tilbage

Land Rover Forum  

161681: Automatgearkasse og SU kaburatorer. (14-09-2019 16:23:38)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.193.125)
Hej

Min bil er en LR 90 V8 1987 med 2 stk. SU.

Spørgsmål: Hvordan opfører en automatgearkasse sig, når jeg en kold vintermorgen har fuld choker og mange omdrejninger?

Fordele og ulemper ved automatgearkasse?

Venligst

Kaj
161682: sv: Automatgearkasse og SU kaburatorer. (14-09-2019 17:16:55) (svar på 161681)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.57.49)
Har ikke selv prøvet kaburator/aut men der kørte jo RR så det må fungere.

Har selv en 3.9 med aut - nogle gange når det er meget varmt er jeg nød til at skrue op for omdrejningerne - dette har ingen indflydelse på aut gearkassen, andet end når den bliver sat i gear så så “hugger” den lidt.

Elsker min aut gearkasse og har haft den siden 2000 ville aldrig bytte tilbage til manuelt ????
161686: sv: Automatgearkasse og SU kaburatorer. (16-09-2019 08:46:07) (svar på 161681)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Kaj

Men har du mange omdrejninger på - er det ikke primært en federe blanding? er det ikke bare 150-200 ekstra omdr?

Tænker at op gennem '60'erne og '70'erne - kan millioner af amerikanere ikke have problemet :-) Da de jo nærmest alle kører med den opsætning - karburator og automatgear.

På min US bil giver det ikke nogle udfordringer.

Du kommer simpelthen til at ærgre dig over at du ikke har skriftet noget tidligere til automat gear :-)

Der går selvfølgelig lidt kraft tabt i transmissionen. Tænker at du vil opleve bilen en smule mere sløv.

mvh
Eddie
161690: sv: sv: Automatgearkasse og SU kaburatorer. (16-09-2019 16:38:48) (svar på 161686)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.193.125)
Hej Eddie

Når jeg starter, kører motoren omkring 1100-1400 omdr. Men jeg kan forstå, at det ikke er noget problem.

Jeg er ved at undersøge, hvad det koster, at få en auto i min LR 90. Et sted koster det 40000 kr, i England hos JE omkring 70000 kr. Men det er uden for min rækkevidde.

Så hvis nogle derude har en billigere løsning, er jeg meget lydhør.

Mvh

Kaj.
161691: sv: sv: sv: Automatgearkasse og SU kaburatorer. (16-09-2019 20:25:53) (svar på 161690)
Simon Boye Jensen #8299, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.251.130)
En nyrenoveret zf4hp22 koster under en 10000 seddel , så er der lidt småting og noget oliekøler osv , men maks 15000 i stumper , og ja land Rover med automat er vanedannende , især i terræn
161692: sv: sv: sv: sv: Automatgearkasse og SU kaburatorer. (17-09-2019 07:37:16) (svar på 161691)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.32)
Passer en zf4hp22 i længden mht gearkasse ophæng, kardaner mv ?
161693: sv: sv: sv: sv: sv: Automatgearkasse og SU kaburatorer. (17-09-2019 10:07:27) (svar på 161692)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.193.125)
Hej Michael

Ifølge Ashcroft er det præcis den gearkasse, der skal sidde på min bil. Går udfra, du har en sådan liggende?

Mvh

Kaj

161694: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Automatgearkasse og SU kaburatorer. (17-09-2019 10:23:49) (svar på 161693)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.32)
Nej, gik bare med samme tanker, så jeg var nysgerrig på om den "passer lige i hullet" :)
161695: sv: sv: sv: sv: sv: Automatgearkasse og SU kaburatorer. (17-09-2019 16:39:07) (svar på 161692)
Simon Boye Jensen #8299, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.251.130)
jeg er 99 pct sikker på en zf4hp22 passer i byggemål , man skal huske en længere udgangsaksel hvis der skal lt230 bagpå
jeg kører med zf4hp22/24 hybrid , den er 15 mm længere pga større oliepumpe . det gav lidt udfordringer med at finde kardan der passer .
161696: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Automatgearkasse og SU kaburatorer. (17-09-2019 17:39:02) (svar på 161695)
Leif Jensen #4521, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.186.127.235)
man kan jo tage en autoboks fra en disco 1, zf4hp22, den har lt230 standard og passer i alle ophæng og huller. samt bruger samme kardanner.
161698: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Automatgearkasse og SU kaburatorer. (17-09-2019 18:14:43) (svar på 161696)
Simon Boye Jensen #8299, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.251.130)
Mener du at en 100” disco har samme kardan længde som en 90” defender ?
Mvh Simon
161699: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Automatgearkasse og SU kaburatorer. (18-09-2019 11:16:01) (svar på 161698)
Leif Jensen #4521, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.186.127.235)
nej mener at han kan bruge sine originale kardanner
161700: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Automatgearkasse og SU kaburatorer. (18-09-2019 13:44:36) (svar på 161699)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.193.125)
Hej Leif

Hvordan er dine erfaringer (hvis du har nogle) med sprøjt fra Discovery 1? Kunne evt. bruges på min V8.
Mht til et V8 conversion kit fra Ascroft er vi oppe på ca. 27 k + forsendelse. + montering.

