tilbage

Land Rover Forum  

142223: Gearkasse serie lll (28-04-2014 14:00:19)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Seriebil der er godt igang med at vende tilbage til livet, har følgende problem: metalstumper i gearolien - se de tre fotos -

Skal gearkassen aflives eller er der en eller anden form for kunstigt åndedræt, måske endda organdonation, der kan sikre dens fortsatte eksistens som ansvarlig for køretøjets videre drift i fremtiden?

(og hvorfor er det så lige at man kun kan lægge ET foto på ad gangen...)

Blink og vink
Lars

142224: sv: Gearkasse serie lll -billede to (28-04-2014 14:01:01) (svar på 142223)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
yep
142225: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede tre (28-04-2014 14:01:54) (svar på 142224)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
uha, det bliver en lang tråd, godt der ikke er flere fotos ;-)

Gode råd modtages!
142226: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (28-04-2014 14:08:00) (svar på 142224)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Det er er de der små clips der sidder ved syncro'erne. De har det med at falde af. Jeg har ladet mig fortælle af den gode doktor at de har det med at blive flået af, hvis chaufføren er for hård ved gearskiftet og glemmer at hold pause når han passerer neutral op i gennem sekvensen. (Jeg har endnu ikke fundet ud af hvad han i alverden mener med det ;) )

Anyway, en af de der clips satte sig fast i min gearkasse, Doktor Urban fik den vredet ud oven fra med et kirurgisk indgreb. To mere kom ud gennem olien. Det siges at de holder tandhjulene på plads, det er muligt de hjælper til. Jeg har kørt nu i en fem seks år uden det clips i højgearet, uden problemer. (I hvert fald problemer der kunne føres tilbage til manglende clips) men begynder gearkassen at blive slidt, så er det da muligt de ender ned at være savnet.

Mvh Niels.
142229: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (28-04-2014 15:34:52) (svar på 142226)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.45)
Urban mener, at for hurtige gearskift kan ødelægge gearkasser. Det har han sådan set ret i og man bør tage det stille og roligt, når man skifter gear.

Tag fat i gearstangen, sig 'skift' mens du trækker i neutral, tag en indånding og sig 'gear' mens du sætter i næste gear.

Og så skal du naturligvis huske, at ånde ud igen...

Hyppige gearolieskift sammen med motorolieskift forlænger en gearkasses levetid.

142230: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (28-04-2014 16:33:47) (svar på 142229)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Og så er det kun være nødvendigt at bruge tommel og pegefinger til at skifte gear med, hele klørfem og et godt kraftigt truckerskift er helt unødvendigt og skadeligt for de indvortes dele. ( i gearkassen)

Jeg har nødsvejset flere gearstænger, hvor folk har flået gearstangen helt af!

Men skal huske at konstruktionen er helt tilbage fra midthalvtredserne og grundkonstruktionen i hovedgearkassen er fra en personvognsgearkasse (Rover P4)
142231: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (28-04-2014 17:02:02) (svar på 142230)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
I skal selvfølgelig have tak for hurtige svar - men dels er det ikke mig, der har foretaget tidligere gearskift - dels tænker jeg lidt over, hvad der kan gøres, for at udbedre skaden, så gearkassen igen bliver driftsikker - kan disse plader erstattes? Synes selvfølgelig, det lyder fint nok, hvis det stadig fungerer for dig Niels, men der er vel en grund til, at de er der?!

:-)
142232: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (28-04-2014 17:22:14) (svar på 142231)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Det interessante er at der kun er 3 clips i synkromeshen!

Hvis man tager låget af gearkassen, så kan de skiftes oppefra (hvis man er god til øjenkirurgi på fluer) det kræver nogle lange spidstænger og kardanled på alle fingrer og en tønde tålmod.

Hvis ellers gearkassen skifter og kører OK så er det blot at skifte clipsene.

Mvh
Kenneth Poulsen
142233: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (28-04-2014 17:25:32) (svar på 142231)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.45)
Syncromesh forhindrer, at der 'børstes' tænder ved gearskift. De gamle Serie II gearkasser var ikke synkroniseret i 1. og 2. gear.
Hvis der ikke er mislyde ved gearskift, kan du rolig fortsætte, men det skader ikke, at renovere/udskifte slidte dele.
142234: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (28-04-2014 18:23:16) (svar på 142231)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Jep. Der er en grund til at de er der. De hjælper som sagt til at holde lidt på sammen på tandhjulene og få det hele til at spille. Så længe gearkassen ikke er slidt så kan de undværes. Nu er min gearkasse blevet renoveret af Bo får få år siden, så jeg klarer mig. Endnu!

