tilbage

Land Rover Forum  

Index
16208: Freelander og Discovery i klubben.... (10-07-2004 11:05:48)
Niels K. Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.253.42)
I tråden om Freelander har Morten Dam her til morgen et godt og tankevækkende indlæg, som jeg gerne vil kommentere - men den foregående tråd er efterhånden blevet så lang, at jeg opretter den på ny for ikke at "drukne" i mængden.

Som Morten Dam skriver virker det lidt som om DLRK er en klub for seriebiler, Defendere og RR - hvad kunne vi gøre for også at tiltrække flere Discoveryer og Freelandere? Hvis vi tager lige så godt imod dem her i klubben som vi gør imod dem, der kører i de ældre modeller, så er problemet vel næppe at de ikke bliver hængende, når de først er kommet ind, men snarere at de ikke rigtig kender til klubben. Uden iøvrigt at have konkret viden om det, så tror jeg at især mange Freelander ejere ikke ved at DLRK også er for dem.

Da mange af disse biler stadig er ret nye, så bliver de nok serviceret på de autoriserede værksteder - kunne klubben evt. med Ib Hammers hjælp prøve at nå dem derude? Det kunne være ved at man ved afhentning af bilen efter service også lige blev spurgt om man ville have vores folder "Kender du...?" med. Eller måske ligefrem endda at folderen fulgte med ved køb af en ny LR?

Eventuelt et emne at tage op på det igangværende landsarrangement?

RH Niels Petersen
Index
16211: sv: Freelander og Discovery i klubben.... (10-07-2004 12:55:30) (svar på 16208)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.59)
Det kunne være ret interessant at få undersøgt, hvilken målgruppe der køber en Freelander eller Discovery. Min umiddelbare og udokumenterede vurdering er, at denne personkreds ikke intersserer sig for et klubliv og bruger bilen i deres egen fritidsverden eller som et status/modesymbol.
Medlemmer af DLRK, der har købt enten en Freelander eller Discovery, har allerede en fod inde i systemet og det er dem, som vi ser ved arrangementerne.
mange medlemmer vedligeholder deres medlemsskab ofte kun, fordi de modtager et excellent klubblad.
Fra klubbens spæde start blev der til samtlige forhandlere udsendt infor- og indmeldingsmateriale om 'Dansk Land-Rover Club' - og det gav pote.
Om de nuværende forhandlere har samme positive indstilling som de tidligere/gamle, kan jeg kun gisne om.
Index
16214: sv: sv: Freelander og Discovery i klubben.... (11-07-2004 11:51:38) (svar på 16211)
Martin Kloster (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Paul,
Rent umiddelbart vil jeg mene, at de nuværende forhandlere nok noget svært ved at se det positive i et samarbejde, som Poul skriver i sit svar "At få importør og forhandlere til at involvere sig i et samarbejde af det beskrevne omfang, vil imidlertid kræve at såvel importør som forhandlere kan se et forretningssmæssigt motiv" - hvornår har du sidst set, at klubbens medlemmer bliver henvist til det autoriserede forhandlernet i forbindelse med køb af reservedele og reparation af Deres Land Rovere?
Sjot nok virker et samarbejde ikke kun den ene vej.

Hilsen
Martin
Index
16225: sv: sv: Freelander og Discovery i klubben.... (12-07-2004 10:11:15) (svar på 16211)
Ib Hammer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.84.147)
Hej Paul

Det du nævner er nok en del af humlen i det hele.

Man læner sig tilbage og siger at når de ikke møder op så er de nok ikke interesseret i klubbens virke.

Det mener jeg er en helt forkert opfattelse. Det det handler om er at få de nye medlemmer til at møde op ved at lave noget der har deres interesse, og det er måske ikke i først omgang mudderkørsel. Stik en finger i jorden, snak med dem, find ud af hvem de er og hvad de forventer/vil deltage i. Når først de været med et par gange, kunne det jo være de mødte op helt "frivilligt" og sågar deltog aktivt i klubarbejdet. Men prøv at kig indad, ville du som udenforstående have lyst til at give dig i kast med den "klike" der er den mest fremtrædende/synlige ved arrangementerne? Mit indtryk er også at regionssiderne ikke ligefrem indbyder ejere af Freelander til at føle at det her er noget for dem.

