tilbage

Land Rover Forum  

Index
155027: Valg af dieselolie (23-09-2016 21:44:54)
Stig Bang Krogh (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.189.183)
Kære alle, fik i forbindelse med overtagelse af min td5 Defender det råd altid at fylde diesel fra Shell på, da det efter sigende skulle være det bedste for motoren. Nu er det så blevet sådan at der bliver længere og længere mellem Shell tankene og de efterhånden skiftes ud med noget der hedder Circle K, hvad det så end er. De reklamerer med "nyt navn, nyt brændstof", så det er sikkert ikke shells olie der flyder i hanerne længere. Er der nogen der ved hvilken kvalitet de tilbyder og om det evt. er bedre at tanke hos Statoil eller OK hvis man vil det bedste for sin motor? Med andre ord: Hvor stor forskel er der på dieselolie? Eller er det simpelthen den tætteste tankstation der er den bedste?
Index
155028: sv: Valg af dieselolie (23-09-2016 22:18:35) (svar på 155027)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Forskellen på dieselolie er i princippet lige nul. Der kommer måske nogle forskellige tilsætningsstoffer i, men kvaliteten er den samme. Dieselolie skal opfylde diverse normer.
Circle K er det tidligere Statoil. Circle K har overtaget en række Shellstationer, da Shell ønskede at have et mindre net.
Hvis du er FDM-medlem skal du lige være opmærksom på, hvordan din rabatordning fungerer efter afståelsen af Shell stationerne.
Index
155029: sv: sv: Valg af dieselolie (24-09-2016 02:34:33) (svar på 155028)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Som Paul skriver, så er grundproduktet meget det samme, men forskellen ligger i typen og mængden af de additiver der efterfølgende kommer i tankbilen.
Cirkel K er det tidligere Statoil, som har overtaget nogle af Shell's stationer og kalder dem Ingo og de har "lavprisprodukter" altså med minimalt additiver tilsat.

Jeg kørte tidligere kun på Shell og har rigtig gode personlige erfaringer med Shell's dieselprodukter.

Ærgerligt nok skulle den lokale Shell tank også hedde Ingo og jeg kørte, pga. tankkort, 3 tankfulde med Ingo diesel med dårligt resultat, før jeg skiftede til Cirkel K.
De har et produkt der hedder Milesplus og det fungerer rigtigt godt, mindst lige så godt som Shell og måske endda bedre, bilen er nu tilbage og kører 12-13km/l i stedet for 10-11km/l og med en meget mere kultiveret motorgang.
Det længere på literen betaler den ekstra pris, da produktet er dyrere, men hvis man binder sit dankort op på standeren, så er der 21 øre/l i rabat på standerprisen, det betaler merprisen.
Jeg kører med en 200 motor.

Og så er jeg sådan set ligeglad med hvad det koster, for jeg tanker alligevel altid kun for 200,- kr. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
155033: sv: sv: sv: Valg af dieselolie (24-09-2016 11:16:09) (svar på 155029)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.33.0.63)
Kan man evt selv tilsætte et additiv til "lavpris" olien?
Index
155034: sv: sv: sv: sv: Valg af dieselolie (24-09-2016 11:24:35) (svar på 155033)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Der findes en række additiver, der forbedrer dieselolien - klubbutikken har noget fra Millers, der renser systemet.

Virker helt upåklageligt.

Selv veteranmotorer vil nyde godt af en Miller snaps fra tid til anden!
Index
155035: sv: sv: sv: sv: Valg af dieselolie (24-09-2016 11:39:40) (svar på 155033)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.62.116.73)
Som har fået fortalt det så det "guffe" der tilsættes tankvognene, en blanding af mange forskellige komponenter og meget hemmelige.
Min overbevisning er at det man selv køber kun er en lille del af "pakken". Og hvis man vil have samme effekt som højkvalitetsdiesel, så skal man have 6 flasker f.eks. Bell Ad stående hjemme på hylden og give bilen en lille snaps af hver ved hver tankning.
Nogen siger det er fup og fidus med højkvaliltetsdiesel, men jeg kan mærke det på min motor f.eks. at den kører lidt længere på literen og motorgangen er bedre.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
155036: sv: sv: sv: sv: sv: Valg af dieselolie (24-09-2016 11:42:51) (svar på 155035)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Og så trykkede jeg svar på Oles indlæg, men kom alligevel under Pauls.........

