tilbage

Land Rover Forum  

130029: Hjem med falck.. (16-01-2013 00:31:13)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.58.222.145)
Så blev frosten for hård for V8`eren. Og den gik død efter 15 min kørsel. Næsten som om at der blev slukket for tændingen.
Den rare falck mand mente at det var "frossen" bensin, eller drivrem der var stået af.
130032: sv: Hjem med falck.. (16-01-2013 05:56:13) (svar på 130029)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.148)
'Frossen bensin' = is i kaburatoren. Det kan selv en 2,25 b få midt om sommeren... hvis bilen tør op igen, vil du kunne starte uden besvær.

Anbefaler, at du hælder kaburatorsprit i tanken; det modvirker kondensvand i tanken. Måske skulle du starte med een hel liter.

Rensning af tank og filtre kan også tilrådes. Har bilen en vandudskiller, bør denne tømmes.
130033: sv: sv: Hjem med falck.. (16-01-2013 06:42:16) (svar på 130032)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.26.154)
Frossen benzin er usansynligt, da der allerede er sprit i benzinen...
Der er minimum 5 % sprit i alt benzin der sælges i danmark...

Og jeg prøvede lige at spørge ved statoil og fik dette svar:

Hej Carsten,

Brug af benzin med 5% ætanol vil erstatte, og gøre brugen af karburatorsprit overflødige.

Med venlig hilsen,

Bob Seymour

Statoil A/S
Principal Engineer Product development & support

130056: sv: sv: sv: Hjem med falck.. (16-01-2013 17:15:52) (svar på 130033)
Ole Deleuran (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.57.5.249)
Hej,

Selv med 5% æthanol vil der kunne dannes iskrystaller i en karburator
under de rette forhold. En af grundene til at stempelmotorer på fly
har forvarmer på karburatoren....

Mvh
Ole ex pilot på en SIII samt små en-motorede fly.
130062: sv: sv: sv: sv: Hjem med falck.. (16-01-2013 18:56:12) (svar på 130056)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Blot for info -

Hvis man sammenligner Avgas med Automotive gasoline så sammenligner man ret beset æbler og appelsiner… det er måske mindre heldigt.

Avgas (aviation gasoline) kan ikke og må ikke bruges på biler, omvendt kan alm. bil-benzin generelt ikke bruges på flystempelmotor (der findes dog benzinmotor til fly som kan bruge automotive gasoline, men de er ikke særlige udbredte i EU)

Avgas er betegnelsen for flere type gasoline til fly med benzinmotor - mest udbredt er "100LL" (octan rating for Avgas og Automotiv gasoline er ikke ens..! det snyder ofte)

Avgas indeholder ikke (bio)ethanol - bil-benzin i EU er formuleret i henhold til EN 228 herhjemme er betegnelsen DS/EN 228:2012 - idet den samme standart er blevet justeret flere gange (2004,2008,2012).

DS/EN 228:2012 - dækker over 2 typer benzin - en med max 5% ethanol og en anden med max 10%. - 10% blandingen er ikke udbredt herhjemme endnu.

Forvarmningen af carburettor intake air på flybenzinstempelmotor er særdeles berettet, men det nedsætter effekten - det er dog klart at fortrække fremfor motoren staller ;)
130072: sv: sv: sv: sv: sv: Hjem med falck.. (16-01-2013 21:34:37) (svar på 130062)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.221)
Avgas 100 er også ret dyr i DK sammenlignet med Sverige.

Avgas 100 blev udviklet under 2VK i USA - og først da Spitfire fik det i tanken, kunne de effektivt gå efter Messerschmidt...

Men det er en helt anden historie
130080: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjem med falck.. (16-01-2013 22:56:32) (svar på 130072)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Nej det er ikke helt sandt… 100LL er en civil videreudvikling af 100/130 som var den US. formuleret i starten af WWII kun til militær anvendelse, og som rigtigt nok hævet ydelsen på RR Merlin. Men der en fanden til forskelle i indhold af det "satans lort" til tetraethyllead (beklager jeg ikke kan formulere mig diplomatisk omkring TEL.)

Idag går lovgivningen fornuftigt nok i retningen af en afviklingen at blyholdigt Avgas, og der findes idag en G100UL erstatning, svensker var allerede i 80érne fremme med alternative Avgas typer…!
130039: sv: Hjem med falck.. (16-01-2013 09:31:25) (svar på 130029)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
skulle det være is i karburatoren, vil det være tøet i løbet af få minutter - nu ved vi ikke hvor gammel den V8'er er, men tilsvarende problem findes mig bekendt ikke i en bil med insprøjtning.