Endelig kan jeg da tilføje at mange af dem jeg taler med har købt Freelanderen fordi det er en Land Rover med alt hvad det indebærer. De har bare valgt Defender fra, fordi deres behov bedre dækkes af en Freelander, og det har ikke mere med mode/status at gøre end vores andre modeller, iøvrigt en noget nedladende vurdering af mange af klubbens medlemmer (dem der har Freelander).

De har bare ikke lyst til at møde op, fordi det virker som om den terrænkørsel der finder sted ikke kan blive ekstrem nok, så det er nok ikke noget for dem. Man jager dem ganske enkelt væk på forhånd, for der intet der tyder på at det her også er noget for dem.

Det er det jeg hører og dermed udtryk for ejernes opfattelse af situationen. Og det kan der gøres noget positivt ved, hvis man fra klubbens/regionernes side har lysten. Man vil jo gerne have de kontingentpenge de nye medlemmer lægger ik'?? - smiley

Med venlig hilsen
Ib
Index
16213: sv: Freelander og Discovery i klubben.... (11-07-2004 00:58:40) (svar på 16208)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.98.30)
Hej Niels.

Dit indlæg efterspørger et tættere samarbejde mellem importør, forhandlere og DL-RK.

Det er vi mange der har efterlyst.

At få importør og forhandlere til at involvere sig i et samarbejde af det beskrevne omfang, vil imidlertid kræve at såvel importør som forhandlere kan se et forretningssmæssigt motiv.

Mine egne erfaringer med DL-RK er, at den aktive del af foreningen (ca. 10% af samtlige betalende medlemmer) sætter dagsordenen, og da disse primært er Serie/Defender- og Range Rover-freaks, planlægges og "holdnings-modnes" aktiviteter og medlemmer primært herefter.

- og her er vi ved problemets kærne; ledelsen af DL-RK har ingen reel interesse i at pleje helhedens interesser, og importør og forhandlere har ingen interesse i en forening der ikke reelt er interesseret i at varetage klub-arbejde for tilhængere/brugere af nyere Land Rover-biler/-modeller.

Så det er ganske enkelt: Forretningsfolkene skal varetage forretningens interesser, det er deres levebrød, og den demokratiske forenings ledelse varetager kun de interesser, som et flertal kan blive enige om.

Men som det mere end antydes i forskellige indlæg fra såvel forretningsfolk som klub-entusiaster, så ville det være rart, hvis foreningen ville tage initiativ til en gennemgribende medlems-undersøgelse, således at alle parter fik et bedre beslutningsgrundlag for sit engagement i DL-RK.

Det være sig menige medlemmer, regions- og landsledelse samt de forretningsfolk, der er udsat for så mange påstande (og så få konkrete sager).

Index
16215: sv: sv: Freelander og Discovery i klubben.... (11-07-2004 12:42:41) (svar på 16213)
Niels K. Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.253.42)
Hej Poul

Vi er enige i at det kan være et problem at komme ind i klubben som Disco eller Freelander ejer, hvis de toneangivende medlemmer alle mener at en "rigtig" Land Rover SKAL være en gammel og bulet Defender eller seriebil, der helst mindst een gang om ugen skal have krydset den lokale mose et par gange. Men idéen med mit indlæg var også kun at skabe lidt opmærksomhed omkring problemet. Hvis Freelanderejere har mødt op til klubarrangementer og har følt sig dårligt modtaget pga deres valg af køretøj, så er det da lidt et problem, eller hvad? Selvfølgelig varertager klubbens ledelse medlemmernes interesser, og når absolut størstedelen af dem kører defender, RR eller seriebil, så bliver disse naturligvis også mest favoriseret, men derfor kunne vi vel godt arbejde lidt med vores holdninger, og prøve at give ejere af Disco og Freelander en god oplevelse, hvis de har interesse for klubben. Paul (Sehstedt) har utvivlsomt ret i at mange ejere af disse biler primært har dem for at kunne trække en tung trailer, og fordi de signalerer aktiv fritid, når de holder på direktionsparkeringspladsen, men HVIS nogen af dem også gerne ville prøve dem af i terrænet, så skal de da vel have lov.

