tilbage

Land Rover Forum  

Index
128358: Discovery 2 sætter ud (25-11-2012 17:48:13)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.57.142.227)
Hejsa

På min vej til Fyn i går begyndte bilen at sætte ud ved acceleration. Det er en td5. Jeg kan godt køre almindeligt i den men lige så snart jeg begynder at belaste den lidt så sætter den ud og mister trækkraft.

Pga. Af dårligt vejr har jeg indtil nu undladt at eksperimentere med at pille luftmasse måleren fra for at se om det kunne være denne der er defekt. Min egr ventil er blændet af så det er heller ikke den. Jeg er 95% sikker på at jeg ikke har olie i ledningsnettet.

Er der nogle som har et kvalificeret bud på hvad der kan forårsage ovenstående ?

På forhånd tak.

Mvh.
Jacob
Index
128409: sv: Discovery 2 sætter ud (27-11-2012 09:54:49) (svar på 128358)
Claus Christiansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.182.15.225)
Uha, det kan være mange ting ;-)

men, en ting der ikke giver de store problemer og udgifter ved at prøve, er
1. olie i ledningsnettet (tjek det hellere en ekstra gang ved det røde stik på ECM)
2. Ambient air pressure sensor (luftfilter)
3. Mass airflow sensor

Så vidt jeg husker går computeren over på nødindstillinger og trækkraften kommer igen, hvis man blot piller sensorene fra (der er iøvrigt en hel del yderligere sensorer, men det har ikke hidtil været dem der har givet mig problemer)

Derudover har jeg oplevet 3 gange, at en eller flere kobberpakninger ved indsprøjtningsdyserne er gået (billige pakninger, men lidt besværlige at skifte, hvorfor værkstedet har fået lov).
Det har helt klart betydet manglende trækkraft, men jeg har så også oplevet, at det har betydet startproblemer og at motoren har sat ud f.eks. ved afkørselsrampe ved motorvej, hvorefter den har været meget svær at genstarte.

Prøv evt også at tjekke fuel pressure regulatoren for utæthed, det har også betydet, at trækkraften mangler ved belastning (ikke voldsomt dyr og OK gør det selv job, dog lidt svært at komme til.

Håber du har held med at finde fejlen.

vh
Claus (som formodentlig har oplevet samtlige muligheder for manglende trækkraft og rodet med startproblemer over flere år i min Discovery 2 td5, hvilket har medført, at stort set samtlige sensorer i disco'en er skiftet, EGR'en blændet af, fuel pressure regulator skiftet, 2 gange dieselpumpe skiftet, den ene gang af værksted uden effekt, andet end en stor regning til undertegnede)

PS! men den køre fantastisk i øjeblikket :-) efter at jeg bad værksted, om at tjekke nogle specifikke ting ifm min startproblematik - det betød "værkstedsferie" i 17 dage for disco'en, adskillige dele som blev unødvendigt skiftet og en astronomisk regning. Problemet var desværre stadig ikke løst. Endte med, at jeg efterfølgende selv løste startproblemet med hjælp fra adskillige udenlandske fora. Løsningen var, at pille lille uanseelig plastic 'airbleed valve' ud af dieselfilteret (flere mener den er unødvendig, men ved nærmeste lejlighed, bliver der sat en ny i igen).
Index
128410: sv: sv: Discovery 2 sætter ud (27-11-2012 14:03:46) (svar på 128409)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.57.142.227)
Hej Claus

Tak for svar.

Jeg har terpet værkstedsmanualen og fundet de sensore der er, så er det jo bare at anvende udelukkelsesmetoden. Jeg hælder dog mest til luftmassemåleren da jeg kan konstatere at bilen køre som den skal dog med nedsat trækkraft når stikket er pillet af til luftmassemåleren. Når stikket monteres igen får den fuld kraft tilbage men begynder at sætte ud igen.
Jeg har en kammerat som er lagerførende i luftmassemålere, så her prøver jeg at låne en i første omgang.

Dieselregulatoren er lige skiftet på den, så den burde være ok.

Tjekker olie i ecu igen, gider ikke risikere noget

Mvh.
Jacob.
Index
128696: sv: Discovery 2 sætter ud (05-12-2012 18:55:06) (svar på 128358)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.57.142.227)
Blot til Info så var det vacumslangerne der var defekte, det kan også være den magnetventil vacumslangerne går ned på, men den kan man bare køre uden om.

Mvh.
Jacob