tilbage

Land Rover Forum  

Index
124203: Mere Reservehjuls flytning ... 90" årg. 1985 (18-06-2012 17:12:03)
Carsten Holm #8782, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 85.24.112.8)
Jeg var med i en 90" helt magen til min egen i Høvelte .. den eneste forskel var at reservehjulet lå på kølerhjælmen, og må sige at med de tynde hjul vi kører på er udsynet mindre ødelagt end jeg havde regnet med, så jeg er blevet meget lun på tanken om at få det tunge hjul væk fra baglågen, og spørgsmålet er om det beslag der hænger på bagdøren kan bruges på fronten også, eller det kræver et nyt ?

mvh Carsten Holm
Index
124204: sv: Mere Reservehjuls flytning ... 90" årg. 1985 (18-06-2012 17:21:12) (svar på 124203)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Det er ikke optimalt med beslaget fra bagdøren.

Jeg bruger beslaget fra bagdøren, og hvis du ikke vil have det til at svæve, og tage rigtig meget udsyn skal du lægge noget mellem underside kølerhjelm og beslaget, men ikke så meget at det rammer motoren. Men stadig kommer det ikke helt langt nok ned, og jeg har yderligere fjernet kontramøtrikkerne der normalt holder dækket fra bagdøren.

Men se tråden nedenfor hvor et ordentligt beslag kan købes.


MVH Asger
Index
124206: sv: sv: Mere Reservehjuls flytning ... 90" årg. 1985 (18-06-2012 17:33:56) (svar på 124204)
Carsten Holm #8782, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 85.24.112.8)
Tak for et svar jeg kan bruge til noget ... Super !
Der er dørkplader på skærmene og regner med også at lægge en i midten for at stive hjælmen lidt.

mvh Carsten Holm
Index
124205: sv: Mere Reservehjuls flytning ... 90" årg. 1985 (18-06-2012 17:33:53) (svar på 124203)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.204)
Man skal lige være opmærksom på: monteres en r-hjul-holder på motorhjelmen, skal dens fremstående dele fjernes under kørsel, hvis der ikke ligger et r-hjul på.

Det skyldes faren for, at evt. påkørte fodgængere eller cyklister kan blive slynget op på motorhjelmen og derved pådrage sig unødvendige skader.
Index
124208: sv: sv: Mere Reservehjuls flytning ... 90" årg. 1985 (18-06-2012 17:37:06) (svar på 124205)
Carsten Holm #8782, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 85.24.112.8)
Ja selvfølgeligt, men jeg tror jeg ville transportere det flade hjul der alligevel.

mvh. Carsten Holm
Index
124210: sv: sv: sv: Mere Reservehjuls flytning ... 90" årg. 1985 (18-06-2012 17:41:12) (svar på 124208)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Det er ikke så let hvis det du tager af er et 285/75-16.

MVH Asger
Index
124215: sv: sv: sv: sv: Mere Reservehjuls flytning ... 90" årg. 1985 (18-06-2012 18:18:31) (svar på 124210)
Carsten Holm #8782, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 85.24.112.8)
Jeg kører på skæreskiver str. 235 og bliver de ret meget større kan den ikke trække dem, så det bliver ikke aktuelt !

mvh. Carsten Holm
Index
124216: sv: sv: sv: sv: sv: Mere Reservehjuls flytning ... 90" årg. 1985 (18-06-2012 18:22:32) (svar på 124215)
Leif Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.239.198.113)
Hej Carsten

Jeg har det beslag fra bagdøren monteret og det virker perfekt. Kører med samme størrelse dæk. Har ingen problemer og det passer perfekt :) er bedre end det originale fra land rover, det har jeg også en med og det virker ikke lige så godt.

Hvis du vil have nogle billeder kan jeg sende dem på mail eller mms.

Hilsen Leif
Index
124217: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mere Reservehjuls flytning ... 90" årg. 1985 (18-06-2012 18:28:17) (svar på 124216)
Carsten Holm #8782, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 85.24.112.8)
Tak Leif, det må du meget gerne !

Bare brug mailen ...

mvh. Carsten Holm
Index
124219: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mere Reservehjuls flytning ... 90" årg. 1985 (18-06-2012 19:02:15) (svar på 124217)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.241.252)
Venner-venner-venner, det har aldrig været meningen der skal være reservehjul på kølerhjelm på 90" men kun på 109 "Safari-modellen" Derfor er de lange modeller udrustet med stangjerns- sakstype kølerhjelmsholder, der ikke behøver 3 arme at betjene. (2 at løfte og 1 at sætte stang på plads som nødvendigt i 90")
Index
124221: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mere Reservehjuls flytning ... 90" årg. 1985 (18-06-2012 19:46:35) (svar på 124219)
Carsten Holm #8782, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 85.24.112.8)
Super, så er min jo forberedt for det ... jeg har sådan et stang/sakse holder på min :)

mvh. Carsten Holm
Index
124222: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mere Reservehjuls flytning ... 90" årg. 1985 (18-06-2012 19:47:05) (svar på 124219)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.93.246)
Hey Verner,

min 90" kræver ikke 3 arme - jeg løfter bare og så går fladjerns-saksen selv i hak..