Og hvad angår et samarbejde med importøren, så kan jeg naturligvis godt se at det skal gå begge veje, men det lader da til at Land Rover Danmark allerede nu har en interesse i vores klub - ellers ville eksempelvis Ib Hammer vel ikke bruge så meget tid på at besvare breve her på forum?

Men som sagt: jeg er nyt medlem, og der er sikkert meget jeg ikke véd om "livet" her i dlrk - jeg ville bare gerne skabe lidt fokus på problemet.

SerieIII88"RH Niels K. Petersen (6803 reg Øsj)
Index
16216: sv: sv: sv: Freelander og Discovery i klubben.... (11-07-2004 14:33:24) (svar på 16215)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.98.44)
Hej Niels.

Uanset dit medlemsnummers størrelse, så er det efter min opfattelse, flot at du søger at skabe debat om DL-RK's praktiske håndtering af den - vel nok vigtigste - paragraf i klubbens vedtægter, nemlig den om "at DL-RK er for alle med interesse for produkter produceret af Land Rover-fabrikken i Solihull og dennes licenshavere".

Det ville være rart med flere indlæg i dette forum fra medlemmer af DL-RK, som interesserer sig mere for nyere Freelanders, Discoverys og Range Rovers.
Og selvfølgelig har du ret; man kan og bør også tilgodese ovennævnte medlemsgrupper.

- men som jeg skrev i mit forrige indlæg, så kræver det at man kender medlemmernes interesser og holdninger.
Derfor den foreslåede medlemsundersøgelse.

Med venlig Roverhilsen
Index
16223: sv: sv: sv: Freelander og Discovery i klubben.... (12-07-2004 09:37:19) (svar på 16215)
Ib Hammer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.84.147)
hej Niels

Når vi deltager i debatten er det når der er principelle emner oppe og vende, eller de informationer der gives, bunder i manglende kendskab til hvordan tingene hænger sammen.

Jeg har været medlem af klubben siden '79, og har fra importørside fulgt udviklingen siden '86. Uden at kende de faktiske tal er det mit indtryk at der er mindst lige så mange Freelandere som Serie-biler der er medlem af klubben. Det virker bare som om at klubben ikke rigtigt har taget højde for denne udvikling, idet hovedparten af aktiviteter er baseret på mudderkørsel - altså Serie/Defender/gamle Range Rover-ejere. Derfor kunne det som Poul skriver være særdeles relevant at finde ud af hvem det egentlig er der er medlem af klubben og hvilke forventninger de har til samme.

Og vi anbefaler stadig nye ejere til at blive medlem af klubben, da det er det eneste sted man under betryggende forhold (bortset fra vores egne Experience-kurser) kan komme ud og prøve sin bil off-road. Det er da også forhandlerne der ved salg anbefaler forsikringsordningen og dermed medlemskab af klubben. Så der er attention på klubben fra såvel importør som forhandlerside, beklageligvis virker det som om samarbejdet kun går den ene vej.

Der har været flere tilløb til et mere formelt samarbejde, det er dog hver gang strandet på at det er uklart hvad der skal/kan samarbejdes om. Rabat på reservedele har været et emne hver gang, men et samarbejde skal gå begge veje og det er her den indtil videre er strandet hver gang, da det er uklart hvad det egentlig er klubben kan deltage med i sådant et samarbejde.

At vi lejlighedsvis samarbejder med enkeltmedlemmer (som instruktører og lign.) er en helt anden sag, iøvrigt et samarbejde vi er glade for, ligesom det er vores indtryk at de der deltager også synes det er sjovt.

Så det er ikke vores manglende lyst til samarbejde det skorter på, det er mere, som nævnt, et spørgsmål om hvad der skal samarbejdes om.

