tilbage

Land Rover Forum  

Index
141972: centerspær automatisk (14-04-2014 22:11:16)
Jens Nielsen #6099, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.44.115)
Hvad sker der hvis automatisk centerspær går udu?
Vil den ikke spærre eller spærrer den hele tiden?
RR1992 3,9 aut.
Index
141973: sv: centerspær automatisk (14-04-2014 22:20:14) (svar på 141972)
Alexandar Thomsen #8982, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.44.135.171)
Mit spærre aldrig grundet defekt viskose.
ved ikke om den være låst permanent også.
Index
142003: sv: centerspær automatisk (17-04-2014 18:43:26) (svar på 141972)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.159.239)
Hej Jens,

På de sene Range Rover Classic som din, har Borg-Warner tranfergearkassen en viskosekobling, der fungerer som automatisk centerdifferentialespærre. Det er ikke usædvanligt at de holder op med at virke efter 150.000 - 200.000 km.

Normalt 'dør' de på den måde at viskosen stivner og dermed låser centerdiff'et permanent. Det er hårdt for drivlinien ved kørsel på fast vej. Jeg har mistanke til at det kostede mig en stikaksel på min RRC kort tid efter jeg købte den.

Jeg skiftede så til en renoveret enhed / ombytter. Men den holdt kun ca. ½ år, så var der ingen modstand i den. Det opdagede jeg desværre først i et mudderhul i Høvelte ... Så begge symptomer kan altså forekomme.

Iflg. Workshop manual kan koblingen kun testes, når det hele er spillet ad, men her er en nem test du kan lave uden adskillelse. Så véd du på forhånd om du skal bestille en frisk kobling hjem også:

1. Parker bilen på jævnt underlag og træk håndbremsen
2. Sæt hovedgearkasse i frigear / Neutral
3. Hæv ét forhjul med donkraft
4. Sæt en momentnøgle på et af hjulets møtrikker og træk forsigtigt til (højre om, så du ikke løsner møtrikken).

Hvis der kræves 40 - 60 Nm for at dreje hjulet langsomt og sejt rundt, er viskosekoblingen OK.

Hvis der er markant mindre modstand, har koblingen ingen spærrevirkning og er defekt. Du kan sagtens køre videre, men er dårligt stillet i terræn.

Hvis hjulet derimod ikke kan drejes, er koblingen 'frosset' og er defekt. Hvis du kører videre på fast vej risikerer du f.eks. at knække en stikaksel. Nødløsning er at afmontere forreste kardan (så har du fortsat håndbremsevirkning) indtil reparation.

Koblingen kan iøvrigt udskiftes uden at afmontere transfergearkassen. Den kan udtages forfra efter du har fjernet forkardan og tværstiveren under automatgearkassen. Adgang til lift, samt den specielle slanke topnøgle til kardanboltene som mange LR-butikker sælger, letter opgaven umådelig meget.

Skriv hvis der er noget du er i tvivl om. vinterhi snabela post.tele.dk


Venligst,

Peter Vinter
RRC Vogue LSE 1993
Index
142004: sv: sv: centerspær automatisk (17-04-2014 19:15:40) (svar på 142003)
Jens Nielsen #6099, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.180.14)
Hej Peter,

Tak for input, jeg tænker på om en transfergearkasse med manuelt spær kan passe på ZF automatgearkassen, så jeg selv har styr på at spærre.
Jeg har en liggende fra en 1987 RR v8 med mannuel 5 trins gearkasse, er her nogen der ved om det kan lade sig gøre?
MVH Jens
Index
142005: sv: sv: centerspær automatisk (17-04-2014 19:15:43) (svar på 142003)
Jens Nielsen #6099, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.180.14)
Hej Peter,

Tak for input, jeg tænker på om en transfergearkasse med manuelt spær kan passe på ZF automatgearkassen, så jeg selv har styr på at spærre.
Jeg har en liggende fra en 1987 RR v8 med mannuel 5 trins gearkasse, er her nogen der ved om det kan lade sig gøre?
MVH Jens
Index
142007: sv: sv: sv: centerspær automatisk (17-04-2014 21:39:00) (svar på 142005)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.159.239)
Hej Jens,

Pas - det har jeg ikke erfaringer med. BW-kassen afløste LT230 i 1989 Jeg valgte at skifte koblingen, dels fordi BW-transferkassen er noget mere moderne, især er den generelle mening at den er mere støjsvag. Derudover tæller originalitet også for mig.

Jeg kan da godt forstå at du tænker i billigere løsninger. En ny kobling står i 300 GBP + moms og fragt fra f.eks. Achcroft http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/viscous-couplings/range-rover-viscous-coupling.html men kan sikkert findes billigere.

Lidt Google giver dog et svar på dit spørgsmål; se https://www.paddockspares.com/blog/borg-warner-transfer-box-frequently-asked-questions/

"yes you can fit the LT230 straight on the autobox but pls note there are many different ratios, you want the 1.2 ratio whose serial number will start 28D,

note you will also have to change :

front propshaft
RH mount
handbrake backplate
linkages"

Så hvis du har en egnet type LT230 og de øvrige stumper, er det tilsyneladende muligt.


Hilsener,

Peter