tilbage

Land Rover Forum  

Index
125556: Nu forstår jeg ..destilleret vand på køleren .. (08-08-2012 08:34:00)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.173.228.2)
Jeg har aldrig helt forstået hvorfor det er en god ide at bruge destilleret vand på køleren .. og fandt så dette indlæg (andetsteds :o)


....electrolysis. This occurs when stray currents find their way, via the cooling system and the coolant , to earth.
I am aware of two ways to minimise electrolysis . Fistly ensure that the engine is properly earthed - clean up earth connections connections etc. Best of all fit another earth line , in addition to the standard one. This will ensure that stray voltages/ currents do not go via the cooling system to earth , but go direct via the earthing straps. A major cause of these currents is the heavy current flow every time the car is started. Check that some idiot hasnt connected a separate wire earthing the radiator , or worse still , using the radiator as an earth for spot lights - it has happened and is guaranteed disaster!
Secondly , when a fresh coolant mixture is made up every 2 years(50 % remember..) , use distilled or deionised water , and never top up with brackish water eg from a tap in the Karoo... Dont use softened water - it is dangerous and very different to deionised water. Use of distilled water will stop the coolant conducting electrical currents and thereby put a brake on electrolysis . It will also put a brake on galvanic electrolysis , which occurs when different metals are bathed in an ionic solution (ie in non distilled water) . Rainwater can be used in place of distilled water.

The wrong thing to do is to attempt to separately earth components such as the radiator and oil cooler - this will simply increase stray currents via these components and encourage electrolytic damage.
Taking these precautions has further benefits - easier starting , reduced tendency for head gaskets and heads to blow , water pump protection , radiator protection , reduced pressure in cooling system etc etc.
Index
125557: sv: Nu forstår jeg ..destilleret vand på køleren .. (08-08-2012 11:55:05) (svar på 125556)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.46)
Det er helt nyt for mig, må jeg indrømme...
Index
125558: sv: Nu forstår jeg ..destilleret vand på køleren .. (08-08-2012 12:01:06) (svar på 125556)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 79.138.250.198)
Arh tror nu jeg ville spare de penge, for hvis det skal virke skal vandet forblive helt rent.

Er faktisk lidt i tvivl om kølervæske er ledende men det tror jeg det er.

Mvh. Jacques

Index
125559: sv: Nu forstår jeg ..destilleret vand på køleren .. (08-08-2012 13:08:59) (svar på 125556)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Eh..."Stray current"? Nu er jeg hverken elektriker eller fysiker, men "omstrejfende strøm", den har jeg altså alligevel aldrig hørt. Og "Elektrolyse i kølervandet"?? Sikker på at forfatteren her ikke går med sølvpapirsforet hjelm, så marsmændende ikke kan scanne hans hjerne?

Men jeg har hørt fordelen med demineraliseret vand. Nemlig at det er rent, og ikke efterlader kalkaflejringer, og at kølervædsken ud over at frostsikre sikrer mod korrision. Men det er selvfølgelig for kedeligt.


:)

Mvh Niels
Index
125561: sv: sv: Nu forstår jeg ..destilleret vand på køleren .. (08-08-2012 13:21:48) (svar på 125559)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.173.228.2)
Stray current må være noget ala krybepænding ..

Jeg fandt lidt mere ..

http://www.awrracing.com/media/electrolysis.pdf

http://www.erareplicas.com/427man/cooling/electolysis/index.htm

How can you test for electrolysis?
The test is simple. Using a volt ohm meter digital is preferred connect the black or ground lead to the battery ground and lower the red or positive lead into the coolant in the radiator. Do not touch the filler neck sides or the tank. Any reading over 0.3 volts is indicative of excess current entering the cooling system.

Lars
Index
125560: sv: Nu forstår jeg ..destilleret vand på køleren .. (08-08-2012 13:09:55) (svar på 125556)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Det lyder umiddelbart som noget sludder. HVIS vandet skulle være forurenet af stoffer der kan blive splittet af elektrolyse (salte), vil det være beskyttet af selve kølerens messing, der har så lav elektrisk modstand, at spændingsfaldet fra den ene side til den anden, vil være forsvindene lille. Også selvom "some idiot" har koblet sine ekstralygters stel via køleren...
Noget helt andet er kalkaflejringer fra meget hårdt vand, men det har intet med elektrolyse at gøre, kun fordampning.
Index
125563: sv: sv: Nu forstår jeg ..destilleret vand på køleren .. (08-08-2012 15:02:49) (svar på 125560)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.194.37.55)
Current = strøm , voltage = spænding

Jeg har ikke forstand på kemi, men elektricitet ved jeg noget om.

