Jeg er sikker på Peer Glad i Kalundborg gerne vil tage dine penge for at gøre arbejdet (er ikke kendt på Sjælland, men der er helt sikkert også folk tættere på) og der er 103 km fra dig.
Hvad et det for en karburator (SU, Stromberg eller Weber) og er det 4 eller 8 cylindre ?
Vær opmærksom på at du må svine ret meget når din bil er gammel. Min er fra 83 og den høje grænse på 5.5 % redede mig sidst:
http://www.applusbilsyn.dk/til_syn/selve_synet/forurening/co_maaling/Her koster det 100 kr at få en mekaniker til at teste din CO. Prøv lige det og find ud af hvor slemt det egentlig er før du går i brædderne over synet :)
Motoren skal af hensyn til dig være kørt helt varm før testen, da den så udleder væsentligt mindre end når den er kold.
Kan du ikke nå grænsen er et beskidt trick at justere den lidt op i omdrejninger - synsmanden tjekker nemlig ikke om den går for hurtigt og jo hurtigere den går jo mindre CO.
Endnu mere beskidt er det at skrue så langt ned for karburatoren at den faktisk går ringe, men altså ikke udleder ret meget CO, og justere op igen efter syn (det er sjovt nok standard procedure ved rigtig mange makanikere at "snyde" sig igennem sådan).
Selvom den må svine meget så skal den ikke gøre det og ovenstående "tricks" er ikke ment som en permanent løsning, men som en måde at købe tid på til at få løst problemet rigtigt....det koster jo både i pengepungen og i naturen når den oser.
Mange folk vil hævde at man skal være glad bare den kører, men når den oser væsentligt mere end manualen angiver (dvs. fra 0.5-3 % afhængig af model og karburator) så det reelt et udtryk for at noget skal skiftes eller justeres og det forkorter levetiden dramatisk at lade være.