tilbage

Land Rover Forum  

Index
135156: Plast kontra stål tank (19-07-2013 09:16:31)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.108.10.191)
Hej DLRK
Jeg har et projekt , hvor jeg går bort fra min alutank i rallybilen.
Er der for eller imod plast tanke fra land rover i forhold til stål tankene?
Er plast tankene meget lettere end stål tankene?

Hvad er erfaringerene?

General info til venligt sindet interessede:
Jeg er ny(d)ligt nedkommet fra Norge og har i slået rødderne i DK igen.
Så håber og kikke ud til DLRK arr. igen efter nogle år i udlandet.

Mvh. K.Boegvad
Index
135157: sv: Plast kontra stål tank (19-07-2013 09:43:36) (svar på 135156)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.54.189.224)
Mojn Karsten..

Busindustrien har forladt stål- og alutanke pga. bl.a. vægt og holdbarhed. Og prisen naturligvis også.

Efter sigende skulle en plasttank bedre kunne modstå deformeringer ved en kollision, men det har jeg heldigvis ikke erfaring med.

Derfor ville jeg vælge plast.

Index
135162: sv: Plast kontra stål tank (19-07-2013 10:04:10) (svar på 135156)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.72.152.135)
Hej Karsten

Og velkommen hjem:-)
Jeg er lidt usikker på Land Rover, men Mercedes skiftede alle deres tanke ud til plastik på deres GD. Fik selv sat en på min gamle GD for nogle år siden=Større kapacitet og mindre vægt.
Går ud fra samme princip gælder ved Land Rover. Men har faktisk ikke set deres tanke i plastik endnu. Må jeg lige investigere :-)
Index
135163: sv: sv: Plast kontra stål tank (19-07-2013 10:51:15) (svar på 135162)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.242.43)
På de ihvertfald sene Td5 110" er tanken "plastic-fantastic" Selv om rust så ikke skulle være et problem :) så er jeg lidt betænkelig ved den er løst henlagt i "vuggen" og blot holdt på plads af en hyldeknægt i hver side. Plastik er jo kendt for at udvide sig meget i varme og krympe i kulde, men det må vel komme an på en prøve.
Index
135164: sv: sv: sv: Plast kontra stål tank (19-07-2013 10:59:59) (svar på 135163)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.253)
jeg har plasttank på min 90" td5 fra 98 også monteret mellem vangerne bagi.
der er fra fabrikken sat et tyndt beskyttelsesskjold men det er ikke meget.
jeg har dog flere gange kørt den på i terræn og siddet fast på rammen hvor tanken har været i jorden også, og den har aldrig på noget tidspunkt givet udtryk for at den sku være ved at gå løs blive utæt eller andet.

fordelen ved plast er vel netop at det kan deformere sig uden at knække.
Index
135182: sv: sv: sv: sv: Plast kontra stål tank (20-07-2013 07:44:06) (svar på 135164)
Jan Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.107.168.1)
Hej Jacob
Hvor kan man købe sådan en ekstra tank i plast og hvad koster sådan én?

vh
Jan Jensen
jje@has.dk
Index
135165: sv: sv: Plast kontra stål tank (19-07-2013 11:15:47) (svar på 135162)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.108.10.191)
Tak for input gutter.
Stål tanke er faktisk ret billige. ( 750kr for en ny efi tank )
Forestiller mig der er mange årsager til flere fabrikanter er gået over på plast.
De er nok for det første meget billligere at lave end stål da de kan sprøjte støbes.
Lettere og mere corrotions bestandige.

Jeg forestiller mig hvis man skulle blive udsat for det sansynlige at den bliver læk,
Så er der bedre chance for succes at reparere på plast tank med epoxy
end at skulle svejse på en benzin tank i midten af et løb.

Men har plast tankene en reel levetid?
Tænker på materialets flyde-styrke/-evne på ældre plasttanke?
Da det er et olie produkt ændre dets karteristika sig vel med alderen?
Joke=(Lidt lige som Pau-se bare omvendt hæ hæ..)

Vel vel pointen er det vil være dårligt bytte at gå for ældre plasttanke i stedet for nye stål tanke
hvis de er skøre i materialet.

