tilbage

Land Rover Forum  

Index
149083: Startspærre Disco 1 - 300 TDI (02-05-2015 08:51:03)
Torsten Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.74.1.193)
Jeg har flyttet motor fra fra min gamle Disco 1, 300 TDI årg 97 over i en renoveret Disco 1 samme årgang og født med 300 TDI. Motoren er flyttet komplet med brændstofpumpe.
Men den starter ikke og giver ikke brændstof til dyserne.
Det er nok startspærre eller solenoide som driller.
Kan jeg flytte startspærre modulet over fra den gamle bil , og hvor er det placeret ?
Den kan sagtens tørne starteren men der kun 12 v i den ene af de 3 ledninger på solenoiden på pumpen.
Håber en af jer har en god løsning til et motorprojekt der er kørt lidt i stå.
Tak
Index
149084: sv: Startspærre Disco 1 - 300 TDI (02-05-2015 10:08:17) (svar på 149083)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Prøv at sætte direkte strøm på solenoiden, altså uden om tændingslåsen. Hvis der ikke sker noget, er solenoiden deffekt.
Index
149087: sv: sv: Startspærre Disco 1 - 300 TDI (02-05-2015 12:45:04) (svar på 149084)
Torsten Birk Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.179.47.141)
Tak Paul.
Men min gamle bil kørte jo perfekt da jeg kørte den ind i værkstedet og tog motoren ud og satte den over i den anden Disco 1.
Den kunne så bare ikke starte og giver ikke diesel til dyserne, men er ok ved fødepumpen hvor der er diesel.
Så jeg tænker det må være et start spærre problem.
Og hvis jeg skal prøve at give solenoiden strøm, så er der 3 ledninger ind i solenoiden så ved du hvilke som skal have strøm, eller kan man høre hvis den klikker ?
Index
149089: sv: sv: sv: Startspærre Disco 1 - 300 TDI (02-05-2015 12:58:11) (svar på 149087)
Torsten Birk Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.179.47.141)
Og så for lige at supplere, så er bilen med startspærre idet der sidder en bakelitboks på bagsiden af pumpen med 3 ledninger ud af modulet
Index
149148: sv: sv: sv: sv: Startspærre Disco 1 - 300 TDI (05-05-2015 20:52:28) (svar på 149089)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.104.131.128)
Lidt bøvlet :-)
Når Tyveri Alarm Enheden immobiliserer køretøjet, sendes et signal til Diesel Immobilisering Unit (DDS). DDS afbryder det interne kredsløb til brændstof shut-off magnetventilen. Dette kredsløb vil forblive afbrudt indtil DDS igen modtager et mobilisere signal fra Tyveri Alarm Enheden.

Diesel Immobilisation Unit(DDS) enheden på pumpen har 3 sorte ledning, stelledning, B+ med tænding tilsluttet fra sikring F3 og signalledningen fra alarm systemet (lyserød/sort) som bliver sort ved DDS.

Det er den sidste ledning der giver problemet, du kan ikke lave et signal der svarer til det signal alarmboksen giver og få DDS enheden til at aktivere den indbyggede magnetventil (fuel shut–off solenoid).

Det bedste ting at gøre, er at fjerne DDS enheden, og tilslut ledningen fra tændingen direkte til magnetventilens stik. Du behøver ikke at bekymre sig om de to andre ledninger, bare lade dem sidde.
For at fjerne DDS du nødt til at bore de specielle skruer på bagsiden ud, så du kan fjerne det sorte plastdæksel, du kan også fjerne skruerne med brug en hammer og mejsel (lidt mere Land Rover stil). Under det sorte plastik dækning kan du se den omtalte brændstof magnetventil.

Hilsen Carsten