tilbage

Land Rover Forum  

Index
150373: Valg af fjedre og dæmpere.? (03-08-2015 19:05:17)
Casper Jensen #9397, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.194.86)
Halløjsa..
Jeg skal have hævet trunten med 2" men må da indrømme der er nogle stykker at vælge imellem.
Så spørgsmålet går på hvad er bedst.? Og kan jeg nøjes med fjedre og dæmpere eller skal der andre ting til.?
Vh casper
Index
150375: sv: Valg af fjedre og dæmpere.? (03-08-2015 21:56:21) (svar på 150373)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Bedst er, at gå hele vejen med bl.a. tilpassede kardaner, bremseslanger osv. Det kommer også an på, hvilken LR du har.
Men i al fald skal du bruge længere ben for at komme op i bilen.

HUSK, at du også flytter tyngdepunktet højere op, hvilket kan give ændrede køreegenskaber.
Index
150376: sv: sv: Valg af fjedre og dæmpere.? (03-08-2015 22:07:28) (svar på 150375)
Casper Jensen #9397, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.194.86)
Så man kan ikke bare nøjes med at hæve den 2"?
Så må der jo investeres i en ny undervogn.. Lille smule overkill for 50mm;)
Jeg ligger inde med en defender fra 87 2,5 td.?

Mine ben fejler ikke noget de skulle bare sidde på en kommode i stedet;)
Index
150378: sv: sv: sv: Valg af fjedre og dæmpere.? (03-08-2015 23:33:15) (svar på 150376)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.18)
Kontakt Christian Holten fra 4wd.nu han kan vejlede dig og levere kvalitets produkter
Jeg kører med +2 på min 90 og er superglad for det setup det er lavet på bil

Struntze
Index
150381: sv: sv: sv: Valg af fjedre og dæmpere.? (04-08-2015 01:01:54) (svar på 150376)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.182.107.13)
Du bør i den forbindelse også overveje korrigerede radius arme

Overkill ? Hvad vil du bruge bilen til?
/Leif
Index
150387: sv: sv: sv: sv: Valg af fjedre og dæmpere.? (04-08-2015 08:12:52) (svar på 150381)
Casper Jensen #9397, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.44.134.237)
Godmorgen.
Jamen lige nu er den helt standart. Men planen er at jeg skal bruge den til leg og lidt hygge.
Og så vil jeg gerne have det er i orden og lidt lir.
Men planer er jo det skal laves lidt efter lidt. Jeg er trods alt ikke lavet af guld.
Men jeg har ikke så mange steder jeg kan lave det så det går heller ikke det blir alt for kompliceret😝
Index
150388: sv: sv: sv: sv: sv: Valg af fjedre og dæmpere.? (04-08-2015 08:51:32) (svar på 150387)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 91.142.136.254)
Hej Casper,

Jeg har selv gjort som du - startet med at hæve bilen de famøse to tommer, og så sidenhen lavet dvs. forberinger på toppen af det, når lejligheden naturligt bød sig.

Der er rigtig mange der 'nøjes' med at skifte fjedre og evt. dæmpere når de hæver bilen 2", og det fungere sådan set ok. Vil dog give ret i at man bør overveje at korrigere styregeometrien (jeg selv har gjort dem igennem korrigerende bøsninger i mine stræberarme foran)

Især forkardan'en bliver lidt mere belastet på min (110), hvilket betyder at man skal forvente at skifte kryds lidt oftere end ellers.

Jeg har selv +5" dæmpere på i mit setup med hævede fæstninger i top, for og bag, og har ikke problemer med at de orginale bremseslager skulle være for korte foran - så tror heller ikke det vil blive et problem for dig, hvis du kører et 2" setup.

Der er UTROLIG mange forskellige producenter. Mon ikke der en sammenhæng mellem pris og kvalitet i et eller andet omfang?