Det lyder som om man er ude i at undgå potentiale forskel, som resulterer i en kemisk reaktion.
Index
125564: sv: sv: sv: Nu forstår jeg ..destilleret vand på køleren .. (08-08-2012 15:14:26) (svar på 125563)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.173.228.2)
Tomato Tomato :o)
Index
125569: sv: sv: sv: sv: Nu forstår jeg ..destilleret vand på køleren .. (08-08-2012 22:23:52) (svar på 125564)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.171.49)
Ud over galvanisk tæring der er umulig at undgå helt i et system hvor der er forskellige metaller tilstede, som f.eks. kobber, messing og aluminium. Så er der flere andre måder metal kan tæres på.

En af de mere velkendte holdbarhedbegrænsende metoder bilfabrikkerne benytter, er at lægge to plader sammen og punktsvejse dem. Det giver det man kalder spaltekorrosion. Det optræder fint mellem to ens metaller der ligger tæt op ad hinanden og er "forbundet" med vand (også destilleret vand). Spaltekorrosion kan også findes mellem flanger i forskellige motordele og ses ofte i kanten af ens vandpumpe når man skiller den ad...

Der er forskellige ting der helt kan forhindre metals korrosion. Tricket er at pacificere det enten elektrisk eller kemisk. På både ses ofte offeranoder af aluminium eller zink og i fjernvarmeanlæg tilsætter man forskellige kemikalier, som f.eks. arsenik for at undgå at rørene tæers.

At destilleret vand i sig selv skulle modvirke tæring er ikke troværdigt i mine øre, da jeg nemt kan finde eksempler på det stik modsatte i andre sammenhænge. Derimod tror jeg at man opnår den bedste beskyttelse ved at udskifte sin kølervæske så den indeholder friske additiver der pacificere metallet og giver optimal køling.

Hilsen
Jens
Index
125576: sv: Nu forstår jeg ..destilleret vand på køleren .. (09-08-2012 16:53:23) (svar på 125556)
Per Rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 46.32.44.82)
Jeg vil på det kraftigste fraråde destilleret vand på en bilmotor.
Årsagen er at vandet, når det er destilleret, ikke har nogen buffervirkning. Det betyder at pH værdien, altså surhedsgraden, kan svinge vilkårligt ved den mindste påvirkning.
Hvor almindeligt grundvand fra vandhanen skal have et relativt stort skvæt syre eller base for at det ændrer pH, så er det, for destilleret vands vedkommende, nok at der sidder en lille rest flussmiddel i en lodning til at vandet blir ret surt - d.v.s. at pH falder.. dér er kimen til gallopperende korrosion lagt.

m.v.h.
Per
Index
125591: sv: Nu forstår jeg ..destilleret vand på køleren .. (10-08-2012 22:26:23) (svar på 125556)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.147.10)
Det er lige mit ekspertiseområde, og principielt set har artiklen fuldstændig ret. I praksis vil en elektrisk korrossion i motoren dog være så forsvindende lille, at man aldrig på en bils levetid vil kunne se forskel.
I forhold til store køleanlæg, hvor man flytter kubikmetervis af vand på kort tid, og specielt hvis man samtidig bruger eksempelvis aluminiumskøleflader og kobberrør, vil dette have nogen betydning. Hvis en køleflade eksempelvis til et computerserverrum oveni er placeret, så eksempelvis et lyn kan ramme (således lynet ledes via vandet ind i serveren), så begynder det at blive meget vigtigt. Men dette er højteori og efter min mening kun vigtigt på meget store og meget dyre installationer. Selvom der er en minimal risiko for korrosion i min motor, da jeg har kobberkøler og alumotorblok, så lever jeg med denne risiko. Hvis man hypotetisk forestillede sig, at vandkanalen var den eneste vej til stel, så ville korrosionen være ret kraftig. Muligvis op imod et gram materiale pr. døgn. Men jeg tvivler dog på, at generator og starter vil virke på en motor, som ikke har ordentlig stel.
Stray currents eller vagabonderende strømme er reelle fænomener. Specielt i store industriinstallationer. De kan også forekomme i en bil, men hvis du har ordentlige stelforbindelser til dine elektriske apparater, er der intet at frygte.