tilbage

Land Rover Forum  

Index
155241: Trailer vægt (17-10-2016 20:28:34)
erik bisgaard #9576, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.103.233.253)
Må alle Land Rover serie 3 trække 3,5 T trailer?
Den jeg ser på er en kort model fra 1980.
Santana 88 diesel. mvh Erik Bisgaard
61688010
Index
155242: sv: Trailer vægt (17-10-2016 20:41:38) (svar på 155241)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.188.101)
Nej
Der er en del, der ikke er godkendt til det, men man kan jo altid køre forbi synshallen og få den registreret om.

Jimmi
Index
155244: sv: sv: Trailer vægt (17-10-2016 20:54:52) (svar på 155242)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
En 88" må trække 3.050kg og en 109" må trække 3.500kg.

Det er der ingen problemer i, da der står i Vejledning om Syn af Køretøjer at alle rigtige 4x4 biler (det står der faktisk) må trække 1,5 gange totalvægten.

Og det gælder også for vores søde Santana kusine fra Spanien. ;-)

Hvis den ikke godkendt til det, så skal du, som Jimmi også skriver, have synet bilen for at få den opskrevet i trækkrogsvægt.

Og der er det vigtigt at du har en trækkrog på, hvor der sidder en fabrikstypeplade der dokumentere at den må bære 3050 kg - så du skal have en krog til 3.500kg.

Det kunne være sådan én:
http://www.thansen.dk/product.asp?n=1199149610&pn=-1416888257
Det var den billigste jeg kunne finde. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
155247: sv: sv: sv: Trailer vægt (17-10-2016 22:18:27) (svar på 155244)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Hvad en 88" Santana må er ikke det samme, at den kan og slet ikke, om det er fornuftigt, at koble en 3 tons belæsset trailer på.
Trækket skal jo kunne standses... og mine erfaringer med 109" og en trailer læsset med en Volvo 240 er, at bremserne ikke er designet til den slags opgaver - selv med nye bremser på. Trailerbremserne skal være i topkondition!
I al fald skal du være opmærksom på, at du ikke skal forventes marchhastighed på 80 km/h - en 60-70 km/h er nok mere realistisk.

Mens jeg skriver dette, studser jeg over KPs indlæg, hvor der nævnes at alle rigtige 4x4 biler må trække 1,5 gange totalvægten.

Mit ketterisk spørgsmål er nu: er en Seriebil egentligt en 'rigtig' 4x4, når den kan slå firhjulstrækket fra. Betyder formuleringen ikke, at bilen kun må trække 1,5 totalvægten når den reelt trækker på alle firehjul/begge aksler?
Index
155251: sv: sv: sv: sv: Trailer vægt (18-10-2016 00:40:40) (svar på 155247)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Citat fra "Vejledning om syn af køretøjer" (1.04 Definitioner (af terrænbil))

>>>>
Varebil N1 (over 2.000 kg tilladt totalvægt), lastbil N2, personbil M2 og M3 (op til 12.000 kg tilladt totalvægt)
Bilen skal kunne bringes til at trække på alle hjul, eller den skal opfylde følgende tre krav:
(1) Hjulene på mindst en foraksel og en bagaksel er trækkende (trækket til en
aksel må kunne kobles fra).
(2) Bilen er forsynet med mindst ét differentialspærre.
(3) En stigning på mindst 25% skal kunne forceres med tilladt totalvægt.
<<<<

Og i 3.01 om Vægt, akseltryk m.v står der:
>>>>
c) 1,5 gange den trækkende bils tilladte totalvægt, hvis bilen er terrængående,
og påhængskøretøjet er forsynet med driftsbremse.
Påhængskøretøjets tilladte totalvægt henholdsvis samlede akseltryk
må ikke overstige 3.500 kg.
<<<<

Der står så'men bare at den skal kunne bringes til at trække på alle hjul.

Og Paul, hvad mener du med dette "Hvad en 88" Santana må er ikke det samme"?

