tilbage

Land Rover Forum  

Index
15109: 2,5 NA med ekstra pondus... (27-05-2004 14:57:01)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 62.242.38.186)
I forbindelse med forberedelse til 3 uger på Island har jeg monteret en Safari Snorkel på min 110’er med 2,5 sugediesel. Dagen efter var jeg ude på en længere køretur, hvor jeg flere gange tænkte tanken, at min motor var i endog meget godt form. Så er det jeg spørger: Kan det have sin rigtighed, at Safari snorklens særlige fremadrettede indsugning kan påvirke motorens ydeevne. Fakta er at den nu får kold luft ind og at det presses med et betydeligt større tryk end når den trækker vejret af den normale indsugning.
Stor Land Rover hilsen
Hans Kristian

Index
15111: sv: 2,5 NA med ekstra pondus... (27-05-2004 16:19:36) (svar på 15109)
Verner /451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.242.148)
Hej.
20-30 HK skal du nok regne med (bare i tomgang..)......
Eller også er det bare det, at når man har brugt mange penge, så skal det jo også kunne mærkes (og forsvares!) et sted......

God tur nordpå.
Verner / 451.
Index
15121: sv: 2,5 NA med ekstra pondus... (27-05-2004 21:32:03) (svar på 15109)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.233.192)
Det er ikke utænkeligt, at din motor er blevet mere veloplagt, fordi den får lfuetn på en anden måde. Måske har dit gamle luftfilter været lidt tæt og filtreringen i snorklen giver mere luft til maskinen. Når du fjerner filteret helt - altså bare for sjovs skyld - så kommer der lidt mere pep i maskinen. Filteret skal dog sidde på for at forhindre smuds og støv, at komme ned i maskinen og derved 'sandblæse' den.
Index
15124: sv: 2,5 NA med ekstra pondus... (27-05-2004 22:16:59) (svar på 15109)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.61.144.252)
Luften udvider sig ved opvarmning og der vil derfor være færre iltmolekyler i det samme volumen.
Hvis du tidligere har taget luft fra motorrummet (efter at det har været gennem køleren) er det ikke helt forkert at antage at temperaturen er 50 gr.
Når du tager luften gennem en snorkel vil temperaturen være 20 gr.
Hvis man anvender luftarternes tilstandsligning på disse tal kan man regne sig frem til, at ved brug af snorkel vil der komme 10,2% mere ilt til motoren - og du kan derfor afbrænde tilsvarende mere olie (uden at den ryger).
Hvis vi samtidig antager at tryktabet i snorkelfilteret er mindre end det originale filter - ja så er det meget sandsynligt at du kan mærke en effektforskel.
mLRh
Nils
Index
15172: sv: sv: 2,5 NA med ekstra pondus... (29-05-2004 13:59:15) (svar på 15124)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.222.124)
Som 'Islands veteran' vil jeg tilføje at medmindre forholdene har ændret sig drastiske, så bliver du rigtig glad for din snorkel! Jeg 'snorklede' et par biler før min tur i 90. LR & Daihatsu vist effekt forbedring begge to. Om det skyldes kolder luft eller en mere direkt (større diameter) & bedre luft tilførsel kan man spekulere over MEN, hvad du så end gør, Så køre ALDRIG på Island uden luft filter, og helst en KN eller tilsvarende! Lava støv, specielt pimpstens'varianten er utrolig slibende, og har en modbydelige virkning på en motors ædlere dele. Jeg har enda hørt at stoffet er i stand til at slide igennem en almindelige papir element filter. Selv behold jeg KN patronen og monterede en cyklon filter, (fra traktor indsugning) overst på snorkelen. Dette vist sig at være så effektiv at cyklonen blev bibeholdt efter hjemmekomst, da selv by-møg, blev fanget!
Rigtig go' Islands tur, 2217