Ved du om alle (eller nogle af dem) beslag, oliekøler og forbindelser fra en Disco 1 V8 I kan bruges på min V8?

På forhånd tak.

Kaj

161701: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Automatgearkasse og SU kaburatorer. (18-09-2019 15:30:49) (svar på 161700)
Leif Jensen #4521, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.186.127.235)
14 cux indsprøjtningen virker fint, ale beslag passer du skal trylle lidt med køleslangerne og have monteret en oliekøler, evt. en original køler med indbygget køler. det billigste ville være at finde en hel bil og så tage de stumper du skal bruge.

161702: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Automatgearkasse og SU kaburatorer. (18-09-2019 15:54:19) (svar på 161701)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.193.125)
Hej Leif

Jeg kan se, at der er 2 udgaver. En 3.5 og 3.9. Kan se, at indsprøjtningen er forskellig. Sidder 14 cux på 3.5 eller 3.9?

Mvh

Kaj
161703: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Automatgearkasse og SU kaburatorer. (18-09-2019 16:35:47) (svar på 161702)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.32)
14CUX er 3.9, 13CU er 3.5 - sådan lidt generelt set
161704: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Automatgearkasse og SU kaburatorer. (19-09-2019 11:36:02) (svar på 161703)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.111.119)
Hold fast i den her history version - reelt set er Lucas 13CU, Reverse engineering af L-jetronic...rent faktisk i første udgave som "Lucas 4CU L-jetronic" i samarbejde med Bosch (licens)

MULTIPORT FUEL INJECTION (MFI)
Multiport Fuel Injection (MFI) is found on Land Rover models using the Lucas 13 CU, 14 CU, and 14 CUX engine management systems.

Applications:
• 13CU
1987-1988 Range Rover Classic
• 14CU
1989 Range Rover Classic
• 14CUX
1990-1995 Range Rover Classic 1994-1995 Discovery
1993 Defender 110
1994-1995 Defender 90

SEQUENTIAL MULTIPORT FUEL INJECTION (SFI)
Sequential Multiport Injection (SFI) is used on vehicles equipped with the Sagem/Lucas Generic Engine Management System (GEMS), and the Bosch Motronic M5.2.1 engine management system.

Applications:
• GEMS
1995-early 1999 Range Rover 1996-early 1999 Discovery 1997 Defender 90
• Bosch Motronic 5.2.1
1999- 1999-
Range Rover Discovery Series II
161705: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Automatgearkasse og SU kaburatorer. (19-09-2019 15:58:25) (svar på 161702)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.167.183)
hold dig langt væk fra 3,5 indsprøjtning, det er noget med noget flapsystem der ikke fungere og er et mareridt at indstille.

Begge indsprøjtnings systemer passer direkte såfremt du får indsugningsmanifold med.

nemmeste og billigste er at finde donorbil, så har alle små dele og dimser
alle ophæng passer plug and play, dine egne kardaner passer tager ikke lang tid at ligge i
så skal du sakse lidt i ledningsnettet, såvidt jeg husker er det 3 ledninger der skal sættes sammen
du skal have flyttet lamda sensorer over i din egen udstødning
det mest trælse er køleren RR/og D1 køler er lige nøjagtig 4 cm for bred til at kunne stå i en Defender. Der er oliekøletårn til motor i den ene side og aut. kasse i den anden. Jeg fik sat nyt element i min, så den havde samme mål som original.
Så skal der laves nye slanger til automatgearkassen (kan evt. skæres over og samles med et rørstykke, men det sveder lidt når olien bliver varm :-))

så er der interiør, enten skal du selv lave kardantunnel, eller også skal du købe aftermarket, og de er så vidt jeg har set forholdsvis pebret.

alt afhængig af hvad der følger med til de 40.000 i GB lyder det ikke helt i hegnet


det er ikke specielt svært, men tager selvfølgelig nogle timer at bygge om :-)

Håber du finder en løsning, aut er det eneste rigtige :-)
161706: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Automatgearkasse og SU kaburatorer. (20-09-2019 10:21:52) (svar på 161705)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.111.119)
13/14CU & 14CUX er hot-wire type MAF...
161719: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Automatgearkasse og SU kaburatorer. (21-09-2019 17:05:05) (svar på 161705)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.193.125)
Hej Peter

Tak for din orientering. Angående sprøjt, er det ikke aktuelt p.t. For meget der kan drille. Vil begynde med mine SUer, evt. min Edelbrock, da jeg har lavet min egen kombination med SU på et Edelbrock manifold, derfor nemt at skifte til 500 Weber.

Næste spørgsmål er:
Hvad med gearing?
Passer den til min bil?
Har engang læst, at gearingen på auto ikke passede til kørsel med campingvogn ved 80 km. Skiftede hele tiden.

Mvh

Kaj
161724: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Automatgearkasse og SU kaburatorer. (22-09-2019 23:30:30) (svar på 161719)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.111.119)
Torque converter lockup er med RRC gearing 81-86 Km/h - unlock 78-83 Km/h