tilbage

Land Rover Forum  

Index
143742: R380 er begyndt at skabe sig (14-07-2014 15:53:41)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.189.9.50)
Hej kloge kammerater

Jeg har en dejlig defender 110 med en 300tdi og tilhørende r380 hovedgearkasse med ca. 350k på klokken.

Mit problem er at gearkassen er begyndt at drille lidt. Symptomerne er at den lejlighedsvis ikke så gerne vil skifte gear. Oftest mærket i 2. gearet. Det kan dog som oftes lade sig gøre at få gearet skifte, hvis man er omhyggelig med at få gassen tilpasset bilens fart. Desuden har jeg oplevet et den en par gange har lavet et eller andet form for indgreb mens bilen har trillet i frigear med kopling trykket ned. Det har nærmest føltes somom den gik bakgear uden at jeg havde bedt den om det - hvilket resulterede i en ikke så pæn lyd, samt at bilen hoppede / blev bremset af gearkassen.

Gearkassen har ingen mislyde når et gear er indgreb og når motoren driver hjulene frem - MEN der er begyndt at komme en mislyd ved motorbremsning når bilen er i gear. Det lyder nærmest som sådan en form for skurren / pludren / snakken fra gearkassen.

Det skal nævnes at mislyden altid er der nu, men gearskifte sympotmerne for det meste begyndte at komme hvis bilen havde kørt mere en 50 km på en tur, eller hvis det var varmt udendørs.

Jeg skiftede olien for at par måneder siden (efter den ikke havde været skiftet i rigtig mange kilometer) til MTF 94. Olien jeg tappede af var helt klar/ren dengang. Af frygt for at problemet skyldtes manglende olie på gearkassen forsøgte jeg at efterfylde med mere gearolie - den var dog fyldt, men det olie der flød over via opfyldingshuldet var mere mosefarvet end klart...

Det næste jeg vil gøre er at skifte olien igen, og se om det har nogen effekt (selvom jeg frygter at det er mere vitalt end som så)

Er der - i mellemtiden - nogen der har oplevet lignende med deres r380, og om måtte vide hvad problemet var?

Jeg overvejer at købe et rebuild kit til kassen, og så selv renovere den. Men kan jeg 'gå ud fra' at gearne er orden (da disse skal genbruges) eller er de sandsynligvis færdige?

Er det omfattende / besværligt at renovere kassen? Hvor meget af det specialværktøj der findes til processen er nødvendig, og hvor meget kan få lavet uden det specielle værktøj?

Vink og blink
Index
143744: sv: R380 er begyndt at skabe sig (14-07-2014 18:29:58) (svar på 143742)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.59.177.102)
Hej Christian

Der må have siddet samme gearkasse på min gamle Disco 1, dog har jeg ikke haft det beskrevne problem - den havde kun kørt 265.000 km.

Men som skud for hoften, lyder det som slidte syncromesseringe i gearkassen. I min verden vil det ofte starte med at vise sig netop i 2. gear. Fordi 2. gear er et af de gear der bliver brugt mest, og netop syncromessen laver arbejdet. syncromesseringene bremser gearhjulene ned sådan at de har samme hastighed mellem gearhjul og motor. Og det bestiller en del når du eks. kommer kørende, bremser, og skifter til 2. gear når du skal rundt om et hjørne/sving.

Jeg skal ikke kunne svare på om det er en opgave selv at påbegynde renovering. Jeg ville måske overveje en ny/nyere gearkasse fra uk til udskiftning.
Index
143747: sv: R380 er begyndt at skabe sig (14-07-2014 19:19:51) (svar på 143742)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.59.177.102)
Hej Igen Christian

Du beskriver en lyd ved motorbremsning, den kunne også komme fra slidte geartandhjul i diff'erne. Slæden har trodsalt kørt mere end fabrikken forventeligt har kalkuleret med - ikke at den ikke kan men......

Men er det et diff, så er øvelsen at tage først eks. bageste kardan af og se om lyden forsvinder, hvis nej så montere kardannen igen, og så tage den forreste af og se om lyden forsvinder. Forsvinder lyden, ja så er der stor sandsynlighed for at fejlen ligger i tilhørende diff, der ikke arbejder.

Så her er der da lige til et par timers arbejde, til den kommende weekend ;-)
Index
143749: sv: sv: R380 er begyndt at skabe sig (14-07-2014 20:01:17) (svar på 143747)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.131)
Få fat i en ombytter. Det er nemmest og så er der garanti på, at den er ok. det kan være, at Harrys Bilskrot i Malmö har en komplet brugt liggende...
Index
143757: sv: sv: sv: R380 er begyndt at skabe sig (14-07-2014 21:55:19) (svar på 143749)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.176.28.59)
Ja, jeg har selv tænkt at det kunne være syncromesherne der forsager problemerne - man kan få et komplet 'master rebuild kit' fra eks ashcroft til 190£. Det havde jeg lidt overvejet...

