tilbage

Land Rover Forum  

Index
13978: Nordkap tur retur ! (26-03-2004 16:29:07)
Stig Bjørntoft (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.150.91)
Hej LR forum !

På trods af, at jeg hverken er indehaver af medlemskab eller Land Rover tillader jeg mig alligevel
at spørge jer til råds.
Vi skal i personbil en tur til Nordkap i juni måned og har forsøgt ( her på nettet )at finde evt. gode råd og rejsebeskrivelser fra folk der har taget turen.
Da det umiddelbart ikke er lykkedes at finde noget relevant, var det, at jeg i et klart øjeblik tænkte, er der nogen der har erfaringer med Nordkap, må det da være det eventyrlystne og til dels barske Land Rover folk !

Så hvilke forholdsregler skal man tage på denne tur ?
Vi regner med at køre via Sverige, Finland og Norge derop, og hjemad tager vi den lange vej langs Norges kyst.
Vi overnatter i telt, men hvordan er reglerne med det ?
Hvordan er det med handle og indkøbsmulighederne, priser, samt tankstationer, der tænker jeg på fra polarcirklen og videre op ? er det evt. muligt at komme på værksted.

Det var bare det, alle gode råd og erfaringer modtages med stor tak.
Hilsen Stig Bjørntoft (Vejle)
Index
13980: sv: Nordkap tur retur ! (26-03-2004 16:55:23) (svar på 13978)
Vagn Altmann #4361, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.160.118.222)
Hej Stig,

Jeg har ikke erfaringer med Nordkap, men jeg har set mange indlæg på www.dcu.dk i rubrikken "Debat"
I venstre kolonne er der en søgefunktion, prøv at skrive Nordkap, så får du garanteret oplysninger.
Index
13985: sv: sv: Nordkap tur retur ! (26-03-2004 20:14:27) (svar på 13980)
Stig (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.150.193)
Tak for linket
Den kendte jeg ikke, men fandt mange gode artikler om
Nordkap. Danske campister er åbenbart vilde med at trække
deres "fiberkasser" til det nordnorske.
God weekend hilsen Stig
Index
13981: sv: Nordkap tur retur ! (26-03-2004 17:09:04) (svar på 13978)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.61.144.252)
Jo jeg har været en tur rundt på nordkalotten. Det er godt nok snart 10 år siden, og foregik i en VW Passat.
Der ingen særlige problemer - bare man har tid nok.
Du kan ringe 43909658 for yderligere information.
Index
13988: sv: Nordkap tur retur ! (26-03-2004 21:52:17) (svar på 13978)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.164.100)
Ja, I starter selvfølgelig med, at lave den klassiske fejl: op gennem Sverige, Finland til Nordkap og hjemad langs Norges Vestkyst ! Det skal være lige omvendt pga. lysforholdene. I skal have lyset i ryggen for at kunne nyde et flotte norske landskab, se skyggerne i dalene osv. Og når I så har været på Nordkap, falder I hurtigt for fristelsen, at skynde hjemad. Bortset fra nogle få smukke Østersøbyer samt Stockholm er Sverige ikke det helt store sus, medmindre I elsker at padle rundt i en kanu. Jeg kender mine små hemmelige steder i S. Campingpladser findes overalt, store som små. Og turen kan nemt køres i en almindelig personvogn. Oh huske rigeligt med penge og max. 1. ltr spiritus pro persona ( eller 2 l øl) i Norge !
God tur !
Index
13989: sv: Nordkap tur retur ! (26-03-2004 23:43:34) (svar på 13978)
Kristian Jensen & V. Kjærside #2775, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.162.245.23)
Hej Stig !!!
Det er en dejig tur I vil begive jer ud på , men I bør tage turen op gennem Norge da den er meget lang og det er bedre at køre op med solen i ryggen.Det med at campere med telt er lidt svært hvis I ikke vil på campingpladser. der er ikke så mange steder tilbage hvor man må køre ind ad sidevejene og vildcampe, men prøv de lidt større rastepladser der er som regel en græsplæne hvor det er muligt. Hvis du skal søge på nettet efter rejsebeskrivelser så husk at Nordkapp er med 2 p´er
Med Rover hilsen
Kristian
ps.. husk at adgangskortet til selve nordkapp gælder 2 døgn og sæt tid af til det - vejret er ikke altid lige godt deroppe.... jeg har været der 2 gange og du er velkommen til at kontakte mig for yderligere oplysninger på krivi@mail.dk
Index
13990: sv: Nordkap tur retur ! (27-03-2004 08:00:06) (svar på 13978)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.160.111.97)
Stig!
Klik ind på www.google.com og søg på: allemandsretten norge
eller
allemandsretten sverige
eller
allemandsretten finland
- så får du masser af informationer om færdsels og campering i det fri såvel som om campingspladser og hytter. Jo længere mod nord man kommer, des bedre er mulighederne for at udnytte allemandsretten.
Søg evt. også på ord som turisme, trekking og vandreture i kombination med Norge, Sverige eller Finland. Kort sagt alle de stikord, du kan komme i tanke om af relevans for dit projekt.
Det hele ligger derude og venter. Både informationerne og oplevelserne.
Og om du kører den ene eller anden vej rundt kan efter min mening være hip som hap.
God tur.
Morten
Index
13991: sv: sv: Nordkap tur retur ! (27-03-2004 11:00:05) (svar på 13990)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.164.100)
Mortens informationer er værd at følge, DOG er det bestemt ikke hips som haps, hvilken rute I vælger! Jeg har gennem 28 år kørt rundt i Norge, Sverige og Finland og været på Nordkapp! Derfor siger jeg med professionel baggrund i flere erhverv, at lyse bestemmer turens oplevelsesmomenter !
Index
13993: sv: sv: sv: Nordkap tur retur ! (27-03-2004 11:21:17) (svar på 13991)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.160.111.97)
Tja, Paul, man kan jo også sige, at årstiden bestemmer,.
F.eks. skal man ikke køre for at se Nordkapp i januar-februar, hvis man vil derop for at spytte i Ishavet. Vejen derud er efter al sandsynlighed lukket.
Og vil man se området nord for polarcirklen med floraen i det smukkeste farvespil, man kan tænke sig, så skal det være i august-september, og sådan kan vi nok trinde flere gange rundt om emnet.
Med hensyn til Nordkapp, var det også kun min ringe mening, jeg luftede, for jeg kørte godt nok, Sverige, Finland, Norge rækkefølgen, og fik ingen grund til fortrydelse, der var masser at se på - bare ikke nordlys, fo0r så skal man - vistnok - være på de nordre kanter allerede i juli-august.
Forhåbentlig kan Stig trække noget anvendeligt ud af alle de indspark, han har fået hidtil.
God weekend.
Index
13994: sv: sv: sv: sv: Nordkap tur retur ! (27-03-2004 16:57:22) (svar på 13993)
Stig (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.152.246)
Tak for alle indlæg og links, jeg tror at vi nu har de rette
informationer til at kunne gennemføre turen.

