tilbage

Land Rover Forum  

Index
134182: for varm (07-06-2013 07:13:18)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.131.8.93)
Hey

Min sIII motor 2,25 benzin bliver varm selv med ny køler
Jeg har skiftet vand flere gange og det er meget beskidt, rusten og grumset, jeg tænkte om man kunne smide citronsyre i køleren og køre med det et par dage og så skylle godt igennem
Index
134186: sv: for varm (07-06-2013 08:28:49) (svar på 134182)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Står tændingen rigtigt?
Er der monteret den rigtige termostat?
Virker vandpumpen ordenligt?
Er der nye slanger på? Gamle slanger kan klappe sammen indvendigt uden du kan se det på ydersiden.

mlrh Claus
Index
134188: sv: sv: for varm (07-06-2013 09:30:08) (svar på 134186)
steen hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.131.8.93)
Tændning ok

Vandpumpe ok cirkulere vandet
Forholdvis nye slanger
Termostat ok
Kan man afkalke med citronsyre?
Index
134189: sv: sv: sv: for varm (07-06-2013 10:10:08) (svar på 134188)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.166.195)
Jeg ville IKKE bruge citronsyre, hvis det skal være, så kan evt. Holts Speedflush bruges, men hvordan ved du, motoren bliver for varm? Hvis det er kølertemp aflæst på instrumentet, kan det være føleren og/eller instrumentet, der er kaput, endelig kan det være termostaten, hvordan ved du, at den er ok? - selv nye termostater kan være defekte...

Jørgen Lundrup
Index
134191: sv: sv: sv: sv: for varm (07-06-2013 10:48:08) (svar på 134189)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.199)
Jeg tilslutter mig Jørgens indlæg - ved du den bliver for varm?

Brug et elektronisk stegetermometer og tape føleren fast under et stykke pap på den øverste kølerslange, så får du den korrekte temperatur.

En S...part føler kan stå og gå i stykker helt af sig selv. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
134192: sv: sv: sv: sv: sv: for varm (07-06-2013 11:41:08) (svar på 134191)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.134)
Termostaten er ny og testet i en gryde den åbner ved 82 gr.
Måleren inden i bilen står mellem N og det røde felt
Index
134194: sv: sv: sv: sv: sv: sv: for varm (07-06-2013 12:04:50) (svar på 134192)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.166.195)
og så er der jo også disse ting:

kølesystem ikke helt fyldt op/luft i systemet,oliestand lav, ventilatorrem for slap/slidt, for mager blanding i karb., defekt toppakning..

Check det lige...

Jørgen Lundrup
Index
134195: sv: sv: sv: sv: sv: sv: for varm (07-06-2013 12:11:55) (svar på 134192)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.39.34.44)
Er der ikke noget med at benzinere standardmæssigt kører med en termostat der åbner ved en lavere temperatur?
/Nils
Index
134196: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: for varm (07-06-2013 12:22:48) (svar på 134195)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.166.195)
Jo, der er noget der, jeg tror dog, mange kører med 82 grader termostater for at få ordentlig driftstemp. om vinteren, men det er vel i grunden ikke nødvendigt?

Jørgen Lundrup
Index
134198: sv: sv: sv: sv: sv: sv: for varm (07-06-2013 12:29:59) (svar på 134192)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Igen....viser måleren rigtigt?
Er du sikker på at vandet bliver for varmt?
tricket med stegetermometeret er godt og gennemprøvet.

...og hvad er det egentlig du vil afkalke?
Køleren er ny skriver du og motoren kan ikke kalke til. Hvis du har skyllet blokken igennem med vand et par gange, så er det ok der.

mlrh Claus

Index
134201: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: for varm (07-06-2013 18:56:53) (svar på 134198)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.217.169)
Få trykprøvet kølersystem; kan være revnet top, blok eller def. toppakning. Men selvfølgelig en god ide at sikre sig den virklige arbejdstemperatur stemmer overens med den viste.
Index
134223: sv: for varm (09-06-2013 19:33:43) (svar på 134182)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.215)
Er der varme/varm luft på defrosteren/varmeapparatet ?

Hvis ikke, kan det være en luftblære i systemet. Kør bilen op ad en skråning (lovligt) så vandpåfyldningen er det højeste sted. Træk håndbremsen!

Fyld op med vand og kør med varieret tomgangshastighed for at få evt. luft ud.
Index
134600: sv: sv: for varm (21-06-2013 20:28:57) (svar på 134223)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.111.64.100)
Det viste sig at den kun blev 88 gr. varm, så nu har jeg to originale føler til min slangebøsse
Jeg satte et Smith mekanisk vandtampetur måler i