Jeg tror dog du skal bruge lidt mere krudt på at overveje hvilke hårdhed du ønsker i dine fjedre - der er mange forskellige 'videnskaber' og forskellig smag bland LR-folket, så prøv om du kan finde ud af hvad der passer din kørestil/komofortniveau bedst (eller gå med et medium setup :) )
Index
150396: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Valg af fjedre og dæmpere.? (04-08-2015 09:13:58) (svar på 150388)
Casper Jensen #9397, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 89.239.194.154)
Jeg kan godt se på det hele at det kræver jeg ved lidt mere om det her inden jeg går i gang med at splitte det ad.
Lige nu er den simpelthen så blød at det hele vælter rundt når vi drejer. Så derfor er det næsten et must at der skal ske noget med undervognen. Sætter nok også noget stivere anti Roll bar på det for at undgå for meget krængning.

Men må sku indrømme jeg ikke helt kan gennemskue om kardannerne kan nå eller der også skal nye af dem.
Så har jeg set man kan få nogle sæt hvor du har to støddæmpere på hver. Tænker ikke kg har brug for det men det er utrolig go lir;)
Men hvad med syn? Er de ligeglad om man sætter sådan et kit på?
Index
150398: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Valg af fjedre og dæmpere.? (04-08-2015 09:56:59) (svar på 150396)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Hvis den allerede nu vælter rundt, er det tegn på, at støddæmperne er klar til udskiftning. Kig også efter bøsningerne hele vejen rundt. Heavy Duty fjedre. Kig Terra Firma. Holten er god at handle med. Han ved noget om undervogne. Det kan også være, at dækkene er for bløde, dvs, har for få lag.

Mht. syn: det er ikke lovligt at hæve/sænke bilen mere end 25 mm uden at det er en konstruktiv ændring, som der kan kræves dokumentation for.

De 25 mm svarer stort set til, at du sætter større/højere dæk på, der har + 5% højere omløbsbane.

Hvis bilen primært skal være daglig transport og kun et par gange ud i noget sjovt, så ville jeg ikke investere i et hæveset, men kun i gode dæmpere, fjedre, bøsninger.

Dumt, at have brugt penge på at hæve bilen og så ved syn få at vide, det skal pilles af igen...
Index
150400: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Valg af fjedre og dæmpere.? (04-08-2015 11:13:51) (svar på 150398)
Casper Jensen #9397, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.44.134.11)
Ok.
Jeg prøver og snakke med holten.
Men det kan vel heller ikke kræve en hel masse og få godkendt det med konstruktive ændringer.
Mener bare at der er mange der køre rundt med +2" og stryger lige gennem syn.
Men de kan jo alle kende en syningsmand;)
Index
150401: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Valg af fjedre og dæmpere.? (04-08-2015 11:31:03) (svar på 150400)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.182.107.13)
eller vi bare er heldige
Index
150402: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Valg af fjedre og dæmpere.? (04-08-2015 12:19:30) (svar på 150400)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 84.238.5.162)
Hej Casper
I din egen region har du nogle rigtig erfarne kloge med-medlemmer. Prøv evt. at tage kontakt til Bo Hansen fra Nordfyn. Han ved rigtig meget om Land-Rover og kan sikkert hjælpe dig og guide dig til et godt valg.
Jeg vil også gerne mødes til en kop kaffe, jeg bor i Fredericia og mn adresse samt telefonnummer kan findes på forsiden under klubbens kontakt.

Jimmi
Index
150405: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Valg af fjedre og dæmpere.? (04-08-2015 13:56:25) (svar på 150402)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.234.33)
Gætter på der er tale om en 90"? Har selv monteret fjedre, der har bevirket en hævning på ca 2" på de 110" jeg har haft, uden yderligere modificering af øvrige dele på undervogn. Har hvergang anvende Land Rovers originale fjedre, god og prisbillig kvalitet, som er købt hos de som annoncerer i OASEN og gør det muligt at denne kan udkomme. Men se meget mere på www.red90.ca/rovers/springinfo.html Har selv fjedre med mærkefarve red/yellow på foraksel og EMU på bagaksel, da Land Rover ikke byder på så meget til bagaksel på 110"