virkeligt godt og imødekommende forum i her i klubben
er i besiddelse af, en skam jeg ikke er LR ejer men pt.
har jeg ikke rigtigt behov for sådan et trækdyr, men måske engang.

God weekend.
Stig
Index
14007: sv: sv: sv: sv: sv: Nordkap tur retur ! (28-03-2004 00:41:45) (svar på 13994)
Anette & Sven Erik Martens #6332, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.213.204.13)
Kjære Stig! Det er hyggelig at du/dere vil på ferie til Norge. Men det er mange andre steder som er verdt ett besøk: Geiranger, trollstigen, prekestolen, Bergen, Lofoten, dovrefjell, Saltstraumen osv. Det med de høye prisene beklager vi nordmenn også... Det er jo derfor vi tar på ferie i Deilige Danmark. :)
Ps Land Rover er ikke blot ett trækdyr men også ett kjæledyr.
Mvh Sven Erik Martens, Norge
Index
14008: sv: Nordkap tur retur ! (28-03-2004 12:51:22) (svar på 13978)
Morten Bjørnestad Platz #4672, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.116.239.5)
Hejsa.

Jeg tog turen sidste efterår og brugte en måneds tid på det. Det kan klart anbefales at tage sig god tid op gennem Norge, gerne på Kystriksvejen som er en utrolig smuk tur.

Turen ned gennem Sverige er noget trist og bedst til en "nu skal det fandme gå hjemover i en fart".

Men det er turen op gennem Norge i skal glæde jer til, det er superflot deroppe!

Min rejsebeskrivelse finder i på
http://www.landy-rtw.com/diary/

God tur!

Morten
Index
14028: Husk at allemandsretten gælder ikke i bil ! (29-03-2004 18:25:24) (svar på 14008)
Mie-Pil & Jørgen Egballe #3757, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.174.35)
Vi tog turen sidste år i juni og tog også Norge, Finland, Sverige. Det har den fordel at du får en fantastisk tur op gennem Norge, men det ellers nydelige Sverige og Finland er en kedelig nedtur efter de smukke omgivelser i Norge, så er det bare hjemad i en fart ! Så mit råd til dig er planlæg god tid til turen op gennem Norge og mindre til turen hjem. Ellers er der ikke så meget at sige. Hvis I har mulighed for det så tag fra Bodø til Lofoten og fortsæt den vej nordpå, det er utroligt flot. Alt er dyrere end du forventer i Norge, jo længere nordpå desto dyrere, særligt mad, brændstof og overnatning. Bemærk Allemandsretten gælder IKKE I BIL !!! Det er for vandrere og cykelister. Den eneste allemandsret der er for billister er at man må overnatte i tilknytning til vejen, dvs. i vejkanten eller på rastepladser medmindre andet er angivet. Jeg er dog ikke helt sikker på Finland ? Nu var du ikke i LR, men det er værd at bemærke at terrænkørsel er forbudt i Sverige medmindre det er på dertil indrettede områder eller med særlig tilladelse - det gælder også på privatgrund (med undtagelse af erhverv og jagt). I Norge er jeg knap så sikker på reglerne, men så vidt jeg ved er det ligeledes som udgangspunkt forbudt. Vi mødte nogle LR folk som var ved at forberede landstræf i Rena sidste år og de sagde at netop allemandsretten var noget som særligt udlændinge misforstod i stor stil ?
Det er en fantastisk tur - forvent ca. 100-150 Nkr pr nat hvis i camper i telt og 300-600 Nkr for en lille hytte. Hvis I kommer til Tromsø, så lad være med at tanke, de har en ekstra skat på brændstof for at financiere byggeriet af en eller anden bro eller tunnel, tank før og efter.
Husk varmt tøj, vi havde masser af sne og frost både dag og nat på turen.

God tur, det er utroligt smukt !!!

Mvh
Jørgen
3757
PS: du er velkommen til at stille yderligere spørgsmål på egballe@mail.dk