Om de kan skiftes ovenfra, det er muligt. Hvis man altså har en doktorgrad i landroverkirugi. Alm dødelige vil nok være nødt til at hive kassen ud og gøre det "old-school".

Og så var min bemærkning om voldtægt af gearkassen ikke ment som en giftig hentydning, men som en munter selvironisk bemærkning a la "gæt hvor jeg ved det fra" men der desværre ikke så mange uden for Fyn der forstår fynsk underfundighed. :)

Mvh Niels
142235: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (28-04-2014 18:46:44) (svar på 142234)
hans jørgen johansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.121.114)
Hvor tit skifter i egentlig olie , på jeres seriebils gearkasser ? mvh. hans j 8987
142236: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (28-04-2014 19:09:57) (svar på 142235)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Efterfylder ved olieskift. Skifter ved 2 år eller 10000km.
142237: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (28-04-2014 19:48:02) (svar på 142235)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.45)
Da jeg kørte Serie-biler, blev alle olier skiftet samtidig. Aldrig haft problemer med gearbox eller differentialer. Det skete for hver 5.000 miles eller 8.000 km... sommetider een gang om måneden...

142240: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (28-04-2014 20:42:58) (svar på 142237)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
Hvordan med gevindene i aftapningshulerne, bliver de ikke slidt op af alle de olieskift. tøhø

Venligst Peter
142244: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (29-04-2014 19:45:17) (svar på 142240)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.228.50.51)

MVRH

Ole Pedersen aka doktor diesel husstandsmedlem under nr 8888
142256: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (29-04-2014 22:59:34) (svar på 142244)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.228.50.51)
Hmm mystisk indholdet i mit indlæg er væk.

Man kan godt skifte de 3 fjedre opp fra jeg har gjort det mange gange til stor glæde for ejerne , da der jo spares en hel del tid.

MVRH
Ole AKA dokter diesel huststandsmedlem under nr 8888
142259: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (30-04-2014 01:07:50) (svar på 142256)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
I er altid super til at svare, så tak for de mange indlæg - næste indlæg i denne sag bliver vist patientens indlæggelse, til udtagning af de vitale dele som nu f.eks. gearkassen :-)

Den skal nu nok blive rask og ikke mindst rørig igen med en blanding af medicin, kirurgi og ikke mindst masser af håb, fingerkryds og trylleord!

men ja, man KAN jo undre sig over, at der ligger SEKS stks, når der kun skal være tre.... underligt... men der er sikkert en god forklaring...

Ole, jeg er imponeret over din evne til at skifte dem, men det må være din erfaring, der kommer til sin ret! :-)
142260: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (30-04-2014 01:13:16) (svar på 142234)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Netop den der med "Gæt hvor jeg ved det fra", ER vel netop indbegrebet af fynsk underfundighed... det andet var mere kringlet ;-) og jeg tog det slet ikke ilde op, det er stadig en nice2know for nye seriebilsejere, at de IKKE bør køre den som en Daihatsu... men mere øhmmm... kælent og kærligt!!
142264: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (30-04-2014 08:36:44) (svar på 142260)
Claus Juul Kristensen #6182, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.189.74)
Hej!
Grunden til at der ligger seks fjedre er vel sagtens den at tidligere ejer(e) har monteret nye efterhånden som de gamle blev smidt ud af syncromeshmuffen. Hvis din bil ikke har det med at springe ud af gear eller er glad for at "børste tænder" ved gearskift, sidder der sandsynligvis fungerende låse og fjedre på deres rette plads.
Dyt & hilsener, Claus.
-------------------------
142265: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (30-04-2014 11:11:51) (svar på 142264)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.190.59)
God tråd, fynsk underfundighee du jo det´varger heeelt op i jylland. Ole P lavede min LW mens jeg var i nam´og det virkede fint.
Men hvis jeg skulle bestemme, så få en aftale med een af dé herre ekvilibrister, og få den gearkasse renoveret.
MVH Jens der går på nåle, har lige søgt arbejde hvor der er to/2 LARO I TJENESTE M. BLADFJEDRE.
142270: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (30-04-2014 20:42:08) (svar på 142264)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.228.50.51)
Det er seks halve fjedre der er billede af de knækker over og falder ud od deres fraværd giver sig udtryk i at der ikke synkroniseres når man skal i gear, de har absolut intet at gøre med at "holde" i valgte gear.


MVRH
Ole
142271: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (30-04-2014 20:50:59) (svar på 142270)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Det forstår jeg ikke helt Ole. Jeg tager muligvis fejl i at de ikke hjælper til på at holde sammen på gearene, men jeg har som sgt ikke disse clips i min, og den skifter da fint gear. Faktisk er det noget af det den gør bedst. Så det undrer mig at den ikke skulle syncronisere uden?