Og selv om drivrem er stået af, så kan det næsten kun være strøm der gør at den stopper, men så vil ladelampen alt andet lige jo også lyse op.
130045: sv: Hjem med falck.. (16-01-2013 12:49:20) (svar på 130029)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Hvis der er strøm på, tag tændkablet fra tændspolen af strømfordeleren, sæt det et sted hvor enden er ca en halv til en hel cm fra stel og drej så nøglen, springer der en klar blå gnist er det ok, er den fesen gul kan det være tændingsmodulet.

Får den benzin ? kører pumpen ?, er det med karburator kan du sætte tænding på og så forsigtig løsne et af rørerne på omløberen og se om der så kommer benzin ud ?

Er der strøm på , der kommer benzin ud og der springer en klar blå gnist skal den starte,

Er det med indsprøjtning er historien nok en anden, der er så pludselig flere fejl muligheder ;-(

mvh Per

130070: sv: sv: Hjem med falck.. (16-01-2013 21:10:29) (svar på 130045)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.3.163)
Trods ethanol i benzin kan en isprop i brændstofslange godt være skurken.
Her på Midt/Sydsjælland frøs det -16-18grader i morges. Er det koldere end -10gr. er ethanol virkningsløs. Kan også være den klassiske "lumenition-fejl" hvis monteret- efter 15-20min. kørsel bliver boxen varm og forbindelse ryger. Men Pers solution er en god fremgangsmåde og vil afsløre den virklige skurk.
130085: sv: sv: sv: Hjem med falck.. (17-01-2013 06:44:29) (svar på 130070)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.19.98)
Sagen er den at hvis du altid kører med "sprit" i benzinen, som vi altså gør i danmark, så får du ikke vand i brændstofsystemet....

Ergo - Det er ikke en prop af "frossen benzin" ;-)
130139: sv: sv: sv: sv: Hjem med falck.. (17-01-2013 16:14:55) (svar på 130085)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.233.237)
Ææee, får ikke vand i benzinen ved tilsætning af ethanol/k-sprit? Tilsætning af ovenstående gør at vandet ikke fryser, men optages i benzinen og forbrændes i motor, men kun ved moderate frostgrader, med mindre man tilsætter anseelige mængde. Ikke tilrådeligt at tilsætte ethanol/k-sprit diesel, af ovenstående årsag, da dette kan medføre rust i dieselsystem. Bedst er det at dræne vand fra dieseltank og filterbund jævnligt.
130142: sv: sv: sv: sv: sv: Hjem med falck.. (17-01-2013 17:53:12) (svar på 130139)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.19.98)
Hvis der altid er 5 % "sprit" i benzinen vil vand (i begrænset mængde) i tanken og "karburator-is" emulgere (blandes) med benzinen og bare ryge igennem systemet...
Det er derfor man bruger karburatorsprit... Ikke for at gøre benzinen "frostfri"...

YX-Energi oplyser for øvrigt at benzins frysepunkt er UNDER -50 gr. celsius, så det bliver vist ikke et problem denne vinter.

Men skidt nu med det - Det var jo ikke det der var problemet, ka' jeg se... ;-)
130143: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjem med falck.. (17-01-2013 17:57:27) (svar på 130142)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.19.98)
Desuden forekommer "karburator-is" ikke ved temperaturer under ca.-5 grader, da så kold luft ikke kan indeholde nok fugt...
130096: sv: sv: sv: Hjem med falck.. (17-01-2013 09:28:58) (svar på 130070)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Karburatoris fremkommer ikke ved minus 15g , det kræver en vis luftfugtighed og den er ikke tilstæde ved de lave temp. men kommer som oftes fra +2 til -2, og forøvrigt er det is så vil motorvarmen tø det på ganske få minutter, så efter man har nydt et stykke musik i radioen, kan man fortsætte sin kørsel. kan man ikke starte efter få minutter er det 100% ikke is.

Mvh Per
130088: sv: Hjem med falck.. (17-01-2013 07:24:39) (svar på 130029)
Jørgen Hansson #4977, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.116.223.241)
Hej, jeg har prøvet det samme med min V8, det viste sig at ledningen til benzin pumpen var knækket, den gik også ud som om der blev slukket for kontakten, og jeg har aldrig i de 10 år jeg har haft bilen (Defender 110 V8 3,5L) haft behov for at tilføje sprit til benzinen.