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
155044: sv: sv: sv: Valg af dieselolie (25-09-2016 09:24:51) (svar på 155029)
Anders Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.156.101.10)
Hvis du ved at skifte dieselmærke kan gå fra 10-11 km/l til 12-13 km/l, så må der altså være noget mere fut i fejemøjet i det dyre diesel...

Selv små tilsætningsstoffer kan ikke øge forbrændingsenergien med 10-30% - Eller også er der tale om gætværk på uensartede køreture?

Miles reklamerer selv med noget retning af op til 2,7% længere på literen - Ikke 27% :)

Det lyder ihvertfald vildt spændende hvis man kan få så stor en forbedring af blot at skifte tankstation ;-)
Index
155046: sv: sv: sv: sv: Valg af dieselolie (25-09-2016 10:23:50) (svar på 155044)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.62.116.73)
Det er over en tid målt på GPS minimum 3 tankfulde.
Jeg har det samme køselsmønster i længere tid, ungerne til skole og gymnasium ca. 60 km hver dag + det løse til spejder osv.
Jeg kører altid max. 80km/t.
Og jeg kan jo kun skrive det jeg oplever med min bil, andre kan selvfølgelig have en helt anden oplevelse.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
155043: sv: Valg af dieselolie (24-09-2016 23:05:09) (svar på 155027)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.144.63.89)
OK leverer varen til en tidsvarende pris, de har desuden en stærk forankring i det danske land. De er ikke blege for at stå ved deres forretning - betaler endog skat i Danmark + støtter foreningslivet.
Jeg synes det kører godt!
Venligst Peter

Diesel:
Td5
2,5 Td

Benzin:
V8 4.0
V8 3,5
S1 2.0
Index
155045: sv: Valg af dieselolie (25-09-2016 09:36:09) (svar på 155027)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.118.184)
Lige meget hvad jeg putter i tanken, kommer Tøndervognen aldrig op på 8km/l.
Til gengæld kan jeg godt lide tanken og at hælde gode additiver i..
Index
155049: sv: Valg af dieselolie (25-09-2016 14:21:09) (svar på 155027)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.73.76.254)
Selskaberne påstår at deres produkter (brændstof) får vores biler til at køre 2 til 2,7% længere på literen? Dette er rigtigt svært at modbevise for et almindeligt menneske. Køre man den samme strækning hver dag er det ikke det samme alligevel, er det varmt, koldt, luftfugtighed og vindforhold er væsentlige faktorer. Køre man en lille smule hurtigere eller langsommere vil vindmodstanden være en faktor, som den også er hvis det er højtryk eller lavtryk. Selv hvis du har rullet vinduerne op eller ned har en mærkbar effekt på forbruget.

Hvis jeg hælder en liter lampeolie i halvtreds liter diselolie vil jeg også køre ca. 2% længere end på de halvtreds liter diselolie alene. Det jeg prøver at sige er at hvis et selskab kan levere brændstof som får ens bil til at køre 8-10% længere op literen så er jeg sikker på at de nok skal fortælle os det. Jeg er også sikker på at de vil rette prisen ind efter den forøgede effekt og mon ikke at staten også vil opfinde et nyt afgift grundlag.

Jeg tror simpelt hen ikke at vi private mennesker, med almindelig kørsel på offentlig vej, kan levere troværdige data. Tilbage står så om vi kan tro på hvad selskaberne skriver. Med Folkevogn (VW) skandalen og de tal som alle bilmærker giver for hvor langt netop deres biler køre på literen i erindringen, tvivler jeg på troværdigheden af de data som bliver forelagt forbrugerne.

Til bage står så om de additiver som selskaberne putter i brændstoffet kan have andre effekter. Jeg personligt tror kun på de rensende effekter og at stofferne kan mindske slitage. Kan dog huske at jeg med nogle kammerater, i mine unge knallertdage, har prøvet at hælde æter i benzinen på min mormors gamle aflagte knallert, den kørte mærkbart (meget hurtigere) men til gengæld holdt motoren ikke til det (vi skulle nok bare have boret og hakket den). Det skal nok tilføjes at æter er meget dyrt brændstof.

mvh. Bill 7830