tilbage

Land Rover Forum  

Index
163238: Nummerplader Serie IIa 1965 (23-05-2020 13:20:33)
Claes Lund #9906, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.106.218.235)
Har importeret en Land Rover Serie IIa fra 1965. Har betalt afgiften og skal nu have den på historiske danske nummerplader. Bilen er nu og har altid været monteret med 2 stk. firkantet/kvadratiske (udenlandske)nummerplader. Har fået nedenstående svar fra motorstyrelse. En Serie II kan da umuligt have været monteret med 2 stk rektangulære nummerplader i 1965 eller ? Grunden skulle være, at kvadratiske nummerplader først kom i Danmark i april 1966. Har nogen erfaring med dette inden jeg starter en diskussion med Motorstyrelsen.

Hej

Man kan ikke få 2 kvadratiske historiske nummerplader. Man kan kun få en kvadratisk til bagpå og en rektangulær foran.
Og hvis registreringsnummer skal være historisk korrekt, kan man kun få 2 rektangulære plader.

Med venlig hilsen

Motorstyrelsen

Index
163239: sv: Nummerplader Serie IIa 1965 (23-05-2020 13:57:17) (svar på 163238)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.62.116.133)
Klubben er medlem af Motor Historisk Samråd og de er konsulenter for Skat vedrørende historiske nummerplader, så tag en snak med dem, de ved meget mere end Skat - som jeg dog vil mene har ret lige her. ;)
www.motorhistorisk.dk
Husk at sige, at du er medlem af DLRK, som er medlem af Mhs.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
163240: sv: Nummerplader Serie IIa 1965 (23-05-2020 15:24:30) (svar på 163238)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.135.64)
Man kan vel "miste" den kvadratiske, og købe en ny...
Index
163241: sv: Nummerplader Serie IIa 1965 (23-05-2020 15:46:50) (svar på 163238)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.126.122)
Hej Claes

Tak for snakken den anden dag.

Nummerplader er jo noget mange kan nørde i, meget længe. Husker en Generalforsamling i Motorhistorisk Samråd hvor diskussionen gik på hvor nøjagtige de moderne reproduktioner af historiske nummerplader er. Her var det ikke bare font og afstand mellem typerne, der blev diskuteret men også de beslag og skruer bag på emalje-pladerne. Det blev en lang eftermiddag.

Anyway, så er det muligt Kenneth og Skat har ret. De kvadratiske plader til biler kom i 1966! Indtil da var de forbeholdt motorcykler I hvert fald hvis man kigger på denne side, hvor der bliver nørdet igennem når det kommer til historiske danske nummerplader.

http://www.nrpl.dk/illustr.php

Nu er jeg ikke så gammel at jeg kan huske hvad der var almindeligt for biler i 1965 og har ikke lige en masse gamle billeder af Land Rovers og folkevogne og andre køretøjer som almindeligvis kørte med kvadratisk plade i hvert fald fra sidst i tresserne. Så på spørgsmålet om alle biler også Land Rovers kørte med lang plade både foran og bagpå indtil 1965 der bliver jeg dig svar skyldig.

Hvis du er heldig kan du få en kvadratisk sort bag og en rektangulær foran.

Men ja, tag en snak med motorhistorisk. Og her får du endda lidt for dit medlemskontingent, da MHS giver rabat, til medlemmer af en klub under MHS.
https://motorhistorisk.dk/historiske-nummerplader/

og så glæder jeg mig til at se den fine vogn. Min er jo også en 65'er, selvom den nok står i en lidt anden "brugsstand" ;)

Mvh Niels
Index
163242: sv: sv: Nummerplader Serie IIa 1965 (23-05-2020 20:28:43) (svar på 163241)
Hans-aage Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.122.58)
Hej Claes.
Vedrørende 2 stk kvadratiske nummerplader på en L.R. har jeg 10 maj 2007 fået tilladelse til at købe og montere disse. Tiladsen er udstedt af datastyrelsen, underskrevet af vicepolitimester Birthe Rønn Hornbech. Det er selvfølgelig nogen år siden.
Er du intereseret i en kopi af min tilladelse er du velkommen til ar ringe til mig med din adresse ( jeg kan ikke scanne M/M ), og intereser mig heller ikke for det.
Mit tlf nr er 30330776
Med venlig hilsen
Hans-Aage Larsen
Index
163261: sv: sv: sv: Nummerplader Serie IIa 1965 (25-05-2020 09:50:11) (svar på 163242)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.116.43.42)
Nu er vi jo nogen der er så gamle, så vi kan huske noget om nummerplader før i tiden - og også stadig har hukommelsen i behold.

