tilbage

Land Rover Forum  

Index
12713: 88" kan ikke starte (23-01-2004 13:35:26)
Per Olsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.25.98)
Hej alle ... min 88" kan ikke starte. Det startede med at jeg var til møde i København ... ingen problemer på vej derind. Men så var det blev snevejr, og da jeg skulle hjem havde bilen svært ved at trække. Jeg kunne køre omkring 40 km/t og listede hjem.
Jeg tænkte at det kunne være tændrør og har skiftet dem ... men nu er den bare helt død.
Jeg har prøvet at lade batteriet op og kan måle 12,4 V mellem polerne.

Da jeg faktisk ikke er den store mekaniker og ikke aner mine levende råd, vil jeg høre om der er én der kan hjælpe i Køge-området?

Jeg er selvfølgelig klar til at bestikke vedkommende med et par flasker vin. ;-)

MVH:Per Olsen
5690
2537 0456
Index
12714: sv: 88" kan ikke starte (23-01-2004 14:49:35) (svar på 12713)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Per!

Startbesvær kan have mange grunde - bla. kan det sagtens dreje sig om manglende brændstoftilførsel p.g. is i karburatoren (afhjælpes med karburatorsprit) eller andre blokeringer i systemet.
Når du skriver at den er helt død - mener du så at der intet sker når du drejer nøglen?
Prøv at komme med en mere detaljeret beskrivelse af problemet - således er der mulighed for at udelukke det ene fra det andet.
Prøv evt. samtidig med det at surfe lidt rundt i tidligere indlæg vedr. startbesvær - måske finder du lige det du søger.
LR sIII hilsen Stefan - Skanderborg
Index
12716: sv: sv: 88" kan ikke starte (23-01-2004 18:54:18) (svar på 12714)
Per Olsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.25.98)
Brændstof er der. Det første jeg gjorde var at skifte brændstoffilteret.
Jeg har prøvet at tage benzinslangen af på karburatoren - og der er benzin. Der er karburatorsprit på bilen.

Batteriet virker til at være ladt. Har haft en lader på batteriet og den sluttede med at vise 0. Der er 12,4 V målt mellem polerne på batteriet.

Startmotoren kørte da efter skift af benzinfilter ... men kører nu ikke. Jeg kan høre startrelæet klikke og jeg har prøvet at kortslutte polerne på startrelæet. Kan startmotoren være brændt af under mine mange forsøg på at få motoren igang?

Jeg har prøvet at dreje med håndsving - men intet resultat ... ikke et eneste lille sprut eller hvæs.

Alle tændrør er nu skiftet ... afstanden på spidsen er mindre på de nye tændrør end den var på de gamle ... jeg kender ikke den afstand som passer til en SIII motor fra ca. 1982. Har desværre ingen manual på motoren (kunne kun få en Haynes til Diesel).

Tændkabler er bestilt ... men det ville være underligt hvis de sådan gik helt fra den ene dag til den næste (de er smurt godt ind i WD40).

Nogle forslag?

MVH:Per Olsen
5690
landrover@perolsen.dk
Index
12717: sv: sv: sv: 88" kan ikke starte (23-01-2004 19:31:53) (svar på 12716)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Jeg skiftede også filteret - og der var fint med brændstof -alligevel ville den ikke igang (døde med det samme igen og igen) - tog så sedimentoren i nærmere øjesyn og det viste sig at den var fyldt med is - - da det var fjernet og slangerne pustet rene med trykluft, brændstofsystemet håndprimet så har der ikke været noget siden.

Men i dit tilfælde:

Et muligt svar: kan det monstro have noget at gøre med platinerne (vagt spørgsmål, da jeg selv har en dieselhakker)

Med hensyn til starmotoren - så er der alligevel en svag mulighed for at solenoiden kan være gået selv om den klikker. På min var det sådan at den nogle gange klikkede andre gange ikke - og sådan fortsatte det i et stykke tid indtil den omsider helt opgav ævret(havde i mellemtiden bestilt en ny).
Men hvad med selve startmotoren - er der go i den?
Hvis ikke den kører kan det være kullene der skal skiftes i den - prøv at tjekke dem for en sikkerheds skyld.

Endeligt kan det jo godt have noget at gøre med de korte tændrør - meeen - alligelvel: giver de gnist som de skal, allesammen - for i så fald er det kablerne eller strømfordeleren?
:-) Stefan
Index
12718: sv: sv: sv: sv: 88" kan ikke starte (23-01-2004 19:59:54) (svar på 12717)
Per Olsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.25.98)
Det er HELT SIKKERT ikke startrelæet. For jeg har tidligere haft bøvl med et relæ, så jeg har lært at starte bilen med en hammer. Det vil sige ... en hammer er praktisk fordi den kan tåle en hulens masse strøm gennem sig og så har man et dejligt langt træskaft, så man er godt isoleret fra varmen. Jeg kortslutter simpelthen udenom relæet ... en praktisk måde også når man står og roder under motorhjelmen ... så kan man se hvad der sker samtidigt.

