tilbage

Land Rover Forum  

Index
132650: Hjælp til valg af skruer i allu (10-04-2013 11:42:15)
Claus Johansen #5542, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 93.160.197.250)
Ved montering af div beslag i bagkassen/skærmkasserne, på en Defender, hvad er da det bedste valg for at undgå tæring af allu?

Beslag:
A: Jern direkte på allu eller isoleret fra
B: Rustfri direkte på allu eller isoleret fra
C: Galvaniseret el/varme direkte eller isoleret fra

Skruer:
A: Jern
B: Rustfri
C: El galvaniseret
D: Varme galvaniseret

Håber at der er nogle som kan hjælpe, da jeg er træt af tæring ved hullerne.

Mvh Claus
Index
132651: sv: Hjælp til valg af skruer i allu (10-04-2013 13:10:52) (svar på 132650)
Henrik Jørgensen #7342, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.1)
Hej Claus

Jeg ville vælge kombinationen C.D.

Måske ikke det kønneste med tæringsmæssigt det bedste.

mvh Henrik
Index
132660: sv: Hjælp til valg af skruer i allu (10-04-2013 19:42:10) (svar på 132650)
Jørn Thomsen #8802, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.56.170.13)
Hej Claus
Det letteste nedbrydelige matr. vil altid være udsat for tæring/rust,
derfor skal du såvidt mulig isolere fra uanset skrue type.
Hilsen rustfri kleinsmed
Index
132664: sv: sv: Hjælp til valg af skruer i allu (10-04-2013 23:05:38) (svar på 132660)
Claus Johansen #5542, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 93.160.246.147)
Tak for svarene.

Som jeg ser det må konklusionen være følgende:

Brug altid isolering mellem allu og beslag (uanset materiale) samt mellem allu og skive/plade på bagsiden.

Brug varme galvaniseret skruer/bolte (evt i lidt for store huller? så bolten ikke har kontakt med allu'en (isolering) er det en god ide?)

Rent teoretisk, hvis jeg har forstået det rigtigt, hvis man monterer en varme galvaniseret bolt i allu vil tæringen foregå som følgende:

Først "spiser" allu'en zinken på bolten, når der så er hul i zinklaget vil jernet "spise" allu'en!

Er det rigtigt forstået?

Hvordan renser man bedst det hvide pulver af allu'en, når tæringen er gået i gang? Så man kan stoppe tæringen.

Mvh Claus
Index
132684: sv: sv: sv: Hjælp til valg af skruer i allu (11-04-2013 19:24:15) (svar på 132664)
Jørn Thomsen #8802, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.56.170.13)
Hej Claus
Brug rustfri stålbørste og mal straks over.
Du har opfattet det rigtigt. God arbejdslyst.
Index
132697: sv: sv: sv: sv: Hjælp til valg af skruer i allu. Og lednings arbejde (11-04-2013 21:42:47) (svar på 132684)
Claus Johansen #5542, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 93.160.246.147)
Super Tak.

Nu vi er i gang med tærring.

Hvad med det elektriske? Er det en fordel at føre en ledning mere (minus ledning) med rundt til alle forbrugerer (lygter osv) og så undlade at forbinde lygten til karrossen? På den måde er der jo styr på hvilken vej strømmen løber retur til batteriet.

En lidt dårlig forbindelse mellem to allu-dele vil jo give en forøget modstand (tab) og vel også øget tærring.

Håber også at der er nogle som vil give et kvalificeret bud på dette.

Mvh Claus
Index
132702: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til valg af skruer i allu. Og lednings arbejde (12-04-2013 00:52:30) (svar på 132697)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Claus,
Det vil i så fald være noget af et projekt at gå igang med...resten af karrossen og rammen vil nok være rustet op, inden du bliver færdig.
Ærligt talt, jeg tror ikke det har nogen betydning. Men, i så fald skulle du gå igang med tykt stelkabel direkte fra batteri til motorblok, fra batteri til generator osv. - og hvad med alle de steder, hvor stelkontakten er en integreret del af selve komponenten: Dørkontakter, baglygter osv. Der skulle du i så fald isolere fra karrossen - da strømmen helst løber den nemmeste vej, og uanset diameter på dine kabler, får du svært ved at få bedre ledningsevne end hele det massive ramme/karrosseri. Du får også "dobbelt ledningslængde" til alle forbrugere, og skal i så fald skifte pluslederen ud til et tykkere kabel for at undgå spændingsfald. Brug hellere tiden på vedligehold andre steder...

