tilbage

Land Rover Forum  

Index
129331: Tur til Island 2013 (29-12-2012 14:32:11)
Dennis Bager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.213.151.47)
Vi planlægger en tur til Island til sommer, fra midt i juli til midten af august (4 uger ferie). Planen er at medtage vores gamle VW T3 syncro (4wd), kaldet Mary og bruge hende til transport og bolig.

Det er vores første tur til Island, men på ingen måde vores første tur ud i verden. F.eks. tog hele familien en jordomrejse på 25måneder i Mary fra 2008 til 2010. På denne tur kørte vi ca. 20.000km offroad over bjerge, gennem ørkener, gennem regnskove og over vulkaner m.m. i Australien, New Zealand, Sydamerika og Nordamerika. Se evt. www.dennisbager.dk

Vi søger input om kørselsforholdene på F-vejene på Island, samt det praktiske med at få Mary med derop og hjem igen, samt med ind og ud af Island. Og selvfølgelig meget gerne de små gemte perler, som kun de lokale kender.

Vi kender selvfølgelig både Smyril Line og Eimskip som transportmuligheder og vi er pt. ved at indhente priser på container transport af Mary i en 20 fods container eller i en 40 fods sammen med en evt. anden bil.

Smyril Line er forholdsvis billig for Mary, men da vi er 5 i familien, så bliver færgeturen nemt rigtig dyr, samlet set. Flyver vi derop (forholdsvis billigt sammenlignet med færgen), så ender vi i Reykjavik og Mary ender i modsatte ende af øen med Smyril line. En mulighed er at slå sig sammen med et par andre, som tager færgeturen med Mary til Seydisfjordur og så kører hende til Reykjavik hvor vi tager over, og visa versa hjem igen. Men er denne løsning mulig mht. emsige toldere og Mary’s indrejsetilladelse m.m.???

Vi er lidt opsat på at undgå færgeturen af tre årsager: 1) vi er ikke verdens mest søstærke folk. 2) Vi mister samlet set en uge på færgen og Færøerne (ikke at der er noget i vejen med Færøerne overhovedet) 3) prisen pr. person på færgen incl. mad og kahyt er noget højere end fly.

Angående F-vejene. Hvad er jeres erfaringer? Har man brug for mere end 1 reservedæk når man alligevel har både kompressor og lappegrej med? De er jo ej heller længere end nogle få hundrede km når de er længst. Vi regner ikke med at tage waffelboards med.

Når man læse beskrivelserne i diverse rejsebøger, så lader det til at de er rigtig forfærdelige. Men når vi ser billeder fra dem, så ser de på ingen måde vanskelige ud. Især ikke når vi sammenligner med f.eks. Ruta 40 i Argentina, som er ca. 1.000km ad stenet steppevej øst for Andesbjergene, eller Carretera Austral i Chile som også er ca. 1.000km jordvej langs vestsiden af Andesbjergene igennem bjerge og regnskov, eller det sydlige Bolivia/nordlige Chile, som er en stor ubeboet højlandsørken på størrelse med Tyskland uden nogen asfalt, eller sandstrækningerne med dyb løs sand i indre Australien og på Fraser Island. Eller har vi misforstået noget?

Hvad med elvkrydsningerne? Mary klarer snildt vand til forlygterne, men vi er efterhånden lidt trætte af at køre i så dybt vand at det trænger ind til os (dvs. helst ikke dybere end lidt over knæene). Kan vi forvente dybere vand på F26 og F88 samt helt ind til Askja?

Hvis forholdene er til det, tager vi også gerne turen syd om Askja og nord om Vatnajökull, men den er ikke et must.

Er der nogen, som har kendskab til Vestfjordene? Der vil vi også gerne køre rundt og vandre og se fuglefjeld.

Er der i øvrigt vandrehytter m.m. i Island på samme måde som f.eks. Norge og New Zealand hvor man kan vandre fra hytte til hytte?

Alle input og kommentarer er meget velkomne, ligesom vi også gerne slår følge med andre der skal til Island til sommer.