Med venlig hilsen
Ib
Index
16227: sv: Freelander og Discovery i klubben.... (12-07-2004 12:58:28) (svar på 16208)
Henrik Povlsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.164.126)
Jeg vil godt blande mig i debatten her, da jeg i fredags har købt mig en Freelander Td4. Det er en bil jeg altid har haft et godt øje til, og nu skulle det være. Min forrige bil var en Audi A4, og grunden til skiftet var, at jeg gerne vil have en bil der kan bruges til bykørsel hvor jeg bor, en bil der kan klare de lange ture til Sverige hvor jeg fisker, og en bil der kan give mig nogle nye oplevelser i naturen - så freelanderen er det perfekte valg!
Der var enkelte andre 4x4 på tegnebrættet da jeg skulle kigge efter bil, men igennem en ven fik jeg et tip om, at DLRK havde en virkelig god forsikringsordning. Jeg skal betale 12600 for freelanderen hos Cimber, mit gamle forsikringsselskab skulle have 40.000 om året, et krav om satellitsporing, selvrisiko på 12.000 og ingen dækning ved terrænkørsel!?!?!? Jeg ringede for sjov til 12 selskaber, kun 3 ville forsikre bilen under ovenstående forudsætinger. Så alene den del er en kæmpe aktiv for klubbens kendskab, havde det ikke kunnet lade sig gøre havde jeg ganske enkelt ikke råd til drømmebilen!
Da jeg søgte efter bil skrev jeg et indlæg her på siden for at høre erfaringer for og imod freelanderen, eneste svar var at nogle kunne lidt den, andre kunne ikke. Det gav klart en fornemmelse af, at den ikke var særlig interessant og velset blandt land rover folk, specielt ikke når et indlæg om en eller anden skrue kunne afføde 10-12 besvarelser. Måske man kunne lave en bedre port til klubben ved på siden her at have en modelbetegnelse med divser indlæg under, gode råd, billeder, forum osv.
Jeg var i forbindelse med GLAD i Kalundborg og forhandleren i Birkerød, begge introducerede mig uopfordret til klubben, og GLAD gav i alt 4 timers kørsel i freelanderen inklusive terrænkørsel, og sendte efterfølgende billeder fra weekend arrangementer for grønt bevis mm. Begge gav også info på klubben med da jeg gik derfra.
Resten har jeg hørt fra venner der har haft land rover, og alle har kun haft positivt at sige, og jeg sætter da også min lid til, at det jeg skal lære om land rover, det skal jeg lære ved at engagere mig i klubben, bilen og arrangementer. Jeg er blandt andet kommet ind på siden her for at høre, om klubben har en fordelagtig vejhjælpsordning?

Alt godt fra en ny freelander ejer som er meget glad for sin nye bil og glæder sig til at prøve at hvad den har at byde på!

Henrik Povlsen
Index
16230: sv: sv: Freelander og Discovery i klubben.... (12-07-2004 15:56:43) (svar på 16227)
Peter Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.56.98)
Hej Henrik

Tillykke med din Freelander, den bliver du glad for !

Jeg er - ligesom du - en glad ejer af en Freelander. Og hverken statussymbol eller mode var begrundelsen for mit valg af bil.

Jeg kan varmt anbefale dig at deltage i et af de Experience kurser, som Land Rover afholder engang imellem (www.landrover.dk). Jeg har deltaget i Trin 1 og jeg er forbavset over hvor meget min bil egentlig kan i terræn. Hvis du er glad for din bil nu, så bliver du endnu mere glad for den, når du prøver hvor meget den kan.
Vi prøvede bilerne i meget forskelligt terræn (skov, vand, sten, mudder) - ikke bare lidt susen op og ned af bakke i en tilfældig grusgrav.

Ligeledes gennemgåes teorien og teknikken i bilerne meget grundigt - så vidt jeg ved, bruges der noget mere tid på det her, end man gør i klubben til Grønt Bevis. Og de har selvfølgelig en bred viden om de 'nye' modeller (Freelanderen!!).
Min vurdering af de indlæg der har været her på forummet den sidste tid er, at klubben åbenbart ønsker at reklamere med sin manglende viden og accept af de 'nye' produkter.

Der bruges mere tid på detaljerne på Experience kurserne, men det skal så også retfærdigvis siges at du ikke får det gratis. Det koster 1500 kr. pr. deltager, for to dages undervisning, overnatning og al forplejning.