Vink og god kontakt blink
Bo
RRC 1990 V8
Index
132724: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til valg af skruer i allu. Og lednings arbejde (12-04-2013 17:47:45) (svar på 132697)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Din tanke er ikke helt ude i skoven. I lighed med katodisk beskyttelse af metaller ved at bruge en "offeranode", som man f.eks. gør på skibe, hvor man beskytter katoden (skibet) med en anode i et metal der ligger lavere i spændingsrækken. Så kan man også risikere at fremskynde tæring hvis man leder strøm på en uheldig måde gennem bilen. Jeg har dog ikke stødt på nogen nærmere forklaringer på fænomenet omkring biler.

Det omvendte anvendes faktisk også hvor man sætter elektrisk strøm på en metaldel for at forhindre tæring. Her sætter man en spænding på den del man vil beskytte der overstiger spændingsforskellen i spændingsrækken til omgivelserne. Desværre er det meget vanskeligt at lave det kunststykke på en bil da der ikke normalt er noget at forbinde den ene pol til - det skulle jo være jorden...

I ferskvand og hvor der er andre svagt ledede omgivelser benytter man offeranoder i magnesium. F.eks. i varmtvandsbeholdere hvor offeranoden typisk holder 3-4 år og bør udskiftes med jævne intervaller hvis tanken ikke er emaljeret indvendigt.

Om magnesium anoder vil have den helt store effekt på en bil er jeg noget i tvivl om? Men det er da værd at grave i. De sidste der er interesserede i at der findes en god løsning er jo bilfabrikkerne, så man skal jo nok grave i lidt utraditionelle værker for at finde "guldet".

Mht. at bruge en minus-ledning så skal den være af en betragtelig tykkelse for at hamle op med karosseriet.. Aluminiumskabler bruges i stor udstrækning til strømkabler da aluminium leder næsten lige så godt som kobber.

Alternativt vil jeg foreslå at forbinde de enkelte skærme med en kort lednings-lus med terminaler på som giver en vejrbestandig sikker forbindelse. Den manøvre er meget udbredt hos radioamatører da "almindelige jernbiler" ikke har overdrevet god forbindelse imellem skærmene og derfor giver noget interessante problemer i forbindelse med radiokommunikation.

Hvis du vil føre en dedikeret minus ledning rundt, så er mit forslag at bruge en rimelig kvadrat og føre den hele vejen rundt langs bilens ydre kant hvorefter at du har en "nulskinne" som du kan skrue dine forbrugere ind i. Det kunne være 16 kvadrat eller mere...

Hilsen
Jens
Index
132718: sv: Hjælp til valg af skruer i allu (12-04-2013 14:19:12) (svar på 132650)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Ud over at vælge det rigtige materiale (som der er blevet svaret på), så er der også en type tæring der hedder spaltekorrosion man bør have i baghovedet.
Spaltekorrosion opstår imellem to metaldele hvor der er en spalte som kan fyldes med vand. Det kan være fra direkte påvirkning eller kondens. Resultatet er det samme.

Korrosionen kan opstå mellem to forskellige eller to ens materialer, så selvom du valgte bolte i samme alu-legering som din plade ville du stadig have risiko for spaltekorrosion.
Denne type tæring ses særdeles ofte i punktsvejste og boltede plader f.eks.

For at undgå den skal spalten fyldes op med en egnet masse. Det kunne være undervognsbehandling, "body"-fugemasse eller tilsvarende. Det vigtigste er at der ikke kan trænge vand ind og danne grundlag for tæringen.

Hilsen
Jens