Dennis og Birgitte Bager
tlf. 50165025 info@dennisbager.dk www.dennisbager.dk
Index
129332: sv: Tur til Island 2013 (29-12-2012 14:47:25) (svar på 129331)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.194.200)
www.icelandy.de Er dog på tyskt, men som jeg forstod det, så kunne man kommunikere med ophavsmanden på dansk. Gute Fahrt!
Index
129334: sv: Tur til Island 2013 (29-12-2012 19:57:09) (svar på 129331)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.23.193)
Prøv at kontakte ham her : Steinmar Gunnarsson
Han har kørt "is-taxi" i mange år deroppe og ved hva' han snakker om...

http://www.motorcykelgalleri.dk/fotoalbum/guider/16887-weekend_tur_i_en_4x4_i_island

Hils fra Fister ;-)
Index
129335: sv: sv: Tur til Island 2013 (29-12-2012 20:06:02) (svar på 129334)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.23.193)
Ups...? Mailadressen røg ud...?

steinmarg@hotmail.com
Index
129338: sv: sv: sv: Tur til Island 2013 (30-12-2012 10:37:36) (svar på 129335)
Claus Borop (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.182.242.59)
Prøv at få fat på denne bog, det er godt nok fra vores to hjulede venner, men den beskriver godt:
Island på offroad motorcykel
af Allan Henneberg
dansk
94 sider
udgivet 2010
Denne bog, trykt på højkvalitetspapir, beskriver tre mænds tur til Island, om deres oplevelser, punkteringer og kørsel på grusveje på den barske ø. Alt samme krydret med fantastiske farvebilleder.
* Rejsebeskrivelse
* Alt hvad du skal vide, inden du kører til Island
* Pakkelister
* Gode råd
* Ruteforslag
* Internetlinks m. ruter og punkter til GPS
* Bonusmateriale på internettet m. videoer
* Bonus materiale på internettet m. offroad rejsebeskrivelser fra USA
Pris: 100,00 kr.
Index
129339: sv: Tur til Island 2013 (30-12-2012 13:51:29) (svar på 129331)
Dennis Bager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.213.151.47)
Mange tak for jeres indlæg og emails. Det er rigtig informativt. Især har vi fået at vide at færgen ikke er noget problem med at nogen andre evt. tager bilen derop.

F vejene er vi også glade for at høre om, da de jo ser ud til at være de rigtig sjove at køre på. Så har i mere information om spændende veje og gode steder at se, er du meget velkommen til at skrive om det.

Ang. Mary, så er hun bl.a. beskrevet her http://www.dennisbager.dk/Mary/bil.htm
Og som i kan læse, så har jeg kørt en del i 109'ere og er nærmest født og opvokset i sådanne køretøjer. Min far var i øvrigt med til opstarten af klubben på fyn og jeg har bl.a. taget det grønne terænkort i tidernes morgen.

Mary har stort set samme terængående egenskaber som en LR, bl.a. reduktionsgear. Bortset fra at ”påkørselsvinklen” er rigtig dårlig pg.a. at snuden hænger langt frem og tilsvarende bagved. Hun er meget mere behagelig da hun har 4 uafhængige affjedrede hjul og ingen stive aksler. Hun har permanent 4wd med en viskosekobling og differentialespær både foran og bagpå. Hendes frihøjde er faktisk bedre end en defender når man ser hende forfra, da hun ikke har noget differentiale hængende ned. Hun er med indbygget snorkel og kan derfor godt klare vand til ca. navlen. Men vi bryder os ikke så meget om at køre i dybere vand end ca. 55-60cm, som er gulvhøjden. Sidst vi kørte i dybere vand var i Australien, ca. 70-75cm og det var helt brunt vand og hjemsted for op til 6m lange krokodiller. Og da denne krydsning var ret lang, så kom der en del vand ind. Hendes forlygter sidder 100 cm over jorden (på det billede på linket fik vi ikke vand ind).

Vi kører for tiden på 215/75R15 General Grapper AT2.

Hun har indbygget ekstra reservetank på 80L, så samlet har hun en tankkapacitet på ca. 120-140L, hvilket er nok til ca. 1.000km offroad.
Endnu engang rigtig mange tak for jeres indput og i er velkomne til at komme med flere.

Med venlig hilsen
Dennis Bager
Index
129341: sv: sv: Tur til Island 2013 (30-12-2012 18:41:08) (svar på 129339)
Mads Jónsson #8925, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.167.54.2)
Hej Dennis + familie

Jeg har med stor glæde og interesse tidligere læst om Jeres ture, og jeg er sikker på, at Island også vil blive en kæmpe oplevelse for Jer. Vi har været der og skal igen.