/Leif
Index
124220: sv: sv: sv: sv: sv: Mere Reservehjuls flytning ... 90" årg. 1985 (18-06-2012 19:44:16) (svar på 124215)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
235/86R16 er da ikke skære-skiver?! 7.50x16 er måske, men 235 er da en passende størrelse. Tror du har set dig blind på alle dem der kører på overdimensionerede dæk. Ofte er disse dæk mere "show" end "go" I almindeligt pløret føre er smallere dæk ofte en fordel, da dækket trykker sig igennem smatten til den faste grund lidt længere nede. og så er der knap den samme flade at trykke igennem pladeret.(Jeg har i hvert fald oplevet til et arrangement at jeg på mine 7.50x16 var den eneste der i nåede at sidde fast.) Det samme forhold gør sig gældende i sne, og alm. tør vej hvor de fleste af os er det meste af tiden, ja der er der vist ingen gevindst ved større dæk. Ud over selvfølgelig at det ser "karlet" ud.

Men det er så bare hvad jeg synes.

Og for øvrigt. Det er muligt at det egentlig kun var tænkt at 109" STW skulle have hjulet liggende på kølerhjelmen, men mange seriebiler har det liggende der for at ha' noget der holder kølerhjelmen nede. :) Og mht armkræfter, det er heller ikke noget problem. Seriebilsejere for solide overarme af det tunge styretøj.

Mvh Niels
Index
124244: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mere Reservehjuls flytning ... 90" årg. 1985 (19-06-2012 09:28:41) (svar på 124220)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.2)
OG Light Weight har da vist også alle dage haft det liggende på kølerhjelmen!

MVH Jakob E S
Index
124246: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mere Reservehjuls flytning ... 90" årg. 1985 (19-06-2012 10:28:38) (svar på 124244)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.213.196)
At man på Safari-modellerne lagde reservehjul i en dertil indrettet brønd på motorhjelmen skyldes der skulle være plads til et dusin personer i kabinen; at man så har praktiseret dette plagiat på andre modeller er ren dekadance.
Index
124247: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mere Reservehjuls flytning ... 90" årg. 1985 (19-06-2012 10:44:49) (svar på 124246)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.236)
Verner, hvorfor sidder reservehjulet så ikke på bagdøren på 109" Stationwaggon "Safari" modellerne, hvid det var et spørgsmål om plads.

Jeg kan da bedre forstå det på pickup modellerne, at man have reservehjulet ud af ladet, så man får mere lasteplads, specielt på 88" hvor reservehjulet originalt er stående op ad væggen ind til kabinen.

Jeg tror simpelthen at muligheden for reservehjul på forklappen, er et simpelt stykke valgbart tilbehør.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
124252: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mere Reservehjuls flytning ... 90" årg. 1985 (19-06-2012 13:24:25) (svar på 124247)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Well, her bliver jeg nok nødt til at give Kenneth ret, når jeg kigger i min genoptrykte "Series IIa Owners Manual" fra august 1961
---
Her står under afsnittet: Optional Equipment:

Spare wheel Carrier
When it is desired to utilise the entire body space, an alternative carrier for the spare wheel can be mounted on the bonnet panel.
(...)
A special dished bonnet top panel is required with the 109 and 88 de-luxe models.
---
Så som jeg læser teksten var en reservehjulsholder på kølerhjelm alm. ekstra-udstyr for *både* SWB og LWB´i hvert fald fra 1961. Versionen med hjul-brønd, var så for De-Luxe modellerne og ikke bare STW.

At de ikke satte det på bagklappen, var vel fordi at det var der jo ingen grund til. Det lå jo fint på kølerhjelmen.

Mvh Niels
Index
124253: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mere Reservehjuls flytning ... 90" årg. 1985 (19-06-2012 13:35:42) (svar på 124247)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Jeps...det er korrekt Kenneth

Da man introducerede Serie IIA i 1961, fik kunderne valget mellem 3 forskellige kølerhjelme: regular (uden nedbøjet forkant), deluxe (med afrundet forkant) og deluxe med reservehjulsbrønd. På STW var der kun mulighed for de luxe og deluxe med brønd, til gengæld kunne man vælge montering på bagdøren.

En lille pudsighed:
Da man på 110" og 90" indførte innvendig åbning af fronkklappen med traditionelt kabeltræk fra kabinen lagde man STADIG reservehjulet på fronten....gaaab. Det kræver en herre stor fjeder for at løfte klap med hjul....

mlrh Claus