tilbage

Land Rover Forum  

Index
154774: Køleboks ARB FRIDGE 47L - nogen som kender dette produkt (28-08-2016 22:23:12)
Kennet Nordlien #8503, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.47)
Køleboks ARB FRIDGE 47L - nogen som kender dette produkt

Og hvorlænge kan batteriet på en dis/4 holde køleboksen med strøm (bruger 0,87ampære/time)

Tak for hjælpen

Kennet
Index
154780: sv: Køleboks ARB FRIDGE 47L - nogen som kender dette produkt (28-08-2016 23:09:57) (svar på 154774)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.223.195)
Har selv lige købt tilsvarende, dog andet mærke og mindre. Kompressorbokse er langt at foretrække, men er jo noget dyrere end de velkendte "varehus-kølebokse"
Nu står der 0.87amp. i forbrug, men det er målt over en time, kan forestille mig den bruger 5-6amp. når den kører, nedkøling osv. Kører den så 5-8min. i løbet af en time, svarer det til 0.8 amp. Sætter man den til 3-5gr. vil den bruge ca. 10amp. på en nat og der skulle så være rigelig med strøm at starte på. Går ud fra batteri på D4 er på 80-100Amp. Dog skal man være opmærksom på alarm og lignende jo også tapper batteri. Skal bilen henstå i flere dage, bør man nok have ekstra batteri.
Index
154787: sv: sv: Køleboks ARB FRIDGE 47L - nogen som kender dette produkt (29-08-2016 06:58:02) (svar på 154780)
Kennet jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.117.47)
Hej og tak for svar. batteriet er på 90 amp.

Tænker at der er et 12v udtag (cigartænder) som giver strøm når der ikke er tænding på.

Hvis jeg skulle bruge et eksternt batteri, så kan der sikkert købes et sæt som skal på batteriet for at få et 12 volt stik som passer til køleboksen - hvad hedder det og hvor kan det købes? Skal det batteri også være på 90amp?

Kennet
Index
154781: sv: Køleboks ARB FRIDGE 47L - nogen som kender dette produkt (28-08-2016 23:10:02) (svar på 154774)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.73.76.254)
Ja hvor mange amperetimer er dit batteri på.
7830 Bill
Index
154786: sv: sv: Køleboks ARB FRIDGE 47L - nogen som kender dette produkt (29-08-2016 01:58:32) (svar på 154781)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.129)
Man kan koble køleskabet over en batterivagt der slår det fra ved ca. 11 volt.
Alternativt montere et ekstra forbrugsbatteri, som kan tåle at køre helt fladt.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
154811: sv: sv: sv: Køleboks ARB FRIDGE 47L - nogen som kender dette produkt (29-08-2016 23:04:43) (svar på 154786)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.175.86)
Lige en oplysning om forbrugsbatterier.

De kan modsat startbatterier levere strøm over længere tid, men at køre det fladt er stadig en dårlig ide. Levetiden
falder betragteligt jo flere gange man gør det. Dog skal det siges at et forbrugsbatteri bedre tåler dybdeafladning end
et startbatteri.

MVH Anders med to Optima redtop i parallel som startbatteri og et Optima yellow som forbrugsbatteri. Hele dynen
koblet sammen med smarte ting fra CTEK og en solcelle på taget= altid kolde øl og bøffer.
Index
154812: sv: sv: sv: sv: Køleboks ARB FRIDGE 47L - nogen som kender dette produkt (29-08-2016 23:23:58) (svar på 154811)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Kolde bøffer smager ikke, men kunne du ikke skrive lidt til Oasen omkring den instllation, du har monteret på bilen?? Gerne med billeder en masse!
Index
154830: sv: sv: sv: Køleboks ARB FRIDGE 47L - nogen som kender dette produkt (30-08-2016 16:31:30) (svar på 154786)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.205.23)
Kan være en ide at undersøge om der kan monteres et kraftigere batteri i bilen; husk evt. procedure ved batteriskift. Det er god latin at montere to ens batterier købt samtidig; dog har jeg to forskellige, både i størrelse og type og det går fint.
På egen Defender Td5 110" har jeg installeret cigartænderstik strategiske steder,
blandt andet bag i vognen og uden om tænding, husk sikring. Bedst med 1.5-2kvadrat ledning for at modvirke spændingsfald som kan forvirre strømvagt.
Batteri- strømvagt er allerede monteret i køleboksen, så ingen grund at købe.


Index
154836: sv: sv: sv: sv: Køleboks ARB FRIDGE 47L - nogen som kender dette produkt (31-08-2016 09:16:40) (svar på 154830)
Mads Jónsson #8925, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 5.186.126.172)
Jer har ARB køleskabet i 35 l udgaven i min D3. Det et er superfint køleskab (iøvrigt med Danfoss kompressor), der kan tåle at blive brugt. Jeg har monteret et ekstra batteri, et forbrugsbatteri (et 75 amp kan lige akkurat listes ned i den ekstra batteriboks i motorrummet), der via en batteri separator (jeg har brugt en Invatec BS 140, men der findes andre), lades op af bilen generator. Ved almindelige sommertemperaturer kan køleskabet køre i godt 3 dage uden opladning.
Hilsen Mads
Index
154837: sv: sv: sv: sv: sv: Køleboks ARB FRIDGE 47L - nogen som kender dette produkt (31-08-2016 09:29:19) (svar på 154836)
Kennet nordlien (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.117.130)
Hej Mads.

