tilbage

Land Rover Forum  

Index
153215: Differentialelås (25-03-2016 00:09:23)
Kim Zeuner #9459, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.215.247.43)
Hej.
Lige et spørgsmål vedr. differentialelås. Jeg har en Defender fra 1997 med 300tdi motor. Jeg har aldrig haft differentialet låst og ville lige prøve det af i dag. Der var ingen problem i at trække stangen til venstre men lampen begyndte ikke at lyse... hvordan kan jeg finde ud af hvorvidt differentialet låser eller det bare er en elektrisk fejl der gør at lampen ikke lyse?
Denne youtube video giver et forslag til hvordan det kan testes er det en gangbar måde?

https://www.youtube.com/watch?v=ujs6HfhV9B4

nogen der har erfarringer, så del dem endelig?

Kim

Index
153216: sv: Differentialelås (25-03-2016 06:54:42) (svar på 153215)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.227.48)
Sæt håndtaget i låst position, kør langsomt frem og drej skarpt til siden. Hvis bilen gør modstand, så er differentialet låst. Det kan også ske, at det får lampen til at tænde.

Når man trækker håndtaget til låst position, så er det ikke sikkert at låsekoblingen går i indgreb med det samme. Det kan ske at tænderne står ud for hinanden og ikke mellem hinanden. Tænderne går så først i indgreb når for og baghjul har kørt et stykke med forskellig hastighed.

Hilsen
Ole
Index
153226: sv: sv: Differentialelås (25-03-2016 20:33:27) (svar på 153216)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.237.130)
You-tuben er såmænd rigtig nok, dog mere anskueligt med en flaske-donkraft under aksel ude ved hjul og så hjul hævet fri af grund, bedst med fast underlag, så skal bilen køre fremad (når fremadgear er inde;O) ved centerspær aktiveret.
Ingen lys i kontrollampe kan skyldes def. pære, def. kontakt eller denne ude af justering eller knækket ledning. Aktivering sker med en fjederbelastet glider, som kan drille, især når centerspær skal deaktiveres. Kan være en god ide, også som anført i You-tubeen, at køre lidt frem og tilbage, når lille gearstang er trukket til højre igen, for at være sikker på centerspær er deaktiveret.