tilbage

Land Rover Forum  

Index
16278: Hvordan var det nu lige med 6 cyllinderede. (14-07-2004 01:39:38)
Kenneth Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.254.238)
Kære guruer, jeg ved at nakkehårene stritter på garvede LR folk når man nævner 6 cyll. men hvor ringe/god er det nu den 6 cyll. motor er?
Den er dog monteret i LR fra 1966 til 1980 (så vidt jeg husker).
Er der en 6 cyll. spetzialist der lige kan nævne 27-28 ting for og imod denne motor.
(jeg har dukket mig ned bag skrivebordet mens i læser dette);-)
Hilsen
Kenneth Poulsen snart med LR


Index
16279: sv: Hvordan var det nu lige med 6 cyllinderede. (14-07-2004 07:48:41) (svar på 16278)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.59)
Nu kom du bare frit frem under skrivebordet, fordi du spørger til en faktisk fin maskine, som e.m.m. er lidt undervurderet i Danmark. Den fandt kun ringe udbredelse i DK: flere brandværn valgte 6-cyl-versionen af 109"; det samme gjorde Farvandsvæsenet, da de skulle bruge specielle redningsbiler. Og så var der en del stationswagons (busser), der fik implanteret seksbeneren. Queen Mum havde også en 109 STW 6-cyl.
Selve grundkonstruktionen mener jeg, stammer fra omkring 1935, men blev revideret efter krigen. Ydelsen på 86 hk @ 4.500 omdr/min og et drejningsmoment på 132 @ 1.500 omdr/min var ikke væsentligt højere end den 4-cyl. lillebrorr ( 70,5 hk @ 4.000 / 120 @ 1.500). Men denne merydelse kostede brændstof og selv øvede LR-piloter kunne næppe få mere økonomi ud af maskinen end 6 km/l.
Er motoren veltrimmet, har den en fantastic flot lyd; ja selv v8-fans spidser ørene: silkeblød.
Grundet maskinens byggelængde var det nødvendigt, at ændre torpedoen og flytte gearkassen bagud. En 6-cyl. kendes bedst ved den næsten lige gearstang, der rager op i kabinen. Rent r-delsmæssigt kan der opstå problemer med at få nye dele, som kun er 6-cyl-relateret. Men disse dele er ret få og omfatter kun motoren, nogle paneler og kardanaksler. Resten skulle passe sammen med 4cyl.
Og hvis du nu ville spørge, om jeg kan tilråde dig, at købe en 109" 6-cyl, må svaret være ja, hvis du har et meget begrænset kørselsbehov og lyst til at bevare et lille stykke LR-historie.
Index
16285: sv: sv: Hvordan var det nu lige med 6 cyllinderede. (14-07-2004 10:44:55) (svar på 16279)
Kenneth Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.251.197)
Hej Paul tak for svaret, er der ikke noget om at de senere (suffix C) har 95 HK og er udstyret med en slags antiforureningsudstyr, en luftpumpe der pumper luft ned ved udstødningsventilerne for at skabe efterforbræning.
Da den er halvtoppet må det være en førkrigs (2.)konstruktion, men som du også bemærker er lyden meget speciel.
Jeg har forsket lidt i problemløsning og er kommet til at hvis det ikke går med den 6 cyll. er det bare at skifte bellhousing på gearkassen, så passer den 4 cyll.(og måske lidt motorophæng) og så er der jo rigtig god plads til rep.
Behovet er under 10.000 km om året, da den kun er for sjov.
Og selvfølgelig det med historien, det er jo altid sjovt at have en sjælden LR, så har man jo også altid noget at snakke om når man ses.
Hilsen
Kenneth Poulsen
Index
16286: sv: sv: sv: Hvordan var det nu lige med 6 cyllinderede. (14-07-2004 11:51:31) (svar på 16285)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Kenneth

Der er ingen grund til at dukke sig....undtagen hvis man skal reparere en 6 cyl. :-).

Maskinen kommer oprindelig fra Rovers personbilsprogram og lå bl.a. i P6. Det er faktisk samme motor som den 4 cyl. motor der er i Land-Rover serie I, blot forlænget med 2 cylindere.

Fordele: Trækkraft, motorgang og lyd

Ulemper: Efterhånden svært af skaffe nye dele, vanskelig at skrue på for "ikke øvede", skal have stillet ventiler med meget korte intervaller ( udstødningsmanifold skal afmonteres ved justering af udstødningsventiler), tørstig.

God fornøjelse

mlrh
Claus
Index
16288: sv: Hvordan var det nu lige med 6 cyllinderede. (14-07-2004 13:10:34) (svar på 16278)
Verner / 451 - Østsj. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.242.197)
Hej Kenneth.

Altså lyden mand !

Nå, jeg har selv haft en 6-cyl. i min serie III mellem 1980-1992. Når den kører, kører den 'lækkert', men som Claus nævner, så skal der ofte justeres ventiler (vanskeligt). Reservedele er vanskeligere at skaffe (læs:dyrere). Med mindre du har lyst til at rode (meget), synes jeg at skal holde dig fra den. Gør hellere som jeg, og find en LR med 4-cyl. motor, som du så efterfølgende 'tuner' lidt på; så er næsten som at køre 6-cyl. Dog uden lyden, mand !

