tilbage

Land Rover Forum  

Index
164791: TD5 90' Stelnummer mangler (04-11-2020 22:28:09)
meg Duroux #9924, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 185.125.227.10)
Hej DLRK,
Vi har den her skønne TD5 årgang 2000 som producerer mærkelig problemer ... lige nu er den korte historie at jeg ikke kan finde stelnummeret på stellet (se foto) og derfor gik den ikke igennem syn idag.

Jeg har med en syl ledt efter ujævnheder under dinitrolen, det rigtige sted - fotoet viser synsmandens forsøg på en lidt forkert placering. Men tro mig, det mangler hvor det burde være. I forruden (se andet foto) er en lille aluplade med stelnummeret, men det var ikke godt nok til synsmanden. Det er dog det nummer der står på reg.attesten.

Kan man forestille sig at nummeret sidder et andet sted - i så tilfælde hvor? ... og hvorfor er der en aluplade med stelnummeret i forruden?

Jeg har kigget synshistorikken igennem og hverken der, på reg. attesten, eller on-line på motorregisteret er anført noget om alternativ placering eller små aluplader.

Den lange historie er at bilen havde en periodisk fejl hvor den ikke ville starte, så mekanikeren fik bilen til fejlfinding og har kørt i bilen et par måneder (!!) Det førte til fejlfinding og udskiftning af brændstofpumpen, rens af tanken, skift af bunddæksel, ny brændstoffilterkonsol og træk af nye brændstofslanger, mm. samt en, som min søde engelske kæreste siger, "meaty bill" (trods stumper til indkøbspris og rabat på arbejdstimerne (50+)), men også en bil der er lidt mere pålidelig. Den røg også til syn da en synsmand tidligere havde sagt at den kunne vejes ned (vi har hverken brug for mere end 250 kg i lastrummet elller en høj vægtafgift), og blev godt nok godkendt, men ikke vejet ned med den begrundelse at der er tre sæder ... øv ! ... et par dage senere så vi så en 90'er til salg på g&g som var vejet ned og med tre sæder. Så håbet steg og jeg kontaktede den oprindelige synsmand som gerne ville tage bilen ind til nedvejning (hvem betaler ikke gerne 540 for at spare 4500), så afsted, afsted, eller ... nej, for i mellmetiden var det korte lys holdt op med at virke, så efter en del roden med parabol, tjek af pære, lyskontakter, relæer og sikringer måtte den retur til værkstedet til professionel fejlfinding. De lokaliserede problemt til en knækket ledning og skiftede hele forbindelsen til timeløn med rabat, så med lyset tændt og håbet højt afsted til den oprindelige synshal for at blive vejet ned ... og så er vi tilbage til mit oprindelige spørgsmål, for han kunne ikke godkende bilen grundet manglende stelnummer (og lavt vinklet kort lys og et manglende bakspejl, men det er småting).

Vi kan selvfølgelig undres over hvorfor den første synshal ikke vil veje ned, men godkende trods manglende bakspejl og manglende stelnummer (det var før lyset episoden) og den anden gerne vil veje ned, men ikke godkender pga manglende stelnummer og bakspejl (det var efter lys episoden) ... men det hjælper mig ikke så meget ... alternativt skal jeg kontakte den første synshal og høre om de vil prøve igen ... ?!!

Håber nogen kan forklare det med stelnummeret og alupladen !!

Bedste hilsner og god aften :)
Meg & Morten
Index
164792: sv: TD5 90' Stelnummer mangler (04-11-2020 23:17:15) (svar på 164791)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.147.79)
"its never over when you ovns a rover" mht stelnr, så er der ikke andet for end at få en såkaldt genihugningsattest hos synsmanden og så få evt et værksted til at hugge nyt nr i rammen, stelnr i form af skilte og labels er ikke nok.
Ved nedvejning er der nogle regnestykker der skal gå op, eks skal der være 30% lasteevne ud af bilens totalvægt, med tre personer i bilen.
Når man skal starte en Td5 fra kold, er det bedst at ikke røre speederen, ecuen, elektronhjernen skal nok finde mætningspunktet.
Index
164793: sv: sv: TD5 90' Stelnummer mangler (05-11-2020 00:26:14) (svar på 164792)
meg Duroux #9924, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 185.125.227.10)
Hej Verner,
Tak for dit svar og den lille angelsaksiske morsomhed ... ja, stelnummeret skal nok bankes ind (påny), så synshallen må have en tilgang - har læst lidt i øst og vest, og det er svarene også, men vi ser hvad han siger.

Mhst startproblemet, så skyldtes det en mikroskopisk utæthed i en brændstofslange som kun viste sig når bilen var varm og holdt med næsen ned. Så kunne det måles at den havde svært ved at opbygge tryk. Brændstofpumpen viste sig også at være slidt, så det ene med det andet ...

Nedvejning burde være en objektiv "videnskab" og ikke differentiere mellem synshaller - ligesom manglende bakspejl og stelnummer også burde være objektive mangler. Men systemer er jo ikke bedre end dem som forvalter dem.
Bh, Morten
Index
164794: sv: sv: sv: TD5 90' Stelnummer mangler (05-11-2020 02:28:17) (svar på 164793)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
For lige at være helt sikker på du kigger det rigtige sted, så er her lige et billede.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
164795: sv: sv: sv: sv: TD5 90' Stelnummer mangler (05-11-2020 02:31:40) (svar på 164794)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
tilføjer lige:
Det er faktisk ret svagt fra fabrikken, da det kun er "prikket" i rammen, så du må nok rense godt af gennem rustbeskyttelse og maling, for at se det.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
164801: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 90' Stelnummer mangler (05-11-2020 19:34:13) (svar på 164795)
Ib Hammer #219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 2.109.66.6)
med hensyn til stelnummer i forruden - det er et krav der blev indført for mange år siden og det findes i alle biler der er produceret siden da

mvh
Ib 0219
Index
164802: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 90' Stelnummer mangler (05-11-2020 21:51:40) (svar på 164801)
meg Duroux #9924, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 185.125.226.10)
Hej Alle,
Tak for jeres svar og illustration. Det er også den illustration jeg fandt i en gammel tråd her på forum, så jeg skulle være på rette spor. Jeg ringede idag til den første synshal og spurgte om han havde set stelnummeret på vangen, og de kunne han bekræfte, men det var før Dinitrol, så ja, der skal vist vaskes godt af for at finde nummeret. Det med nedvejningen kunne han ikke lige forklare og bakspejlet var en forglemmelse fra hans side.

Panikken afblæst ! ... :))
Bh, Morten
Index
164804: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 90' Stelnummer mangler (06-11-2020 08:54:20) (svar på 164802)
Søren Dons Jensen #474, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 185.5.164.150)
Er det ikke rester af dit stelnr der er på billedet ?
Index
164806: sv: TD5 90' Stelnummer mangler (06-11-2020 19:11:02) (svar på 164791)
Bjarne Hermansen #8436, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.28)
Hejsa,

Kører selv b.la TD5 og der er skrabet for højt oppe har tegnet lidt på dit originale billede. nummeret er kun en svag række prikker

mvh
/bjarne