tilbage

Land Rover Forum  

Index
140122: hjælp ang. co 2 til syn (01-02-2014 13:53:26)
martin jørgesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.50.43.204)
hej

hvordan sætter jeg min gl. land rover 90 tommer td fra 1897 ned i co2, da den dumpede stort til syn mvh martin j
tegninger af pumpe ville være rart...
Index
140123: sv: hjælp ang. co 2 til syn (01-02-2014 14:15:01) (svar på 140122)
Stig Rasmussen #1254, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.40.163)
Med den årgang burde man jo kunne få dispensation ;o)
Index
140125: sv: hjælp ang. co 2 til syn (01-02-2014 14:30:54) (svar på 140122)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Co2 eller røggas tæthed - benzin eller diesel
Index
140127: sv: sv: hjælp ang. co 2 til syn (01-02-2014 14:36:22) (svar på 140125)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
En td plejer at være en diesel. ;)

Hvis den ellers ikke bruger en del olie, så er en tur i 4. gear med 100km/t op og ned ad motorvejen en god kur for at få koks ud af systemet.
En gang dysse/motor rens er også en mulighed.
Nye olie/brændstof/luft filtrer og ny motorolie er godt.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
140128: sv: sv: sv: hjælp ang. co 2 til syn (01-02-2014 15:10:12) (svar på 140127)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.172.151)
Køb en gang belladd og fyld dobbelt op i tanken før du tanker helt op og så gør du som anbefalet fyr den af på motorvejen mindst 150 km. så er den brændt ren. Og tjek og evt udskift luftfilter......
PS. husk kontrol af din motorolie. min erfaring er at en 20/50 fra prtro Canada kører godt selv i norgeog det fryser 20 celsius.
MVH Je s E.
Index
140131: sv: sv: sv: hjælp ang. co 2 til syn (01-02-2014 15:41:44) (svar på 140127)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Man måler da ikke Co2 på en diesel?? derfor mit spørgsmål!
Index
140135: sv: sv: sv: sv: hjælp ang. co 2 til syn (01-02-2014 17:02:55) (svar på 140131)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Det hedder vel egentlig bare en røggastest, hvor forskellige parametre kontrolleres, selve parametrene ved jeg ikke en hujende fis om, men er der afbrænding, og det er der da forhåbentlig også i en dieselmotor, så er der også CO2, så det vil da være et nærliggende parameter at tjekke! Der er da vist også noget med nogle formler, der forklarer, at der reelt er mere energi i diesel end i benzin, hvorfor der ved afbrænding også udledes mere CO2 fra en diesel end en benzin bil - altså pr. kørt liter er der mere CO2 i luften fra en diesel end fra en benziner!

Det er jo også derfor vi får TÆSK som dieselryttere, når man kigger på vægtafgift og hvad det ellers snart hedder....

I forhold til rens, så er her et lille link
http://www.fdm.dk/vedligeholdelse/test-additiver

Lars
Index
140139: sv: sv: sv: sv: sv: hjælp ang. co 2 til syn (01-02-2014 17:32:26) (svar på 140135)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Nej, måske er jeg bare uvidende men jeg KAN altså ikke finde noget om co2 måling på dieselbil!
Røggas tæthed, jo masser og det er jo også nok det der menes men når der nu skal ordkløves så står jeg på mit indtil een kan vise mig hvor det står med co2 for diesel.
Index
140138: sv: hjælp ang. co 2 til syn (01-02-2014 17:18:47) (svar på 140122)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Hvis motoren ikke bruger nævneværdig med motorolie og har en ren forbrænding i øvrigt, er brug af Millers Diesel Eco - købes i klubbutikken - tilrådeligt.

Renser dyser og brændstofsystemet.

KP nævnte ren motorolie (skift) og rene filtre, men det er også vigtigt, at luftslangerne/turboslangerne er rene og fri for olie.

Maskinen skal være gennemvarm og må ikke stå og tøffe i tomgang foran synshallen.

Men lad være med, at jage bilen ad motorvejen ved tempo 100 i 4. gear. Det er maskinen slet ikke bygget til. Dog er lange ture med 90 km/h marchhastighed sunde for motoren.

Der betales en højere vægtafgift for dieselbiler pga. brændstoffet er billigere. Udligningsafgift hedder det. Men det har ingen indflydelse på forureningsgraden af din td'er.
Index
140145: sv: sv: hjælp ang. co 2 til syn (01-02-2014 21:08:29) (svar på 140138)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Helt enig i udligningsafgiften er den største pengesluger Paul, i forskellen mellem diesel og benzin i vægtafgifterne - og Ole, nej, der står ingen steder, at det er CO2, der måles på - det er dieselpartiklerne i sig selv, der laves en måling på, og som sådan er CO2 i sig selv ikke et parameter, men blot et udslip blandt meget andet på baggrund af afbrændingsprocessen... Beklager hvis mine kommentarer har givet anledning til andre tanker.

Jeg vil iøvrigt stadig anbefale et godt additiv/rens og en længere køretur jævnligt, og alá Paul, lade være med at pine moteren under akten, den skal trods alt "bare" brændes ren, ikke dræbes... :-)
Index
140146: sv: sv: sv: hjælp ang. co 2 til syn (01-02-2014 22:38:18) (svar på 140145)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Helt fint Lars. Jeg er enig i jeres tanker om nedbringelse af partikler i udstødningen på dieselbilen.
Nu Martin ikke selv svarer i tråden må vi formode at syns fejlen ikke skyldes for højt co2 men for mange partikler.
Måske pumpen desuden skal skrues lidt ned?
Index
140148: sv: sv: sv: sv: hjælp ang. co 2 til syn (02-02-2014 08:19:55) (svar på 140146)
martin j (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.50.43.204)
hej ja pumpe skrues lidt ned hvilken skrue gør man det på

tak for alle svarene

mvh marti nj
Index
140150: sv: sv: sv: sv: sv: hjælp ang. co 2 til syn (02-02-2014 08:43:51) (svar på 140148)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.93.246)
Index
140164: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hjælp ang. co 2 til syn (02-02-2014 20:13:40) (svar på 140150)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.211.60)
Ved hærværksakten (røggastesten) måles røggas i PM- Particulate Matter altså hvor mange sodpartikler der udledes. Kan komme fra motorolie- slidt motor eller "Overfueling" altså for fed blanding. Max 2.5 PM for sugedieseler og max 3.o PM for turbodieseler indtil 1/7 2003, hvorefter krav skærpes. En diesel udleder mindre CO2 end tilsvarende benziner og det kuriøse ved røggastesten er benzinere udleder flere partikler end dieselerne, men er friholdt for røggastest; partikler fra benziner er grå- derfor "ude af øje, ude af sind" hvor partikler fra diesel er sorte; altsammen i følge Bosch Taschenbuch.
Index
140174: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hjælp ang. co 2 til syn (03-02-2014 15:58:35) (svar på 140164)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.229.221)
Har lige, fået min, synet tallet, var alt, for højt, den flinke synsmand. Sagde kør en tur i 2-3 gear, og bingo, så var, det ok.
Index
140175: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hjælp ang. co 2 til syn (03-02-2014 16:02:00) (svar på 140174)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Det er super Morten, tillykke med det, og husk at smile til din synsmand næste gang, det er ikke altid, de er SÅ venlige!

Men det er ALTID dejligt, når man kommer hjem fra syn, og tingene er i orden!

Lars :-)