tilbage

Land Rover Forum  

Index
139218: afgifter m.m.? (05-01-2014 16:21:58)
Lars Prior #8981, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.177.74.105)
Loven siger :
§ 15, Stk. 3: Når der er forløbet 35 år fra et køretøjs 1. registrering, skal der fra den følgende afgiftsperiode kun betales vægtafgift, udligningsafgift, privatbenyttelsestillæg og partikeludledningstillæg med ¼ af satserne i § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1. Det er en betingelse, at køretøjet fremtræder som ved 1. registrering.

Her står jeg så med min s. III 109" STW med 1. reg. 31/12-1978 og næsten klar til syn MEN ? Den er istedet for den oprindelige benziner blevet udstyret med en 2,5 N/A diesel.
Vil jeg nu komme i konflikt med betingelsen om at skulle "fremtræde som ved 1. registrering" ?
Nogen der har erfaringer eller viden ? (evt. også om der er præcedens for noget afgift-halløj ved skift til diesel på sådan en veteran ?
Index
139219: sv: afgifter m.m.? (05-01-2014 16:45:20) (svar på 139218)
per steffensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.209.199.138)
jeg ved det ikke men det er egentlig et relevant spørgsmål du stiller, fordi hvad så med montering af radio, sæder med nakkestøtter, dørkplader her og der, friløbsnav, overdrive osv
Index
139221: sv: sv: afgifter m.m.? (05-01-2014 17:01:24) (svar på 139219)
Lars Prior #8981, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.177.74.105)
Ja - lige præcis - der er selvfølgelig (måske) forskel på ekstraudstyr og egentlige basale ting.
Håber der er andre der har nogle input
Index
139222: sv: afgifter m.m.? (05-01-2014 18:38:50) (svar på 139218)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Nydelig bil...

Prøv at slå klø i Veteranformanden Niels Erik Lysbjerg... det må været hans pastorat...

DL-RK er nu medlem af MHS, som vi kunne læse i Oasen.
Index
139223: sv: afgifter m.m.? (05-01-2014 18:49:30) (svar på 139218)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Umiddelbart burde det ikke volde problemer at du har skiftet fra benzin til diesel. Det der kunne volde problemer er at det er en nyere motor-model du har lagt i. Nu vil jeg ikke opfordre til direkte lovbrud, men det er måske her man skal "gå lidt stille med dørene"

Sagen er den at selv skattefolk kan have svært ved at gennemskue reglerne, og det er nu en gang nemmere at sige nej, end at risikere at blive hængt op på noget der ikke er 110% kosher i henhold til loven. Og ind i mellem kan skattefolk blive meget pernitne. Især når man ligefrem gør dem opmærksom på en deltalje, der i grunden er lidt ligegyldig.

Nu er der jo ikke tale om at du har skåret en gammel Ford A op til Hot-rod og givet den monsterbrede slick-dæk og en Chevy Big Block V8'er med kompressor og lattergas-anlæg. Du har heller ikke fundet en gammel Golf kedelig og bygget den om til en GTi, eller bygget en Serie IIa om til en Defender eller lign, så her burde samfundet ikke lide under at du har erstattet en bovlam 4 cyl benziner med en cirka ligeså bovlam 4 cyl diesel. Der bliver det ret hurtigt et vurderingsspørgsmål om din vogn fremtræder som ved første registering, og det gør den vel strengt taget, når vi ser bort fra dørk-pladerne. :)

Jeg ville liste til syn og blot bemærke at der er blevet skiftet fra benzin til diesel. Bliver der spurgt ind til motoren vil jeg naturligvis svare ærligt. "Ja det er en 4cyl Land Rover Diesel" og hvis manden insisterer på at vide hvilken motor der er tale om, må man jo svare. Men jeg tvivler lidt på at det er noget han gider at gå op i. Biler skifter som udgangspunkt heller ikke identitet ved at få en anden motor. Det er først når man skifter hele drivlinien eller karosseriet eller chassis-rammen for den sags skyld, at Skat begynder at udvise en særlig interesse. Så hvornår en veteranbil ikke længere fremtræder som ved første registrering, tjae? Skal den så også være i original lak og på de originale dæk? Nej vel. Det vigtigste må være at bilen ikke har skiftet identitet. Det vil jeg holde på og så ellers i videst muligt omfang lade en sovende hund ligge.

Og nej, der skal ikke erlægges ny afgift for at skifte drivmiddel. Det skal der det øjeblik, du f.eks vælger at få en gul-pladebil konverteret til en personbil, eller hvis du som før nævnt bygger bilen om i en grad, så det ikke længere er den samme bil. Men du kommer til at betale vægtafgift efter en dieselbil naturligvis.