Mvh Niels
142274: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (30-04-2014 21:55:33) (svar på 142271)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.228.50.51)

Ja det gør du nu nok,hvis den synkronisere fint uden dem og det er det den gør bedst vil jeg nødigt vide hvordan resten af bilen køre hahaha.....

Oh ja de er der for at synkro tingen kan synkronisere og det er tænder i synkroen og deres udformning der holder den i gear, det er en udbredt misforståelse at de skulle holde den i gear og det skyldes nok at folk sjældent sætter sig ind i hvordan tingene virkelig virker, men mere render med hearsay, stor smiley her, hvis man har prøvet og køre en bil hvor synkroer er så slidte at den ikke vil blive i gear og så har holdt den i gear med gearstangen og har noteret sig hvor stor kraft man skal bruge, burde man også kunne regne ud at de små fjedre ikke kan have kraft nok til at holde den i gear, endnu en af de store her.

Det vil nok føre for vidt at forklare hvordan en synkro virker her. men prøv og søg på google, der må være gode forklaringer.

MVRH
Ole
142277: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (30-04-2014 22:44:49) (svar på 142274)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hmmm...ja Ole, du ved sikkert mere om gearkasser end jeg nogensinde kommer til. Jeg er bare forundret. Jeg er sikker på at jeg så Urban hive de forvredne clips op med en tang, da de havde sat sig i klemme og min gearkasse sad fast i 3. gearet.

Nu begrænser min viden om syncromesh sig til at det er en konisk ring, der glider ind over en anden ring, der så vidt jeg erindrer har en krave med nogle tænder. Idet de koniske ringe gradvist bliver presset sammen bremses gearne så de løber med samme omdrejninger, og når tænderne i den ene ring passer med hakkerne i den anden, så kan gearet skiftes helt.

Jeg har fundet et billede af sådan en Land Rover syncromesh-box, eller hvad den hedder, og der kan man se clipsene. jeg er bare efter din beskrivelse ikke helt med på deres funktion længere. Ligner at det er låseblik, men hvad låser de?

Ikke for at være træls, men da det jo er min hobby kunne det være sjovt at lære hvordan det rigtigt er.

Mvh Niels
142278: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (30-04-2014 23:54:33) (svar på 142277)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
nå ja billedet...

mvh niels
142279: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (01-05-2014 00:15:49) (svar på 142278)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
NU bliver det spændende det her - gode indlæg - jeg synes iøvrigt ikke, de ser halve ud - men ser meget identiske ud bortset fra lidt vrid og buk, så antallet undrer stadig, men ja, det kan da være, de skal være dobbelt så lange, og så er de jo nok halve.

Men som skrevet, spændende retning, vi bevæger os i, så fyld bare på tråden med nyttig viden - den vil garanteret blive læst af nye medlemmer langt ud i fremtiden også!
142280: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (01-05-2014 00:29:38) (svar på 142279)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Men jeg tager dig på ordet Ole, at det er seks halve - så der skal som udgangspunkt ihvertfald 3 hele (nye) til... dem må man da kunne finde til en fornuftig kilopris....

Jeg fandt iøvrigt lige denne her lille sag, der handler om det samme, godt nok på udenlandsk, men den indikerer da også helt klart, at det er tre hele, der er blevet til tre halve...


http://www.stumpie.com/tech/gearbox/

jaja - spændende læsning!
142281: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (01-05-2014 04:56:57) (svar på 142280)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.228.50.51)
Tja Lars, en så simpel ting som et kig på en eksploderet tegning af en gearkasse ville jo straks have vist at der er tre og de sidder i 3-4 gear synkroen thithi....reservedels katalog og rephåndbog er ens gode venner ens kære gør knuder tæls der ikke findes sådanne til de tobenede :-)

De hedder RTC 1956 bare prøv og google det nummer, så skal du se de koster ikke meget og de fåes både originale og som crab-parts.

Og til det link du linker til kan jeg så kun sige at han er en af dem der ikke har finger snilde nok til at gøre det, det betyder bare ikke at det ikke kan lade sig gøre og fordi man kan skille en gearkasse ad og samle den igen betyder ikke at man ved hvad man laver, der er så mange små detaljer man skal have styr for at den holder længe og køre godt, men man kan jo altid øve sig høhø...

@Niels, det vil være for omfangsrigt at prøve og forklare sunkro'ers virkemåde her og da der ligger masser af video på youtube der viser det i både og levende billeder vil jeg endnu engang foreslå at man kigger sig om der, at det så måske ikke lige er til LR betyder mindre da de alle har samme principielle virkemåde.


MVRH

Ole



142292: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse serie lll -billede to (01-05-2014 19:12:15) (svar på 142281)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Tak for dine kloge input fra din erfaring Ole!

Lars :-)