tilbage

Land Rover Forum  

Index
128388: Safari eller Mantec snorkel (26-11-2012 20:27:44)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.44.135.61)
Halløj derude,

Valget står mellem to typer af snorkler. Den ene er en Mantec og den anden er en Safari. Jeg har tidligere haft monteret en af hver på to af mine tidligere 90'er. Mantec'en er væsentligt nemmere at montere, men det går nok.

Mit spørgsmål drejer sig om to forhold:

1. Kan man forvente mere "power" ved en Safari grundet ram air effekten?
2. Hvilken af de to er mest vandtæt (hvis jeg nogensinde skulle bevæge mig uden for alfa vej)

Link til Mantec
http://www.paddockspares.com/pm040-mantec-raised-air-intake-flexlite-plastic-jobby-300tdi-td5-and-puma.html

Link til Safari:
http://www.paddockspares.com/da3069-safari-snorkel-to-fit-defender-td4-puma.html

Det er kun én af de to jeg er på udkig efter. Alle mulige paddehatte snorkler udformet i skorstensrør har ikke interesse. Ej heller har billige plastik lookalikes prioritet.

Mvh

Jesper
(Nu med en 110 Td5 i stalden)
Index
128390: sv: Safari eller Mantec snorkel (26-11-2012 20:37:36) (svar på 128388)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.163.167.14)
Hej Jesper;

Min svoger har valgt en Safari fordi den virker mest robust, men det er jo smag og behag.

Men hvis du vælger en Safari og har en 300 Tdi, skal du være indstillet på at modificere snorkelen før montering, da blæsermotoren sidder i vejen på vores venstrestyrede modeller. Det er forhandlerne ikke lige opmærksomme på ...

Min svoger og jeg har lige været gennem operationen, og jeg har lavet en illustreret vejledning på 8 sider, som du er velkommen til at få - bare send mig en besked.

Har også prøvet at få den på dlrk.dk under Downloads, men jeg bruger nok en forkert mailadresse (it snabela landrover-klub.dk, it snabela dlrk.dk), for efter 2 forsøg på 6 uger er der ikke kommet svar. Er der en bedre adresse til den slags indlæg ?

Venligst,

Peter Vinter / 6416
Index
128391: sv: sv: Safari eller Mantec snorkel (26-11-2012 20:39:07) (svar på 128390)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.163.167.14)
Hej igen og - nåhja, nu læste jeg at du har en Td5, så bare glem det. Men hvis andre får brug for vejledningen, er I selvfølgelig velkomne.

Peter Vinter
Index
128396: sv: sv: Safari eller Mantec snorkel (26-11-2012 21:24:31) (svar på 128390)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.44.135.61)
Hej Peter,

Jep - jeg har en TD5 nu. I sidste uge havde jeg en 300 TDI og du har helt ret - det var lidt af et helvede at montere en Safari på denne. Men som skrevet, så er montagen ikke min store bekymring.

Overvejelserne går mere i retning af, hvad "giver" mest luft og hvad er mest vandtæt - Mantec eller Safari.

Mvh

Jesper
Index
128403: sv: sv: sv: Safari eller Mantec snorkel (27-11-2012 07:12:14) (svar på 128396)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.185.156)
TD 5'ern vil rigtig gerne have luft, har en kammerat der har monteret mantec på hans disc TD 5'er og den mistede trækkræft ved det. Tror en safari er det bedste valg
Index
128407: sv: sv: sv: Safari eller Mantec snorkel (27-11-2012 08:51:11) (svar på 128396)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.173.228.2)
For faen Jesper - har du nu byttet rundt igen??

:o)

Lars
Index
128408: sv: Safari eller Mantec snorkel (27-11-2012 08:54:16) (svar på 128388)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Nu er det jo begrænset hvor meget "ram air effect" du får ud af det hvis du holder i 50 cm mudder og forsøger at køre bilen fast i det. Og ved de hastigheder vi normalt køre ved så er effekten også ret begrænset uanset hvilken udformning et givet ram scoop er.

Hvad mange mennesker ikke er klar over, er også at luft opfører sig mere som vand end som en komprimerbar gas i en indsugning. Dvs. at der gælder samme forhold for modstand i indsugningen som havde det været en omgang vandrør vi skulle designe.

For at give motoren mulighed for at pumpe så effektivt som muligt, gælder det om at lave indsugningen med så tykke, glatte, korte og lige rørføringer som muligt. Det gælder uanset hvilket fabrikat man ser på.

Så den optimale løsning er altså ikke at have snorkel på overhovedet.... Eller alternativt at have en der nemt kobles af og på efter behov når der skal vades.

