tilbage

Land Rover Forum  

Index
132535: Problemer med knastfølgerne i 2,5 NA diesel (06-04-2013 23:18:03)
Frank Bebe #7532, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 77.243.46.11)
Hej alle
Jeg har skiftet knastfølgerne i min 2,5 NA diesel motor som et komplet sæt med nye styr, ruller og knastfølgere. Jeg har også monteret nye stødstænger og justerskruer. To af de gamle ruller var meget slidte og to af stødstængerne var slidte i den ende der sidder i fordybningen i bronceknastfølgeren. Motoren kørte fint efter udskiftningen men begyndte ret hurtig at tikke kraftigt. Flere af ventilerne havde et meget stort spillerum især ventil nr.3. Ventilerne blev justeret men nogle af ventilerne udviklede igen et meget stort spillerum, især ventil nr.3. Efter ca. 200 km begyndte moteren at sætte ud og køre dårligt. Ventil nr 3. hænger og vil ikke lukke helt. Det virker som om knastfølgeren kører varm og klemmer i styret. Er der nogen der har et bud på hvad fejlen kan være?
Min egen teori går på at olietilførslen til knastfølgerne har været blokeret eller nedsat. De nye knastfølgere har et mindre spillerum end de gamle og de er derfor kørt varme på grund af for lidt smøring. Er der nogen der har set denne fejl før og er der nogen der ved hvordan knastfølgerne bliver smurt? Bliver knastfølgerne tryksmurt eller bliver de kun smurt af den olie der løber tilbage fra topstykket? Jeg mener ikke knastfølgerstyrene kan være monteret forkert og jeg var opmærksom på at vende bronceknastfølgerne rigtigt.

Jeg skal efter planen til Marokko om en uges tid så jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig med en løsning på problemet. Jeg vil se om jeg kan finde en anden motor og har indrykket en købsannonce i Roverbørsen.

Mvh Frank
Index
132552: sv: Problemer med knastfølgerne i 2,5 NA diesel (07-04-2013 13:02:11) (svar på 132535)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.229.35)
Købte du originale eller britpart knastfølgere da du skiftede ?

der er før set eksempler på at rullerne fra britpart bliver 8kantede efter Meget kort tid fordi det er en elendig blød kvalitet.

Jeg kan ikke huske hvor jeg har set billeder af det, men det er et skræmmende syn hvis man lige har brugt mange penge på at renovere en motor.
Index
132556: sv: sv: Problemer med knastfølgerne i 2,5 NA diesel (07-04-2013 14:08:55) (svar på 132552)
Frank Bebe #7532, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 77.243.46.11)
Hej Jan,
Jeg købte delene hos LRDirect. De kunne fåes til tre forskellige priser: Britpart eller Allmakes til 9,5 pund/stk, OEM Bearmamach til 13,5 pund eller originale til 77 pund/stk. Jeg købte Bearmach delene. Orignale var udelukket pga. prisen. Jeg må sige at jeg blev umiddelbart positivt overrasket over kvaliteten af knastfølgerne. De så fine ud og bronceknastfølgerdelen var på midten næsten lige så bred som rullen i modsætning til dem der sad i som kun var ca. halvt så bred som rullen hele vejen over. Jeg undersøgte dog ikke om rullen var hærdet eller om den var blød. Den var slebet i overfladen og rulle, knastfølger og styr passede meget fint sammen. Stødstængerne købte jeg et andet sted og de viste sig desværre at være fra Britpart. Som forventet var de af ret dårlig kvalitet. Begge ender havde en grov overflade og var ikke slebne, så jeg forventede at skulle stille ventiler et par gange i starten inden de var slidt til så de passede sammen. Jeg tror at det der er galt nu er at bronceknastfølgeren kører for stramt i styret pga for lidt smøring. Den ene ventil lukker ikke helt hver gang. Det er ikke kun ventilen der hænger da den den er stramt spændt op af stødstangen og vippearmen. Der er en "fiskekutterlyd" i indsugningen en gang imellem og motoren sætter ud med sort og blå røg af og til.
Index
132591: sv: sv: sv: Problemer med knastfølgerne i 2,5 NA diesel (08-04-2013 19:26:46) (svar på 132556)
Benjamin Jensen #4574, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.68.134.25)
Hej
Jeg har en motor til at stå du kan købe billigt hvis du er interesseret.
Index
134167: sv: sv: sv: sv: Problemer med knastfølgerne i 2,5 NA diesel (06-06-2013 19:47:24) (svar på 132591)
Frank Bebe #7532, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 77.243.46.11)
Nu er jeg kommet hjem fra Marokko og har fået tid til at skille min motor ad. De fleste ruller var slidt helt ned og kantet efter kun ca. 200 km kørsel. Min første tanke var: Elendig kvalitet! Men jeg har fået målt hårdheden af rullerne og de er nøjagtig lige så hårde som dem der sad i, 56 HRC. Jeg har undersøgt om det kunne være en stoppet oliekanal, men det er ikke ret sandsynligt. Knastfølgerstyrene er forbundet med et ca. 10mm hul der er boret på langs af blokken. Oliekanalen bliver forsynet med olie fra et lille hul i det foreste knastakselleje. Hullet var ikke stoppet til. Hvad kan have forårsaget det meget store slid? Bronzeknastfølgerne er bredere end de originale og der mangler de to små huller nederst ved rullen. Knastakslen er helt slit op og skulle nok have været skiftet sammen med knastfølgerne. Kan det være fordi kontaktfladen mellem rullen og bronzeknastfølgeren er større samt at knastakslen var for slidt så der var for lille kontaktflade mellem knastakslen og de nye ruller, så de ikke har roteret som skulle?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe med en forklaring på hvorfor rullerne blev slidt så hurtigt.

Jeg har besluttet at renovere motoren helt og har bestilt en ny knastaksel, knastaksellejer, nye ruller og er reparationssæt til oliepumpen hos Turner Engineering. Delene er i OE kvalitet. Jeg har fundet et sæt nye originale bronzeknastfølgere samt originale olipumpedrev og vakuumpumpekobling.