Desværre er på de "ny moderne" biler IKKE plads til et ekstra batteri - øv.

Men nogen taler om et marine batteri - kan tåle fra afladninger?

jeg forstår bare ikke helt hvordan jeg kommer fra et batteri til en hun cigarstik, så "hannen" fra køleboksen passer.

Der er også foreslået at den køler når jeg kører, og så har en booster/batterypack når der ikke er tænding på?

Index
154838: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køleboks ARB FRIDGE 47L - nogen som kender dette produkt (31-08-2016 12:33:33) (svar på 154837)
Mads Jónsson #8925, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 5.186.126.172)
Et marinebatteri, et forbrugsbatteri eller fritidsbatteri er det samme, det er en batteritype, der tåler langsom afladning, og det bruges typisk i både, campingvogne mv.
Kan du finde plads inde i kabinen, og vel og mærke bruger et lukket batteri, kan du sagten lave/få lavet det sådan, at opladning sker fra bilens generator - altid via en batteri separator, da det er to forskellige batterityper (startbatteri og forbrugsbatteri). Det er for så vidt en meget enkel installation, dog vil jeg sige, at det er en udfordring af trække ledningen fra motorrummet og ind i kabinen.
hilsen Mads
Index
154839: sv: sv: sv: sv: sv: Køleboks ARB FRIDGE 47L - nogen som kender dette produkt (31-08-2016 12:39:31) (svar på 154838)
kennet nordlien (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.117.130)
Tak for input.

Jeg går efter "marinebatteri som kan stå i bagagerummet, som som efterfølgende kan oplades eksternt. Det vil være for omstændigt at trække ledninger osv.

Det er nu er efter er et "kit" som kan påsættes batteriet og som kan fungere med hun(batteri) og han fra køleboks.

Nogen ideer hvor dette kan findes/købes?

Tak
Index
154840: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køleboks ARB FRIDGE 47L - nogen som kender dette produkt (31-08-2016 13:02:58) (svar på 154839)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.23)
Index
154841: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køleboks ARB FRIDGE 47L - nogen som kender dette produkt (31-08-2016 13:09:40) (svar på 154839)
Mads Jónsson #8925, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 5.186.126.172)
eller du kan lave det selv - købe et sæt "Quick Power battery connectors" af mærket OJOP fra Sverige, et passende stykke ikke for tynd ledning, en sikringsholder + sikring fx. 10 amp og et hunstik. Forbindelse det rigtigt, så kører det for dig.
Den løsning bruger jeg også selv i en snæver vending.
Hilsen Mads
Index
154843: sv: sv: sv: sv: sv: Køleboks ARB FRIDGE 47L - nogen som kender dette produkt (31-08-2016 13:23:09) (svar på 154841)
kennet nordlien (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.117.130)
Tak for indspark til alle.

Quick Power battery connectors de er smarte :)

Vedr. marinebatteri - hvad skal jeg kikke efter og hvilke skal jeg gå uden om?

Tænker et lille batteri på ca 80amp / køleboks bruger 0,87amp i timen ved 3grader
Index
154844: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køleboks ARB FRIDGE 47L - nogen som kender dette produkt (31-08-2016 15:55:16) (svar på 154843)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Jeg har to store køleboxe med på langtur og de bliver tilsluttet helt standard strømudtag via en lang ledning.
I en Defender ikke noget problem pga rigelig med plads. I en D4 er det nok bedst, som du selv er inde på, med et transportabelt batteri... se evt. ARB website med en lille smart løsning...

http://www.arb.com.au/products/fridges-camping-accessories/arb-fridge-freezers/

Husk at surre såvel batteri som box forsvarligt fast!


Mine erfaringer er, at mine boxe kan holde på kulden natten over, blot de er godt tildækket. Jeg rejser fortrinsvis om vinteren, nattemperaturen er lav. Har haft den ene box kørende på et forbrugsbatteri natten over på en sommertur til Frankrig og Spanien; intet problem.
Index
154848: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køleboks ARB FRIDGE 47L - nogen som kender dette produkt (01-09-2016 08:08:41) (svar på 154844)
Jan Jeppesen #9031, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.192.96)
Hej

Der burde egentligt være plads til batteri ude i motorrummet, der er i hvert fald lavet et kit til bilen, jeg er dog lidt i tvivl om der er forskel på LHD og RHD (rattet i højre eller venstre side) og så kan de godt være pladsen kniber

http://www.neneoverland.co.uk/shop/discovery-4-aux-battery-kit

Og så de Quick Power battery connectors som Mads nævnte, dem så jeg tilfældigvis i går da jeg var i Harald Nyborg for at hente lidt LED pærer til campingvognen

http://www.harald-nyborg.dk/p8628/polsko-quick-release

-
Jan
Index
154858: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køleboks ARB FRIDGE 47L - nogen som kender dette produkt (01-09-2016 16:14:37) (svar på 154848)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Jeg har ikke en brochure over en D4 og kan ikke se motorrummet, men har du set de forskellige videoer, der ligger på nettet ?

At have et ekstrabatteri i motorrummet vil altid være nr. 1

Vi læser gerne om dit projekt i Oasen - evt. kommer jeg over for at skrive/fotografere det!