Hilsen
Jens
Index
128411: sv: Safari eller Mantec snorkel (27-11-2012 14:08:12) (svar på 128388)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.57.142.227)
Hej Jesper

Jeg køre med Mantec på min Td5 dog en en disco. Det er helt tydeligt at den er tæt, helt tæt, der er rigtig meget sug i den. Men som Rasmus skriver så mistede jeg trækkraft da jeg monterede den, hvilket ikke var planen. Jeg skal have eksperimenteret med luftfiltre for at se om det giver mig lidt power tilbage. Jeg valgte Mantecen da jeg syntes det er den der passer bedst på bilen.

Mvh.
Jacob
Index
128417: sv: sv: Safari eller Mantec snorkel (27-11-2012 16:36:10) (svar på 128411)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.93.246)
Er der nogen som kender flow behovet?

/Leif
m. snorkel
Index
128420: sv: sv: sv: Safari eller Mantec snorkel (27-11-2012 17:32:46) (svar på 128417)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.198.33.140)
Det er vel bare at regne.

motorvolumen x omdrejninger.

Mvh Anders
Index
128427: sv: sv: sv: sv: Safari eller Mantec snorkel (27-11-2012 21:48:34) (svar på 128420)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.142.56)
Gange turbotryk divideret med tryktab gennemintercooler gange luftens større massefylde efter intercooleren...

det er ikke lige til at regne flowet ud i indsugningen....

henrik Klinge
Index
128430: sv: sv: sv: sv: sv: Safari eller Mantec snorkel (27-11-2012 22:44:13) (svar på 128427)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Det er faktisk noget nemmere hvis du har en trykmåler på manifolden i forbindelse med dit turboanlæg. Så skulle det være til at regne ud ved at gange et erfaringstal på RPM/slagvolumen-tallet. Prøv at Goggle lidt efter nogen turbo-beregninger på nettet.

Hvis ikke det er godt nok, så er det ret enkelt at måle med et hjemmelavet Pitot rør og meget nøjagtigt.

Se f.eks. her:
http://www.engineeringtoolbox.com/pitot-tubes-d_612.html


Hilsen
Jens
Index
128431: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Safari eller Mantec snorkel (28-11-2012 07:46:35) (svar på 128430)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.56.111.98)
Nu er det ikke fordi jeg vil bremse denne meget spændende teoretiske udregning, men hvad den fører til i forhold til spørgsmålet er jeg noget usikker på. Nuvel, hvis det var nogle som vidste, hvilken kapacitet der var gennem hhv den eller den anden snorkel så ville det måske give mening. Men, det har vi vel ikke, og så kan det vel været underordnet, hvor meget luft motoren skal bruge.

Mvh Jesper
Index
128432: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Safari eller Mantec snorkel (28-11-2012 08:01:39) (svar på 128431)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.165.145.110)
Skal vi ikke bare gætte på at der er nogle kloge hoveder hos Matech og Safari der har regnet på det?
Index
128436: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Safari eller Mantec snorkel (28-11-2012 09:30:02) (svar på 128431)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.13)
Hej Jesper.

Jeg har gode erfaringer med Safari Snorklen på min 300TDI. Der ud over har jeg lige læst et svar på et læserbrev i ARBs blad, hvor de skriver at udformningen på ingen måde er tilfældig. Dog skal hullet vende fremad, hvis ikke fartvinden skal suge luften UD af snorkelen, når bilen bevæger sig fremad.

MVH Jakob E S
Index
128450: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Safari eller Mantec snorkel (28-11-2012 19:41:42) (svar på 128436)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.93.246)
Jeg fik bare den skøre ide, at hvis snorklen giver et mindre air flow kunne man jo hjælpe med denne....

http://www.olympic-as.dk/pi/TURBO_4000_in_line_bl%C3%A6ser_12V_3632_1926.aspx

:D

/Leif
herefter kaldet den skøre
Index
128451: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Safari eller Mantec snorkel (28-11-2012 20:27:47) (svar på 128450)
stephan s (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.102.254)
Hey,

Den el blæser for du nok ikke nogen mærkbar effekt ud af..

Hvad angår motoren luftbehov, så husk at der er noget der hedder luftoverskudskoefficient.

Den nødvendige luftmængde afhænger også af brændstoffets sammensætning.

Mvh

Stephan
Index
128469: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Safari eller Mantec snorkel (29-11-2012 11:20:21) (svar på 128450)
Jens Sigurdson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.233.224.181)
Der skal noget af en blæser til for at gøre en forskel.

Det er ikke unormalt at en turbo omsætter lige så stor effekt mellem turbine og kompressor, som motoren i sig selv yder!
Det er også derfor at man i bedste fald kun opnår ikke at skade ydelsen med en af de der elektriske "turbo" blæsere fra eBay.

Mvh
Jens