tilbage

Land Rover Forum  

Index
164669: Michelin XZL vs Deestone D503 (Begge 7.5 R16) (19-10-2020 21:06:51)
Kasper Molich (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.110.90.66)
Jeg har brug for lidt input:-)

Har besluttet at min Serie 3 88" skal have nye dæk.
Valget er faldet på enten Michelin XZL vs Deestone D503 (Begge 7.5 R16).

Er der nogle der har erfaring med begge? Eller evt. bare med Deestone D503?

Ved de begge støjer en del på landevejen og er ret midelmådige i vådt føre. Men hvor stor er forskellen på dem?

Håber der kunne være nogle der ligger inden med lidt viden om det og vil dele:-)

Mvh, Kasper
Index
164671: sv: Michelin XZL vs Deestone D503 (Begge 7.5 R16) (20-10-2020 16:15:45) (svar på 164669)
Ole (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.224.210.10)
Deestone. Det klinger af noget billigt hejs fra Fjernøsten??
XZL ville jeg uden nogen tvivl vælge først.
Men til alm landevejsbrug, på en alm LR, ville jeg vælge et mere anvendeligt “helårsdæk”, istedet for et 80% terrændæk.
Når jeg kører sanddæk på min 109 ex mil, så er det udelukkende pga det originale udtryk.
Det er jo noget kodylt gylle på våd vej. De to du nævner, ville jeg lægge i samme kategori.
Index
164672: sv: Michelin XZL vs Deestone D503 (Begge 7.5 R16) (20-10-2020 18:41:09) (svar på 164669)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 84.17.52.45)
For 10-15 år siden havde jeg Michelin XZL på en 90".

De var gode i mark og pløre, men på regnvåd asfalt skøjtede de rundt.

Deestone D503 har jeg aldrig hørt om.
Index
164673: sv: sv: Michelin XZL vs Deestone D503 (Begge 7.5 R16) (21-10-2020 08:11:46) (svar på 164672)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 109.59.126.152)
Deestone kender jeg ikke, men som Ole skriver lyder det som noget fra fjernøsten, som typisk ikke er egnet til vores klima. Jeg har i en periode selv kørt på XZL og som andre også nævner er det ikke specielt interessant i vådt føre - og endnu værre i på glat vej.

Vi har lige hørt om en der snurrede rundt med en 88" med 40 km/t på våd vej. Jeg kender ikke hans dækmontering, men vi skal bare huske at vores gamle seriebiler i forvejen ikke er specielt velkørende og med knopdæk, uden særlig meget vejgreb på våd asfalt, bliver det ikke bedre.

Jeg forstår ikke, at du ikke kigger mere på Cooper A/T3, BFG A/T, eller måske Goodyear Wrangler enten i Duratrac eller i Adventure A/T (hedder det vist) Jeg kører selv med Duratrac på min Disco 4 - som selvfølgelig ikke kan sammenlignes med en seriebil - men det er et glimrende all-round dæk, som også ser lidt godt ud. Det støjer dog lidt men det gør XZL også, man hører det bare ikke i en seriebil.

Men dæk er jo lidt en religion - må vi huske på.

Mvh
Lars Ellegaard
Index
164674: sv: Michelin XZL vs Deestone D503 (Begge 7.5 R16) (21-10-2020 08:32:32) (svar på 164669)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.197.163)
Jeg går ud fra, at de nævnte dæk er valgt pga. mønsteret og fordi Kasper skal bruge sådanne dæk. Ellers kig efter nogle Light Truck Tyres, der har et mere landvejsagtigt mønster. Skal det være XZL, kan du forbedre vejgrebet ved at sipe mønsteret. Dækfirmaet First Stop i Vordingborg tilbyder denne service, men der er sikkert også andre, der gør det.
Index
164682: sv: sv: Michelin XZL vs Deestone D503 (Begge 7.5 R16) (21-10-2020 23:44:03) (svar på 164674)
Søren Pedersen #5488, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.186.119.162)
Som Paul er inde på, vil jeg slå et slag for siping.
Jeg har kørt BFG MT i +10år - sommer og vinter.

MTs er tilnærmelsesvis livsfarlige på hård sne - ingen greb overhovedet.
Det ændrer siping markant på - jeg har med sipes tillid til bilen, selvom et ægte lameldæk selvfølgelig er bedst.
Jeg købte for mange år siden en 220 volt “varmet kniv” som jeg selv skærer lameller i dækkene med.
Det virker fortrinligt og jeg har gennem 10 år og +100k km ikke observeret nogle downsides.
Lameller skæres ca 3-4mm dybe og fornyes efter 2-3 år når dækket er slidt lidt.
Jeg skærer typisk 4-6 lameller i hver dæk-knop.
Operationen tager ca 20 minutter per dæk.

Mvh
Søren
Index
164744: sv: sv: sv: Michelin XZL vs Deestone D503 (Begge 7.5 R16) (27-10-2020 09:17:51) (svar på 164682)
Jan Rosenberg Isaksen #2929, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.167)
Hej Søren.

Kan du ikke fortælle mere om den kniv du har evt et link eller noget ?

Hilsen
Jan Isaksen
Index
164675: sv: Michelin XZL vs Deestone D503 (Begge 7.5 R16) (21-10-2020 10:12:48) (svar på 164669)
Gert Grønvold #5268, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.152.148)
Hej Kasper

jeg har kørt med både XZL og D503 og de har meget lignende køre egenskaber. Når de er nye er de ok på vej, men halv gamle bliver de lige så farlige på landevej i vådt føre som forsvarets Michelin XS.

Jeg har også kørt på Michelin XCL og Goodyear G90. Alle de omtalte dæk har det Engelske forsvar valgt at bruge - D503 på serie 2 og 3 - XCL på serie 3 og 90/110 og XZL + G90 på 90/110 op til dato.

Jeg ville af de oven nævnte helst køre på Goodyear G90 som er meget behagelige - Gode i terræn og landevej. og så er de jo lidt specielle at se på. Havde jeg en serie 2 / 3 fra Engelsk militær havde valgt at sætte D503 på ! ser super ud.

Mvh Gert