Da der ikke står de sædvanlige gnister når jeg kortslutter med hammeren - og startmotoren ikke siger en lyd så kan det godt være den, der er gået. Men da jeg ikke med manuel rotation med håndsving kan få noget som helst respons fra motoren tænker jeg, at jeg stadig har tændingsproblemer.

Platiner og strømfordeler og sedimentor ... tjaaa ... så er vi derude hvor jeg giver op ... for det ligger udenfor mit erfaringsområde.

Hvorfor var det at motorlære ikke var pensum i skolen?

MVH:Per
Index
12719: sv: sv: sv: sv: sv: 88" kan ikke starte (23-01-2004 20:47:50) (svar på 12718)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Jeg tror vi nærmer os - prøv at køre strøm direkte på startmotoren - altså afmonter ledningerne fra solenoiden og monter dem direkte på starteren - drej nøglen - sker der så nogetsomhelst? - hvis ikke så er det her problemet er - altså kan det enten være selve starteren eller nøgletændingen som er årsag.
Nu kan du evt. forsøge at "luse" udenom nøglestarteren via en manuel/separat trykknap direkte forbundet fra batteriets +pol til solenoidens +pol (husk at bruge et godt tykt kabel til forsøget) - hvis startmotoren går igang er den del af problemet fundet - altså = defekt nøgletænding
- hvordan det så lige er med "grillspydet" - altså håndsvinget så er jeg ikke helt sikker på hvordan det fungerer rent strømmæssigt - for der skal vel akkumuleres noget til tændrørene - en dieselhakker er ikke til at starte med sådan en tingest alligevel - derfor kalder jeg det et"grilspyd" - men det kan det så også glimrende bruges til.

Nu ved jeg ike om der er en sedimentor på en benziner - men hvis der er så er den lokaliseret umiddelbart foran brændstoftanken under dørkpladen og påmonteret stellet.
Den er meget nem at servicere men skru´ lige plastik"nøglen" i bunden af den ud først (men yderst forsigtigt, da de gerne knækker for en god sludder. Hvad kommer der ud - benzin? - vand? eller ingenting? -- hvis der intet kommer ud så skyldes det at der slam og skidt der blikerer eller tilmed is (og det er jo det der gerne samles der om vinteren).
Servicering : - du afmonterer simpelthen tilløbsslangen fra tanken og husker lige at hæve den over tankniveau (for at benzinen ikke render ud) - derefter løsner du centerbolten i toppen af sedimentorhuset og trækker skålen ud forneden. Derefter skiller du den del du står i hånden med ad i to dele/skåle og gør dem rene for slam og guldfisk. Husk så lige gummipakningen - den skal gerne skiftes - men kan til nøds genbruges hvis du ikke har en ny -- tjek efter samling om der er lækage.
Hej Stefan
Index
12721: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 88" kan ikke starte (23-01-2004 22:04:42) (svar på 12719)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.168)
Hey, Per !
Under opladningen, havde du sikkert afmonteret polskoene.. jeg tror, at det er en løs eller dårlig forbindelse på stelsiden. Prøv at føle på batterikablerne om de er gode og uden brud. Dårlig stelforbindelse fra startmotoren er også en mulighed.
Index
12728: sv: sv: sv: sv: sv: 88" kan ikke starte (24-01-2004 11:43:16) (svar på 12718)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 192.38.163.41)
Det tyder på at der er mindst to fejl, der driller dig:
Med hensyn til strøm til startmotoren og hvorvidt den skulle være defekt, så har andre givet dig nogle gode forslag; dem må du se at få afprøvet.
Når du ikke kan få liv i dyret, når du bruger startsving, så kan det også skyldes en defekt kondensator (sidder ved strømfordeleren)
- og nu havde du vel husket at slå tændingen til?

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
12747: sv: sv: sv: sv: sv: 88" kan ikke starte (25-01-2004 18:36:42) (svar på 12718)
Kristian Jensen 2775 nvsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.245.23)
Hej Ole. Det er 99% sikkert din starter - Når du kortslutter startrelæet og der ikke kommer nogen form for gnist er det fordi der ikke kommer spænding ned til relæet. Du skal kontrolere alle dine forbindelser på batteri , relæ og starter.
Prøv evt. at forbinde starter direkte til batteriet med et startkabel men vær forsigtig -jeg vil anbefale sikkerhedsbriller ( du har nok et par fra nytår)
Hvis din starter stadig er tavs er der noget galt med den, men det hører til sjældenhederne, det er trods alt en af verdens bedste biler og startere du er i besiddelse af. Selvfølgelig kan de gå i udu men så må du henvende dig igen.
Med Roverhilsen og oliefingrene i vejret
Kristian
Index
12748: sv: 88" kan ikke starte (25-01-2004 18:38:46) (svar på 12713)
Kristian Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.245.23)
Undskyld PER - Jeg tastede forkert !!!