Tak til Land Rover importøren og de dygtige instruktører for et godt kursus. Jeg var aldrig kommet ud at køre i terræn med min Freelander hvis det ikke var for det kursus. Jeg havde (og har) ingen intentioner om at køre i den i klubben.

Venlig hilsen
Peter
Index
16238: sv: sv: sv: Freelander og Discovery i klubben.... (12-07-2004 21:54:11) (svar på 16230)
Verner / 451 - reg. Østsj. (medlem) (ip-adr: 80.196.242.197)
Hej Peter Hansen (medlemsstatus ukendt):

Du skrev bla.a. ''Min vurdering af de indlæg der har været her på forummet den sidste tid er, at klubben åbenbart ønsker at reklamere med sin manglende viden og accept af de 'nye' produkter.''

Ja, det er godt nok groft at der ikke sker mere: et medlemsskab af DL-RK koster trods alt hele 475,- for et år, incl. 11 klubblade og frivillig arbejdskraft.

Mvh.
Verner / 451.
Index
16254: sv: sv: sv: sv: Freelander og Discovery i klubben.... (13-07-2004 10:33:07) (svar på 16238)
Peter Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.56.98)
Hej Verner

Jeg var ikke klar over, at man med et højere medlemsgebyr kunne købe sig til accept af, og viden om, de nye LR-produkter ?

Hvis det koster penge at sætte sig ind i nye produkter, så synes jeg man skulle se om man ikke kunne finde lidt på kistebunden !

Vh
Peter
Index
16345: sv: sv: sv: sv: Freelander og Discovery i klubben.... (15-07-2004 21:03:06) (svar på 16238)
Steen Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.70.63)
Et FDM-medlemskab koster trods alt hele 515,- for et år incl. 12 medlemsblade og betalt arbejdskraft - og giver mulighed for tonsvis af rabatter oma...

Men var det ikke en lidt irrelevant kommentar?

Mvh Steen Christensen, nybagt Freelander Td4-ejer og har netop sendt tilmeldingen til dlrk.
Index
16346: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander og Discovery i klubben.... (15-07-2004 21:20:50) (svar på 16345)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.160.102.53)
Hej Steen.
Rigtig, hjertlig velkommen.
- også herligt at du kom på banen i dette forum.
Venlig hilsen
Index
16349: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander og Discovery i klubben.... (15-07-2004 21:43:56) (svar på 16345)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.191)
Klubben har en stab af kørselsinstruktører. som har fået viden om de nye produkter og hvorledes de skal behandles i terrænet.
Dermed har klubben gjort noget for alle medlemmer, nemlig at have instruktører til rådighed, hvis interesserede medlemmer nye som gamle vil lære noget om enten Freelander eller Discovery (og naturligvis de øvrige modeller).
Terrænbeviskurser bliver afholdt regelmæssigt landet over og hvis nogen ønsker at tage beviset, så må de møde op. Det kan ikke være meningen, at regionsledelsen udover den almindelige velkomstkontakt ved indmeldingen, skal tage ud og opfordre det nye medlem, at møde op.
Hvis et nyt medlem vitterligt vil lære noget om terrænkørsel, så må det være hende/ham, som henvender sig til regionsledelsen/møder op ved arrangementerne.

Et bedre samarbejde mellem importør og Klubben ? Kørselsinstruktørene modtager deres uddannelse fra importøren, hvis jeg er rigtigt informeret - og det er fint, fordi det berører det essentielle i klubben, nemlig at fremme kendskab til produktet.
Om klubben skal have en særlig talkline til importøren, når det drejer sig om individuelle reklamationssager, kan diskuteres... - personligt mener jeg, at det ville kræve en teknisk velfunderet person i klubben !

Klubben skal ikke splittes op og der er ikke plads til to Land-Rover-klubber i DK. den erkendelse stammer helt tilbage fra 1976. Der findes unægtelig mange punkter og felter, hvor klubben kan forbedres.

Klubånden må være så åben, at ALLE føler sig velkommen uanset, hvilken modeller man kalder sin egen.

Som medlem af en tennisklub lærer man ikke at spille ved at læse klubbladet eller surfer rundt på en hjemmeside...