tilbage

Land Rover Forum  

131291: Forsikring (22-02-2013 15:15:45)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.158.77)
Jeg har forsikret min 110" bus fra 1988 i Trekroner Forsikring men synes den er ret dyr. Derfor er jeg på udkig efter en anden forsikring. Jeg har kigget på DLRK forsikringen, men da den kun dækker terræn hvis det er et arrangement der er arrangeret af DLRK er den ikke interessant for mig, da jeg stort set kun kører terræn udenfor klub regi. Dvs at jeg f.eks ikke vil være forsikret til Pomerania, hvilket kan få uoverskuelige konsekvenser. Er der nogen der har en forsikring med terrændækning minimum i hele Europa?
Med venlig hilsen Jakob Carlsen
131293: sv: Forsikring (22-02-2013 16:53:41) (svar på 131291)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Hvis du synes din forsikring er dyr så bare vent til du hører prisen på det du spørger til... Terrændækning i Europa!
Det lyder som utopi i mine ører..! Specielt når man tænker på hvor svært det er bare at få det i DK..
Jeg har kørt terræn i 26 år og jeg har aldrig haft en skade pga terrænkørsel. Nuvel jeg kører heller ikke hard core terræn konkurrencer, men jeg tror at det du søger vil blive alt for dyrt..
De gutter der kører hard core konkurrencer rundt omkring må vide mere om emnet...
131296: sv: sv: Forsikring (22-02-2013 18:18:07) (svar på 131293)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.185.114)
Du skal nok over i noget specialforsikring, da alle normalt tilgængelige forsikringsselskaber (ud over Trekroner/Codan) i princippet fraskiver terrændækning. Vil dog sige den nye DLRK-forsikring er liberal mht. terrændækning og dækker under normal ansvar/kasko vidt; herunder sålænge bilen er brugt til, hvad den er konstrueret til og kørsel og brug i hht Land Roverfabrikkens forskrifter.
131302: sv: Forsikring (22-02-2013 22:02:06) (svar på 131291)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.219)
Du kan måske få en punktforsikring gennem DASU. Den gælder for et specifikt arrangement...
131313: sv: sv: Forsikring (23-02-2013 14:04:38) (svar på 131302)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.236.147)
Jow Paul; hertil kommer- flere forsikringsselskaber forsikrer ikke busser overhovedet, grundet det kan blive megadyrt at skulle udrede erstatning til op til 11-12 personer.
131319: sv: sv: sv: Forsikring (23-02-2013 18:01:16) (svar på 131313)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.158.77)
Ok,det lyder somme jeg skal beholde den forsikring jeg har. Men jeg synes da at det er værd at være opmærksom på den manglende dækning på DLRK forsikringen ved arrangementer udenfor DLRK regi for dem der tegner denne. Mvh Jakob
131347: Trekroner Forsikring - flere versioner af policer og erfaringer. (24-02-2013 15:29:02) (svar på 131319)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.166.195)
Hej Jacob og alle I andre.

I en mail til dig af 21. februar opfordrede jeg dig til at sende mig den klausul i Trekroners police, der omtaler, at terrænkørsel skulle være dækket i hele Europa; jeg har fundet noget på Codans hjemmeside, som kaldes Fællesbestemmelser for Trekroner Bilforsikring, det hedder bla. a. heri:

"2 Hvor dækker forsikringen?
Forsikringen dækker i Danmark og i de
lande, som er tilsluttet Grøntkortordningen.
De kan bestille kortet hos Trekroner og få
at vide, hvilke lande det gælder i. De skal
have det med, når De kører udenfor EU,
som bevis på, at De har en gyldig ansvarsdækning.

3 Hvornår dækker forsikringen
ikke?
Forsikringen dækker ikke i følgende tilfælde:
1. Ved motorløb, bortset fra orienteringsløb,
økonomiløb og rallyer, der foregår i
Danmark og uden for afspærret vej eller
bane. Det er forudsat, at løbet afholdes
med tilladelse fra den relevante myndighed,
og at de gældende regler er
overholdt.

2. Ved kørsel på afspærret område, bortset
fra øvelseskørsel (glatføre-, manøvre-
og skolekørsel), når øvelseskørslen
foregår under anerkendt instruktion....."

Hvis det alene er denne tekst, som udlægges som "forsikret under terrænkørsel i Europa", så synes bl.a. Pomerania i Polen at være et risikofyldt forehavende: som jeg læser det, dækker Trekroner IKKE i tilfælde af skade
i den sammenhæng. Det er dog muligt, at folk, der er forsikrede i Trekroner er i besiddelse af en policeordlyd, som afviger fra ovenstående; i så fald vil Forsikringsudvalget gerne have denne ordlyd tilsendt. Desuden vil det også være meget oplysende, hvis der er nogle, der kan meddele os, om de har gjort brug af forsikringen og i hvilke sammenhænge.

