min med en bit til en skruemaskine. Det gik nemt somat klø sig i nakken.
Index
123822: sv: Dejlig bil, dejlig tur, fiskelugt, død bil.... LØST! (03-06-2012 11:57:43) (svar på 123689)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.106.172)
Hej forum

En ødelagt 60A maxisikring skyldes at forvarmerrelæet var afbrænd - deraf fiskelugten.

Tændingsbundstykket var ligeledes ikke optimalt længere hvorfor bilen var helt død når man drejede nøglen.

Fik nyt uoriginalt bundstykke, relæ og sikring fra 4WD Danmark for 530,00 kr. Det var alt der skulle til)

Tak til forum og C Holtens superassistance:-)

Bangbang - ud og køre LR igen