tilbage

Land Rover Forum  

127038: Lovlig kofanger (08-10-2012 08:27:57)
Jørgen Ditlev Christensen #8184, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 91.144.223.97)
Hej, jeg er ved at lave en winch kofanger.
I den forbindelse skal der jo være nogle recovery point.
Er det med rød cirkel på billedet lovlige?. Kunne godt tro at de rager for langt frem, men det gør selve rulleklydset også.
/Jørgen
127041: sv: Lovlig kofanger (08-10-2012 11:16:28) (svar på 127038)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Vi har vist haft en lign. diskussion før. Der handlede det om hvorvidt man måtte afmontere sin kofanger.

Der kom så vidt jeg husker ikke noget klart svar, så jeg fastholder mit tidligere standpunkt: Så længe der ikke er skarpe kanter og spidser der vender fremad og kan spide eller maltraktere fodgængere og cyklister, så er der frit slag.

Lige i dette tilfælde vil jeg mene at vi bevæger vi os på kanten. Og hvorvidt du ville slippe afsted med en sådan indretning afhænger nok helt af hvilken øvrighedsperson der kigger.

Måske en enkelt stålplade som afskærmning, når du kører i trafikken. En der sidder med et par splitter for oven, så den hurtig kan tages af når spillet skal bruges,

Mvh Niels
127042: sv: Lovlig kofanger (08-10-2012 11:28:29) (svar på 127038)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Dette kunne være starten til en lang og følelsesladet debat hvor den ene har fået synet noget den anden er kasseret på.

Det ENESTE sted hvor jeg personligt stoler 110% på svaret er "Detailforskrifter for motorkøretøjer, med bemærkninger"
pamfletten kan downloades på www.fstyr.dk

mvh Claus
127043: sv: sv: Lovlig kofanger (08-10-2012 12:14:03) (svar på 127042)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Enige i at detailforskrifter er det korrekte sted at studerer… men hvorledes de forskrifter så fortolkes uden i synshallene…? principelt skulle reglerne gerne forvaltes ens…! - jeg er personligt blevet synet UDEN kofanger, og kasseret MED spil-kofanger - så det er er ikke nemt lige forudse resultatet - prøve lykken ;)
127044: sv: sv: sv: Lovlig kofanger (08-10-2012 12:33:16) (svar på 127043)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.232.147)
Strange world, isnt it? vil nok sige kanterne på rulleklydset, ikke mindst i forb. med de lodrette ruller, udgår en større potentiel skadevolder.
Hæng en beskyttelseskappe ud over. Så er der også beskyttet mod snavs.
127051: sv: sv: Lovlig kofanger (08-10-2012 16:42:02) (svar på 127042)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hørt ....

... og som der står i bemeldte pamflet i afsnittet om karosseri:

"Udragende, spidse eller skarpe dele eller roterende dele, som kan være til fare for andre trafikanter, skal være afskærmet i det omfang, køretøjets konstruktion tillader det."

Vurdér selv ....

Mvh
Mikael
127075: sv: sv: sv: Lovlig kofanger (09-10-2012 18:35:07) (svar på 127051)
Nicolai Schunck #8244, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.184.23)
Har desværre ikke været i stand til at genfinde artiklen, men har fornyligt læst at spil og spilkofanger i visse tilfælde sidestilles med andet værktøj til monitering foran på bilen, så som sneplov og roterende kost.

Disse skal afskærmes så fremt det er muligt, men der udvises en vis tolelerance for montagen da denne også skal være forsvarlig for brugen heraf.

Døm selv..!

127107: sv: sv: sv: sv: Lovlig kofanger (11-10-2012 23:18:53) (svar på 127075)
Jørgen Ditlev Christensen #8184, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 91.144.223.97)
Hej Tak for alle svarene, har læst en del og det er ikke nemt.
Tror jeg går for en løsning mad jate rings som recovery point, disse monteres først når de skal bruges. Rulle klydset ind i kofangeren som jeg har prøvet og vise på vedhæftet billede, så er det begrænset hvor meget det rager frem. Herefter må det vurderes om en regulær afskærmning af rulle.klydset må til.