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
medlem af Forsikringsudvalget
131350: sv: Trekroner Forsikring - flere versioner af policer og erfaringer. (24-02-2013 16:00:20) (svar på 131347)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.158.77)
Hej Jørgen, den vil jeg skam også gerne sende til dig. Men da min police ligger på kontoret har jeg ikke lige haft adgang til den. Du får den snarest. mvh Jakob
131354: sv: Trekroner Forsikring - flere versioner af policer og erfaringer. (24-02-2013 17:39:06) (svar på 131347)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.63.163.140)
Jeg har lige fundet min netop opsagte police med Trekroner frem. (klubbens gamle ordning) Dateret 23.08.1999.(tillæg til aftale oprindelig indgået 21.11.1995.

Her står bla. ANSVAR, Policen omfatter ansvarsforsikring i henhold til færdselslovens regler.
Følgende klausuler gælder tillige; 95, 1 og 7.

Klausul 95 er vigtig. Overordnet står der på den,
Klausul 95, kun gældende for forsikringer tegnet som medlem af Dansk Landrover-klub.

punkt 1 fortæller lidt om selvrisiko og i forhold til hvem der må kører bilen.

punkt 2 kommer her i afskrift, Terrænkørsel: Forsikringen dækker ansvar- og kaskoskader sket ved kørsel i terræn i Europa excl. det tidligere Sovjetunionen under forudsætning af:
2a - at motorkøretøjet er beregnet til brug i terræn og fra fabrikkens side bygget dertil.
2b - at føreren har gennemgået et kursus i terrænkørsel med en af Dansk Landrover Klub godkendt instruktør, samt at føreren er i besiddelse af kyldigt kursusbevis.
2c - at de af fabrikken opgivene data for terrænkørsel ikke overskrides.
2d - at skaden ikke er opstået som følge af grov uagtsomhed eller forsæt.

Punkter 2a til 2d skal alle være overholdt, da dækningen ellers bortfalder.

slut.

Med denne forsikring er kørsel i bla. (Polen)Pomerania, fuldt ud dækket!(indtil andet er bevist - men policen siger, at det er dækket)

Klausul 95 og policen findes selvfølgelig på papir og kan fuldt ud dokumenteres.

Jeg har i 1998 gjort brug af forsikringen, dog var der tale om en banal parkeringsskade - og således intet med terræn at gøre.

mvh.
Eddie
131355: sv: sv: Trekroner Forsikring - flere versioner af policer og erfaringer. (24-02-2013 17:47:14) (svar på 131354)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.166.195)
Hej Eddie, alletiders, og Jacob, vi ser også gerne din version, og skulle der være yderligere versioner derude, hører vi gerne om dem, samt ikke mindst i de tilfælde, hvor man har måttet gøre brug af forsikringen, og som Eddie meget rigtigt påpeger, det er i forbindelse med TERRÆNskader, det er interessant...

Venlig hilsen og mange tak,
Jørgen Lundrup
medlem af Forsikringsudvalget

131356: sv: sv: sv: Trekroner Forsikring - flere versioner af policer og erfaringer. (24-02-2013 17:55:52) (svar på 131355)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.158.77)
Hej Jørgen, min er ens med Eddies, jeg ville bare ikke referere til den uden at have den helt korrekte ordlyd. Som jeg læser den dækker den kasko og ansvar ved terræn kørsel i hele Europa undtagen Sovjet, dvs f.eks Pomerania. Så den er nok guld værd og tilsyneladende den bedste der er på markedet i Danmark. Hvad gør i andre der kører f.eks Pomerania hvis i ikke er forsikret så omfattende? Det kan blive uoverskueligt dyrt hvis man f.eks er skyld i at en tilskuer kommer alvorligt til skade. Jeg er blevet gjort opmærksom på, at det er en mulighed at tegne forsikring i andre EU lande. Er der nogen der ved noget om det? Mvh Jakob
131358: sv: sv: sv: sv: Trekroner Forsikring - flere versioner af policer og erfaringer. (24-02-2013 18:46:23) (svar på 131356)
Jan Rosenberg Isaksen #2929, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.226.27)
Hej

Ikke for at være på tvær :-) men der står ikke noget om
at Trekoner forsikringen dækker løb ? og det vil jeg da
sig at pomarania er. Uden at vide det vil jeg have svært ved
at tro at med mindre man har en specieltegnet forsikring så
dækker forsikringen ikke sådan noget som det i Polen.

Hilsen Jan som dog gerne vil have uret.
131359: sv: sv: sv: sv: sv: Trekroner Forsikring - flere versioner af policer og erfaringer. (24-02-2013 19:26:48) (svar på 131358)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.186.9)
Den klassiske pasus står ved magt "Forsikringen dækker ikke skader opstået
ved løb, hvor det er tidsfaktor, der er afgørende; altså hvor det gælder om at komme først i mål med mindste tidsforbrug, samt hvis et areal eller bane er afspærret til formålet; nemlig at køre ræs" Her skal man over i en specialforsikring.
Mvh. 2749 medlem af det 2mand stærke forsikringsudvalg. Og tak for saglig udreden fra trådens deltagere. Det hører med Codan gerne ser os og forsikringsordningen, hen hvor kænguruerne hopper rundt og har stoppet for nytegninger; det er dog muligt at skifte bil og blive i ordningen, men hvis man afmelder bil og forsikring, er det ikke muligt at genindtræde.
131360: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trekroner Forsikring - flere versioner af policer og erfaringer. (24-02-2013 20:44:38) (svar på 131359)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.211)
Bemærk venligst punkt 2 a: den tillader ikke 'hjemmebyggede' ændringer.... sådan, som jeg tolker det.
131374: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trekroner Forsikring - flere versioner af policer og erfaringer. (25-02-2013 09:19:38) (svar på 131360)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Ja Poul, jeg kan altså ikke se at der af den beskedne tekst i punkt 2a står noget om 'hjemmebyggede' ændringer.

