Spørgsmål fremsat i Folketinget:
Spm. om det er korrekt, at det er ulovligt at opsætte advarselstrekant eller tænde sit havari-blink, hvis man holder i nødsporet og er havareret, idet nødsporet ikke betragtes som en del af kørebanen
Svar af daværende justitsminister Morten Bødskov:
Reglerne om anvendelse af afmærkning, herunder advarselstrekant og havariblink,
hører under Transportministeriet, der har oplyst følgende:
”Motordrevet køretøj, bortset fra to-hjulet motorcykel, der på grund af færdselsuheld, motorfejl eller lignende årsag er standset på et sådant sted eller på en sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen, skal afmærkes med en trekantet advarselsanordning (advarselstrekant). Det samme gælder påhængskøretøj. Afmærkning kan dog undlades, hvis køretøjet straks fjernes. Køretøjet kan under samme betingelser afmærkes med havariblink. Afmærkning med havariblink fritager ikke for afmærkning med advarselstrekant.
Føreren af et motordrevet køretøj, der er forsynet med havariblink, skal i forbindelse med uventet kødannelse eller anden umiddelbar fare på motorveje benytte havariblink for at henlede bagvedkørende trafikanters opmærksomhed på faren. Hverken brug af advarselstrekant eller havariblink er påbudt, efter at et havareret køretøj er flyttet bort fra kørebanen og ud i nødsporet. Brug af advarselstrekant er bl.a. af hensyn til personer, der eventuelt opholder sig i nærheden af det havarerede køretøj, fortsat lovlig. Derimod må brug af havariblink ophøre, år køretøjet er fjernet fra kørebanen, da brugen af disse lygter f.eks. i mørke, kan give andre trafikanter en fejlagtig opfattelse af uventet kødannelse eller et forkert indtryk af vejforløbet.
De beskrevne regler er i tråd med Wienerkonventionen af 8. november 1968 om vejtrafik. På Transportministeriets anmodning har Trafikstyrelsen i 2009 hørt Rigspolitiet og Vejdirektoratet, om der vurderedes at være behov for, inden for rammerne af Wienerkonventionen, at ændre de gældende regler om brug af havariblink. Både Rigspolitiet og Vejdirektoratet svarede med henvisning til Wienerkonventionen, at det var der ikke.
Det er på den baggrund Transportministeriets opfattelse, at der ikke er grundlag for at ændre reglerne om brug af advarselstrekant og havariblink.”
Kan ses her:
http://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/l62/spm/1/index.htm Mvh
Mikael