tilbage

Land Rover Forum  

Index
136234: Diesel eller benzin i en serie III (08-09-2013 11:02:50)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.184.128)
Ohøj,

Overvejer et serie III hyggeprojekt. Jeg er dog lidt i tvivl om grundstammen i motorrummet. Skal det være benzin eller diesel.

Hvad er mest pålideligt?
Hvad "trækker" bedst?
Hvis nu man skulle tænke brændstofforbrug, hvilken bruger mindst?
Hvad mht årlig afgift?

Jeg kender godt svarerne, hvis det var en defender og de generelle svar vedr benzin vs diesel, men nu er det erfaringer vedr en seriebil, der er spændende;-).

Bilen skal kun bruges til "hygggekørsel".

Mvh

Jesper
Index
136236: sv: Diesel eller benzin i en serie III (08-09-2013 11:23:35) (svar på 136234)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Mojne!

Hyggekørsel med max. 6.000 km/år... absolut en 2,25 med fem hovedlejre eller måske end 2,5 benziner, hvis den kan skaffes.

Den originale tænding kan erstattes med et elektronisk modul - har jeg hørt - og det skulle fungere ganske udmærket.

Nogle vælger at sætte et Turnertopstykke på, hvilket skulle forbedre brændstoføkonomien.

Du skal regne med 8 km/l på en 109" HT på 7.50x16 dæk og uden taglast.

En 2,25 diesel har kun 62 hk mod benzinudgavens 74 hk. Støjniveauet er væsentlig lavere i en benzindreven 109".

Er bilen over 35 år gammel, betales kun 25 % vægtafgift af følgende
satser for varebiler:
1001-2000 kg 1.810
2001-2500 kg 3.140
2501-3000 kg 3.740

for dieselbilers vedkommer tillægges en udligningsafgift på ca. 1.200 DKK.

Ved varebiler er totalvægten beregningsgrundlaget.

Hvis du køber en bus - 10-12 pers. STW - er vægtafgiften 810 DKK årlig.

Personbil mellem ca. 5.300 og 7.400 DKK fo hhv. 88" og 109".

Index
136240: sv: Diesel eller benzin i en serie III (08-09-2013 12:57:38) (svar på 136234)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.117.0)
Taler vi om de originale 2.25 moterer, der vil jeg til et hyggeprojekt helt klart vælge benzin. Meget nemmere, og billigere vedligehold, blidere motorgang, bedre trækkraft, lavere afgift.

Skulle jeg køre i den mange kilometer hver måned, så en diesel udelukkende pga brændstoføkonomi

Med SIIa benz hilsen Niels
Index
136249: sv: sv: Diesel eller benzin i en serie III (08-09-2013 19:46:13) (svar på 136240)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.111.64.100)
jeg vil lige indskyde, min 109 med en 225 benzin kun går ca 5km/l (bykørsel)
kbh-seest (motorvej) 9km/l
Index
136255: sv: sv: sv: Diesel eller benzin i en serie III (08-09-2013 22:41:08) (svar på 136249)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ni km/l? Det er flot. Er det med overdrive? Jeg fik min til at gå lidt over 8 km/l på motorvejsstræket fra Rotterdam til Padborg.Og det var med overdrive, og hjemve og solen i ryggen og alt det der. :)

Men ellers ja, der kan hurtigt være et par km/l i forskel alt efter hvordan man kører. En 2.25 benz skal heller ikke meget ud af justering før end at den kører færrer km literen.

Men er det et hobbyprojekt så fylder man jo bare tanken og kører til den eller pengepungen er tom.

Alternativet er en moderne diesel. F.eks en 200TDi. Der er nok en grund til at mange gamle seriebiler, også smukt restuarede serie 1'ere i England, får en 200TDi'er. På Billings var forklaringen bla. at de var til at føde med brændstof uden at man blev ruineret af at køre i dem. Og så kan de bedre følge moderne trafik, for det kniber lidt for en klassisk 2.25. Især i bakkerne, og englænderne, de har altså ikke for vane at holde og sænke hinanden i traffiken for nu at sige det mildt.

Mvh Niels
Index
136256: sv: sv: sv: sv: Diesel eller benzin i en serie III (09-09-2013 05:26:53) (svar på 136255)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.111.64.100)
uden overdrive, det var kun en engangs forstilling, men det kan åbenbart lade sig gøre med den rigtige fodstilling
Index
136257: sv: sv: sv: sv: Diesel eller benzin i en serie III (09-09-2013 05:27:06) (svar på 136255)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.111.64.100)
uden overdrive, det var kun en engangs forstilling, men det kan åbenbart lade sig gøre med den rigtige fodstilling
Index
136276: sv: Diesel eller benzin i en serie III (10-09-2013 01:30:02) (svar på 136234)
Kenn .... (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 82.147.227.123)
Jeg smed en Perkins Prima 2,0 TDI i min serie 3. Den har 84 HK og render 14km/L