Nogen der har brugt jate rings og kan de købes i DK?

Regner iøvrigt også med at bruge jate rings i bag.


mvh. Jørgen.
127108: sv: sv: sv: sv: sv: Lovlig kofanger (11-10-2012 23:20:01) (svar på 127107)
Jørgen Ditlev Christensen #8184, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 91.144.223.97)
Og lige billede af kofangeren. ;)
127118: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lovlig kofanger (12-10-2012 12:57:44) (svar på 127108)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.89.67)
Jeg har ikke selv fået gjort noget ved trækøje situation. jeg har blot brugt de originale træk/transport øjer alternativt trækkrogen, hvilket har virket fint. Jeg faldt over en forklaring på JATEring. Forklaring vedhæftet.
127119: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lovlig kofanger (12-10-2012 14:18:49) (svar på 127108)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ja, jeg skal ikke kunne sige om JATE-rings er brugbare eller ej, men de fåes da både hos lrseries og Paddocks. Dog har jeg lært på det forkromede bjærgningskursus Reg. Fyn holdt for et par år siden at man kun bøår bruge godkendte Sjekler eller "bow-shackles" som de hedder på engelsk.

Måske du kunne finde sådan et par Tow rings som på billedet. Sådan et par sad på min 88 da jeg købte den. De står oven på kofangeren og stritter altså ikke fremad. Tilgengæld passer hullerne med bolten på en passende sjekel.

Og mht syn og regler. Jeg fik stavet mig igennem kap 9 og der stod godt nok en hel masse om at kofangeren skulle være lige så bred som bilen og være glat osv. Der stod også at den max måtte være ca. 44cm over jorden. Nu har jeg været ude at måle på min gamle Serie IIa. Og der sidder kofangeren altså som standart ca. 52 cm over vejen, målt fra nederste kant. Og jeg har da endnu ikke hørt om en seriebil, der er blevet kasseret til syn pga. for høj kofanger. Så måske skal man lige ta' div regler med et gran salt.

Mvh Niels
127120: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lovlig kofanger (12-10-2012 14:51:20) (svar på 127119)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.34)
De 44 cm gælder for køretøjer over 3.500 kg og som jeg læser bekendtgørelsen, skal der slet ikke være kofanger på køretøjer under 3.500 kg.

Bemærk venligst, at busser f. eks. ingen kofanger har og det samme gælder de fleste personvogne. De har nærmere en slags plasticskærm...

127121: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lovlig kofanger (12-10-2012 14:56:07) (svar på 127120)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Joe, Paul men så vidt jeg kan se så er det under "generelle bestemmelser"
Men hvis du harb ret så bekræfter det blot mit tidligere standpunkt, at så længe der ikke er skarpe eller spidse kanter der rager fremad, så er det ok.

Mvh Niels
127122: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lovlig kofanger (12-10-2012 14:56:21) (svar på 127119)
Jørgen Ditlev Christensen #8184, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 91.144.223.97)
Hej, ja en masse krav som ikke er nemme og leve op, men jeg vil jo gerne lave det som godt som muligt.
Mht. de på dit billede viste øjer, turde jeg aldrig bruge oprejst til recovery, hvor der trækkes 90 grader fremad, der kommer et kæmpe moment hvis der trækkes i dem.


127123: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lovlig kofanger (12-10-2012 15:11:21) (svar på 127122)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Jørgen.

Ideen er at de er boltet til rammen, der hvor kofangeren er boltet fast. Muligt at de nok virker bedst på en seriebil eller måske en Defender. Men der virker de også. Har da virket for mig. :) Og så høje er de jo heller ikke, men de skal ha ordenlig fat, det er klart.

