tilbage

Land Rover Forum  

Index
152990: Hmm mon det er fejlen (03-03-2016 23:08:17)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.216)
Vores D3 har på det sidste brugt lidt rigeligt brændstof, og på vej hjem fra vinterferie med CV, gik vi fra normale 8,5 km/l til 6,4 km/l så et eller andet var galt.
Da vi startede med at køre i snevejr, og derfor moderate hastigheder, kunne jeg høre støj som normalt ikke hørte til... og det blev værre, 900 km og tre tankninger senere kom vi hjem.

Her til aften fik jeg så åbnet forreste differnetiale - tror squ jeg har fundet fejlen (se billede).

Vores D3 har kørt 260 T/KM og det er tilsyneladende en kendt sliddel. venstre leje i fordiff bliver beskadiget og er lejer til kronhjul skiftes, så hvis din D3 begynder at bruge ekstra brændstof, og bremser ikke hænger - så er forreste diff et godt bud - god arbejdslyst

Struntze
SSJ 2005
Index
152991: sv: Hmm mon det er fejlen (04-03-2016 00:16:06) (svar på 152990)
claus vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 82.198.103.6)
Rart at vide - tak for advarslen.
Og olieskift på diff. og reduktionsgearkasse foretaget planmæssigt ?
Index
152992: sv: Hmm mon det er fejlen (04-03-2016 07:46:19) (svar på 152990)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.83.153.17)
Hold da op, det er da pænt dødt. Ser også meget korroderet ud, mon der er problemer med kondens derinde i diffet?
Index
152993: sv: sv: Hmm mon det er fejlen (04-03-2016 09:12:31) (svar på 152992)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.103.34.222)
Hej Søren

Ingen kondens, men rigtig tyk ulækker olie.

Det er tilsyneladende slidskade der kommer uanset om der bliver skifte olie eller ej, ifølge div fora.

Tror at der må være meget stor belastning på stikaksel der er går direkte i diff. Højre side hvor der er "støtterør" er slidt, men ikke kritisk. og blleder jeg har set af andre diff. er identiske.

bliver spændende at høre hvor lydløs den bliver.

Index
153000: sv: sv: sv: Hmm mon det er fejlen (04-03-2016 16:37:21) (svar på 152993)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.221.208)
Kan tænkes det er det automatiske eller til-og-fra firehjulstræk, der griber ind og spænder drivlinien op. Som igen ligger til grund for det forhøjede brændstofforbrug. Igen derfor har olien været for varm og er slidt, brændt med manglende smøreevne til følge. Kan være en ide at tilsætte evt Delta D1 friktionsnedsættende og dermed varmenedsættende additiv.
Index
153085: sv: sv: sv: Hmm mon det er fejlen (11-03-2016 17:27:17) (svar på 152993)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.216)
Nå status....

Var en tur fra Næstved til Herning i begyndelsen af ugen, og holdt fine 10.6 km/l, men men når man får fjernet en lyd, kommer den næste, og jeg har lige bestilt lejesæt til reduktionsgearkassen - som også har en begrænsning på ca. 250.000 km - så skal den lige have tre nye lejer.
Var begyndt at lede efter "lyden" inden, da der var en resonans der kom ved ca. 1400 omdrejninger og 60-70 km.t - nu er den der hele vejen til 120 km/t så kører den til gengæld super.


Keeep up the smile - så ved jeg da hvad jeg skal lave i næste uge.

Ses
Struntze