Jeg vil anbefale Jer at starte med at gå ind på www.visiticeland.com - vælg evt. dansk version foroven. Her er der masser af oplysninger (også link til Smyril Line, og det er dejligt afslappende at sejle derop :-) - og jeg er heller ikke søstærk). Bemærk nederst på siden Useful links, der kan du finde oplysninger om bl.a. vejr- og vejforhold generelt, se fx:
http://www.vegagerdin.is/english/road-conditions-and-weather/
hvor du løbende kan følge med omkring temperatur, hvornår vejene åbner efter vinteren osv. Og der er flere links. Der er en side omkring vejforholdene (der er ny hvert år) samt en vejledning til F-ruterne, hvornår de åbner mv., dog kan jeg ikke lige i farten finde/huske disse sider, men kan sende links, hvis jeg finder dem.

Selv om du tilsyneladende ikke er til sejlads, så er turen derop (og hjem igen) med Smyril Line som sagt en oplevelse. Og snyd ikke Jer selv for Færøerne – men ok hvis I har travlt. Bestil i god tid. Det med containeren vil jeg glemme alt om. Synes i øvrigt ikke at Smyril er så dyr igen.

Køb eller lån Turen går til Island og den noget mere uddybende Rejsen rundt i Island, begge fra Politikkens forlag. Fine beskrivelser af Island, seværdigheder mv. og de forskellige områder - også om kørsel på fjeldruterne.

Selv i disse GPS-tider er gode kort rare at have med. Gode vejkort kan ikke fås her i DK, men skal købes på Island. Den første by man møder efter færgen (hvis man altså er med den) er Eigilsstadur. Dér veksles penge (det kan man pt. ikke her hjemme fra) og provianteres (det siges, at reglerne for hvad må indføres af mad og drikkevarer er ret strikse, vi gled dog glat igennem tolden). I øvrigt husk at få den islandske moms retur på varerkøb (fx tøj, gem bon´er).


Med Jeres erfaring ved I jo alt om grej og overnatning osv. Vi overnattede i telt, et meget solidt fjeldtelt, der kan tåle vind og vejr (husk jern-pløgger og ekstra barduner, almindelige telte til danske forhold dur ikke). Husk også at det kan være koldt, vi oplevede 0 gr. og 18 m vind oppe på højfjeldet i midten af august måned. I har ekstra tank i bilen, fint for der kan være langt imellem tankstationerne. Der er 3G telefondækning de fleste steder, efterhånden også pæn dækning i højlandet.

Det er efter min mening for så vidt ikke svært at køre på Island, heller ikke på de fleste almindelige F-ruter, dog skal man være indstillet på flodkrydsninger og ind imellem meget hullede/dårlige nærmest ikke eksisterende veje. Men det kender I jo også alt til, kan jeg forstå. Flodkrydsning skal man lige vænne sig lidt til. De fleste er ganske uproblematiske og ikke så dybe, men er man i tvivl om dybden, så er det på med vaders´ne og gå igennem først. Hold øje med store sten på bunden. Enkelte steder er der meget strøm, og så er det en god ide at vente til der kommer en lokal og kører igennem, så man kan se, hvor floden kan passeres (fx det smalleste sted er ikke det bedste). De dybeste vi var i var op til dørhåndtagene, vi kører en Discovery 3 (med snorkel), så det er vel omkring 70 cm. Da det er smeltevandsfloder, er der mindst strøm og vand om morgenen og mest sidst på dagen. Sluk i øvrigt aldrig for motoren lige efter en flodkrydsning, men det ved du sikkert alt om.

Du spørger til dæk. På en del fjeldveje kan der være mange sten og lavastykker, og gode solide stærke dæk, gerne 3-lags, er et absolut must. Vi havde to reservehjul med + lappegrej med, men punkterede ikke. Vi kørte på BFG All-Terrain, rigtig godt dæk til Islandsforhold. Foruden skovl, en smule værktøj og almindelig recovery grej havde vi ikke ekstra med. Husk dog en lille dæktryksmåler.

