tilbage

Land Rover Forum  

Index
157434: Viskosekoblingen til kølerpropel Td5 (17-07-2017 20:38:10)
Svend Sanden Andersen #9571, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.201.188)
Ærede forum

Hvor løst skal kølerpropellen snurre rundt ved kold motor? I forbindelse med at jeg skiftede kølevandsproppen, der sidder inde bag udstødningsmanifolden (hvis eneste funktion vistnok er at blive utæt) så fik jeg god lejlighed til at skrue en masse i motorrummet herunder kølerpropellen. Propellen kan drejes forholdsvis nemt med hånden og føltes træg/sej i viskosekoblingen. Skal den være helt udkoblet ved kold motor eller hur?

Mvh Svend
Defender Td5 2001
Index
157435: sv: Viskosekoblingen til kølerpropel Td5 (17-07-2017 21:58:31) (svar på 157434)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.201.108)
Ja, det skal en viskosekobling.
Index
157436: sv: Viskosekoblingen til kølerpropel Td5 (17-07-2017 22:03:10) (svar på 157434)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.9.155)
Lidt svært at opstille mål på; den må ikke rotere videre ved rask drej med hånden (og slukket motor :O) ligesom der ikke må være aksialslør. Den skal naturligvis være mere træg ved varm (og slukket motor :O)
Omtalt prop har, udover utæt-funktion, funktion i forb. med støbning samt videre forarbejdning af topstykke..
Index
157437: sv: sv: Viskosekoblingen til kølerpropel Td5 (17-07-2017 22:12:53) (svar på 157436)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.176.250.54)
De har det typisk med at køre fuld fart hele tiden.... :-(

Jeg kører stort set altid helt uden blæser på landevej både vinter og sommer. Den kan sagtens komme af med varmen og støjen reduceres betydeligt og brændstof forbruget en smule.

Vingen må dog på ved terræn kørsel.

Mit næste skridt bliver en elektrisk ditto - med afbryder i kabinen, så dem kan slukkes ved vadning.

/Jens
Defender 90" Td5 MY2000
Index
157447: sv: sv: sv: Viskosekoblingen til kølerpropel Td5 (18-07-2017 19:42:49) (svar på 157437)
Svend Sanden Andersen #9571, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.201.188)
Tak for indpirerede svar samt bonus info, omtalte propel får lov at leve videre indtil næste kasse stumper og grej bestilles. Og så krydser jeg fingre for at proppen var eneste utæthed.

Blink og vink
Svend
Index
157450: sv: sv: sv: sv: Viskosekoblingen til kølerpropel Td5 (19-07-2017 19:14:45) (svar på 157447)
Per Bærentzen #5, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 185.190.48.102)
Husk hvis i demontere en viscosekobling den skal altid stå med vandret aksel den må ikke ligge ned så akslen står lodret der er noget med at olien så kan flyde et sted hvor den ikke skal være og så er den kaput
Index
157452: sv: sv: sv: sv: sv: Viskosekoblingen til kølerpropel Td5 (19-07-2017 22:44:18) (svar på 157450)
2749 Verner Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.241.140.96)
Enig Bedste Bærentzen, hertil skal propellen lagres ophængt; står den på hårdt underlag, risikerer man at propelblade bukker, så den løber skævt når den genmonteres, med fare for beskadigelse af køler.
Kører man uden mølle, skal man være på vagt for overophedning af kølersystem; stol ikke helt på thermometer i instrumentpanel, det er kun vejledende. Hertil skal man være opmærksom på at køleren er ren og uden mudderkager.