Mvh Niels
127124: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lovlig kofanger (12-10-2012 15:39:58) (svar på 127123)
Jørgen Ditlev Christensen #8184, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 91.144.223.97)
Hej Niels Erik.
Tjekkede lige din Serie 3 og ser at du har en påskruet svejstet D-ring(i hvert fald på de billeder jeg kunne finde) og den er rigtig god, men den du ser længst til højre på mit vedhæftet billede, ville jeg aldrig bruge til træk andet end i pilens retning.
Havde selv D-ring typen på min gamle defender.
Har prøvet og vise hvordan jeg mener den ideelle at trækretning er på de viste øjer.

Jeg ville allerhelst have brugt D-ringtypen som både tager stropper og sjakler, men der er ikke rigtigt plads.

Jørgen.
127125: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lovlig kofanger (12-10-2012 15:45:01) (svar på 127124)
Jørgen Ditlev Christensen #8184, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 91.144.223.97)
Øhh... Serie 2A selvfølgelig ;)
127126: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lovlig kofanger (12-10-2012 15:46:47) (svar på 127124)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej

Nu er det jo strengt taget en Serie IIa, selvom den måske ikke er helt original. ;)

Og det er rigtigt at den har fået nogle mere autentiske "D"-rings, for tanken er jo at den med tiden skal fremstå så tidstypisk så muligt.

Men der sad altså et par af den som vist til højre, og dem er jeg altså blevet trukket fri i. Flere gange Men det er da muligt at de ikke er helt velegnede. Så er jeg da kun glad for at jeg har fået nogle mere "originale" på. :)

Men held og lykke med projektet, det ser ud til at blive gjort gennemført

Mvh Niels
127127: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lovlig kofanger (12-10-2012 15:48:51) (svar på 127124)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Nå ja og billedet, med de gamle tow-rings

Mvh Niels
127129: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lovlig kofanger (12-10-2012 16:29:56) (svar på 127119)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.169.87)
De viste på Niels´ billede er KUN til fastgøring under transport!
127130: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lovlig kofanger (12-10-2012 17:11:03) (svar på 127129)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Okay okay, har forstået. De har så også ligget på hylden siden jeg om hjem fra England i 2008 med et sæt originale Land Rover Towing rings fra mm-4x4. Der stod endda Land Rover i bunden af dem. :)

Sjovt at der ikke var nogen der bemærkede de foregåendes utilstrækkelighed da de var i brug.

Mvh Niels
127132: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lovlig kofanger (12-10-2012 17:37:11) (svar på 127130)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.169.87)
Kære pastor, du ville aldrig se mig trække den gamle gule op af mudderet i de beslag!!
Men de er fine nok til at hægte spilkrogen fast i når spillet ikke er i brug:-)
Mine sidder stadig på både ambulancen og på Lightweighten, men det er kun for originalitetens skyld! De er skutte til at hiiive i.....
127145: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lovlig kofanger (13-10-2012 11:46:26) (svar på 127132)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.37)
Hvis man skal bjærge, så er et løft den bedste løsning, men det kan være vanskeligt, at komme ind til de gode løftepunkter.

Nu har jeg pga manglende behov ikke noget spil monteret på min OneTen, men en mili-kofanger med put.

Her er der god mulighed for et sikkert bjærgningspunkt...

Er bilen udstyret med spil, giver bjærgningspunktet sig selv.

Bagenden har i reglen et anhængertræk, som på en Defender nok er det bedste bjærgningspunkt.

Vær opmærksom på, at producenten har valgt andre bjærgningspunkter på de øvrige LR/RR modeller.

Serie og Defender har deres egen identitet.


127146: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lovlig kofanger (13-10-2012 12:08:56) (svar på 127145)
Jørgen Ditlev Christensen #8184, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 91.144.223.97)
Hej
Er enig med dig, men ud over spil som recovery punkt behøves der et yderlig, hvis det skal være muligt og anvende kasteblok.
Mange gange er det også lettere og hurtigere bare trække bilen fri med kinetic rope/alm. strop og hertil vil jeg helst bruge et decideret anhugningspunkt og ikke tilføre disse ryk til spillet flere gange end højst nødvendigt.
/Jørgen