I gamle dage, hvilket vil sige før 1966-67 (før indførelse af centralregistreringen) og for gule plader før april 1976 fandtes der ikke kvadratiske nummerplader og derfor havde alle biler - herunder også Land Rover 2 rektangulære nummerplader. Den bageste var typisk monteret ved bøjlen i venstre side. Min 88" fra 72 med originale gule emaljeplader har stadig det set-up. Det er altså ikke historisk korrekt at bruge en kvadratisk bagnummerplade på biler der er tidligere end ihvertfald 1966. Man har aldrig kunnet få 2 kvadratiske emaljenummerplader. Det blev først muligt med hvide plader (og måske gule ?) engang i 00'erne.

Man kan selvfølgelig se stort på hvad der korrekt, men det oprindelige svar mht de kvadratiske emaljeplader er altså korrelkt.

Og så lige til Niels: Folkevogne havde selvfølgelig også to rektangulære plader, ihvertfald indtil 1966 - og det var så i øvrigt valgfrit om man ville have den kvadratiske, som dengang kunne måtte monteres bagpå.

Mvh
Lars Ellegaard
3926 Nsj.

Index
163268: sv: sv: Nummerplader Serie IIa 1965 (26-05-2020 22:00:44) (svar på 163241)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 185.126.111.30)
Har på min serie 2a, fra 1969, 2 kvadratiske nrplader. Gik for en del år siden, op til den "Rare" dame, på motorkontoret. Og sagde, at jeg havde hørt, fra en præst på Fyn. At jeg kunne få en extra kvadratisk nrplade. Det fik jeg så, imod at aflevere, den aflange. Og det, var ganske gratis, og uden papirarbejde. Mvh Morten H Nielsen.
Index
163269: sv: sv: sv: Nummerplader Serie IIa 1965 (26-05-2020 22:34:03) (svar på 163268)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.126.122)
Jep det er rigtigt. Jeg kunne dog ikke slippe afsted med en historie om at jeg kendte en der kendte nogen. ;) Først efter en skriftlig ansøgning til færdselsstyrelsen, fik jeg lov til at få en kvadratisk nummerplade foran. Præcis som Hans-Aage o. a. Argumentet var at den aflange, enten sad for udsat på kofangeren, eller for skjult i kølergrillen. Den åd de.

Jeg fik en tilladelse underskrevet Birthe Rønn Hornbech, der altid skulle medbringes under kørsel. Så vidt jeg husker måtte jeg betale 600kr for pladen, men jeg kan huske forkert. Det er mange år siden. Ikke ret længe efter hostede jeg op med de 9.000,- det kostede dengang i afgift at få den på hvide plader. Jeg kom aldrig omkring til at søge om kvadratisk nummerplade foran igen, og nu kan det være ligemeget. De "amerikaner-plader" man kalder kvadratiske idag, passer jo ingen steder rent æstetisk.

Jeg har vænnet mig til at have den aflange plade siddende på den nederste del af grillen. Der sidder den nu meget godt. Vognen har også fået et lidt andet udtryk over de sidste 10-12 år. :)

Mvh Niels
Index
163270: sv: sv: sv: sv: Nummerplader Serie IIa 1965 (26-05-2020 22:58:00) (svar på 163269)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 185.126.111.30)
Jeg slap, med at fortælle, at det måtte man gerne. Og at det var gratis. Henviste til, et indlæg du har skrevet, her på siden. Så fik jeg en ny plade. Mvh Morten H Nielsen.
Index
164124: sv: sv: sv: sv: sv: Nummerplader Serie IIa 1965 (26-08-2020 11:18:27) (svar på 163270)
Claes Lund #9906, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.106.218.235)
Mange tak for alle de gode indlæg vedr. mit spørgsmål. Enden på historien blev, at jeg måtte bide i det sure æble og acceptere en aflang og en firkantet nummerplade, så nu venter jeg bare på den ene "falder af" og bliver væk;)

Mvh. Claes Lund