Omkring fjeldruter kan jeg foreslå:
Thörsmörk F249 (Syd Island) – flot og varierende rute med mange flodkrydsninger, ender i dejlig campingplads, gode muligheder for vandreture (tæt op ad Eyjafjallajökul der var i udbrud i 2010).
Askja F910 (Norøst Island) – lige som at være på en fremmed planet, de fleste ruter nemme, campingplads og hytter ved Drekagil.
Kverkfjöll F902 eller F903 – mellemsvære ruter, mange sving, op og ned, ender ved kæmpe isgrotte.
Landmannalaugar F208 (Syd Island) – forholdsvis nem rute mod et meget specielt område, campingplads omgivet af rhyolitbjerge.
Lakagigar F206 (Syd Island) - op til Laki vulkanen, også meget specielt område med store lavemarker, nem rute men så absolut kun i 4x4.
Jöklasel F985 (Syd Island) – kort men nem vej på små 20 km op til en gletcher, rigtig flot rute som går stejlt op ad snoede bjergveje også kun for 4x4.

Og der er selvfølgelig mange flere.

Den rute du tænker på må være F910. Stykket fra syd om Askja og nord om Vatnajökul over til F26 ved Nyidalur skulle være ret udfordrende at køre. Jeg har ikke kørt den, men hvad jeg har læst og hørt, skal man min. være to biler helst med spil, stor frihøjde og snorkel, der skulle være meget vand.

Prøv evt. at google nogle af turene (fx F985 Iceland, så er der flotte billeder på skærmen).

Har ingen erfaring fra vestfjordene og ved heller ikke hvordan det er med hytter (som fx på New Zealand og Norge).

Se evt. også
http://www.youtube.com/watch?v=BjrDok-F8KU
fin lille film (selvfølgelig med en LR), der giver et godt billede af kørsel på F-vejene.

Hvad man ellers vil se og opleve er jo en smagssag, heste-centrum er vistnok i det Nordvestlige Island, vi nød at bade i en varm sø oppe på højlandet, vandreture, det historiske osv., landet byder på rigtig meget. Reykavik er også en dejlig by.
Det var hvad jeg lige kunne komme i tanke om. God fornøjelse med det hele.

Hilsen Mads


Index
129345: sv: sv: sv: Tur til Island 2013 (30-12-2012 22:24:56) (svar på 129341)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Hej,

Ja, det er snart svært at tilføje mere til de allerede indkomne indlæg: Vi var i Island sidste sommer (2012) og havde en fantastisk tur. Island er surrealistisk natur, kæmpestort, øde, koldt og råt, storslået og smukt. Kæmpeoplevelser ligger bare og venter.

Undervurder ikke landets størrelse, så I ikke har tid og ro til også at opleve naturen. Selvom det ikke ser så voldsomt ud, kan 100 km i højlandet sagtens tage 4-5 timer eller mere at tilbagelægge.

Turen med op/ned Norröna skal I unde jer selv! Jeg sejlede op med Røveren og havde en fantastisk tur. Dejlig afslappet stemning ombord, glade og forventningsfulde medpassagerer og flot vejr. Så sågar både delfiner og større hvaler fra færgen. Min kone fløj op pga. tidsmangel (og manglende lyst til Nordatlanten...) Billund -> Keflavik -> Reykjavik -> Eigilstadir. Det er ikke specielt dyrt, men skal I også videre med bussen til Seydisfjordur, så røger der det meste af en dag, som jeg ville foretrække, at bruge ombord på færgen.

Færgeturen kan også være barsk - mine forældre prøvede for nogle år siden, at blæse inde i Tórshavn for så at stikke ud i 14 m bølger, da vinden var nede på stiv kuling. Det gav 'lidt uro' de sidste 14 timer til Island!!

Hvis I tager afsted medio juli til medio august er risikoen for skidt vejr dog ikke så stor.

F910 syd om Askja ville jeg også være lidt betænkelig ved... har ikke selv prøvet den (endnu ,-), men den har ry for at være ret barsk og med masser af smeltevand. Jeg ville aldrig gøre det alene - og i det hele taget vil min anbefaling være, at finde en makkerbil i højlandet.

Vedr. vejstandarder mm. er jeg gået igang med et lille dokument, som opsummerer vores oplevelser fra 2012. Det er langt fra færdigt, men drop mig en mail, så kan jeg sende en fil.

Mvh
Jens

Index
129387: sv: sv: sv: sv: Tur til Island 2013 (31-12-2012 15:11:41) (svar på 129345)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Nå, ja... du kan jo ikke se min mail, hvis du ikke er medlem og logget ind ,-)

Brug gerne: lr(a)schoenemann-paul.dk

/Jens