tilbage

Land Rover Forum  

Index
136229: Dagens Billede 8/9 Land Rover Gast? (08-09-2013 08:46:10)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.117.0)
Hej.

Sidder lige og kigger på dagens billede hvor en co-driver hænger som en anden sejler-gast på siden af en 90" der er ved at kante sig gennem terrænet. Jeg tænker at ideen er at yde modvægt så den ikke kæntrer lidt ligesom når vi ser de hårde drenge stå ud af havnen i frisk vejr deres racer-joller

Det ser selvfølglig rigtig sejt ud og ingen tvivl om at der er fuld drama på drengen og man får lov at dyrke sin sport "to the max" jeg er da heller ikke ude på at dømme nogen eller komme med forargede udtalelser om hvad der gør sig på vores hjemmeside

Det eneste jeg lige sidder og spekulerer på, det er om det overhovedet gør en forskel at hænge der? En lille forskel gør det vel nok, men er det nok til at regne med. Jeg mener vi taler om et køretøj der vejer hvad? Små 2 tons? Kan en mand på under 100kg gøre tilstrækkelig forskel? Er det ikke bare farligt? Jeg mener man har udstyret bilen med fuld Roll-cage for at beskytte fører og passagerer, og når så skidtet nærmer sig kæntringspunktet, så hænger co-driveren på ydersiden.

Men hvad ved jeg, jeg kører ikke trophy. Derfor spøger jeg helt oprigtigt: Forhindrer co-driveren på dagens billede den Land Rover i at vælte?

Mvh Niels
Index
136230: sv: Dagens Billede 8/9 Land Rover Gast? (08-09-2013 09:39:38) (svar på 136229)
Emil Manby (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.130.90.11)
Tro mig, det gør forskel...

Og det kan også hjælpe med, at få ordenlig fodfæste...
Index
136231: sv: Dagens Billede 8/9 Land Rover Gast? (08-09-2013 09:52:58) (svar på 136229)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.93.246)
Hej Niels,

hvis der kommer et kraftigt pust agten for tværs vil den sikkert vælte, ligesom jollerne ;) Nok om sejlads

Det er rigtig svært at sige med sikkerhed. I det givne sekund med den givne hældning ser det ikke ud til at gør en 'forskel'. Jeg kan dog ikke ud fra billedet se hvordan underlaget er ved højre forhjul.
Selvom vi sikrer bilerne med bur er det ikke ønskeligt at vælte, og 100kg(undskyld nsj-tøser) kan på det rigtige sted og tidspunkt gøre udfaldet.

/Leif - der stadig mangler hold til trophy i øjyl
Index
136243: sv: sv: Dagens Billede 8/9 Land Rover Gast? (08-09-2013 14:49:10) (svar på 136231)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.166.195)
Rigtigt, situationen er vanskelig at bedømme, fordi vi ikke kan se, hvor højre forhjul er på vej hen -(ned i et dybt hul?)- det kan codriveren heller ikke se, så hvis højre forhjul er på vej op af et hul, så hænger hun faktisk skidt der, men det afhænger selvfølgelig også afg hastigheden...

Ofte er det svært at bedømme vognhældninger, se ,lige her:
http://regionfyn.dk/wp-content/gallery/fm-4-agernaes/2009-09-26-13-20-24.jpg

hvor vognen stadig står rimeligt på alle fire, også inden folk ilede til.
(Junior har en anden opfattelse af begrebet "skråparkering" - nå, men tak for hjælpen alligevel, folkens)

Jørgen Lundrup
(her i rollen som codriver - inde i bilen...)
Index
136232: sv: Dagens Billede 8/9 Land Rover Gast? (08-09-2013 10:26:33) (svar på 136229)
Nicolai Schunck #8244, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.179.66.158)
Hej Niels

Ja der er en mærkbar forskel.
Ikke mindst for chaufføren , nogen gange kan det også være et spørgsmål om hvordan styrtøjet reagere.

10 cm længere fremme kan "gastens " vægt være med til at tvinge baghjulet ned.

Index
136235: sv: Dagens Billede 8/9 Land Rover Gast? (08-09-2013 11:04:04) (svar på 136229)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Co-driveren tager løftestangseffekten i brug ved at hænge sin vægt i kontra til bilens midterlinje og tyngdepunktet.