Teksten er for mig klar, at bilen som udgangspunkt - af fabrikken - skal være bygget dertil = skal være bygget til terræn/offroad.

Der står tilsyneladende ikke nogle steder at man i denne police ikke kunne 'putte' en anden bil end af mærket 'Land Rover' ind i ordningen. Så mon ikke 2a skal læses som, at, hvis man eksempelvis har/havde en Ford Sierra Cosworth, så gælder dækningen ikke da den ikke - af fabrikken - er bygget til terræn.
131420: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trekroner Forsikring - flere versioner af policer og erfaringer. (26-02-2013 13:54:20) (svar på 131374)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.94)
Det har du ganske rigtig opfattet, Eddy!

af fabrikken, men næppe med alskens modifikationer, der overgår fabrikkens layout...

Den løftede pegefinger skal blot advare om, at forsikringsselskabet kan finde på, at trække sig fra dækningen, hvis de finder ud af, at ombygningerne har været årsag til skaden.

Man ved aldrig, hvad forsikringsselskaberne finder på...
131472: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trekroner Forsikring - flere versioner af policer og erfaringer. (27-02-2013 19:32:20) (svar på 131420)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.230.239)
Jow Paul; men jeg kan forsikre dig, henvender man sig og gerne vil have en Ford Cosworth forsikret, så vil det uvægerligt gibbe i selv garvede forsikringsfolk. Har selv oplevet, på min vej rundt i forsikringsjunglen,
med henblik på aftaler; man endog kalder eks. Disco 1 m. V8 3.9EFI en specialbil, som kun vil kunne forsikres efter særaftale. Så det vil gå helt af sig selv.
131473: sv: sv: Trekroner Forsikring - flere versioner af policer og erfaringer. (27-02-2013 20:23:41) (svar på 131354)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 95.166.68.183)
Kald også bare mig sortseer, men jeg tror ikke Trekroner (eller andre selskaber) dækker det som f.eks jeg kører.
Når de skriver, at bilen fra fabrikken skal være bygget til det, og fabrikkens forskrifter skal overholdes.
Så får man sgu ikke en krone, når man er rullet ned af en 80graders skråning eller væltet om på siden, i 80 cm bundløs muddervand.

Så indtil nogen sort på Hvidt kan dokumentere, at have fået erstatning ved Trophy i DLRK, Pomerania eller lignende, så vil jeg kalde det umuligt :-)

Det der er dækket, som jeg læser det, er greenlaning lignende kørsel offroad.

1270
Paw
131476: sv: sv: sv: Trekroner Forsikring - flere versioner af policer og erfaringer. (27-02-2013 21:17:38) (svar på 131473)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.134.172)
Vil nok foretrække at kalde dig realist. Af gode grunde ved jeg ikke exact hvordan det foregår i Pomerania, men et medlem her fra Regionen fik erstattet sin 90" efter gældende regler, da den var rullet ned ad bakke, ved LA 2012 Trophy, grundet mistet greb. Om den landede i 80Cm. mudderhul kan ikke erindres. Den var forsikret hos Codan/Trekroner. Men igen- er der tidsfaktor indblandet; hvor det gælder om at komme først over en målstreg, med lavest tidsforbrug, så er der ingen dækning ved skade. Håber aldrig der bliver brug for terrændækning under den nye ordning; men vi har papir på den dækker ved kørsel i terræn.
131477: sv: sv: sv: sv: Trekroner Forsikring - flere versioner af policer og erfaringer. (27-02-2013 21:23:39) (svar på 131476)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 95.166.68.183)
@Verner
Nu skal vi ikke diskutere personsager her, men ved du positivt, at skadeanmeldelsen beskrev de faktiske forhold 112% korrekt ?
Uanset forsikring, er jeg stadig realist nok til at tvivle på, at de dækker, hvis man skriver at man deltog i en konkurence, og var på vej op ad en skrænt, bed hjælp af et spil, og herved mistede herredømmet over bilen, som så trillede.

1270
Paw
131519: sv: sv: sv: sv: sv: Trekroner Forsikring - flere versioner af policer og erfaringer. (28-02-2013 23:24:40) (svar på 131477)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.245.113)
Omtalte skade blev anmeldt, som sket ved terrænkørsel; der blev ikke stukket noget under stolen. Dertil har jeg kendskab til andre her i Regionen, som har fået udbedret skader sket ved terrænkørsel og anmeldt som sådan. Det skal præciseres; forsikring dækker ikke mekaniske skader som følge af overbelastning; sammenbrændt motor, knækket stikaksel mv.