Mvh.
Verner / 451 - Østsj.
109" STW - SIII - 1972 - opr. 6-cyl. - nu med 4-cyl. stage II top og powerknast..
Index
16331: sv: sv: Hvordan var det nu lige med 6 cyllinderede. (15-07-2004 13:47:59) (svar på 16288)
Kenneth Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.245.180)
Hej Verner, lige lidt kuriøst det var mig der solgte mellemringen til din Volvomotor, som du jo har haft en del glæde af.
Nu er jeg tilbage i LR-folden igen efter 14 år uden LR.
Hilsen
Kenneth Poulsen nu igen med medlemsnummer 435.
Index
16380: sv: sv: sv: Hvordan var det nu lige med 6 cyllinderede. (16-07-2004 14:51:46) (svar på 16331)
Verner / 451 - Østsj. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.242.197)
Hej Kenneth.
Nå; det var dig....

Rigtigt hjerteligt velkommen tilbage i flokken. Jo, det mellemstykke har siden '92, hvor jeg hentede sættet hos dig, siddet på vores 109" indtil sidste år.

(Du ved jo også at det var en 6-cyl., jeg skiftede ud med...).

Mvh.
Verner / 451.
Index
16292: sv: Hvordan var det nu lige med 6 cyllinderede. (14-07-2004 18:10:13) (svar på 16278)
Jan Isaksen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.70.211)
Hej Kenneth

Jeg har kørt 6 benet nogle år før i dage.
mine efaringer med den er at den kører skønt lyder vidunderligt og lige har de ekstra kræfter som gør
den sjovere at køre i.
Jeg synes ikke at kunne huske at den gik tit i stykker,
men fandt ud af at min var slidt og at stempler til den var dyre men det var osse det eneste problem jeg havde med motoren.
jeg var vild med den måde den var i terrænet et var næsten som en V8 og det bundtræk den havde var meget godt og
sidst men absolut ikke mindst den er ekstem god til at
i vand. (har video hvor der er vand over skærmene uden den gik istå) Uhmm savner den faktisk *Griner*
Index
16293: sv: Hvordan var det nu lige med 6 cyllinderede. (14-07-2004 18:15:55) (svar på 16278)
jan Isaksen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.70.211)
Ups Glemte !!!

Der er lige det med bensinen.
Min 6 benende køret lige så langt på en tank bensin som
mine venners almindelige biler men de havde en 40 L tank og min var på 70 L så den brugte lige som en V8. Men køb en 6 Bent og få en sjov anderledes og lidt kraftigere bil
og de penege du ville bruge på at tune en 4 benet kan du jo bruge på bensin
Index
16312: sv: Hvordan var det nu lige med 6 cyllinderede. (15-07-2004 01:29:17) (svar på 16278)
Lars Ellegaard Jørgensen #3926, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.249.210.236)
Da jeg for 15 år siden købte min første Land Rover som var en 6 cyl. stw. fik jeg også "sandheden" at vide fra alle de andre velmenende Land Rover ejere. Det var simpelthen det værste man kunne købe, besværlig at reparere, umulig at få stumper til og særdeles tørstig. På trods af at det sidste var rigtigt, faldt jeg for denne motor og har siden haft flere af slagsen både i en SIIA og i SIII, og har bestemt ikke oplevet dem som upålidelige eller besværlige. Det eneste besværlige er faktisk at stille ventiler, og med et begrænset kørselsbehov er det også et begrænset problem. Med hensyn til stumperne er det faktisk mit indtryk, at man idag kan få det meste. Jeg har bl.a købt en ny vandpumpe hos mitdjysk, som ellers var en af de dele man for 15 år siden sagde var umulige at fremskaffe, og det endda til en ganske rimelig pris.
Så hvis du har fundet en 6'er i rimelig stand og kan acceptere brændstofforbruget, så kast dig ud i det og nyd lyden hver gang du starter den. Jeg har faktisk en af Farvandsvæsnets de gamle 6'ere ( med dobbelt tank !) stående ude i garagen, og jeg kan stadig nyde bare at starte den for lydens skyld, på trods af at jeg ellers kører V8. Og selv om trækkraften og momentet måske ikke ser så imponerende ud på papiret, så virker det altså bare når den skal lave noget, næsten som en V8.
Index
16377: sv: sv: Hvordan var det nu lige med 6 cyllinderede. (16-07-2004 14:14:33) (svar på 16312)
Kenneth Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.255.195)
Mange tak til alle for besvarelser af mit indlæg, for lige at runde af har jeg købt en 6 cyll. STW og vender derfor højst sansynlig tilbage hertil, med flere spørgsmål.
Forstår nu klart hvad i mener med lyden, man får næsten ståpels over hele kroppen.
Venlig hilsen
Kenneth Poulsen snart med sit gamle nummer 435 igen.


Index
16378: sv: sv: sv: Hvordan var det nu lige med 6 cyllinderede. (16-07-2004 14:18:05) (svar på 16377)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Kenneth

Velkommen tilbage i "menigheden" og tillykke med bilen.

Hvis det er Thomas´ røde stw du har købt, kan du ikke få en bedre 6. cylinderet.


med lidt misundelig lr hilsen

Claus
Index
16379: sv: sv: sv: sv: Hvordan var det nu lige med 6 cyllinderede. (16-07-2004 14:25:53) (svar på 16378)
Kenneth Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.255.195)
Hej igen Claus, jo det er den bil jeg syntes der var gjordt et stort stykke arbejde med bilen, som jeg nok altid ville drømme om at få gjordt, så vi måtte give efter for den Engelske syge, efter at holdt stand i 14 år.
Vi ses jo nok uden tvivel i svinestien.

Hilsen
Kenneth Poulsen 435