K.Bøgvad
Index
135166: sv: sv: sv: Plast kontra stål tank (19-07-2013 11:42:32) (svar på 135165)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.21.25.126)
Jeg tror efterhånden at de har fået styr på det med plastik og diesel. Men hvis det er et problem, så er spørgsmålet om det overhovedet når at blive et problem i bilens restlevetid. Det er jo nok ikke noget der sker bare sådan "over night".
Index
135168: sv: sv: sv: sv: Plast kontra stål tank (19-07-2013 12:17:26) (svar på 135166)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.108.10.191)
Ja jo, nu er det ikke lige diesel jeg skal bruge tankene til..
Det er som udgangspunkt E85 eller benzin rundt okt. 100.
Men det mener jeg også at de burde kunne klare fint.
Tak igen for indlæg og bidrag.

K.Bøgvad
Index
135169: sv: sv: sv: sv: sv: Plast kontra stål tank (19-07-2013 13:34:04) (svar på 135168)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.175.33)
Mht. levetid og plasttanke; de plasttanke, der idag sælges til eks. villa/fyringsolie har en estimeret levetid på 40 år. Dog er der et påbud om underlag til disse. Plasttanke til motorcykler har også længe kunne fåes; de fleste motorcykler kører jo på benzin, så det skulle næppe være et problem. (Som en kuriøs randbemærkning til sidsnævnte, så fremstillede man for en del år siden i Indien en MC med 1cyld. diesel, vistnok Lister dieselmotor, som kunne køre hele Indien igennem på en tankfuld, ganske vist med max topfart på ca.50km. timen, men det er jo hasarderet derovre)
Index
135193: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Plast kontra stål tank (21-07-2013 08:27:52) (svar på 135169)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.108.10.191)
Nice Verner, meget scenisk at skulle krydse Indien
på en et cylenderet diesel drevet indisk motorcykel på een tank.
Med 50km/t burde man vel også få oplevet en del.

Tak til alle for støtte og info. i denne tråd.

Valget er nu to stk plast tanke fra Disco S1 V8.

God sommer

K.Bøgvad



Index
135212: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Plast kontra stål tank (22-07-2013 09:53:33) (svar på 135193)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.198.214)
Er formålet at placere tank(e) på lad ell. lignende, så vil en tank som anvendt i både vel være mere formålstjenligt, grundet disses mere regulere form- Fåes både i rustfrit og plast hos eks. www.shipshop.dk eller www.palby.dk (har ingen økonomiske interesser i disse what-so-ever) Relativt prisbillige og er en pumpe fordret som til Td5erne, så findes der
eksterne pumper med tilhørende filter.
Index
135262: sv: sv: sv: Plast kontra stål tank (23-07-2013 12:40:25) (svar på 135165)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.170.140)
Lyder banalt, men check dybden på en evt. uoriginal tank, og vær sikker på, at benzinpumpen kan nå derned. Det gjorde et i øvrigt velkendt LR-værksted ikke, da jeg fik skiftet (fordi den originale var rustet åben i toppen - hvilket vist er meget almindeligt) og derfor løb jeg tør på motorvejen, selv om tankmåleren slet ikke var nede i reservebeholdningen endnu.
Index
135263: sv: sv: sv: sv: Plast kontra stål tank (23-07-2013 14:45:40) (svar på 135262)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.108.10.191)
Ja ok tak.
Jeg tror også at en ny stål tank til 750kr fra paddock har sine begrændsninger.
Som du selv nævner , kan de være målsat med kinesiske tolerancer..
Så valget skulle helst have været en ny alu tank med blære på 250L
FIA godkendt, men den koster nemt knapt 20000kr og er kun godkendt 5 år
hvorefter den enten skal testes igen i blæren eller udskiftes.
Alu-skallen kan ofte genbruges.

K.Bøgvad - med alu tank hvor skvulpe skottet er revet løs..
Index
135293: sv: sv: sv: sv: sv: Plast kontra stål tank (25-07-2013 22:41:25) (svar på 135263)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.150.58.109)
Jeg har faktisk lavet et forsøgs tank i rustfri, til "Folkeracerne" i Norge. Det vist sig at være ikke tungere end alu tank, men væsentligt bedre til bare at deformere, uden at blive utæt. Plastic var også under overvejelse, men brand faktoren gjorde at plast løsning blev forkastet.
Desværre bliver et specielle lavet TIG svejst, rustfri tank, noget dyrere end presset stål(som har let med at blive utæt). Folkeracerne skulle have éns 20L tank til montering lige over bagaksel, uanset bil model, så prisen kom ned.
Til både,på saltvand, er Alu en katastrof, normalt utæt, ca tusind microscopisk steder, efter 10 år. Jeg har oplevet kunder som får væsentlig reduktion i forsikring, når tankene blev udskiftet med rustfri, lavet efter Dansk Standard,(og dokumentation).