tilbage

Land Rover Forum  

Index
147967: td5 motor (07-03-2015 18:39:17)
Hans-Jørgen Johansen #8987, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.118.14)
Hej, hvad skal man være specielt obs. På med en td5 motor der har kørt ca. 22o oookm. Er der i øvrigt tandrem på sådan en fætter ? mvh. Hj
Index
147969: sv: td5 motor (07-03-2015 19:14:05) (svar på 147967)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.110.191.182)
nej der er ikke tandrem på sådan en.
umiddelbart ville jeg sige, man skal tjekke om den bruger vand og hvorfor.
nogen af dem havde en kedelig tendens til at flække i topstykket så de spiser vandet, men det kan jo også pisse ud andre steder.
Index
147994: sv: sv: td5 motor (08-03-2015 12:23:36) (svar på 147969)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.114.146)
Jo, Td5 er med kædetrukket overliggende knastaksel, som også trækker/aktiverer pumpe-dyse. En gummi-knastrem, som vi kender fra tidligere Land Roverdieseler vil ikke kunne holde ell. være præcis nok, hertil er kæde servicefri, dog er der melding om kædestrammer der hænger og giver slaskende kæde; ret enkelt at udbedre, se tidligere tråd om dette. Td5 er en stabil og driftsikker motor, har selv en i Defenderen. Dog er der meldinger om- utætte O-ringe, ved dyse, så diesel løber ned i bundkar; træk oliepind og se om overfyldt og diesellugt fra pind. På tidlige Td5 med højt km. kan der være spor af olie, der er trængt op til ECUen via ledninger fra dyser, aftag multisik til ECU, under passagersæde på Defender og se om oliespor. Utæt/def. dieseltrykregulator, sidder på højre side af motor bagtil, hertil utæt vippearms dæksel- pakning. Om def. turbo, aftag slange mell. turbo og intercool. og se om turbohus er olievædet i bund; lidt olielag tolereres, men ikke blank-våd af oliespild. Utæt/def. topstykke, se om olieslam i ekspansionbeholder. Sort røg kan skyldes def. dyse. bruger selv dyserens og 2-taktsolie i diesel ved tankning. Td5 i Defender er ingen racer, lidt støjende ved hastigheder over 100Km/t. men kan være ven i mange år/Km. hvis serviceret forskriftsmæssigt og ellers skånet for sejtræk og overbelastning.
Index
148058: sv: sv: sv: td5 motor (11-03-2015 07:16:59) (svar på 147994)
Allan Skovbølling (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.205.127.20)
Hej

Jeg har en Defender med en TD5 motor, og jeg har konstateret at den bruger af kølevæsket. Du skriver at et utæt/defekt topstykke, vil resultere i olieslam i ekspansionsbeholderen. Hvor sidder denne ekspansionsbeholder? Da jeg lige vil kontrollere om der er olieslam i den.

Håber ikke at det lyder dumt, at spørge om! :-)

Mvh
Allan
Index
148059: sv: sv: sv: sv: td5 motor (11-03-2015 08:04:16) (svar på 148058)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.180.122.129)
det kommer an på hvor og hvordan vandet kommer ud. expansionsbeholderen er den du fylder kølevand på.

men der kan ske flere ting. først kig om den er våd omkring køler , slanger og vandpumpe, på min var det den nederste ribbe i køleren bagpå (ret svær at se) som var utæt. men hvis det er en revne kan det også ske direkte fra kølevandskanal til cylinder, typisk vil den være trukket sammen når motoren er kold og først blive utæt når den når driftstemperatur. dette vil give sig til udtryk i damp fra udstødning når den er varm, dampen har sådan en sødlig lugt fra kølervædsken.
der kan også komme kontamination fra olie og tryk i expansionsbeholder.
prøv at køre den varm og ta låget forsigtigt af beholderen (DET KAN SPRØJTE) og hvis der er olie eller bobler i den så har du et problem. hvis ikke så komme vandet nok ud et andet sted
Index
148062: sv: sv: sv: sv: sv: td5 motor (11-03-2015 08:20:33) (svar på 148059)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Og så alligevel ikke :-)

Vores TD5 bruger også vand.

Det kommer IKKE ud nogen steder. Der er ingen mayonaise. Der er ikke bobler i expansionsbeholderen. Der er ingen hvis røg. Har testet kølervandet, for "udstødningsgas", med negativt resultat.
MEN
Den drikker vandet.

Så...

1270
Paw
Index
148070: sv: sv: sv: sv: sv: td5 motor (11-03-2015 08:43:09) (svar på 148059)
Allan Skovbølling #9244, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.205.127.20)
Tak for jeres svar. Jeg vil nu prøve, at undersøge de forslag I er kommet med :-)
Index
148075: sv: sv: sv: sv: sv: sv: td5 motor (11-03-2015 13:14:53) (svar på 148070)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.230.12)
Utæthed ved vandpumpe kan virklig snyde, da udsivende kølevæske slynges rundt og kan være svær at spore. Brainstormingen har bragt mig ind på om dieselkøler kan have en indvendig læk, således kølevand blandes med diesel og forbrændes i motor. Ville nok give hvid røg, men man kan ikke være sikker, når det indsprøjtes m. 1500-1700Bar. Nok en investigation værd. Bunden på egen køler ser noget ulden ud, skal holdes øje med.
Ekspansionsbeholder en den kugleformede beholder, der sidder bagerst i motorrum ved siden af varmeapparat på Defender.
Index
148076: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: td5 motor (11-03-2015 13:20:26) (svar på 148075)
Allan Skovbølling (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.205.127.20)
Hej Verner

Du skal have mange tak, for dine gode foreslag. Jeg vil nærmere undersøge vandpumpen, køler og div. slanger, før jeg sætter en Land Rover doktor på sagen :-)

Mvh
Allan
Index
148140: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: td5 motor (13-03-2015 12:31:22) (svar på 148076)
Peter Christensen #7817, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.226.56.2)
Der sidder også en prop i venstre side af topstykket, imellem 2 af grenene på manifolden, som kan blive utæt. Den kan være svær at se eftersom varmeskjolden dækker udsigten. Min smider det fra en slangetilkoblingen som er korroderet.