tilbage

Land Rover Forum  

Index
123833: Automat gear i en Defender - ja/nej? (03-06-2012 19:57:54)
Michael Huus (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.74.240)
Hej alle! Håber at der er nogen der vil dele deres erfaring omkring at smide en Discovery automat gearkassse i en 300TDI Defender 110. Bliver den en død øse? Kører den stadig godt off-road? Hvad med brændstoføkonomien?

Tak for jeres svar!
Index
123834: sv: Automat gear i en Defender - ja/nej? (03-06-2012 20:05:30) (svar på 123833)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.220)
Automatgear på en 300 tdi fungerer ganske udmærket både on road og off road. Prøv at tage kontakt med Henrik Klinge, for han har en 110 med automatgearkasse og han lyder vældig glad for kombinationen. Han kører endda Trophy med bilen!
Index
123843: sv: sv: Automat gear i en Defender - ja/nej? (04-06-2012 08:25:22) (svar på 123834)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.93.121)
Jeg har en 110" med 300 tdi aut og transfer gearing fra en disco, og den er meget mere let kørt og langt fra død..

Den kører vel 9-10 km/l.

Du kan skrive til mig på mail hvis du vil høre mere.


Mvh

Stephan
Index
123846: sv: sv: sv: Automat gear i en Defender - ja/nej? (04-06-2012 11:58:22) (svar på 123843)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 109.57.1.232)
Nu har jeg ikke selv haft glæden af og prøve en auto kasse, men så en i nr snede som havde det i og med en 300Tdi , og den var meget død, mest fordi han ikke kunne skyde den op af bakken ved og smide koblingen og få sat igang ... Vi andre med manuel kunne skyde op uden problemer. Manden der havde auto kasse i har skiftet til manuel igen ...

Mvh Rasmus'Td5/vnt turbo/ manuel gearkasse og 170 hk på hjulene
Index
123848: sv: sv: sv: sv: Automat gear i en Defender - ja/nej? (04-06-2012 14:21:01) (svar på 123846)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.191.208.221)
jeg har haft en rangerover classic 300tdi med automat, og jeg vil absolut ikke kalde den sløv, heller ikke i terræn, jeg nød netop det faktum at man kunne bare jorde til den op af bakkerne uden at bekymre sig om hvilket gear man var i eller om man ku få moment nok på. man låser den bare til feks. ikke at gå over 2 gear og så skifter den selv rundt, den kan skifte gear 200 gange hurtigere end nogen manuelfører kan helt uden at miste moment.
og kraftoverførslen ved igangsætning i mudder er tilpas blød til at man kan få fat uden bare at lave hjulspin.

selvfølgelig er der ikke ligeså meget "upandgo" fornemmelse ved bykørsel, men sparker du til den, skal den nok komme afsted. og det er en meget meget behagelig kørestil til langture.

så alt alt vil jeg på det kraftigste anbefale auto til både terræn og bykørsel.
hvis man skal sætte igang på bakker og er nervøs for at trille baglæns holder man bare bremsen på indtil der er fuld tryk på converteren så accelererer den 100% når du slipper bremsen igen. men er gearkassen iorden, så burde det ikke være et problem.
Index
123858: sv: Automat gear i en Defender - ja/nej? (04-06-2012 20:36:25) (svar på 123833)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.147.10)
Hej Michael
Jeg kører 300 Tdi med automatkasse, og den er virkelig god i terræn. Det er perfekt at kunne luske den i gang uden spind på hjulene. Gearingen gør, at den også har fin acceleration i trafikken, men på grund af luftmodstanden, er det jo ikke en bil, som let kører 130 på motorvejen. I kraftig modvind den anden dag kunne jeg holde den på 100, så der kan mangle lidt på toppen. Om det er autokassen, ved jeg ikke, da jeg ikke tidligere har haft en Defendermodel med 300Tdi.
Index
123859: sv: sv: Automat gear i en Defender - ja/nej? (04-06-2012 21:18:41) (svar på 123858)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
Hej de herrer og damer hvis de læser med...

Jeg kører den førstnævnte 110" som jeg har bygget automat i sammen med en 200 tdi.
Jeg vil ikke bytte til manuel igen. I terræn er det super lækkert at køre med, ingen brændte koblinger, plus at du kan hjælpe til med hjulene hvis man har et "langsomt" spil uden at skulle file påkoblingen.
Sætte i gang på en bakke og skyde op? Rasmus, har du set hvordan min skyder op? Synes faktisk det går pænt godt.
Godt nok har jeg peppet motoren noget, og jeg har INGENproblemer med at følge med alm. borgergryder ved lyskryds.
Jeg kører ca 8 km/l ved daglig kørsel, og ca 10 ved lange motorvejsture hvis jeg holder den mellem 90 og 100. Den kan dog snildt klare de 130 kmt også.
Det største minus, jeg kan finde i terræn, er at ved nedkørsler i lav gear er man nødt til at bruge bremsen lidt mere end ellers, da 1 gear er højere. Desuden skal man hvis man er begyndt at grav og skal stoppe hjulene, skal bremsen hugges i, ellers fortsætter hjulene med at grave til motoromdrejninger er kommet ned. Hjulene står ikke stille hvis ikke man holder bremsen i.

Henrik Klinge
110" 200 tdi, automat, og målt til 185 hk....
Index
123860: sv: sv: sv: Automat gear i en Defender - ja/nej? (04-06-2012 21:45:53) (svar på 123859)
Michael Huus (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.74.240)
Tusinde tak for alle jeres dejlige svar! Det ender vidst med at der ryger automatgear i :)
Index
123897: sv: sv: sv: sv: Automat gear i en Defender - ja/nej? (06-06-2012 08:37:29) (svar på 123860)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Du må ringe, hvis du har yderligere spørgsmål eller kommentarer til ombygningen. Mit nummer er på medlemslisten.
Index
123861: sv: Automat gear i en Defender - ja/nej? (04-06-2012 22:01:15) (svar på 123833)
Søren Kristensen #5630, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.2.7)
Jeg køre en 90" 300tdi med automatgear og kan kun sige godt om det. jeg bruger bilen til terænkørsel/trophy og polensture og syndes alt i alt at automatgear fungere som det skal.

Der er mange fordele ved terænkørsel bl.a. er det muligt at få mere fart på op af bakkerne, det er nemt tilpasse hujlhastigheden ved spilarbejde og kørslen er i det hele taget lettere med automatgearet. Samtidig tror jeg på at automatgear er med til at udjævne en del chokpåvirkninger og dermed skåner drivlinjen.

De eneste minuser er manglende motorbremse når det går nedad, det vænner man sig dog til og så som Rasmus også skriver er det heller ikke muligt at koble hårdt ind og spinde ved igangsetelse. Ved at holde på bremsen mens man gasser op og så først slippe når bremsen ikke kan holde bilen længere få man lidt af den effekt Rasmus taler om, jeg tror dog at det Rasmus har oplevet er forskelen på en 300tdi og en pumpet TD5.

NB: jeg har monteret en temp. føler i bundkaret samt lidt ekstra køling, det kan være nødvendigt da oilen godt kan blive lidt varm ved terænkørsel.

Mvh søren
Index
123862: sv: sv: Automat gear i en Defender - ja/nej? (04-06-2012 22:26:20) (svar på 123861)
Christian Holten #2660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.176.16.61)
Hej Søren
Er det den model som jeg har vedhæftet som du har monteret, og hvordan er din oplevelse med produktet
VH
Christian