tilbage

Land Rover Forum  

Index
154371: Spørgsmål ang. syn. Stænklapper og oliespild (12-07-2016 12:22:42)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Har lige været til syn med min 110" og den dumpede bl.a pga manglende stænklapper bag og oliespild.

Sidst den blev synet blev manglende stænklapper ikke nævnt.

Og mht oliespild så lå der to små pletter på størrelse med en 1 krone.

Er der andre der har været ude for det samme? Er det fair nok med de ting?
Index
154372: sv: Spørgsmål ang. syn. Stænklapper og oliespild (12-07-2016 12:29:29) (svar på 154371)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Tjo, hvis bilen har nået at pisse på synsmandes gulv den korte tid den har holdt der, så løber der noget ud.

Trikset er at aftørre hele motordelen meget kort tid før man kører ind. Med mindre man går all in og prøver at stoppe oliespildet. I sidste ende handler det om miljøet, er påstanden.

Jeg kender ikke de eksakte regler for hvornår/om der skal være stænkklapper.
Index
154373: sv: sv: Spørgsmål ang. syn. Stænklapper og oliespild (12-07-2016 12:32:13) (svar på 154372)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Du har nok ret, hvis jeg havde tørret motoren af inden, så var det ikke sket....

Ja, selvfølgelig skal der også tænkes på miljøet, men jeg tror altså der findes en del LR som drypper mindst lige så meget som min.
Index
154374: sv: sv: sv: Spørgsmål ang. syn. Stænklapper og oliespild (12-07-2016 12:40:31) (svar på 154373)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.98.103.160)
Den er god nok med stænkklapper, mener at der skal være skærmet af fra navhøjde og opefter.
Index
154376: sv: sv: sv: Spørgsmål ang. syn. Stænklapper og oliespild (12-07-2016 13:12:26) (svar på 154373)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Jo jo, Jesper enig, men det er jo ikke en undskyldning man kan bruge :-)

har selv haft tre RRC, en disco 1 og nu en disco 3 - der var/er ikke nogen af dem der dryppede......og ja der var/er olie på :-)
Index
154378: sv: Spørgsmål ang. syn. Stænklapper og oliespild (12-07-2016 14:24:18) (svar på 154371)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 159.216.23.44)
Hej Jesper

Der skal være stænklapper - om du vil eller ej. Jeg har selv været turen igennem.
Se evt fra side 131 i http://www.fstyr.dk/~/media/Dokumenter/04%20Krav%20til%20koretojer/Detailforskrifter/DfK2012.ashx

Og mht olie, så skal en TD5 ikke dryppe - find fejlen og få fikset det

:-) Ture
Index
154379: sv: sv: Spørgsmål ang. syn. Stænklapper og oliespild (12-07-2016 14:26:29) (svar på 154378)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Jeg bøjer mig :-)

Skulle også bare høre om jeg er blevet behandlet uretfærdigt, og det lyder det ikke til. Han gør jo bare sit arbejde :-)

Jeg må ud og finde stænklapper og byggeskum til at tætne med
Index
154380: sv: sv: sv: Spørgsmål ang. syn. Stænklapper og oliespild (12-07-2016 15:01:36) (svar på 154379)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.189.85)
En 110" er ikke pligtig til at have stænklapper; har fået forsk. 110" synet igen og igen uden. Men løsning kan være bare at montere, så er den potte ude uden diskussion. Og så de evindelige olieutætheder; det lærte Land Roverfabrikkerne aldrig. Kan kun blive bedre, nu hvor andre lægger motor til. Kik på vippearmsdæksel bagerst overfor ekspansiontank, gummiprop bagerst på topstykke, returrør fra oliecentrifuge til bundkar og ditto fra turbo.
Index
154382: sv: sv: sv: sv: Spørgsmål ang. syn. Stænklapper og oliespild (12-07-2016 15:50:44) (svar på 154380)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.62.117.215)
Oliespild - den spilder overhovedet ikke olie, det er bare det fantastiske system som de Brtiske køretøjsfabrikanter har opfundet i begyndelsen af 1900 tallet, det hedder udvending slyngsmøring og sikrer at alt undeneden efter motoren ikke ruster.
Det burde synsfætteren da vide, da alle britiske køretøjer har det.
Men han har sikkeret ikke været så gammel så han synet nok britiske biler.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
154381: sv: sv: sv: Spørgsmål ang. syn. Stænklapper og oliespild (12-07-2016 15:47:49) (svar på 154379)
Bjarne Hermansen #8436, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.27.2.149)
Så vidt jeg ved er det 110" registreret som bus (M2) der SKAL have stænklapper monteret, jeg mener ikke der er noget krav for M1 elle N1

mvh
/bjarne
Index
154383: sv: Spørgsmål ang. syn. Stænklapper og oliespild (12-07-2016 16:30:25) (svar på 154371)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 84.211.65.140)
Der er vel ikke nogle regler der siger at netop en 110” SKAL have stænkklapper - men den SKAL overholde de regler der gælder for skærme. Problemt opstår ofte hvis bilen er blevet hævet nogle tommer. Som bus SKAL den have stænklap uanset højde.

-Ture
Index
154384: sv: sv: Spørgsmål ang. syn. Stænklapper og oliespild (12-07-2016 16:36:45) (svar på 154383)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.94)
Umiddelbart kan jeg heller ikke finde hvor det står direkte i fstyr.dk ang. stænklapper. Som Bjarne nævner så står der om det for N2 og M2. Jeg tager lige en snak med ham i morgen.

Index
154385: sv: sv: sv: Spørgsmål ang. syn. Stænklapper og oliespild (12-07-2016 16:51:44) (svar på 154384)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.187.18)
Jeg indrømmer det er lidt et gæt, men jeg tænker at formuleringen i loven er noget med at der ikke må være overhængende fare for at bagvedkørende bliver generet af store mængder regnvand, stenslag eller lign fra ens hjul. Og så er det vel lidt en skøns-sag om der skal være stænklapper.

Mvh Niels

Index
154387: sv: sv: sv: Spørgsmål ang. syn. Stænklapper og oliespild (12-07-2016 19:16:04) (svar på 154384)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.160)
Jo, det står der skam. Det står at afdækningen skal have dækkets bredde og gå 0,5 cm længere ned end hjulets centrum.

Mlrh Claus
Index
154392: sv: sv: sv: sv: Spørgsmål ang. syn. Stænklapper og oliespild (12-07-2016 21:21:54) (svar på 154387)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.7)
Tak Claus
Så fik jeg opfrisket min næste korrekte hukommelse

Jeg har et sæt stænkklapper, som er specielt indkøbt til synshallen, de resterende ca. 729 dage ligger de trygt og sikkert på loftet.

Hilsen
Struntze
Index
154404: sv: sv: sv: sv: sv: Spørgsmål ang. syn. Stænklapper og oliespild (13-07-2016 19:15:53) (svar på 154392)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.187.167)
Ved gennemlæsning af detailforskrifterne, 9,01,021, ser det ud til længdemål for 110" fra nav til bagkant, der tidligere friholdt 110" fra stænklap, er fjernet og det nu er alene hvis underside af bagkant, karosse, ramme ell. lign. er 15cm. eller mere over en vandret linie af hjulnav, er der det, skal der være stænklap.
For Land Roverbussers vedkommende skal der være stænklap, hvis bagkant er højere end navs afstand over vej. Så jo, den gode synsmand har ret desangående.