Mvh Niels
Index
139227: sv: sv: afgifter m.m.? (05-01-2014 20:27:32) (svar på 139223)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.192.138)
Normalt går "vægtafgiftsdrop`et" af sig selv, når køretøjet runder de 35,
men nu er den jo ikke indregistreret; ville dog køre den gennem syn og så se hvad der sker. Det er jo stadig en ægte Land Rover-motor og desuden er der jo ikke sket en overtrædelse af 20%-regelen. Har selv lige modtaget en
opkrævning på vanvittige 27Kr. i årligt vægtafgift for en +35årig trailer, mod tidligere 110KR; her var ikke vedhæftet krav om syn eller andre klausuler.
Index
139256: sv: sv: afgifter m.m.? (06-01-2014 16:45:20) (svar på 139223)
Børge Matthiesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.154.15.48)
Hov!Så er det lige jeg må fortælle:
Der er lige for ganske nylig en der fortælle her på forummet, at jeg skal betale ny afgift, hvis jeg skifter rammen på en ½femser.
Det vil jeg jo helst ikke tro på.
Hvad siger I tilsammen altvidende LRfolk?
mvh
Børge
Index
139260: sv: sv: sv: afgifter m.m.? (06-01-2014 17:51:51) (svar på 139256)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
Den er god nok, du skal betale ny afgift på bilen hvis du skifter rammen, men du kan reparerer den gamle en hel del inden du skal betale afgift.

Mvh
Kenneth Poulsen

Index
139272: sv: sv: sv: sv: afgifter m.m.? (07-01-2014 00:29:06) (svar på 139260)
Børge Matthiesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.154.15.48)
Hov,det var så til gengæld noget, jeg gerne ville tro!
Må jeg godt reparere på rammen? Jeg gør detselvfølgelig ordentligt.
mvh
Børge
Index
139276: sv: sv: sv: sv: sv: afgifter m.m.? (07-01-2014 07:46:43) (svar på 139272)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Du må gerne reparere på rammen. Du skal ba i videst muligt omfang erstatte de oprindelige svejsninger. Er din ramme f.eks kantsvejst, så må du ikke bukke en plade rundt om vangen, men skal svejse en plade i fra kant til kant. Der er også regler for hvor tæt du må svejse på fjederbefæstelser og den slags.

Du kan læse det hele i "Vejledning for syn af køretøjer" Google den! (Kig i kapitel 8)


Mvh Niels.
Index
139265: sv: sv: sv: afgifter m.m.? (06-01-2014 18:49:28) (svar på 139256)
Christian Holten #2660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.130.124.213)
Afgiften var CA 1700 kr for nogle år siden
kontakt mig evt bagom for yderligere oplysninger
vh
Christian
Index
139266: sv: sv: sv: afgifter m.m.? (06-01-2014 19:45:14) (svar på 139256)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Jep. Den er god nok, som Kenneth så rigtig skriver og som jeg også nåede at nævne i indlægget ovenover.

Skift af karossen, chassis-rammen eller hele drivlinien udløser ny afgiftberegning. Det samme gør motorskift hvis der er tale om en effektforøgelse på mere end 20%. Men det er der jo ikke tale om her.

Der er så noget med at hvis man f.eks skifter ramme, så skal man kun betale for den del af bilen der er ny, altså rammen. Om det lige bliver 1700,- er så spørgsmålet, det er sikkert et vurderingsspørgsmål. Men for at komme tilbage til veteranspørgsmålet, så risikerer man at vognen mister sin veteran-status hvis den er blevet bygget om. Så kan man jo diskutere om den fremtræder som ved første registrering når den har fået en ny identisk ramme. Det er så her at skats afgørelser kan komme til at virke lidt vilkårligt alt efter hvilken medarbejder man er heldig eller uheldig at komme i kløerne på.

Mvh Niels
Index
139267: sv: sv: sv: sv: afgifter m.m.? (06-01-2014 21:00:06) (svar på 139266)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.39.42)
Enig Niels; bare underligt Cirkus Knold og Hat vurderer en Land Rover, der har fået en ny/nyere ramme, derved har skiftet identitet, som igen udløser krav om fornyet afgiftsberigtigelse, når der er tale om en ramme, der er exakt lig den den afløser? Men bevares, DK har EUs ældste og mest nedslidte vognpark og den skulle jo nødigt gå hen og blive mere sikker (:0<) Har dog hørt om tilfælde, hvor rammeskift "kåste gradis" mht. afgift.