Bare mit indput.
130095: sv: Hjem med falck.. (17-01-2013 09:23:01) (svar på 130029)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.58.222.145)
Der er ingen gnist. Men spolen har strøm. 12v.
Har lige prøvet at skifte til en gammel spole jeg havde liggende. Heller ingen gnist ..
Nogen forslag ?
Og hvordan tjekker man om drivremmen er knækket ?
130097: sv: sv: Hjem med falck.. (17-01-2013 09:40:14) (svar på 130095)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Hej Så må du starte med at måle spolen se vedlagte billede, sider spolen på en firekantet box ? så vender den originale spole toppen nedaf, har du skiftet spole til en universal og ikke original spole ( Lucas med hvid top, eller en epoxy fyldt spole ) vil den brænde af, der er olie i spolen og lidt luft så olien kan udvide sig denne luft lomme skal være i toppen, vender man den om vil vindingerne i bunden være i luft og ikke olie, de vil så brænde af.



Får du de målinger der er på tegningen, er spolen ok. Det næste er så dit tændingsmodul, enten sidder det skruet på strømfordeleren, eller er det med boxen under tændspolen sidder det inde i boxen, ( der er et modul til salg på børsen ) det skrev jeg ikke ;-)

Mvh Per
130102: sv: sv: sv: Hjem med falck.. (17-01-2013 09:45:16) (svar på 130097)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.58.222.145)
Ok. det prøver jeg lige..
TAK !
130104: sv: sv: sv: Hjem med falck.. (17-01-2013 09:55:24) (svar på 130097)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.58.222.145)
På plus og minus er der den modstand du angiver.
Men når jeg så måler på spolen (sekondary) får jeg kun en modstand på 6.5 k ohm.
Og i forhold til drivrem så flytter "rotoren" sig :-)
130109: sv: sv: sv: sv: Hjem med falck.. (17-01-2013 10:15:10) (svar på 130104)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Bedste bud er så tændingsmodulet, spole er jo ikke afbrudt når du kan måle gennemgang, så den burde kunne starte med den.

mvh Per
130116: sv: sv: sv: Hjem med falck.. (17-01-2013 10:43:52) (svar på 130097)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.58.222.145)
Fejl fundet !
Det var tændinmgsmondulet, der faktisk er helt nyt. Taget hjem fra England.
Er dette normalt ?
130117: sv: sv: sv: sv: Hjem med falck.. (17-01-2013 10:52:59) (svar på 130116)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Hvis ikke der kommer godt med zinkpasta på bagsiden og ellers ligger helt til så kan levetiden komme ned på en halv time ;-), zinkpastaen er varmeledende den købes billigst hos en vvs mand, det hedder bare varmeledende zinkpasta, ca 30,- og der er til 50 moduler.

mvh Per
130120: sv: sv: sv: sv: sv: Hjem med falck.. (17-01-2013 11:04:44) (svar på 130117)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.58.222.145)
Skiftede HELE tændingsmodul. Dvs. op med det hele og ned i motoren med en ny.
Så den med zinkpasta forstå jeg ikk.
130121: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjem med falck.. (17-01-2013 11:14:10) (svar på 130120)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Ok, hele det du tager op af motoren er strømfordeleren, er det en Lucas og ikke noget specielt så sidder modulet udenpå, en sort tingest med to skruer og et stik, imellem strømfordelerhuset og modulet skal der smøres pasta på, modulet har en anlægsflade af aluminium, det er her det skal smøres på, er det ikke sket eller der er kommet alt for lidt på, kan modulet ikke komme af med varmen og går i udu.

Mvh Per
130124: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjem med falck.. (17-01-2013 11:25:42) (svar på 130121)
Henrik Schunck #7764, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.58.222.145)
Ok. og ja. havde skiftet hele mondulet da vakum-dimsen heller ikk virkede.
Jeg vil nu få fat i noget zinkpasta som du beskriver, og så købe en ny "forstærker" (sort-box-dims) og så få skiftet dette..
Per..... Tusind tak for hjælpen !! Du reddede lige dagen og weekenden.. Tusind tak !
130100: sv: sv: Hjem med falck.. (17-01-2013 09:43:47) (svar på 130095)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Glemte at svare på det med kæden, tag strømfordelerdækslet af og drej motoren, drejer rotoren er det ok.
130140: sv: sv: sv: Hjem med falck.. (17-01-2013 16:26:19) (svar på 130100)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.233.237)
Lille pose m. zinkpasta/varmeledende creme, fulgte med, da "vi" sidst hjemkøbte forstærkermodul fra Williams. Men jo, amplifier module har aldrig været udset til at overleve Armageddon sammen med skorpioner og kakerlakker. Vær opmærksom på nogle er m. 2 ledninger/stik andre er m. 3.
Overgangsstykke medfølger oftest.