Fungerer udmærket, men Store Claus vægtklassen er nok bedre end Lille Claus.
Index
136237: sv: Dagens Billede 8/9 Land Rover Gast? (08-09-2013 11:59:48) (svar på 136229)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Niels, hvis din lille "kæntring" til klassikertræf havde været bare en grad mere mod styrbord, så var den væltet :-)
Her tror jeg nok en mand på siden kunne holde den indtil man kunne få en strop i.. !!
Jeg har før set et klubmedlem hvis´bil stod på en skrænt og vippede. Han kom ud af bilen og kunne stå og vippe bilen frem og tilbage med een hånd på bagvangen:-)
Index
136239: sv: sv: Dagens Billede 8/9 Land Rover Gast? (08-09-2013 12:50:45) (svar på 136237)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.117.0)
Nemlig Ole. Jeg kunne faktisk også rokke min da den hang der på kanten. Ikke nogen udelt fornøjelse. Og selv om en gast på bagbords ræling måske havde gjort en forskel, så havde det nok ikke været sjovt at hænge der, hvis vognen var skredet mange flere cm til styrbord. For så var den rullet rundt uanset.

Men jeg bøjer mig for erfaringerne. Det gør åbenbart tilstrækkelig forskel. Jeg skal bare ikke derude hænge. Heller ikke selv jeg er oppe i voksenstørrelse. :)
Index
136244: sv: sv: sv: Dagens Billede 8/9 Land Rover Gast? (08-09-2013 16:01:11) (svar på 136239)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Kraft X arm = masser af modvægt.
Mvh.
Martin
Index
136264: sv: Dagens Billede 8/9 Land Rover Gast? (09-09-2013 13:51:10) (svar på 136229)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej
jeg forstår godt dit spørgsmål. Og det er meget svært at bedømme situationen ud fra det givne billed - man skulle nok havde været der.

Og er enig med de andre, at det klart gør en forskel. I min verden er det desværre ofte en uskik at hænge der.

Som du skriver så er bilen sikret med styrtbøjle mm, og nej det er på ingen måde ønskværdigt at 'kæntre med skuden'.

Generelt(uden at tage stilling til billedet) så vil jeg sige at hvis det er så ekstremt, så skal man jo overveje hvem/hvad det er man prøver at sikre på denne måde. Er det chafføren eller materiel. Netop når bilen er udstyret med styrtbøjle, skålsædder, H-seler mm, så er chafføren normalt rimeligt sikret(bilen i øvrigt også). Men går det galt, hvor meget sikkerhed er der så for co-driveren der hænger der på siden og ruller rundt sammen med bilen?

just my 10-cent.

mvh
Eddie
Der er så gammel at han ikke længere er udødelig ;-)
Index
136267: sv: sv: Dagens Billede 8/9 Land Rover Gast? (09-09-2013 16:49:20) (svar på 136264)
Nicolai Schunck #8244, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.179.66.158)
hej Igen

Jeg var der...! holdt som næste bil i rækken, og det var sådan der skulle køres.

billedet snyder en smule, og er taget fra den dramatiske vinkel.

der var ikke direkte fare for at vælte men en mand på siden gav lige lidt mere kontrol ned af bakken bagefter.

mv
Nicolai
Index
136312: sv: Dagens Billede 8/9 Land Rover Gast? (12-09-2013 14:39:46) (svar på 136229)
Mads Flummer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.107.54)
Det er rigtigt at lidt modvægt i lu-side gør en forskel mht. balancen i skuden. Men, det er slet ikke ufarligt at hænge der på siden uden trapetz. Der er jo ikke monteret nogen form for fodstøtte. En bil er glat og det samme kan gastens fodtøj være. Der kan, på et splitsekund, ske voldsomme ting - på en helt "uskyldig" måde. Vi har her i reg Midt Jyll. et medlem, der kom så grueligt galt afsted på denne facon. Han skred og gled ind under bilen, netop som den tippede ned på jorden igen. Stille og roligt, men, der lå gasten altså - og fik sin ryg splittet op i flere dele. Chaufføren anede intet om det skete før - ja, end det var for sent.
Pas rigtig meget på, kære gaster - det er sjovere at kører LR en kørestol.

MVH Mads