Mvh
Kenneth Poulsen - der må konstatere at "rigtige 4x4" er udgået og erstattet af definitioner.
Index
155253: sv: sv: sv: sv: sv: Trailer vægt (18-10-2016 06:35:06) (svar på 155251)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Det er jo lige det, jeg kom i tvivl om Kenneth...

Antager vi, der er sket et uheld med en 88" og max. trailervægt og bilen har ikke kørt med firhjulstræk, måtte den egentligt trække traileren ?

De af dig anførte citater er for mig at se ikke helt klare.

Jeg kunne godt forestille mig, at lovgiverne mener, at der skal være træk på begge aksler før 1,5 gange reglen kan anvendes.

Er en Seriebil uden tilkoblet firhjulstræk 'terrængåenden'?
Index
155257: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trailer vægt (18-10-2016 11:18:03) (svar på 155253)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Færdelstyrelsen har denne begrundelse for vurderingen af om en bil er terrængående:

>>>>
1.04 Definitioner
Spørgsmålet om, hvorvidt bilen er terrængående, har betydning for krav til støj, forkofanger, adgang til nødudgange, samt største vægt af påhængskøretøj. Ved syn er det tilstrækkeligt, at fremstilleren oplyser, at bilen er terrængående, medmindre der er begrundet tvivl om, at bilen ikke opfylder de anførte krav.
<<<<

Citaterne er da helt klare, "bilen skal kunne bringes til at trække på alle hjul", der er intet nævnt om at den skal køre i 4x4 når den har trailer/påhængsvogn på.

Lige i den kategori vores biler går ind under, der det meget lempelige regler, for biler under 2.000kg, er der en masse om kofanger frigangsvinkler for og bag og frihøjde under akslerne osv. og det er her de "ikke rigtige 4x4" bliver sorteret fra.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
155267: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trailer vægt (18-10-2016 22:02:43) (svar på 155257)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Typegodkendelse T 8779 fra 1983 har 2.000 kg som max. trailervægt (garanteret af fabrikanten), mens A 9353 fra 1998 har 3.500 kg som max.
Index
155272: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trailer vægt (19-10-2016 09:04:02) (svar på 155267)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.23)
Uanset hvad der står på typegodkendelsen kan en 88" aldrig godkendes til 3500 kg.
Index
155273: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trailer vægt (19-10-2016 09:10:40) (svar på 155272)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Har du belæg for det, Arnth?
Index
155274: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trailer vægt (19-10-2016 09:16:30) (svar på 155273)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.125.155)
Max 1.5 x egenvægt siger loven.
Index
155275: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trailer vægt (19-10-2016 10:06:37) (svar på 155274)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Jo, Ole,

det er vi klar over, men jeg sætter spørgsmålstegn ved det hensigtsmæssige, at en lovændring fra 199? kan tilsidesætte fabrikantens garanti for en trailervægt, der ligger væsentlig lavere end det lovlige.

En Seriebils evner til at standse en trailer forbedres ikke ved en lovændring.

Jeg sætter her focus på sikkerheden.

Som så meget andet, findes der skæringsdatoer for det ene eller det andet i Vejledningen om syn af køretøjer og samme burde gælde for 1,5 x reglen.

Min OneTen fra 1985 har f. eks. ikke så gode bremser som en Defender 110 fra 1998.

Det er det, vi som brugere bør være opmærksom på...
Index
155278: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trailer vægt (19-10-2016 11:19:17) (svar på 155274)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Ole det er 1,5 gange totalvægten. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
155279: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trailer vægt (19-10-2016 11:58:35) (svar på 155278)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.125.155)
Helt sikkert... Sorry, my bad :-)
Index
155277: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Trailer vægt (19-10-2016 11:03:15) (svar på 155273)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.23)
For nogen år siden havde jeg en 88" som jeg gerne vil have 3500 på krogen, men Færdselsstyrelsen (eller var det CMR) nægtede at ændre vægten da totalvægten var 1975 kg og derfor max 2950 kg på krogen.
Den er reg. 1. gang 08-02-1979 med dieselmotor.