Det ville formentlig også forklare mudderfarven på olien meget godt.

Det letteste ville da helt klart være at gå ud og købe en helt ny bil - men en del af øvelsen er at gøre det skånsomt mod budgetten som muligt (og derudover er der jo også noget charme i at lave tingene selv).

Er der nogen der har en fornemmlses af tidsforbuget til at renovere gearkassen? Ville det være et weekend projekt at pille kassen ud, renovere den, og så smide den i igen? eller er det urealistisk?
Index
143758: sv: sv: sv: sv: R380 er begyndt at skabe sig (14-07-2014 22:22:43) (svar på 143757)
Per Olsen #8660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.103.170.52)
Hej

Jeg ved intet om hvor lang tid en renovering vil tage - men sidste sommer havde jeg løftet mine gearkasser ned for at komme til at skifte kobling mv. og pakdåsen bag svinghjulet - bare at skille det hele ad og samle det vil snildt kunne tage en weekend - hvis ikke noget sidder alt for fast... nu havde jeg så heller ikke noget prof værksted at gøre det i.

Vh.
Per
Index
143759: sv: sv: sv: sv: R380 er begyndt at skabe sig (14-07-2014 22:29:37) (svar på 143757)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.131)
Du kan prøve på, at rense gearkassen... dvs. tappe olien af og kom en til formålet egnet væske i. Jeg kan ikke lige huske navnet på produktet.
Det skulle fjerne gamle oliehinder på gearhjul, aksler og synchroringe.
Nyt gearolie på og det kan få ringene til at glide igen.

I et indlæg længere op skriver du, at olien var mosefarvet. Hvis bilen på det tidspunkt ikke har været i bevægelse gennem flere timer, kan det være tegn på, at der er kommet vand/kondensvand ind i gearkassen.

En god weekend skal du nok regne med, opgaven kræver - og du ved, hvordan du skal skille og samle en gearkasse igen.

Kobling bør skiftes ved samme lejlighed.
Index
143764: sv: sv: sv: sv: sv: R380 er begyndt at skabe sig (15-07-2014 07:35:31) (svar på 143759)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.176.28.59)
Det lyder interessant med det gearkasse-rensemiddel du snakker om - det vil jeg se om jeg kan søge mig frem til - det ville jo være dejligtst at hælde ren olie i noget som man havde forsøgt at rengøre...

Jeg ved med sikkerhed at bellhouseboltene ikke er groet fast da disse har været af og på to gange inden for det sidste år... Ny kobling for 9 måneder siden med gearkassen ude og ny motor for 3 måneder siden. (jeg sværger, efter at have prøvet begge dele, til at tage motor - i stedet for gearkasse - ud i forbindelse med koblingsskift) Der er en god dags arbejde i at pille gearkasse ud og sætte den i igen. Hvis man så bare kunne renovere på en dag også...

Bilen har ikke stået stillet i længere tid siden olie blev skiftet sidst, men hvis jeg nu tænker alle de strabasser jeg udsat bilen for igennem, var der vist noget med at den blev plantet i rimelig dybt vandhul i polen hvor motorhjelmen var dækket af vand - da jeg ikke har hævet udluftningen på mine gearkasser, kan det muligvis være derfra den har suget en tår vand!? Bilen stod stille i 15 min ca i det dyb vand...
Index
143773: sv: sv: sv: sv: sv: sv: R380 er begyndt at skabe sig (15-07-2014 11:46:49) (svar på 143764)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.161.23)
@ Christian - en manual transmission cleaner/flush blever nok temmelig svær at finde... men der finder en dele forskellige cleaner/flush additiv til automatic transmission - du kan lige så godt bruge en engine flush, når nu den skal bruge i manual gearbox (men du må ikke køre med flush i gearboxen på vej... kun på lift - eller i N på transferboxen) - tror personligt ikke på det kommer til at gøre specielt forskelle i dit tilfælde... med mindre du har kendskab til at der er kørt med forkert olietype...!

Jeg læser dit startindlæg - som at bulkringen til 1gear/2gear er slidt (der er normalt den som bliver opbrugt først) - jeg har også en mistanke at lejer på bundakslen er slidt... når nu du oplever mislyd under motorbremsning.

Index
143776: sv: sv: sv: sv: R380 er begyndt at skabe sig (15-07-2014 20:23:11) (svar på 143757)
Brian Nielsen #8657, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 77.215.142.49)
Hej Christian

Jeg har været øvelsen igennem 2 gange. Først min egen, og dernæst en god klub kammerat.
Du er meget velkommen til at kontakte mig på 40786817, hvis du vil vide mere.

Mvh. Brian Nielsen #8657